Klassikkopelien tuunaaminen

Kointähti

Koala on steroids
Kaikkiallehan on siroteltuna shakkilautoja, monopoleja ja afrikan tähtiä, mutta miten näihin ja muihin vanhoihin peleihin saisi puhallettua uutta eloa? Tämä ketju on omistettu ratkaisuehdotuksille.

Olen jo pitkään tuumaillut, että Shakki on surkea peli, jonka elinkaarta saisi pitkitettyä esimerkiksi ottamalla käyttöön taistelunopat. 4-, 6-, 8-, 10-, 12- ja 20-sivuiset nopat ovat entuudestaan tuttuja roolipelaajille, ja lisäksi nappuloiden nimet voisi uudistaa ropeskeneen sopiviksi. Olkoot

Kuningas = Kuningas Celessar, D10 hyökkäys ja puolustus
Kuningatar = Arkkivelho Dangalf, D12 hyökkäys ja puolustus
Lähetit = Varkaat, D20 hyökkäys ja D4 puolustus
Ratsut = Samoojat, D12 hyökkäys ja D6 puolustus
Tornit = Temppeliritarit, D8 hyökkäys ja D10 puolustus
Sotilaat = Taistelijat, D8 hyökkäys ja puolustus

Korkeamman tuloksen heittänyt voittaa taistelun! Vielä kovemmaksi peli kääntyisi, jos nappuloilla olisi osumapisteet, tai mustilla ja valkoisilla olisi myös voimiltaan erilaiset joukot!

Muita ideoita?
 
Juu, shakki ei ole tosiaan peli vaan jotain urheilun tapaista ;) . Tuumin jossain vaiheessa kuutiomaisia nappuloita joiden liikkumisen tapa voisi vaihtua pelin tiimellyksessä. Joitakin ei olisi voinut lyödä, mutta silti siirtää.
 
Shakistahan on olemassa erilaisia versioita jo valmiiksikin. Kiekkomaailmassa esimerkiksi pelataan Stealth Chessiä, jossa lauta on leveämpi ja tavallisten nappuloiden lisäksi mukana ovat assassinit, jotka liikkuvat alkuun näkymättöminä.
 
Näin jossakin videossa monimutkaisen version shakista, missä oli kolme lautaa päällekkäin nurkkiin kiinnitettyjen tankojen varassa, eli siinä on periaattessa useita pelejä käynnissä samaan aikaa. Vakionappuloiden lisäksi käytössä oli jotain spesiaalimalleja mitä pystyivät hyökkäämään myös laudalta toiselle.

Ilmeisesti joku variantti tuosta: https://en.wikipedia.org/wiki/Three-dimensional_chess
 
Seuraava looginen askel sitten on neliulotteinen shakki, jossa voi lähettää nappuloita x vuoroa tulevaisuuteen, tai vaihtoehtoisesti hakea nappulan x vuoron päästä tulevaisuudesta, jolloin pelaaja joutuu pitämään huolen että oikea nappula on oikeassa ruudussa oikealla vuorolla tai aiheuttaa aikaparadoksin ja häviää.

Muoks: on näköjään jo keksitty. Kaamea fontti.
 
Olen jo pitkään tuumaillut, että shakki on surkea peli, jonka elinkaarta saisi pitkitettyä esimerkiksi ottamalla käyttöön taistelunopat.

Kieltämättä jo keskiajalla löytyi ihmisiä, joiden älylliset taipumukset tai kärsivällisyys eivät riittäneet oppimaan tai pelaamaan shakkia kunnolla. Niinpä jotkut tällaiset lukutaidottomat talonpojat, pöyhistelevät asemiehen äpärät, ruokottomat kyttyräselkäiset kääpiöt etc. ryhtyivät nopeuttamaan ja randomisoimaan shakkia arpanoppia käyttämällä. Tämä muutti shakin moraaliteologisesti tuomittavaksi uhkapeliksi, ja kirkonkirous & inkvisition kuulustelut olisivatkin mielestäni oikein sopiva ensimmäinen sanktio tämäntapaisille Kuninkaallisen pelin "parantelijoille".

Jos joku kaipaa shakin sääntöihin vaihtelua, niin aikanaanhan oli alueellisia eroja esimerkiksi tornitussäännöissä. Jos jotkut haluaisivat yhteisestä sopimuksesta pelata esimerkiksi 1600-1700-lukujen italialaista "vapaata tornitusta" käyttämällä, niin en välttämättä tuomitsisi sitä. (Siis niin, että lyhyessä tornituksessa valkoisen kuningas voisi siirtyä g1-ruudun vaihtoehtona myös f1- tai h1 -ruutuihin, ja torni vastaavasti f1-ruudun sijaan myös e1 tai g1 -ruutuun.)
 
Last edited:
Ropeconissa opetettiin eilen myös shakkitanssi, joka on vallan mainio. Sen säännöt ovat paljon yksinkertaisemmat kuin varsinaisen shakkipelin, eikä se vaadi ajatustyötä ollenkaan, koska kaikki siirrot on koreografioitu valmiiksi. Lisäksi siinä pääsee kahden pelaajan sijasta kerrassaan 32 ihmistä pitämään hauskaa yhtä aikaa.
 
Ylös