Konginkankaan liikenneonnettomuuden uhrien muistoksi

No tässäpä jotain, jota en todellakaan hyväksy. Ymmärtääkseni ollaan melko varmoja siitä, että kyseessä oli tapaturma, joten syyllisten etsintä voisi rauhassa jäädä siihen. Mutta se, että rekkakuskeja ahdistellaan tapahtuneen vuoksi, on jo verrattavissa ala-asteella tapahtuvaan kiusaamiseen ja syrjintään. Ovathan ihmisten tuntemukset täysin ymmärrettäviä eikä mitään rekkakuskien lynkkaamista aiota onneksi järjestää (ala-asteella tosin huomioidaan vain kiusaajan paha olo ja unohdetaan se, että ellei asialle tee jotain, niin jotkut saavat kärsiä senkin edestä).

Tuollainen tunteiden projisointi on ymmärrettävää, muttei hyväksyttävää.
 
Snowy sanoi:
Eiväthän nuo syytteet oikeudenmukaisia olisi! Kuski ei ollut humalassa, vaan tie oli jäinen!
Jos jotain pitää syyttää, niin suomen ilmastoa.
Niin, tie oli jäinen. Jos tie on jäinen, niin voiko ajaa nopeusrajoituksen sallimaa nopeutta tai onko se järkevää? Tässä on se perusongelma, ihmisillä on usein aivan liian suuri tilannenopeus. Vaikka nopeusrajoitus olisikin 100 km/h, niin kaatosateessa tai "mustan jään" olemassa olon mahdollisuuden alaisena ei _pitäisi_ ajaa sitä sallittua huippua.

Ihmisen pitäisi sopeutua ajamaan Suomen sääoloissa, eikä yrittää luoda "ikuista kesää" suolaamalla teitä. Suolaaminen auttaa vain pikkupakkasissa, tämän jälkeen tiellä on lumen sijaan jäätä. Lisäksi suola on ympäristöhaitta, aiheuttaa autojen korroosiota ja esim. koirien herkät polkuanturat(?) kärsivät kovasti suolasta.
 
kyllä luulisi ammattikuskin osaavan ajaa tilanteen vaativalla nopeudella, mutta yksi syy kaikkeen oli kuorman painon valtavuus, pienemmälläkin vauhdilla noin suuren painon luulisi olevan vaikea hallittava
 
Lieköhän todellisuudentajuni hieman jäljessä, mutta vasta nyt aloin ymmärtämään mitä tuo kaikki ylipäänsä merkitsee. Tässä kuunnellessani Johnny Cashin kappaletta I Hung My Head samalla kun luin tätä ketjua, erotin selkeästi kohdan "I felt the power of death over life" ja sen jälkeen iskikin aika kovaa. Olen usein pohdiskellut jossain ajoneuvossa istuessani, miltä tuntuisi oikein joutua vakavaan kolariin. (Olen myös yrittänyt kuvitella, millaista olisi ollut olla WTC-iskujen lentokoneessa, mutta sitä en ole oikein osannut sisäistää.) Jos kaksi 100km/h ajavaa ajoneuvoa tekee nokkakolarin, niin törmäysnopeus on 200km/h ja massasta riippuen tuho voi olla valtava. Bussissa istuessa on täytynyt varmasti ensin tuntua iskuaallon, jonka jälkeen penkit alkavat hyvin nopeasti ruttaantua todella ohueen kasaan. En usko vieläkään voivani kuvitella millainen olo tuossa tilanteessa olisi (tosin tuskin kovin paha - ei ehtisi ajatella asiaa sekunnin murto-osaa pidempään), mutta näin mielessäni kuvan moisesta tapahtumasta, ja oma mielikuvitukseni yllätti minut. Aika hirveältä kyllä tuntui. Kauhistuttavinta tuossa visiossa oli sen fatalistisuus - ei tuota nimittäin pystyisi pakenemaan.

Onnettomuus tosiaan oli kauhea, mutta niinhän kaikki kuolemaanjohtavat onnettomuudet ovat.
 
Lachesis sanoi:
Kuulinpa tuossa, että Transpointin rekkoja on alettu ahdistella teillä. Kiilataan, ei päästetä ohi, kuskeille näytetään ikäviä käsimerkkejä (keskisormea ja kurkunleikkauseleitä).

Taas hyvä osoitus ihmisten typeryydestä. Tässä nyt siis odotellaan sitten sitä, että joku tuollainen kiilailijahäirikkö aiheuttaa seuraavan suuronnettomuuden..
 
Tuli aivan ensimmäiseksi mieleen kun sain tietää tapahtuneesta, että mitä kaikkea kamalaa sitä voikaan tapahtua kelle tahansa ja kuinka vaarallinen tämä maailma onkaan. Pari kyyneltä vierähti poskelleni kun ajattelin niitä nuoria joiden elämä jäi niin lyhyeksi ja minkälainen suru valtaakaan menehtyneiden lähimmäisten sydämet. Olen onnellinen siitä, että yksikään minun tuttävistani ei ollut tuossa bussissa.

Tietääköhän kukaan sitä osoitetta minne voi laittaa oman kynttilän onnettomuudessa menehtyneiden muistoksi? Ajattelin sytyttää oman pienen kynttilän sinne kun en voi mennä paikan päälle laittamaan kynttilää, vaikka kyllä sen tekisin jos lähellä asuisin.
 
Osoite oli jo aikaisemmin esillä tässä topicissa, mutta tässä uudestaan:
http://aurinko.suomi24.fi/kynttila/

Sivu oli eilen iltauutisissa ja kynttilöitä oli siihen mennessä sytytetty jo yli 50 000. Ennen netin yleistymistä tällaisia isoja myötätunnonosoituksia oli vaikeampi järjestää. Jännä ajatus, että vaikka nykyaikaa syytetään kylmyydestä ja välinpitämättömyydestä, niinkin moni on ollut heti liikkeellä ilmaisemassa osanottoaan.

Hups, joku ehti ensin. No, antaa sen olla tuossa
 
On se kamalaa... :( Osanottoni uhrien omaisille... Hirveää jos ihmiset syyttävät sitä rekkakuski parkaa... Eihän se hänen vikansa ollut. :( Olen varma että hänestä tuntuu jo muutenkin tarpeeksi pahalta. :(
 
Kuulinpa tuossa, että Transpointin rekkoja on alettu ahdistella teillä. Kiilataan, ei päästetä ohi, kuskeille näytetään ikäviä käsimerkkejä (keskisormea ja kurkunleikkauseleitä).

Tässä nähdään minkälaisia pässejä suomalaisistakin löytyy, toivottavasti eivät aiheuta toiminnallaan uutta onnettomuutta.
Pitäisi heidänkin muistaa, että kuljettaja elää asian kanssa loppuelämänsä, eikä se varmasti ole helppoa.

Otan syvästi osaa omaisten suruun, mutta toivon voimia myös rekan kuljettajalle.
 
Typerää tuollainen rekka-ahdistelu..

Nyt sattui heti perään kaksi linjuriturmaa:
Se, kun se törmäsi rivitaloon ja
kun se kuski sai sairaskohtauksen. Liitän ne jotenkin tähän siten, että bussi oli pääosassa.

Nythän uhrien nimet on julkistettu netissä, ainakin Mtv3:n sivulla oli kaikkien nimet..

Minä en kuskis syytä tässä, mutta kyllä säässä pitäisi ajaa siten miten olisi turvallisemmin. Liekö kuski tiennyt tien olevan niin jäinen :roll:
 
Sami sanoi:
Ihmisen pitäisi sopeutua ajamaan Suomen sääoloissa, eikä yrittää luoda "ikuista kesää" suolaamalla teitä. Suolaaminen auttaa vain pikkupakkasissa, tämän jälkeen tiellä on lumen sijaan jäätä. Lisäksi suola on ympäristöhaitta, aiheuttaa autojen korroosiota ja esim. koirien herkät polkuanturat(?) kärsivät kovasti suolasta.

Anteeksi, menee off-topiciin, mutta teiden suolauksen suurin haitta on pohjavesien pilaantuminen. Ei tässä muuta...
 
Firena sanoi:
Eilen mainittiin miten turvallinen ajoneuvo linja-auto on. Onhan se turvallinen, mutta en ymmärrä miksi rekassa pitää noin paljon niitä paperilasteja kuljettaa. En kyllä tiedä millainen se rekka oli, sellanen normaali :roll:
Tuosta juttelin yhden tuttavani kanssa, joka noista kuljetuksista vähän tajuaa. Kun mietin, miksei tuollaisia kuormia kuljeteta junalla. Hänen mukaansa junakuljetuksiakin käytetään paljon, sehän tulee edullisemmaksikin kun samalla kertaa saadaan kuljetettua huomattavasti enemmän. Mutta joskus voi olla vaikkapa aikataulukysymys, kun kuljetetaan rekalla jotain, mitä tavallisesti viedään junalla. Tulee tilaus, ja lastin pitää olla äkisti satamassa tai minne se meneekään. Silloin viedään rekalla, että saa nopeasti perille.

Niin, ja kaikkialle ei mene junaa, ja muutenkin on tavaraa, joka kannattaa kuljettaa mieluummin rekalla. Tulee kai edullisemmaksi ja kulkee nopeammin.

En tosiaan ole ekspertti liikennöinti- ja kuljetusasioissa, tuli vaan mieleen kun oli tuosta puhetta viikonloppuna.

Ja mitä tulee tuohon rekkakuskien häirintään, niin kylläpä mahtuu maailmaan järjettömyyttä! Tahallista vaaratilan aiheuttamista tuo on. Mitähän sillä pyritään saavuttamaan, turhaa pahaa mieltä ja lisää onnettomuuksia, vai. Kyllä onnettomuusrekan kuljettajalla on ahdistusta tarpeeksi, ja muut kuljettajat, en ymmärrä miksi heille pitäisi mieltä osoittaa. Kukaan ei tahallaan aiheuta tuollaista.
 
Huhhuijaa. Olen äärimmäisen myötätuntoinen ihminen, ja itken melkeinpä aina kun kuulen/luen ihmisiä kuolleen, tämä tapaus vielä lisäsi myötätuntoani ja järkytystäni varsinkin yllättävyydellään ja ihan vain jo sillä, että se tapahtui Suomessa. Tai en tiedä.

Heräsin perjantaiaamuna puoli kahdeksalta ja katsoin saman tien uutiset, ja kun uutistäti sanoi, että on tapahtunut suuronnettomuus, ajattelin, että joku alle 10 ihmistä on kuollut. Mutta että 23! (tosin aamullahan kuolleiden määräksi sanottiin 24) Järkytys oli suuri. Purskahdin itkuun uutisia katsoessani ja en voinut kuin istua alas.

Kavereiden ja äidin kanssa on tullut tapahtuneesta puhuttua, ja nyt täällä, ja itku kurkussa minä tätäkin kirjoitan. Aivan uskomatonta.

Ja niin. Täällä puhuttiin tuosta tilannenopeudesta ja liukkaasta tiestä jne. Itse olin tuona samana yönä ajamassa, lähdin Porista klo 22 ja olin kahden aikaan aamuyöstä perillä Helsingissä, ja vasta viimeisen puolen tunnin aikana oikeastaan huomasi, että jahas, täällähän on liukasta. Itse olin myöhäisestä ajankohdasta huolimatta suht hyvissä ajoin liikkeellä, noin niinkuin liukkauden kannalta. Jos joku idiootti sattuu vahingossakaan mainitsemaan minulle, että syy oli rekkakuskissa, voin omakätisesti huiskaista päin näköä. Rekkakuskit ovat yleensä kokeneita kuskeja, ja rekoissa on nopeusrajoittimet (jotka saa kytkettyä pois päältä, mutta tätäkään ei varmaankaan kovin moni kuski harrasta, ihan vain poliisin takia), joten ylinopeudesta tuskin oli kyse. Kun noinkin isosta autosta lähtee perä alta, siinä on hemmetin vaikea tehdä yhtään mitään. Kyllä, pitää muistaa tilannenopeus, mutta myös se, että kukaan ei ole täydellinen. On aika luonnollista ihmiselle ajatella, että eihän minulle nyt mitään satu. Kyseessä oli onnettomuus. Ei se ollut kenenkään vika.

Asiassa on niin monta osapuolta. Tietysti esitän mitä syvimmät osanottoni kaikille omaisille ja ihan kaikille ketkä asiaa oikeasti surevat, mutta silti minua mietityttää eniten tämä rekkakuski. Kukaan ei varmastikaan pysty edes kuvittelemaan, millainen olo hänellä on. Mitä hän tuntee, jos pystyy tuntemaan yhtään mitään. Suuri sympatianosoitus hänelle. :(

Ja joo. Minusta on todella tahditonta tulla tällaiseen topikkiin sanomaan, että ei kiinnosta ja kuoleehan niitä ihmisiä joka päivä. Ei kenenkään henki ole tärkeämpi kuin toisen, mutta täällä joistain viesteistä oikein paistaa sellainen välinpitämättömyys ja suurinpiirtein ärsyyntyneisyys tapahtunutta kohtaan. Aika paksua jo.

Ai niin, ja tuo, että rekkakuskeja kohtaan on käyttäydytty kuvaamillanne tavoilla tapahtuneen jälkeen... Idiootteja löytyy joka puolelta. Toivottavasti tällaiset ihmiset tajuavat edes joskus, kuinka vähän järkeä heillä on päässä. Tuollainen saa oikeasti minut ihan raivoihini.
 
Toi oli tosi kauhee juttu tosiaan, ja mä oon kyllä ihan samaa mieltä tossa asiassa, et tuskin se oli millään lailla sen rekkakuskin vika, Se teki varmasti kaiken mitä siinä tilanteessa pysty tilanteen auttamiseksi tekemään. Ja pystyy hyvin kuvittelemaan vaikka en oo rekkaa koskaa ajanu, että jos semmonen massa päättää lähteä käsistä, ni eipä siinä oo mitä tehdä, ku vaikeeta se on henkilöautonkin kanssa..

Ja vaikka mullakaan ei ollu uhrien joukossa ketään tuttua ihmistä, ni voi vaan kuvitella kuinka kamalaa niillä perheillä on ketkä on menettäny jonkun rakkaansa onnettomuudessa.. Mä en pysty tohon suhtautumaan sillai, että entä sitten, ihmisiä kuolee joka päivä..

Juu, no mun pointtina varmaan kumminkin oli, että osanotto ja jaksamisia munkin puolestani kaikille rakkaansa turmassa menettäneille!!
 
Aihetta käsitellään Riku Rinteen nuorille suunnatussa radio-ohjelmassa Come Homessa ke iltana klo 21.45. Studiolla on joka keskiviikko mukana nuoria pohtimassa ajankohtaisia ja nuoria koskettavista asioista. (Radio Dein taajuudella!)

http://www.rikurinne.com
 
Muistin jo kirjoittaneeni tänne, mutta en ollutkaan...

Tuo oli kauhea uutinen... Kuulin siitä aamulla bussissa, mutta en tiennyt tilannetta niin vakavaksi silloin. Koulussa aamunavauksessa minä kuulin aivan koko jutun ja alusta loppuun, mitä silloin tiedettiin. siis Torstaina. Sitten soitettiin surumusiikkia ja hyvä, ettei tullut itkua. Vasta Lauantain vai Sunnuntaina... siis silloin, kun asi lähti, niin tuli itku. Siis vasta silloin tajusin, mitä oli tapahtunut. Sytytin Kynttilän Suomi24:n sivuille... Oikein Isot osan otot :( Itkeminen on osa suruani :cry: Suuri osan ottoni uhrien omaisille ja ystäville... :(

Tuli kauhea olo, joten laitan tänne Kai Niemisen kirjoittaman Elämänviisauksen Kuolemasta... Se on jotenkin kaunis mielestäni...

[color=darkred:519182277e]Jonakin aamuna joki on pronssia
putoilevat kultaiset lehdet
Sillankaiteen huurteeseen voi kirjoittaa:
Kävin täällä vain unissani.[/color]
 
En tiedä mitä ne ihmiset, jotka häiriköivät saman firman muita kuskeja, oikein kuvittelevat sillä saavuttavansa. Vaikka onnettomuus sattuisikin olemaan sen tietyn kuskin vika (mitä se tuskin on) niin eivät kai muut saman firman kuskit kuitenkaan millään tavalla ole osallisia. Ja tuskin se niille häiriköille tekee millään tavalla parempaa oloa. Joskus ihmisten käytös tyrmistyttää, sama pätee erilaisiin vähänkään poikkeavan näköisten ihmisten perään huutelijoihin. Onkohan kyse samoista ihmisistä? Alkavatkohan he seuraavaksi pahoinpitelemään nelostietä? Uuden asuntoni ikkunasta on hyvä näköala nelostielle, vaikeaa käsittää saman tien varrella voi tapahtua jotain tuollaista.
 
Äh, tuntuu jotenkin _niin_ pahalta tämä koko bussiturma! :( Aamulla ensimmäiseksi, kun isä kertoi koko tapahtumasta, en oikein osannut reagoida siihen mitenkään. Sanoin vain:"Vai niin." ja jotain muuta yhtä tylyä.

Vasta illemmalla minulle alkoi valjelta onnettomuuden vakavuus.

Katsoin lehdistä kuvia, uutisista kuvia, omaisten haastatteluja...tuntui pahalta. Aloin itkeä. Yleensähän sitä kaikki ajattelevat, että "ei noin minulle voi käydä ainakaan", mutta tässä sen taas huomasi, että mitä tahansa voi tapahtua. Koska tahansa, kuka tahansa meistä voi lähteä.

Jätän nöyrät osanottoni vainajille ja heidän omaisilleen. Vaikka olenkin vain yksi pieni pisara järvessä ja ei tämä varmasti paljon lohduta, mutta halusin sanoa noin kuitenkin.

Iltasanomissa oltiin sanottu hyvin: Toivon kaikille nuorille kuolleille pehmeät valkoiset enkelisiivet, jotka kantavat heitä pilvien päälle laskettelemaan ja lumilautailemaan.

Tämä on niin surullista. :cry: Anteeksi, en voi muuta sanoa.
 
Ylös