Konnun etusivu + tiedottaminen

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Eli hieman Konnun etusivun kehittämisajatuksia. Alustavat ajatukseni etusivulle:
  • Kontuwiki ja Käärme vasemmalla sivunpuoliskolla esiteltynä "isosti"
  • Oikealla puolella tulevat tapahtumat ja yhdistyksen lyhyt esittely + linkki sivuille
  • Listat tapahtumista Konnun Facebook-sivulla ja kirjoitukset twitteristä
  • Käärmeen uudet keskustelut

Tällä hetkellä Mathomin kohtalo on enemmän avoin, eli jatketaanko sen pitämistä ja kehittämistä, vai luotetaanko täysin uuden Käärmeen tuomiin mahdollisuuksiin ja heitetään kaikki loput Kontuwikiin sillä tavalla, etteivät ne sotkeudu Kontuwikin pääsisällön kanssa.

Lisäksi mahdollista olisi tuoda Iltaruskon vartijoita hieman näkyville.


Aiemmin Käärmeen ylälaitaan on puskettu kauhea määrä erinäköisiä ilmoituksia, joka ei tällä hetkellä ole mahdollista sellaisenaan. Nykyään on kuitenkin mahdollista laittaa jokaisen huoneen ensimmäiseksi keskusteluksi tiedotteita. Informaation kulkemista voidaan kuitenkin edistää toisillakin tavoilla:
  • Ilmoitus miiteistä + tapahtumista sähköpostilla
  • Sama, mutta yksityisviesteillä
  • Nojautuminen Facebookiin + Twitteriin
Tämä toki vaatii ensin hyväksyntää ja keskustelua, koska ilman hyväksyntää sähköpostien lähettäminen voi vaikuttaa häiritsevältä. Toisaalta läheskään kaikki kontulaiset eivät ole saavutettavissa Facebookin tai Twitterin kautta.

Kontuwikin etusivulla on myös tällä hetkellä näkyvillä tulevia tapahtumia, mukaanlukien seuraava miitti.
 
Etusivun sisältö kuulostaa hyvältä. Voisiko sinne lisätä myös jonkinlaisen pienen linkin mibbitiin? Sinne ei rtaida nyt olla pääsyä mistään?

Onko mahdollista/tarpeeksi helposti toteutettavissa jos voisi vaikka profiilista laittaa rasti ruutuun jos haluaa tiedotteita sähköpostiin tai yksärillä? Olisi ehkä vähän hullua jos kaikille lähtisi miittimainos jos ei ole yhtään tippaakaan kiinnostunut miiteistä.
 
Mibbitin saa mukaan.

Tällä hetkellä siellä on ennestään olemassa kohta, että "Vastaanota sähköpostia ylläpidolta", joka on oletuksena päällä. Meiltä ei kovin kummoisesti sähköposteja ole aiemmin lähtenyt liikenteeseen, ainoastaan tosi isoista Käärmeen päivityksistä on lähtenyt massaviestejä. Tämä on tainnut tapahtua kolme kertaa Käärmeen elinaikana, eli kerran kolmessa vuodessa.

Massapostituksen heikko puoli on siinä, että se on vain ylläpidon käytettävissä (kuten myös massaprivaaminen), joten käytännössä minun tai Dúnan pitäisi laittaa viesti liikkeelle. Toki tämä lienisi hyvä siltä kantilta, ettei viestejä lähtisi liian usein, eli harkittaisiin ne ihan oikeasti tarpeelliset tiedotteet. Privaviestit taas toki olisivat hieman vähemmän häiritseviä, joskin niistäkin voi tulla sähköpostiin huomautus.

Sen sijaan nuo Valvontakeskuksen kautta laitettavat yleinen ilmoitus ja huonekohtaiset ilmoitukset ovat kaikkien konnavahtien käytettävissä.

Sitten on toki se mahdollisuus, että ohjelmoisimme (joko minä tai Dúna) kyseisen toiminnon mukaan. Sitten tunnuksen hallinnan asetuksiin ilmaantuisi uusi laatikko, jossa lukisi vaikka "vastaanota sähköpostia miiteistä ja tapahtumista". Tämmöisen toiminnon tekeminen taitaa onnistua ilman, että ohjelmiston omaan lähdekoodiin tarvitsee kajota.
 
Eikö etusivua voisi käyttää nimenomaan tiedottamiseen? Useat tulevat Käärmeeseen varmaan etusivun kautta (tai tiedotteiden takia olisi ainakin hyvä syy tulla etusivun kautta :D), ja samalla pienellä vaivalla tavoitettaisiin niin rekisteröityneet kuin rekisteröitymättömätkin kävijät.

Sähköposti soveltuu mielestäni vain aidosti kaikkia käyttäjiä koskevien asioiden tiedottamiseen (esim. foorumin muutto). Jos sähköpostia käytettäisiin, asetuksista pitäisi voida valita mistä aiheista haluaa tiedotteita, vai haluaako ollenkaan. Melko monimutkaiseksi menisi siis. Etusivun tiedotuspalsta olisi helpompi ja spämmittömämpi vaihtoehto.

Ajankohtaisten tiedotteiden lisäksi etusivun voisi mielestäni pitää melko kevyenä. Lyhyt esittely Konnusta ja linkit sivuston eri osioihin lyhyine kuvauksineen. Ei siis informaatiohyökyä kerralla silmille, vaan kutsuvia linkkejä, joilla vierailija saataisiin houkuteltua peremmälle. Tolkien-uutisille voisi ehkä myös olla oma pieni palstansa sivulla.
 
Itse toivoisin kyllä jatkossakin Facebook/Twitter-mainontaa, koska niiden kautta itse tunnun bongaavan asiat parhaiten, siis jos Käärmeen etusivulla ei asia näy. Mutta ei tietenkään missään nimessä voi nojata pelkästään niihin. Sähköpostin käyttökään ei minusta olisi mikään ongelma, varsinkin jos jossain olisi ruutu johon voisi rastittaa "minulle (ei) saa lähettää uutiskirjeitä koskien tapahtumia" tai vastaavaa.

Mutta siis vastapointtina Ringladille, minä ainakin haluaisin lukea tiedotteet muutakin kautta kuin etusivulta, koska tulen Käärmeeseen Käärmeen osoitteella, vieläpä laiskasti selaimen "top sites" -seinän kautta, jolla Käärmeen etusivu olettaakseni pysyy varmemmin kuin Konnun. Ja no rehellisesti sanottuna kaikki ylimääräinen klikkailu vaan ärsyttää :p
 
Etusivu ehdottomasti tarvitaan :)

Tiedottaminen onkin sitten isompi kysymys. Pitää muistaa, että VYK:n jäsenille menee jäsenkirje sähköpostilla ja STs:n jäsenille HobSan. Tulevaisuudessa jäsenkirje on ehkä HobSan, mutta sähköisenä(?). HobSanin sähköistä versiota voisi ehkä jo nyt liittää myös foorumeille, kun se on mahdollista! Oma topic yhdistysten huoneeseen vai oma huone? Onko muita vaihtoehtoja?

Näiden lisäksi onko tiedottamista ihan hirveästi. Minusta yleisistä asioista voisi ihan hyvin uutisoida yksärillä. Tuskin ketään foorumilla kävijää haittaa muutama info-yksäri vuodessa. Vai? Lisäksi toki sitten vielä etusivulle info :)

Edit. Lisäksi toki twitteriä ja facebookia kannattaa käyttää.
 
Olen lisännyt jo Facebookin ja Twitterin kautta asioista kertomista aika merkittävästi. Suurimmat ongelmat liittynevät juuri miiteistä ja tapahtumista (kuten Tolkien Reading Day) ilmoittamiseen. Toisaalta meillä on myös Järin Möyremä, joka on ikäänkuin se uutisfoorumi. Tällä hetkellä yksi tapa kurkkia asioita on http://keskustelu.kontu.info/portal.php – toimii hieman vanhan Käärmeen etusivun tapaan.
 
Etusivusuunnitelma kuulostaa hyvältä. :)

Tiedottamista en lähtisi tekemään sähköpostilla, moni kokee sen spämmäyksenä. Sitä ei myöskään voi jättää kokonaan sos.median varaan*, kaikki eivät niitä käytä. MyBB kyllä tukee ainakin huonekohtaisten yläreunailmoitusten tekemistä (forum management > edit > rules) ihan ilman laajennuksiakin (tämä ei siis tee erillistä topikkia vaan tiedotuslaatikon huoneen yläreunaan jonka voi jopa ajastaa alkamaan/loppumaan tiettynä aikana)
Foorumin etusivun yläreunaankin sellaisen tiedotuspalkin saa ainakin laajennuksen avulla. Rumahan sellainen tavallaan on, mutta jos siihen sovitaan merkkirajoitus ja tiivistää informaation + linkittää aiheeseen (kuten tähänkin asti) ei se paljon tilaakaan vie. Vanha systeemi toimi minusta ihan hyvin.

*Mitä tulee twitterissä tiedottamiseen, olisi ehkä järkevää tiedottaa yhdessä paikassa. Nyt osa seuraa @_kontua ja osa @konnunmerri:ä ja osa molempia - en oikein ymmärrä miksei kaikkia kontuilmoituksia voisi hoitaa ensinmainitulla, kun jälkimmäinen antaa jo kirjoitusasunsakin puolesta vaikutelman henkilökohtaisesta käyttäjätunnuksesta?
 
No peeveli, teinkö tosiaan noin? Olen varmaan itse unohtanut sen ja teetättänyt sitten uuden (on minulle aika tyypillistä). Asiasta olisi toki voinut huomauttaa. ;) Täytyypä hakea se selaimen muistista ja lähettää sinun lisäksesi myös muille päivittäjille varmuuden vuoksi. Tjust a sek.

//ETA: eip, kyllä se on edelleen ihan sama minkä minulle viime vuonna yksärillä lähetit. :)
 
Mielenkiintoista, eipä se silti anna minun kirjautua sillä sisään. Toisaalta Twitteri bugittaa minulla vähän muutenkin, esim. heittää minut vaihtamaan joka hiivatin kerta vanhasta ulkoasusta uuteen, ja sitten se uusi ei aina toimikaan. En ole jaksanut taistella sen kanssa kauheasti.
 
Off! Hyttyset pois! Suosittelen lämpimästi HootSuitea tai muuta vastaavaa jonka avulla voi pitää kaikki hallinnoimansa tunnukset kirjautuneina yhtäaikaa ja jota voi käyttää niin nettiselaimesta kuin puhelimestakin. /off! Hyttyset pois!

Koitin tuossa muistella, että mitä meillä on ollut vuosien varrella etusivulla. Ulkomaisia uutissyötteitähän joskus siihen haettiin, mutta katsotaanko sellaista enää tarpeelliseksi? Minusta ei, ehkä parempi että tarjolla on esim. viisi viimeisintä otsikkoa Möyremästä (linkkeineen artikkeliin). Kivempi että uutisointi on etusivulla vaikka vähän hitaampaa mutta suomenkielistä.

Mitenkäs joku laskuri joka tikittää kohti seuraavaa kirjajulkaisua tai Hobittielokuvaa? Vai onko liian ysäriä? :D
 
Ylös