Konginkankaan liikenneonnettomuuden uhrien muistoksi

Syvimmät osanottoni - eipä voinut päivä taas surullisemmissa merkeissä alkaa. Muistan tuijottaneeni jonkin aikaa uhrien määrää teksti-TV:n sivuilta, ennenkuin sitä todella tajusi miten vakasta onnettomuudesta oli kyse. Nuoria ihmisiä, elämä avoinna. :Ž(

Tuollaisia liikenneonnettomuuksia kun kuulee tapahtuneen, niin ihmettelee kuinka sitä itse pystyy ajamaan autoa. Maanteillä kun ajetaan parhaimmillaan yli sadan kilometrin tuntinopeudella, eikä vastustajan kaistalle ole matkaa kuin muutama metri... Siinä ei kovin suurta ajovirhettä tarvitse tapahtua. Ja autoja kuitenkin saattaa tulla vastaan lyhyemmilläkin reissuilla satoja... Onneksi tällaiset ajatukset pystyy sulkemaan pois - eihän sitä muuten uskaltaisi mihinkään.
 
Hirvittävä uutinen, kuulin siitä aamulla pankissa. Olen todella pahoillani uhrien ja heidän omaistensa puolesta, en pysty täysin edes kuvittelemaan miltä sen surun täytyy tuntua. Ja samoin olen pahoillani rekan kuljettajan puolesta - sen täytyy olla hirveää.
 
Bussi-onnettomuus

:( Minulla oli siinä kaksi kaveria ja kolme ihmistä olivat meidän koulusta Tampereelta. Luojan kiitos , he ainakin selvisivät hengissä.Yksi on tuotu jo treelle ja yksi on hengityskoneessa ja koomassa tietääkseni.Erittäin suuri harmi kuitenkin että niin monta kuoli... :cry:
 
Otan osaa onnettomuudessa kuolleiden omaisten suruun, on aina ikävää kun ihmisiä kuolee ja varsinkin nuoria, joilla on elämä edessään.

Itse asiassa en edes pystynyt katsomaan uutisia eilen koko päivänä koska pelkäsin onnettomuuspaikalta otettuja kuvia, ne vaikuttavat minuun erittäin syvästi samoin kuin nykyään ambulanssinpillien ääni.

Mutta suren kaikkien onnettomuudessa osallisina olleiden puolesta, myös onnettomuusauton kuljettaa säälin.
 
Aiya sanoi:
Ansaita? ANSAITA?! Tekstistä tulee vaikutelma kuin syyttäsit jotakuta. Ketä??? No jaa, pistetään surusi piikkiin, ymmärrettävää jos niin on...
Pahoittelen, jos tekstini saa sellaisen mielikuvan, että syyttäisin jotakuta tästä.
Tapaus oli tapaturma, kohtalon oikku, mille ei mitään mahtanut...Herramme tiet ovat tutkimattomat.

Osanottoni. Vielä kerran...
 
Titin kommenttiin ei ole mitään lisäämistä, eikä mitään poistamista. Allekirjoitan.

Kyllä tuo koskettaa. Mietti heti ensimmäiseksi läpi kaikki, jotka tuntee siltä seudulta. Mielessä kävi myös ensimmäisenä, että toivottavasti ei ketään kontulaista.
Mutta... Kuinka niitä kuolonuhreja saattoi olla niin paljon? Raukat varmaan nukkuneet rauhassa, kun yhtäkkiä joku muutaman sadan kilon paperirulla tulee ja iskee. Ilkeää. Mitä itse olisi siinä voinut tehdä? Ei mitään. Varmaan ei heistä kukaan kuvitellutkaan siihen autoon astuessaan, ettei tule enää elävänä ulos. Pitäisi varmaan itse alkaa vihdoin pitää sitä "Jos huomenna kuolen" - päiväkirjaa. Sitä ei koskaan tiedä. Ja sitten kun ei saisikaan jättää hyvästejä läheisilleen. Ja ne läheiset... en tahdo edes kuvitella. :(
 
Starelma sanoi:
Pitäisi varmaan itse alkaa vihdoin pitää sitä "Jos huomenna kuolen" - päiväkirjaa. Sitä ei koskaan tiedä. Ja sitten kun ei saisikaan jättää hyvästejä läheisilleen. Ja ne läheiset... en tahdo edes kuvitella. :(

Eikö se vanha sanonta ole, että 'eläisi tämän päivän, niin kuin se olisi viimeisensä.'
Jotenkin noin se meni.

Omaisten epätoivossaeläminen on varmasti todella raskasta, kun eihän uhreja ole vielä tunnistettu. Ei ainakaan suurinta osaa :oops:

Eilen mainittiin miten turvallinen ajoneuvo linja-auto on. Onhan se turvallinen, mutta en ymmärrä miksi rekassa pitää noin paljon niitä paperilasteja kuljettaa. En kyllä tiedä millainen se rekka oli, sellanen normaali :roll: ..Ja olijan niissä papereiden kiinnitykessäkin jotain häikkää...
 
Tämä tapaus on todella surullinen. En haluaisi olla kuolleiden tai edes loukkaantuneiden henkilöiden läheisten saappaissa. Tuo tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Osanotto minunkin puolestani. Kuulin uutisesta varsin myöhään eli kirjoitusten jälkeen.

Minä en ainakaan voi olla surematta kyseistä tapausta tai mitään missä ylipäätään menetetään ihmishenkiä. Olivat henkilöt nuoria tai vanhoja, tuntee sitä aina piston rinnassaan. Tosin mietin myös, että uhrit olivat niin nuoria ja heillä olisi ollut pitkä elämä vielä edessään. Oikeita isänmaantoivoja. :(

Toivottavasti ihmiset eivät nyt kuitenkaan hössötä omaisten ympärillä kauheasti. Kohta ovella ovat kaikki sukulaiset ja naapurit. Mietityttää myös, että miten sitä aiemmin selvittiin kun ei ollut edes kriisiapua. Nyt on tarjolla ties minkälaista linjaa.

Toivon kuitenkin omaisille jaksamisia. Voin vain kuvitella kuinka raskasta mahtaa olla tämä aika. :(
 
Tottakai on surullista että 23 ihmistä kuolee, ja että kaikki ovat vielä nuoria, mutta jotenkin minua ei vain itketä. Osaanottoni siltikin.
 
Osanottoni.

Erityisesti haluan toivottaa siunausta ja voimia turmassa loukkaantuneille - voimia käydä suruprosessi läpi, voimia ja toivoa, tahtoa toipua ja jatkaa elämää.

"Vaikkei huomista tulisikaan, tänään istuttaisin omenapuun"
 
"...ennen kuin aamu sarastikaan, niin
lähti hän sanaa sanomattakaan..."
Jaksamista loukkaantuneille ja omaisille.
Osanottoni. :cry:
 
Kuulinpa tuossa, että Transpointin rekkoja on alettu ahdistella teillä. Kiilataan, ei päästetä ohi, kuskeille näytetään ikäviä käsimerkkejä (keskisormea ja kurkunleikkauseleitä). Ymmärrän kyllä, mistä tällainen käytös kumpuaa, mutta hyväksyminen on kaukana, kun voi vain arvailla, millaista helvettiä turmakuski käy läpi paraikaa. Kaiketi ihmisten tuska tällaisten onnettomuuksien arvaamattomuuden takia on niin suuri, että pitää etsiä syyllisiä ja syntipukkeja, vaikka sellaisia ei oikeasti ole löydettävissä.

Poliisi arveli, että kuljettajaa tullaan syyttämään tieliikenteen vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta. Mahdollisesti myöhemmin perustettavassa topicissa voisi pohtia, olisivatko tuollaiset syytteet oikeudenmukaisia (?)
 
eivät varmasti. Rekkakuskilla oli varmasti olemattomat mahdollisuudet tehdä jtn estääkseen tapahtuneen, ellei sitten olisi lopettanut ajonsa ennen kuin sen alottikkaan. Kuski syyllistää itseään muutenkin jo varmasti, eikä pääse syyllisyydestään koko elämänsä aikana veikkaisin

pohdin jo nyt offina anteeksi...
 
Osanottoni kaikille omaisile.
Vaikeinta se heille on ja me muut voimme vain kuvitella miltä se tuntuu ja silti kukaan ei koskaan ymmärrä miltä läheisen menetys toisesta tuntuu, vaikka olisi sen itsekkin kokeinut. Jokeinen kohtaa sen tavallaan ja vähitellen pääsee siitä yli, mutta koskaan ei unohda.

Noista täysin ulkopuolisiin ihmisiin kohdistuvista ahdisteluista... No, ihmis luonto vain on sellainen että jostain se syypää on pakko löytää. Tai ainakin johonkin tunteet on jossain vaiheessa kohdistettava. Tämä on kyllä väärin jos ei kerran syntipukkia ole.
 
Äitini soitti ja kertoi

Olin juuri herännyt kun äitini soitti mulle ja kertoi tästä kauhistuin koska tiesin meidän tuttujen asuvan siellä, mutta onneksi he eivät olleet siinä bussissa. Joten tässä teille jotka kuolitte siinä onnettomuudessa:
Toivottavasti tienne taivaaseen vie,
enkelien luo , l
uojan tyköhöön,
sekä ikuseen eläämään,
jossa ei kipua oo ...
 
Lachesis sanoi:
Kuulinpa tuossa, että Transpointin rekkoja on alettu ahdistella teillä. Kiilataan, ei päästetä ohi, kuskeille näytetään ikäviä käsimerkkejä (keskisormea ja kurkunleikkauseleitä).

Olipa kiva kuulla tuosta. Oma rekkakuski-isäni on nimittäin lähdössä muutaman tunnin kuluttua ajamaan Kokkolasta Turkuun ja juttelin hänen kanssaan juuri puhelimessa. Myös hän oli aika vaisuna tuosta onnettomuudesta, pystyin vain toivottamaan turvallista matkaa. Kiva, jos hänenkin rekkaansa kiilataan tai häiritään muuten. Ymmärtävätkö ihmiset, että ne rekat ovat isoja. Painavia. Jos ryhdyt sellaista kiilaamaan ja kuski joutuu tekemään äkkinäisen väistöliikkeen, ei sellaista massaa enää helpolla hallita.

Idiootit. Aivan kuin kaikki Suomen rekkakuskit olisivat nyt henkilökohtaisesti vastuussa niiden nuorten kuolemasta. Tällä hetkellä olen aika raivoissani. Onneksi isäni ei aja Transpointille, ehkäpä hänen autonsa jätetään rauhaan. Hän on kerran ollut pahassa onnettomuudessa (vastaantullut kuski sai sairaskohtauksen ja ajautui isäni rekan eteen), en halua että hän joutuu sellaiseen tilanteeseen uudelleen.
 
Kuulinpa tuossa, että Transpointin rekkoja on alettu ahdistella teillä. Kiilataan, ei päästetä ohi, kuskeille näytetään ikäviä käsimerkkejä (keskisormea ja kurkunleikkauseleitä). Ymmärrän kyllä, mistä tällainen käytös kumpuaa, mutta hyväksyminen on kaukana, kun voi vain arvailla, millaista helvettiä turmakuski käy läpi paraikaa. Kaiketi ihmisten tuska tällaisten onnettomuuksien arvaamattomuuden takia on niin suuri, että pitää etsiä syyllisiä ja syntipukkeja, vaikka sellaisia ei oikeasti ole löydettävissä.

Poliisi arveli, että kuljettajaa tullaan syyttämään tieliikenteen vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta. Mahdollisesti myöhemmin perustettavassa topicissa voisi pohtia, olisivatko tuollaiset syytteet oikeudenmukaisia (?)

Ihmisten on valitettavasti usein "pakko" etsi syyllisiä joukostaan. :(

Eiväthän nuo syytteet oikeudenmukaisia olisi! Kuski ei ollut humalassa, vaan tie oli jäinen!
Jos jotain pitää syyttää, niin suomen ilmastoa.
 
Ylös