Kirjojen hinnat

BigEki

Hobitti
Miten voi olla
http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9510060127
siis toi hinta?
yhdestä kirjasta...
voiko olla kirjoitus virhe?
vai onko jotkut tosiaan niin harvinaisia??
 
Tuolla näyttää minusta muutenkin olevan aika korkea hintataso, joten tuskin tuo mikään kirjoitusvirhe on. Törmäsin äskettäin jopa yhteen kirjaan jonka hinta oli parituhatta euroa, se oli kyllä vähän erikoistapaus.

Keskustelun aloituksena tuo on kyllä vähän huono, ehkä täällä voisi muutenkin keskustella kirjojen hintatasosta (joten muutan otsikon).
 
Tuossa tapauksessa on kyseessä markkamääräinen hinta, jota verkkokauppa ei ole jostakin syystä muuttanut euroiksi.

Pitää kai kirjoittaa jotain muutakin. Kaunokirjallisuuden hinnat eivät ole kovin korkeita, jos ajattelee että kirja säilyy 500 vuotta ellei se kastu. Tällä hetkellä tosin suuri osa julkaistavista kirjoista on sellaisia, että kukaan ei kaipaa niitä enää vuoden päästä ilmestymisestä. Toinen ikävä puoli on kirjojen teollisesti valmistetun paperin happamuus, joka murentaa niitä vähitellen. Joissakin 1700-luvun kirjoissa sidokset voivat olla paremmat kuin monissa nykyisissä kirjoissa uutena.

Esimerkiksi juuri ilmestynyt Charles Dickensin Kolea talo -klassikon suomennos olisi hyvä sijoitus, 46–54 euroa ei ole liian paljon, kun kyseessä on niin paksu kirja. Kersti Juvan käännökselle voi ennustaa pitkää ikää. Opiskelijalle tai työttömälle tuo hinta vain ei sovi.

Tietokirjallisuuden kanssa on toisin, sillä informaation pitäisi päästä leviämään nopeasti. Esimerkiksi Terra Cognitan käännetyt tiedekirjat ovat 30–40 euron hintaisia. Hyvänä puolena on se että kustantaja pitää kymmenenkin vuotta vanhoja kirjoja saatavilla, kun taas kirjakaupat pyrkivät nykyisin hyvin nopeaan kiertoon ja kaikki pitäisi ostaa vuoden sisällä ilmestymisestä.

Jos kirja on oikeasti hyvä, kovakantisuudesta voi maksaa. Kirjojen kansista on oma ketjunsa, mutta pitää kyllä mainita että ostajan kannalta itse kansikuvia tärkeämpää on minusta kansien materiaali, jonka siis pitäisi toimia omillaan, ilman kansipaperia. Hieman kiiltävä mutta uurrepintainen, ohuesti laminoitu pinta on minusta paras ratkaisu. Olen kuitenkin törmännyt siihen vain kerran tavallisen kaunokirjallisuuden yhteydessä (Esko-Pekka Tiitisen Kävelevä käsi ja muita epätavallisia tarinoita). Ereine saattaisi tietää formaatin täsmällisen nimen.

Käytetyissä kirjoissa hinnat eivät antkvariaattien kannalta ole korkealla, nykyisin taskukirjamarkkinat ja Kirjatorit ovat vähentäneet menekkiä.
 
ISBNillä hakemalla näyttäisi siltä että tuo on "vanha" kovakantinen Sormuksen ritarien painos jota painettiin seitytluvulta yhdeksänkymmentäluvun alkupuolelle, ennen kuin tehtiin se nykyisin myytävä tarkistettu punakantinen kolmiosainen laitos. Vaikka hinta olisi markkoinakin niin kyllä se silti yhdestä osasta aika kovalta tuntuu. Toisaalta, nuo uudemmatkin painokset ovat 20-30e/osa. Jos tuo olisi joku kuvitettu special extended deluxe collector's limited gift edition punaisin nahkakansin niin sitten ehkä ymmärtäisin että tuo on eurohinta. ;) (Mutta kun kyse on käännöksestä, voinemme sanoa varmuudella että sellaista ei ole.)

Toisaalta olen kyllä Thialfin kanssa sikäli samoilla linjoilla, että kirjojen hinnoilla on syynsä. Minua on harmittanut jonkin verran se rutina mitä pyytämistäni hinnoista on aiheutunut kun olen viime aikoina tyhjännyt hyllyjäni. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta myymäni kirjat ovat olleet huippukuntoisia, ainoa mistä osan niistä on tunnistanut käytetyiksi on ollut omistuskirjoitus. Jokin on kirjojen arvostuksessa vialla, jos haluaa ostaa neljällä eurolla kerran luetun, hyvin pidetyn kirjan jonka painos on lopussa ja ovh 30 euroa. Ja anteeksi vaan, mutta myyjää ei siinä vaiheessa kiinnosta tieto, että olet nähnyt sen Laukaan Prismassa alennuksessa viidellä eurolla. :|
 
Thialfi sanoi:
Jos kirja on oikeasti hyvä, kovakantisuudesta voi maksaa. Kirjojen kansista on oma ketjunsa, mutta pitää kyllä mainita että ostajan kannalta itse kansikuvia tärkeämpää on minusta kansien materiaali, jonka siis pitäisi toimia omillaan, ilman kansipaperia. Hieman kiiltävä mutta uurrepintainen, ohuesti laminoitu pinta on minusta paras ratkaisu. Olen kuitenkin törmännyt siihen vain kerran tavallisen kaunokirjallisuuden yhteydessä (Esko-Pekka Tiitisen Kävelevä käsi ja muita epätavallisia tarinoita). Ereine saattaisi tietää formaatin täsmällisen nimen.

En tiedä vaikka varmaan pitäisi. Pienkustantajan tyttärenä tiedän kyllä sen että kirjan hinta muodostuu helposti aika korkeaksi. Isäni myy pehmeäkantisia kirjojaan jollain parillakympillä ja ihmiset valittavat kun joutuvat pokkareista maksamaan sellaisen hinnan. Pieni ei vain voi myydä halvemmalla. Käytämme pehmeitä kansia koska kovien kansien tekeminen hyvin on todella kallista, halvat kovakantiset näyttävät todella halvoilta ja se ei ole tarkoitus.
Minusta Terra Cognitan kirjat ovat aika kalliita, mutta tuskin kustantaja huvikseen pitää niillä niin kovaa hintaa, huolellinen kääntäminenkään ei ole ihan halpaa. Itse en kyllä maksaisi niin paljoa yhdestä kirjasta, ei vain ole varaa jos kirja ei ole aivan poikkeuksellinen. Ostin syksyllä kyllä yhden kirjan noin viidelläkympillä, mutta se onkin aivan loistavaa painotyötä, korkeatasoista taidekirjaa (tässä tapauksessa I. K. Inhan valokuvia) ei voi tehdä halvalla. Muuten kirjat ovat yleisesti ottaen halpoja, varsinkin yleensä ostamani englanninkieliset pokkarit, joita on niiden edullisuuden takia kertynyt aivan liikaa. Viime viikolla tai joskus lähiaikoina kuitenkin uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan kirjat ovat nykyään huomattavasti edullisempia kuin joskus 90-luvulla (silti suomenkielisten kovakantisten hinta on turhan korkea minulle mutta harvemmin haluan niitä lukeakaan itse ostettuina, niitä varten on kirjasto).

Kirjan tekeminen itsekin on kohtuullisen halpaa, luulen että jollain viidelläsadalla saisi jo ihan hyvin kirjoja digipainosta.
 
Olen itse tehnyt sen ratkaisun, että hankin yleensä opukset pokkareina aina kun mahdollista ja suosikkini ostan kovakantisina. Ystäväni ihmettelevät usein sitä, miksi maksaa kirjoista, mutta minusta kirja on aina sijoitus. Lisäksi minulla on tapana unohtaa kirjaston kirjat hyllyyn ja saan maksaa huippuluokan sakkoja opuksista. Eivätkä kirjat ole Suomessa kalliita/kalliimpia kuin muuallakaan. Itävallasta en raaskinut ostaa montaakaan kirjaa, koska hinnat olivat järkejään korkeampia. Ainoa ongelma kirjojen ostossa ovat muutot, jotka aiheuttavat isälleni selkäkipua (en kuulemma saa ostaa enää ainoatakaan kirjaa).

Minusta huippuesimerkki kirjojen hinnalla kiskomisesta on lääkiksen pääsykoekirja, jossa nykyisellään on noin 600 sivua. Kirja on pehmeä kantinen ja satasen siihen saa investoida. Lisäksi kirjasta tunnutaan otettavan uusi painos parin vuoden välein, jota muutetaan sopivasti pakottaen ihmiset hankkimaan uuden version vanhojen kierrätyksen sijasta. Muutenkin minulta menee säännöllisin väliajoin hermot koulukirjojen hintojen kanssa ja karsinkin varsin rankalla kädellä listaa tilattavasti kirjoista.

Muuten en pidä yhtään noista kansikorteista vai miksi noita kovakantisten päälle lintattuja irtolehtiä pitäisi nimittää. Voisin melkein maksaa siitä, että niitä ei olisi.
 
Ostan todella paljon kirjoja. Haluan aina ostaa kirjan itselleni, että saan sitä myöhemminkin lueskella. Saatan ostaa jonkin todella hyvän kirjan, jonka olen jo lukenut, vain siksi, että haluan sen "kotiin" :roll: . Ostan noin kerran kuussa uuden kirjan ja tällaisella tahdilla kirjojen hinnat tuntuvat aika kalliilta. Koska olen kotona asuva nuori, on pakko ostaa pokkareita. Pokkarit ovatkin oikeita pelastavia enkeleitä. Minulla on paljon pokkareita, joista olisi saanut kovakantisena pulittaa n. 30 euroa (mikä on kuukausirahaa saavalle teinille aika paljon). Ymmärrän kyllä miksi kovakantiset kirjat ovat niin kalliita, mutta itsellä niihin ei ole varaa. Pyydän aina lahjaksi kirjoja, varsinkin joitain kalliita kovakantisia tai sitten hemmottelen itseäni lahjarahoilla ostamalla jonkin kalliin kirjan.
 
Pokkarien ystävä ilmoittautuu. Juu, opiskelijalle (vaikken kai virallisesti sellainen ole at the moment), kovakantiset ovat hiukan turhan hintavia.

Omakohtaisen huippuhintani löysin avoimen yliopiston tenttikirjoja tilatessani, yksi ainut kirja 150 euroa. Jostakin syystä kyseinen kirja jäi tilaamatta... Pehmeäkantinenkin laitos oli 50 euroa. Senkin jätin väliin, ainakin toistaiseksi. Täytynee käydä tilaamassa jossain vaiheessa, kun on kirottu vielä pakollinenkin.

Yleensäkin ihmetyttää tuo koulukirjojen kova hinta. Luulisi että ymmärtäisivät ettei keskiverto-opiskelijan tuloilla ostella 35 euron kirjoja kovin usein. Tietysti kyseisillä kirjoilla ei ole niin suuret painokset, että kohtuullinen hinta tulisi kyseeseen. Pitäisi kai anoa kelalta tukea kirjojen ostoon...

Itselleni ei oikein ole väliä onko kirja kovakantinen vai pokkari. Toki monta kertaa luettu kovakantinen on hiirenkorvillakin kauniinpi ilmestys kuin vastaavassa tilassa oleva pokkari, ja jotenkin esteettisempi hyllyssä. Sitten kun on varaa ostaa kaikki himoamani kirjat kovakantisina teen niin. Ennen sitä pokkarit ovat ylimpiä ystäviäni.
 
Kirjat ovat kyllä niin valitettavan kalliita, ja niihin kuluu ihan tuhottomasti rahaa, kun laskee saldon, mitä kuukaudessa tulee ostettua, sekä rahallisesti että kirjojen määrän suhteen.. Siksipä minäkin suosin pokkareita, mutta toisaalta, monia kirjoja ei saa pokkareina, esim. yhtään tietokirjaa en ole vielä pokkaripainoksena tavannut, mikä on hyvin valitettavaa.
Hyvä keino onkin päällystää kirjat hyvälaatuisella kontaktimuovilla. Säästää rahaa, jos ei halua ostaa kovakantista painosta, mutta haluaa kirjan säilyvän hyväkuntoisena. Ainakaan laukussa päällystetyt kirjat eivät kärsi niin pahasti kuin päällystämättömät.
 
Tiistaina kävin Suomalaisessa ja satunnaisostoksena tarttui mukaan jonkun scifi-kirjailijan Cosmonaut Keep, joka ainakin takakannen perusteella oli saanut kauheasti kehuja. Lisäksi siinä oli siisti kuva jostain avaruusaluksesta. Kolmantena myötävaikuttajana toimi hinta, joka ei ollut kuin 4,90e.

Eivät kirjat loppujen lopuksi kauhean kalliita ole etenkin, jos ne eivät ole mainstreamia. Siinä tapauksessa ne ovat kuitenkin aika törkeän ylihinnoiteltuja. En sitten tiedä, onko tässä teollisuudessa yhtä ahneita välikäsiä kuin levypuolella, mutta joku Sinuhe maksaa edelleen lähemmäs kolmekymppiä ainakin. Sellaisen piratisoimisessa ei olisi mitään moraalista ongelmaakaan, kun Waltari on jo kuollut.

En ole ehtinyt lukea Cosmonaut Keepiä kuin ihan vähän. Tähänastisen perusteella kirjailijalla on ainakin kieli hallussa, mutta vielä ei ole ehtinyt ilmetä mitään erityisesti edukseen erottuvaa elementtiä.
 
Taru Sormusten herrasta: HarperCollins 2013

Meikäläiselle on päätynyt mutkien kautta keräilyversiot kyseisistä kirjoista. Onkohan noilla keräilijöiden silmissä mitään arvoa?
 
Meikäläiselle on päätynyt mutkien kautta keräilyversiot kyseisistä kirjoista. Onkohan noilla keräilijöiden silmissä mitään arvoa?

Kerro vielä ISBN-numerot ja kenties kuva. Laitoksia ja painoksia kun on kovin paljon.

Vai onko se 3-osainen LotR, jonka eka osa näyttää tältä:upload_2018-4-26_0-20-37.jpeg

Sanoisin että oikea hinta on ehkä 20€/osa tai niillä main, jos on priimakuntoinen, mutta tämä on aivan villi arvio. On kuitenkin aika uusi vielä, eikä siis mikään suurharvinaisuus vaikka onkin kaunista työtä eikä painos varmaan ole kauhean suuri. Itse tietysti pitäisin hyllyssä ihailtavana.
 
Tälläiset ISBN:t löytyivät
978-0-00-752290-3
978-0-00-752291-0
978-0-00-752292-7

Täytyy kyllä itsekkin myöntää että kirjat ovat erittäin kaunista työtä.
 
Eli ISBN-numeroidenkin perusteella on kyseessä juuri tuo sarja. Sitä esitellään esim. TolkienBooks.net -sivustolla:

http://tolkienbooks.net/php/details2.php?id=434
http://tolkienbooks.net/php/details2.php?id=435
http://tolkienbooks.net/php/details2.php?id=436

Tolkien Library voi myös olla kiinnostava sivusto, vaikka en juuri tätä sarjaa siellä nähnytkään mainittavan. Ks. esim. tämä sivu:

http://www.tolkienlibrary.com/tolkien-book-store/original-lotr.htm

Yleensä ottaen (kuten muidenkin kirjojen kohdalla) keräilykappaleiden arvo on sitä suurempi mitä enemmän niissä yhdistyvät ainakin seuraavat ominaisuudet: 1) ikä, 2) hyvä kunto, 3) pieni painos, 4) kauneus.
 
Onkohan tällä minkäänlaista "arvoa"?

9789510329078

Eli Hurinin Lasten Tarina.

hyväkuntoinen ja 2.painos.
 
Kiitokset Tunzalle mielenkiintoisen ja potentiaalia omaavan topikin esiinnostosta!

Nythän on kuinka ollakaan vielä suomaalainen kirjamessukuukausikin. Kiitos kirjastojen ja netti-MJARRR-tismin, olen itse jonkin aikaa onnistunut olemaan käyttämättä kahisevaa uutuuttaan kiilteleviin painotuotteisiin, vaan nyt alkaa pikku hiljaa palata se semmoinen 'hytinä' (?? :D), että kohta varmaankin mennään taas (ellen sitten pidä varaani ja pysy, eh, menschinä). Tosihaaste odottaa tietenkin kuun lopussa ison talon tiloissa..

Täkytykseksi ja kontribuution pidentelyksi mukaan vielä pari natsaavaa fakta"uutis"pommia. Voihan olla, että jotkut eivät ole vähään aikaan vierailleet kotimaisissa kirjakaupoissa. (Montakos niitä isoja muuten oikeasti onkaan..?)

https://books.google.fi/books?id=A9duBJkKyZsC&pg=PA85&lpg=PA85&dq=kirjat+hintataso+suomessa

https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2389039

Jatkakaa!
 
Last edited:
Ylös