Kirjoitatko koneella vai käsin?

Itse kirjoitan sekä koneella että käsin. Tietokoneella on ehdottomasti helpompi kirjoittaa, kun on mahdollisuus muokata asioita, joita on aikaisemmin kirjoittanut. Silti pelkään kaiken aikaa, että koneeni kuolee ja vie kaiken tekstin mukanaan.

Mutta konetta enemmän rakastan käsin kirjoittamista vihkoon kuulakärkikynällä. Mielestäni vihko täynnä kirjoitusta on uskomattoman kaunis asia. Vaikka käsialani on kauhea ja tarinani täynnä yliviivauksia ja sutattuja sanoja, kirjoitan todella usein käsin.
 
Koneella suurimmaksi osaksi ja tallentelen välillä muistitikulle. Kolme tarinaa, jotka julkaisin eräällä foorumilla, ovat saaneet mukavaa palautetta. Kymmensormijärjestelmä on välillä hankala ja senpä takia välillä sormet poukkoilevat sinne tänne näppäimillä, niin kuin nytkin. :D

Jos tulee hyvä idea ja jos on vihko mukana, niin vihkoon tulee raapusteltua kaikennäköistä... Mutta koneellahan suurimmaksi osaksi pääni visiot laitan sanoiksi. :D
 
Itse kirjoitan 98% kirjoituksistani koneella, joskus yritän kirjoittaa kirjoituksiani myös kännykällä, mutta kännnykänkehveli näyttäisi nyt alkaneen jonkinlaisen kapinan minua vastaan, Morgoth vieköön.
Mutta en kyllä osta uuutta ennen kuin vanha kirjaimellisesti hajoaa käsiin!
 
Jos jotain novellin tai vastaavan tapaista kirjoitan, käytän ilman muuta tietokonetta. Runoja ja laulutekstejä kirjoitan vanhasta tottumuksesta käsin.(Eli paperi ja kynä -periaatteella.) Reissuissa on aina joku vihko mukana, johon minkä tahansa inspiraation iskiessä voi kirjoittaa tekstiä tai piirtää kuvaa.
Vain hätätilanteessa tyydyn kännykkään. Silloin kirjoitan yleensä ylös idean tai tärkeimmät riimit.
 
Tietokoneella minäkin kirjoitan. Sillä on niin helppo muokata myöhemminkin jotain kohtaa ja lähettää kopio muille luettavaksi. Siinä on myös se huono puoli, että koko teksti on helposti poistettavissa hyvin nopeasti. Ja myöhemmin se saattaa harmittaa, kun siitä olisi voinut olla paljon apua ja vertailla että kuinka sitä on kehittynyt ajan myötä.
Monien muiden tapaan minullakin tulee rustattua käsin jollekin paperilapulle tai vihkoon ajatukset ja ideat, etteivät ne unohdu. Joskus tuli kirjoitettua unenpöpperössä jotain unesta saatuja ajatuksia tai illalla saatuja visioita, mutta harvemmin niistä hereillä sai selvää kun olivat lähinnä siansaksaa. Jostain syystä myös koulussa vihkojen ja muistiinpanojen reunukset täyttyivät aina ylimääräisistä asioista... :p
 
Kirjoitan lähes yksinomaan tietokoneella, mutta suunnittelua ja ajatuskarttoja tykkään edelleen tehdä käsin. Tietokoneelle en ole vielä löytänyt täysin minua miellyttävää ajatuskarttaohjelmaa, ja toisaalta luovuus pääsee ehkä paremmin kukkimaan ideointivaiheessa, jos ei tarvitse miettiä toimintoja vaan voi antaa käden piirrellä ja rustailla vapaasti vihkoon. Minä rakastan ajatuskarttoja ja käytän niitä erityisesti hahmojen suunnittelussa. Ei-fiktiivisissä tekstissäkin käytän usein, mutta eri tavoin.

Varsinaisesti innostuin kirjoittamaan tähän topikkiin siksi, että joulukuun paikkeilla ostin itselleni Scrivenerin, tekstien ja käsikirjoitusten suunnitteluun, editointiin ja kirjoittamiseen suunnitellun ohjelman. Aloin silloin itse kirjoittaa tiiviillä aikataululla romaanikäsikirjoitusta. Olin kuullut Scriveneristä kehuja (mm. Worldconissa viime kesänä) ja arvelin, että tästä urakasta voisi tulla helpompi, jos apuna olisi parempia välineitä kuin Microsoft Word ja ZenWriter (hmm, eikö se tosiaan ole enää saatavilla Windowsille eikä ilmainen?). ZenWriterissa olin tykännyt siitä, että se on niin pelkistetty ja sen sai kokonäytölle, Wordissa taas tykkäsin siitä, että osasin käyttää sitä niin hyvin ja siinä siirtyminen esim. eri lukujen välillä ei aina vaadi skrollaamista, toisin kuin ZenWriterissa. Word toimi järjestelmällisessä kirjoittamisessa, ZenWriter enemmän flow'n hakemisessa ja esim. tajunnanvirtakirjoittamisessa (mitä harrastan todella todella harvoin).

Olen tykännyt Scriveneristä, koska siinä on sekä Wordin että ZenWriterin parhaat puolet sekä paljon omaa hyvää. Minulle on tärkeää hahmottaa kokonaisuus ja siirtyä eri kohtien välillä, ja siinä Scrivener auttaa. Siinä on paljon kaikenlaisia kommentointi- ja tägäystoimintoja (joita en kaikkia osaa käyttää). Sen saa myös kokonäytön tilaan, jolloin edessä on vain teksti ja jokin itse valittu taustakuva.
Ohjelma ei näytä ainakaan Windowsilla kovinkaan nätiltä (olen kuullut, että vain Mac-versio näyttää ja toimii siten kuin Scrivenerin kuuluisi, mutta se taho ei välttämättä ollut täysin puolueeton) ja sen toimintojen opetteluun voi mennä aikaa, mutta muuten kyllä suosittelen sitä, jos kirjoittaa pitkiä tekstejä, joita tarvitsee editoida ja joiden tekemisessä käyttää paljon muistiinpanoja, taustatietoa ja vaikka haluaa vertailla eri versioita keskenään. Hyvä myös esim. hahmojen suunnitteluun. Minusta se sopisi mainiosti myös akateemisten ja muiden tietotekstien kirjoittamiseen.
Maksaahan Scrivener toki useamman kympin, mutta minä ainakin kirjoitan sen verran tosissani, että mielelläni maksan siitä. Samalta firmalta saisi myös ajatuskarttasoftan, mutten ole vielä kokeillut sitä... Ja kuitenkaan ei ole tarkoitus syrjäyttää vihkoa ja käsin ties minne tuherrettuja satunnaisia ideoita ja juonikulkuja.

PS. Inspiroiduin samalla muuttamaan keskustelun otsikkoa, koska muistan, kuinka alkuperäiselle joskus kymmenen vuotta sitten hihiteltiin.
 
^ Minullakin on erinäisiä kirjoitusprojekteja, joten joku tuommoinen erikoisohjelma voisi tosiaan olla kätevä! Kovin kauas en ole alusta päässyt, joten asiassa on kuitenkin monta puolta. En ehkä pääse puusta pitkälle, jolloin ohjelmaan käytetyt rahat menisivät hukkaan. Toisaalta olisi järkevämpi sijoittaa nyt alkuvaiheessa eikä silloin, kun sivuja on koossa puolisen tuhatta ilman mitään rotia...
 
Scriveneristä on 30 päivän triaaliversio, jolla voi kokeilla, auttaisiko se lisäämään kirjoitusaktiivisuutta. Jotain vastaavia ilmaisia tai halvempia on taatusti olemassa, mutta niistä minulla ei ole kokemusta enkä tähän hätään muista, mitä kaikkea siellä Worldconin ohjelmassa mainittiin.
 
Tuli vastaan tällainen Scrivenerin ilmainen vapaan lähdekoodin vastine Manuskript. Ilmeisesti se on vielä ihan alkutekijöissään ja aiheuttaa käytössä huomattavaa turhautumista, mutta ehkä siitä vielä kehittyy jotain. Kertokaa, jos joku kokeilee sitä. :)

Itse odottelen täällä Scrivenerin päivityksen julkaisua. Käyttöliittymä muuttuu kuulemma nätimpään ja modernimpaan suuntaan, ja sitä minä ainakin eniten odotan. Ehkä sitten malttaisi myös käydä läpi tutoriaalit ja varmistaa, että osaa ainakin teoriassa käyttää kaikkia niitä hienoja ominaisuuksia, joita siinä on.

Nyt palaankin Scrivenerin uumeniin, olen nyt pääsiäisviikonloppuna kirjoittanut ahkerasti romaanini kahta viimeistä lukua (ja siitä ajasta käyttänyt ehkä vähän liikaa täydellisen kokonäytön näkymän taustakuvan etsimiseen).
 
Ylös