Kokeilu: Konnun laadunvalvonta ja oikolukijat

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Jälleen tämä aihe Majatalossa siksi, että tähän voi vastata.

Ajattelin kokeilla tälläistä systeemiä, jota en ole aiemmin kokeillut. Tarkoituksena olisi kerätä kokoon Konnun oikolukijoiden joukko, jotka tarkastavat tekstit sitä mukaa kuin uutta tulee. Aina kun uusi sivu ilmestyy Kontuun, lähetän oikolukijoille tästä tiedon.

Käytännössä homma toimisi erillisen huoneen avulla, jota oikolukijoiden tulisi säännöllisesti tutkailla mahdollisen uuden varalta. Jokaiselle uudelle sivulle tulee oma keskustelunsa. Oikolukuhuone olisi muilta suljettu/näkymättömissä.

Oikolukijalta odottaisin siis seuraavaa:
- halu lukea läpi kokonaisia sivuja ajatuksella
- vaivaa käydä lävitse kaikki linkitykset
- vaiva tarkastaa ja varmistaa tietojen paikkaansapitävyys

Homma sujuisi tietysti omia aikojaan, joskin tietenkin olisi hyvä jos huomautuksia alkaisi kertyä nopeasti. Eikä kaikkien olisi pakko tehdä kaikkea yllä mainittua, jo se auttaa paljon että tiedot ovat kunnossa tai että linkit on tarkastettu.

Oikolukijan homma on vapaaehtoista, mutta erittäin tärkeää työtä (vapaaehtoisuus tarkoittaa sitä, että voit jättäytyä hommasta kun tuntuu siltä ettei ole enää aikaa). Olen nyt itse oikolukiessani sivuja huomannut, että virheitä on huomattava määrä, mutta en jostain syystä ole vielä saanut Konnun koko olemassaolon aikana huomautusta kirjoitusvirheistä.


Kommentteja ja vapaaehtoisia otetaan vastaan.


Edit Niin ja tietysti, kyse on uudesta Konnusta, ei Käärmeestä. Käärmeen oikolukeminen olisi turhaa hullunhommaa [22]
 
Minäkin voisin hommaa yrittää.
mutta...
-Onko oikolukijalla enemmän kuin yksi huone tarkistettavana?
-Mitään kirjoitusvirheitähän ei ole tarkoitus tarkistaa, vai? vain että oikea asia on oikeassa paikassa? (yksinkertaisesti sanottuna)
- Eihän tarvitse olla joka minuutti koneen ääressä ja odottaa mahdolista uutta viestiä, jota tarkistaa. eli käykö, jos esim. kerranpäivässäkäy tarkistamassa?
-oli vielä joku kysymys, joka vaivasi, mutta en saanut muotoiltua sitä tähän. kysyn sen myöhemmin.

Eli minä voisin yrittää hommaa.


muoks. mulle tulikin tunne, että olen ymmärtänyt asian väärin.
 
Savanna, Merri ei tainnut tarkoittaa Konnavahdin hommia eli näiden foorumin viestien valvontaa, vaan hänen Kontuun kirjoittamiensa tekstien läpilukemista. Merri on kirjoittanut ja kirjoittaa paljon tekstejä Keski-Maasta ja laittaa niitä Konnun sivuille, ja näitä juttuja siis pitäisi lukea ja katsoa, että tiedot ovat kunnossa.
 
Minä vietän aika paljon aikaa tietokoneella, joten voisin olla myös mukana. Niin ja kirjoitusvirheet huomaan aika hyvin. :) Joten. Voisin olla hyödyksikin joskus.
 
No tokkiinsa minulta aikaa riittää. Ja ehkäpä jopa halua/intoa/mitälie. Olen valmis duuniin. Tulisipahan luettua kaikki Kontuun ilmaantuva tavara läpi, muuten ei ehkä aina muistaisikaan. :mrgreen:
 
Noniin, nyt on kymmenen oikolukijaa. Luulen että se riittää nyt. Jos paikkoja vapautuu niin ilmoitan sitten asiasta :)
 
Ylös