Kirjoitatko koneella vai käsin?

Aloin tuota kymmensormijärjestelmää tutkia ja Wikipediasta oli linkki semmoiseen hauskaan Näppäri-ohjelmaan. Suosittelen tutustumaan, siinä on tekstiharjoitusten lisäksi jopa oikeasti hauskoja pelejä. Ja mikä parasta, se tekee tilastoja. :D Minulla näyttää olevan vielä paljon opeteltavaa. Tein 2600 merkin testin näppäimistä asdfjklö käyttäen kymmensormijärjestelmää ja virheprosentti taisi olla 10,7. :hups: Esimerkiksi k- ja l-näppäinten paikat sekoitin koko ajan.

sössökö salla ajaa kaljaa alaskassa... [22]
uskalla ajaa ladalla lujaa uskalla ajaa ladalla lujaa
 
Mä otin viime vuonna valinnaiseksi aineeksi kymmensormijärjestelmän ja nyt kirjotan tosi nopeesti. kurssin aikana meillä ei ollu kotona konetta joten kirjotin aika hitaasti sen loppukokeen... mut ei voi mitään. Kymmensormijärjestelmä on tosi kätevä, ja se kannattaa opetella jos on mahdollisuus! siitä on hirmusti hyötyä!! :D
 
Miekin olen oppinut tuon kymmensormijärjestelmän ja kirjoitan luokkalaisiani nopeammin, joka taas kuuluu tunnilla huvittuneina kommentteina, että taasko se yks kirjoittaa siellä jotain romaania, kun ei muuta kuulu kuin näpyttelyä.

Todellakin.. kuten firin sanoi, niin kannattaa oikeasti opetella tuo kymmensormijärjestelmä.. se on kätevä! :)
 
Meikä kirjoittaa lähes aina käsin, vaikka käsiala on kamalaa. Kirjoitan koneella vähintäänkin yhtä nopeasti kuin käsinkin, mutta koska tarinani/runoni/lauluni, mitkä ikinä syntyvät yleensä yöllä, jolloin konetta harvemmin saan omaan käyttööni, on helpompi hoitaa homma ihan kynällä ja sekavaksi ruvenneella vihkolla, joka taitaa olla versio 4, jos oikein muistan. Ja käsin on omasta mielestäni helpompi korjailla, voi vedellä helposti viivoja, nuolia ja alaviittauksia ilman miljoonia klikkauksia, ylivauksenkin voi tehdä niin, että kuitenkin näkee mitä siinä on lukenut. Muistiinpanoja voi tehdä nopeasti viereiselle sivulle, jos joku idea syntyy, samoin esim. tarinaan kuuluvia runonpätkiä, piirroksia, karttoja... Kaikkea, ilman ylimääräistä säätämistä, jolloin idea helposti unohtuu.

Mutta kun kirjoitan koneella, käytän enimmäkseen oikeaa kättä, vasen hoitaa enimmäkseen kaiken e:hen, :hen ja numeroihinkaan en sillä koske. Oikea hoitaa loput, ja ihan tarpeeksi nopeaa se meikälle on. Mutta kädessä on jotakin, laitan sen kuitenkin oikeaan käteen ja kirjoitan vasemmalla, mistäköhän johtunee.
 
Yyh, en osaa kirjoittaa yhtä nopeasti läppärilläni. Olen kirjoittanut niiiiin paljon sellaisella "vanhalla" näppiksellä, jossa näppäimet ovat isota ja korkeat ja pitävät kovaa ääntä. Nämä ovat niin litteät ja sileät ja niin lähekkäin. Etenkin vaihto-näppäin aiheuttaa päänvaivaa. Usein, kun tarkoitus on saad Iso AlkuKirjain, tulee <iso <alku<kirjain tai menee capslock päälle. Nyt pitää vain reenata ja reenata, kunnes tämä näppis on tuttu kuin naama maskeerajalle. Ja sitten voin kirjoittaa vaikka silmät kiinni. Nyt tosin pystyisin jo ulkomuistista piirtämään näppiksen (numerot ja kirjaimet, ehkä nuo numeroiden alla olevat merkitkin) ja usein jotain juttua miettiessä tulee ajatelleeksi miten sen kirjoittaisi koneella. Vähän sama juttu kuin kännykälläkin.

Olen viimeaikoina ottanut (hyväksi) tavaksi kirjoittaa vihkoon muistiinpanoja :p Huomasin, että kun saan hyvän idean, en ehkä ehdi sitä kirjoittamaan vähään aikaan ja POOF idea on kadonnut. Siis: nopeasti tarkat muistiinpanot ja voilá! Sitten se onkin kuin aineistosta kirjoittamista. Tässä faktat, kirjoita tuon sovitun juonen mukaan tuollaisilla henkilöillä tuon tyylinen. Ja muista tuo yksi pikku juttu.
 
Vihkoja ihanempia ovat muistikirjat, joita voi haalia kasoittain kirjakauppojen alelaareista. Sitten valitsee mitä pitää mukana ja onko jokin johon kirjoittaa vaan tiettyjä juttuja ja jokin johon laitetaan tekstien alkuja. Muistikirjat <3<3<3
 
Minä kirjoitan aina ensin käsin. Vihkoja minulla on 2, eikä kumpikaan ole täynnä.
Sitten omistan yhden kovakantisen vihkon, jonne olen rustannut yhden kesken eräisen tarinan ja runon.
Suunnitelmissa on ollut kirjoittaa kaikki puhtaaksi koneelle, mutta se on aina jäänyt. :p

Niin, ja kymmensormijärjestelmää en osaa. Kirjoittaessani käytän vasemman ja oikean käden keski- ja etusormia. Joskus peukaloa. Kirjoitan kuitenkin suht nopeasti.
 
Kone ja kymmensormijärjestelmä :p

Koneelle siis tulee kirjoitettua tosi paljon, Microsoftin OneNoten myötä muistivihkojen käyttökin jää vähän vähemmälle, tosin niitäkin käytän suht ahkerasti. Varsinainen teksti siis koneelle, suunnitelmat vihkoon.

Miksikö kirjoitan koneella? Minua inhottaa aina, että jos kirjoitan käsin, huomaan ihan 110% varmasti jossain vaiheessa, että johonkin pitää saada lisää tekstiä väliin, ja sitten yrität korjata käsin sinne väliin.. A-aa, ei onnistu. Ei näytä enää yhtään siistiltä, ja sitten kun sitä ei jaksa korjata, siitä tulee huono teksti.
Ja näitä tekstinlisäyksiä nyt tulee siksi, että olen laiska tekemään ajatuskarttoja ja suunnittelemaan tarinaa tuntitolkulla. Tykkään enemmän kirjoittaa siitä mikä tuntuu hyvältä, en siitä, mitä olen joskus aiemmin päättänyt kirjoittaa. Äidinkielen tarina-aineita varten en ole koskaan tehnyt ajatuskarttaa, vaikka joskus niin on kehotettukin.

Edith. Ainiin. Kymmensormijärjestelmään on ihan oikeasti olemassa ohjelma, jolla harjoitella, ja se on ilmainen. En ole itse toistaiseksi testannut, mutta ei tuo pahaltakaan näytä..?
http://www.ilmaisohjelmat.fi/bruses-unusual-typing-wizard
 
Monasti olen minäkin yrittänyt rustata kaikennäköistä hauskaa koneella, mutta jostain syystä se ei ota toimiakseen. Siispä nykyään (Minulla on hieno tarina, jota en ikävä kyllä ikinä muista kirjata ylös) kirjoittelen uudet ideani ja tarinanpätkät, jotka eivät liity "suureen tarinan" kovinkaan paljon, omaan vihkoseeni, joka tälläkin hetkellä on täynnä keskeneräisiä ([22]) tarinoita. Joskus voinen yrittää koota niistä yhtenäisen tarinan ([22]), joka kyllä tulee olemaan vaikeaa. Saa nähdä.
 
Hih, joskus nuorempana minulla oli tapana täyttää kännykän muistikirjaosio (maailman siistein!) typerillä runoilla. :-D Sittemmin olen toki järkevöitynyt, ja nykyään niitä tulee kirjoitettua vain satunnaisesti viestiluonnoksiin. Eikun, öh.

Minulla on paljon muistikirjoja. Aina jossain on joku valtavan hieno ja sitten se tulee hankittua. Minä tykkään sellaisista paksuista ja kovakantisista, ja sitten pitää aina olla mukana laukku jossa niitä säilyttää. Eräs kaverini käyttää sellaisia söpöjä taskukokoisia vihkoja (itse asiassa useampikin varmaan).
Käsin tulee niihin siis aika paljon kirjoiteltua, koneella olen vähän huono. Aina on kaikkea muuta niin ei oikein saa aikaan, ja tekstinkäsittelyohjelmat ovat vähän tylsiäkin. Tai en tiedä. Jotkut Nanowrimon tapaiset jutut nyt tietysti tulee kirjoitettua suoraan koneelle... mutta satunnaisia runoja ei.

En osaa kymmensormijärjestelmää. Itse asiassa kirjoitan kahdella sormella. :p Onhan se ihan jännyyttä, vaikka nopeampikin kai voisi olla.
 
Mulle on helpompaa kirjoittaa käsin, mutta kirjoitan koneella, koska tekstiä on helpompi korjata, ja inhoan puhtaaksikirjoittamista. xD Paljon mukavampaa näin. Lisäksi käsialani on kamala. -.-
 
Käsin on minun mielestäni monta kertaa helpompi kirjoittaa. Kirjoittamiseen pääsee paremmin sisälle kynän kanssa. Tosin juuri nyt kirjoittamisesta ei tule mitään. On niin paljon muuta ettei oikein ehdi.
Koneellakin tulee kuitenkin nykyään kirjoitettua enemmän tämän 10-sormi valinnaisen takia.
 
Muistikirjat on niin tuskaisia kun sitä himoitsee niin suunnattomasti jotain nahkakantisia ihanuuksia yms, mutta niihin ei tule kirjoitettua kun haluaisi saada aikaan jotain kunnollista. Ottaa päähän joku Neil Gaiman kun esittelee sivuillaan juuri samanlaista Koiné:n muistikirjaa kuin minullakin on, mutta kun täällä molemmat ammottavat tyhjyyttään, raapusti hän siihen viimeisimmän romaaninsa. Jokin sanktio tuommoisille!
Käytännössä ostan kasoittain alennusmyyntimuistikirjoja joista niistäkin vain osa tulee käytetyksi kun valkkaan sievimmät ensin ja sitten taas ostan uusia...
 
Mie rustailen tarinoita vaan päässä, ja sinne ne myös jäävät. Tulisi varmaan monta kirjakokonaisuutta jos alkaisi noita naputtelemaan, mutta ei minusta varmaan koskaan mitään kirjailijaa tule.
 
Gretchen sanoi:
Hih, joskus nuorempana minulla oli tapana täyttää kännykän muistikirjaosio (maailman siistein!) typerillä runoilla. :-D Sittemmin olen toki järkevöitynyt, ja nykyään niitä tulee kirjoitettua vain satunnaisesti viestiluonnoksiin. Eikun, öh.

Mitäs epäjärkevää siinä kännykkämuistiossa oli? :p Se ei ole niin hyvä muokkauksen ja selauksen kannalta kuin tietokone (paitsi tässähän meillä on eriäviä mielipiteitä) mutta se on kätevä silloin, kun yllättäen iskee inspiraatio eikä paperia tai muita muistiinpanovälineitä ole ulottuvilla. Monihan pitää kännykkää taskussaan kaiken hereilläoloaikansa. Sieltä se löytyy helposti ja nopeasti näpyttelee sen uuden idean ylös, jonka voi sitten paremmalla ajalla kirjoittaa siihen vihkoon tai koneelle.

Vinku, voihan tarinoita kirjoittaa ylös, vaikkei tulisikaan kirjailijaa, ja voihan yloskirjoitetuistatarinoista ottaa ilon vain itselleen. Minusta on surullista, ettää hienot tarinat jäävät vain omaan päähän, kun enää ei taida olla "tarinankerrontakaan" muodissa. Olisi kyllä kiva kuunnella livenä tarinoita. Siinä näkyisi puhujan lahjat. :D
 
Selasin keskustelun läpi ja totesin, että taidan olla ainut, joka kirjoittaa nykyisin kirjoituskoneella. Toki käytän myös tietokonetta ja kirjoitan käsin, mutta kirjoituskoneella kirjoittamisessa on jotain niin hienoa. Meillä on isän joskus 90-luvun alussa tai 80-luvun lopussa saama sähköinen kirjoituskone, mutta hän ei sitä paljoa ole käyttänyt. Ja kohta sen jälkeen tulivat tietokoneet graafisinekäyttöjärjestelmineen oikein toden teolla ja kirjoituskone on jäänyt jonnekin nurkkaan.

Mutta itse kirjoitan vanhalla mekaanisella kirjoituskoneella, jonka mustenauha on vain valitettavan kulunut, mutta muuten se toimii oikein hyvin. Koneella kirjoittaessa tulee vain niin paljon enemmän kirjoitusvirheitä kuin käsin kirjoittaessa. Nopeasti kun kirjoitan ja keksin samaan aikaan, mitä kirjoitan, teksti on aivan lukukelvotonta. Ja sillä ei voi kirjoittaa illalla myöhään, jolloin parhaat ideat tulevat, koska se pitää niin paljon ääntä, että pelkään sen kuuluvan muihin huoneisiin.
 
Minultakin kyllä kirjoituskone löytyy - keräämästä tunkkaista hajua kaapin pohjalta.

Tuli hankittua se ehkä nelisen vuotta sitten, jolloin kirjoittelin vielä paljonkin kaikenlaista. Kyllä, niitäkin tehdään moderneja versioita, joissa on vaikka mitä boldauksia ja alleviivauksia.
Kone kuitenkin piti niin jumalatonta meteliä, ettei a. musiikin kuuntelu samaan aikaan onnistunut mitenkään b. perhesopu säilynyt. Töistä silloin kotona vielä asunut sisko oli niin äkäinen pienestäkin huoneestani kuuluvasta äänestä, ettei toivoakaan että konetta olisi voinut käyttää luovimpaan aikaan eli koulun jälkeen siinä neljästä eteenpäin, kun oli saanut syötyä ja tehtyä läksyt.
Tämän vuoksi kone homehtuu kaapissa, ja aika ajoin saa minut miettimään, mitä Melkoria sen kanssa voisi tehdä. Oli kuitenkin kohtuu kallis sijoitus, ja jäi lähes käyttämättä.

Olen kyllä ehdottomasti konekirjoittajia nykyisellään noin muuten. Kaikki esseet ja analyysit joita koulussa jout-- pääsee tekemään, sujuvat kolme kertaa nopeammin ja kaksi kertaa paremmalla tuloksella koneella kirjoitettuna kuin käsin tehtynä. Saa nähdä, miten paljon vaikuttaa esim. ylioppilaskirjoituksiin. Olen hanakasti sitä ideaa vastaan, että yo-kirjoitukset tehtäisiin tietokoneella, vaikka se helpottaisi omaa työnkulkuani huomattavasti.
Käsin kirjoittamisessa on oma hohtonsa kuitenkin taustalla, mutta kun tarkoituksena on saada ehkä kokonaisuus, ei se sovi minulle lainkaan. Minun pitäisi kirjoittaa teksti vielä puhtaaksikirjoittamisen jälkeen puhtaaksi, että saisin rakenteet mietittyä oikeasti järkevästi. Koneella on helppo hypätä rivi tai kolme takaisinpäin ja lisätä lause väliin.
 
Poistin pari vuotta sitten elektroniikkaromun keräykseen 1980-luvulla hankkimani pienen ja näppärän sähkökirjoituskoneen, koska siihen ei enään saanut mistään värinauhakasettia. Kone oli sopivan pienen kokoinen ja varsin hiljainen. Siinä oli muutaman rivin oikolukusysteemikin, jolloin pystyin tarkistamaan pätkän tekstiä ennen "printtaamista". Tein sillä pari opinnäytetyötä ja käytin sitä aikanaan muutenkin paljon.

Nykyisin käytän tietokonetta kirjoittamiseen ja käsin kirjoitan harvoin muuta kuin kaikenlaisia palaveri- ym. muistiinpanoja, kauppalappuja tms. Isohkon läppärini raahaaminen mukana ei ole erityisen mukavaa ja kätevää, joten olen miettinyt, pitäisikö hankkia miniläppäri muistiinpanovälineeksi, mutta ainakin vielä muistiinpanojen kirjoittaminen käsin vihkoon on tuntunut kätevältä ja käyttökelpoiselta tavalta.
 
En ole mikään kummoinen tarinanrustaaja, mutta jos täytyy kirjoittaa tekstiä ajatuksella tai muistiinpanoja siten, että ne jäävät mieleen, niin kirjoitan ehdottomasti käsin.

Koneelle kirjoittaessa aivot kytkeytyvät helposti pois päältä :p . Moni Kontuunkin kirjoittama viestini olisi kannattanut ensin kirjoittaa käsin... ja mielellään vielä jättää yön yli hautumaan.
 
Ylös