Kirjava örkkien heimo

Kointähti

Koala on steroids
Tolkien loi elinvoimaisten pahojen otusten ryhmän, josta käytti nimitystä orc, myöhemmin Kersti Juva suomensi sen kätevästi örkiksi. Siitä lähtien monenlaisia örkeiksi kutsuttuja olentoja on seikkaillut fantasiakirjojen sivuilla, ja monista toisennimisistä olennoista voidaan löytää sama örkkiyden ydin.

Minkälaisia ovat suosikkiörkkisi? Millaisia ovat Jacksonin tai Bakshin örkit verrattuna alkuteosten örkkeihin? Entä War of Warcraftin tai Dungeons & Dragonsin örkit, jotka luovat mielikuvaa örkeistä nousevan nuorison ja mikseivät vanhojen partojenkin keskuuteen - tapainturmelusta vai kulttuurievoluution helmiä?
 
Minusta on erityisen mielenkiintoista, että olemme päässeet todistamaan eräänlaisen keksityn olennon evoluutiota ja vakiintumista osaksi fantasian peruselementtejä. Ei varmaankaan osata kertoa yhtä tarkasti vaikka lohikäärmeen syntyhistoriasta ja muovautumisesta. Sekin on kuitenkin kehittynyt hyvin erilaisiksi versioiksi mutta paljon pidemmällä aikavälillä. Suosikkiörkkejäni on kyllä ihan varmasti Keski-Maan örkit koska sellaisiksi olen örkit ensimmäisenä "rekisteröinyt". Inhokkini on WoWin örkit. Jotenkin ne vain ärsyttävät. Tyhmän näköisiä ja tyhmiä juttuja.
 
Mitä me tiedämme Tolkienin örkeistä? Emme paljon mitään.. ainakaan, jos verrataan esim. haltioihin. Tolkien lähti luomaan örkkejä siltä pohjalta, että nämä olisivat ennen olleet juurikin niitä jo mainittuja haltioita. Siinä olisi örkeille selkeää historiaa kerrakseen. Loppupeleissä tämä teoria kuitenkin haalistui, emmekä edes tiedä mistä Keski-Maan örkit täydellä varmuudella ovat lähtöisin. Tolkien loi heidät pahoiksi olennoiksi, jotka oletettavasti olivat pahoja jo heti ensimmäisestä hengenvedostaan lähtien.
Minä näen heissä siis kansan, josta ei ole kerrottu paljoakaan. Keitä he todella ovat.. se ei tainnut ihan hirmuisesti kiinnostaa edes Tolkienia itseään? Hän inhosi örkkejä.. joten luonnollista on, että myös hänen fanikuntansa kyseenalaistamatta pääosin inhoaa tätä "saastaista rötösakkia". Mutta minä olen itsepäinen! Siinä missä Tolkien lähti seikkailemaan Lönnrotin Kalevalan kankahille.. niin minä tunkeuduinkin hänen Keski-Maahansa. Olen luonut itselleni omat örkkini. Keitä he ovat, miksi he ovat, miten he ovat, missä he ovat.. Kulizg kraash ulob! Ja minulla on heistä ihan omat tarinani. Joihin toki erään toisen Keski-Maahan vielä pahemmin tunkeutuneen henkilön (PJ) näkemykset ovat vaikuttaneet laittoman paljon.

Örkkejä löytyy nykyisin tosiaan monenlaisia! Google on ystävä ja miten monet illat (ja yöt) olenkaan istunut tietokoneen äärellä penkoen netin syövereitä hakusanana "Orc". Silti en ollut koskaan törmännyt Harnin örkkeihin, joihin Kointähti minut sitten tutustutti. :) Vaikka en ole lukenut heistä vielä kaikkea infoa, silti minusta tuntuu että tiedän heistä jo melkein enemmän, kuin mitä ihan aidoista Tolkienin örkeistä. (Aidolla tarkoitan sitä, minkälaisiksi Tolkien todella tarkoitti Keski-Maan örkit.) Harnin örkkejä on yllättävän helppo samaistaa Keski-Maan örkkeihin ja heistä onkin kerrottu tärkeitä asioita, mitä Keski-Maan örkeistä ei edes tiedetä. Esim. miten örkit lisääntyvät!? Örkkijohtajat lähtevät sotaan valtavien armeijoiden kanssa, mutta mistä hiivatista he ovat repineet ne kaikki örkit? Lenteleekö Keski-Maan yössä parvittain suuria mustia haikaroita pudottelemassa Sumuvuorten pimeisiin kolkkiin tulevia örkkisotureita? Vai onko sittenkin jossain pimeässä kolkassa örkki kuningatar hautomassa jälkeläisiään?

Erynduin ilmaisi WoWin örkkien olevan hänen inhokkejaan. [22] Heistä minä en oikeastaan tiedä kuin pelkän ulkonäön.. ja se on kaukana siitä minkälaisina minä örkit näen. Mutta silti en sanoisi heitä inhokeiksi. Niin monet inhoavat örkkejä, ajattelematta että näilläkin on joku syy olla semmoisia kuin he ovat. Luotan että WoWin örkeilläkin on jokin tarina taustallaan.. Ja jos joskus kuulen sen, niin päätän sitten pidänkö heistä, vai enkö pidä. Mutta missään tapauksessa en kuitenkaan inhoa! :)
 
Warhammer loren örkit (Ork) ovat 80-lukulaisessa kökköydessään kaikkea sitä mitä örkkeys minulle tarkoittaa.

Warhammer loren örkkien fysiologiasta kerrotaan mm. että örkit ovat sienten ja fotosynteesiin kykenevien orgamismien symbioosi, joka lisääntyy itiöistä.
Örkkien iho on siis vihreä, koska se sisältää lehtivihreää.
Örkkien kehosta leviää itiöitä kun ne hakataan kappaleiksi (örkit siis lisääntyvät, kun niitä tappaa).

Warhammerin sci-fi versiossa kerrotaan miten örkit leviävät uusille planeetoille.
Örkit rakentavat satunnaisesti erilaisia teknisiä laitteita temppeleiksi jumalilleen Gorkille ja Morkille.
Osa laitteista toimii teleporttina, jotka sinkoavat örkkeja satunnaisiin kohtiin lähellä lähtöplaneettaa.
99,99% teleportatuista örkeistä jää leijumaan tyhjään avaruuteen, mutta osa teleporttaantuu satunnaisesti immateriumissa (hyperavaruus) sijaitseviin space hulkkeihin (valtavien avaruusristeilijöiden hylkyihin).
99,99% avaruusaluksiin teleporttaanuneista örkeistä jää ikuisesti ansaan hyperavaruuteen, mutta osa onnistuu aktivoimaan hylyn, pääsemään normaaliavaruuteen, löytämään uuden planeetan ja törmäyttämään aluksensa siihen.
99,99% uuteen planeettaan törmäävän aluksen sisällä olevista örkeistä tuhoutuu täysin, mutta osa jäljelle jääneistä raadoista onnistuu levittämään muutamia elinkelpoisia itiöitä neitseelliselle planeetalle.
Näin on taas yksi planeetta ikuisesti orkkien saastuttama.

Örkkien keskinäisestä talousjärjestelmästä kerrotaan että valuuttana örkit käyttävät hampaita, jolloin jokaisella örkillä on minimitoimeentulo, sillä örkkien hampaat uusiutuvat jatkuvasti.
Akuutissa rahapulassa voi irrottaa omat hampaat tai tirpaista lähintä örkkiä naamaan, jotta tältä irtoaisi hampaita.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ork_(Warhammer_40,000)
 
Last edited:
Orc_zpsupwrwz9q.jpg
 
Ylös