Konnun joulukalenteri 2021 - Varauskalenteri avausviestissä, ota omasi!

Minäkin olen yrittänyt kaivella arkistoja lisää, mutta kuten Muratin puolella olen esitellytkin, omien Tolkien-kuva-arkistojeni pääasiallisena tuotteena ovat erilaiset variaatiot teemasta Nazgûl, ja nehän eivät erityisen jouluisia ole. Ehkä pitäisi ensi vuodeksi piirtää erityinen joulu-Nazgûl.
 
  • Like
Reaktiot: Tik
Nyt on tilanne vain sellainen, että me tiedämme, että @Isilmírë llä on Nazgûleja varastossaan ja siksi me haluamme nähdä ne tai ainakin yhden niistä, oli joulu tulossa tai ei. Sen vuoksi en panisi lainkaan pahakseni Nazgûl-luukkua, tuskin kukaan muukaan.
 
Kuten sanottua, Nazgûlit ovat esiintyneet juuri äskettäin Konnun Whatsapp-ryhmä Muratin puolella, koska olen penkonut arkistoja ja ajattelin, että niistä voisi olla hupia muillekin (plus että minusta on hauska esitellä tekemiäni kuvia). Aika moni foorumin vakikävijöistä on siis ne jo nähnyt, joten joulukalenterikuvana mikään niistä ei olisi järin yllätyksellinen. Olkoonkin, että yhdessä on kauniin joulunpunainen taivas taustalla ;)
 
Voih, minä en ole Muratissa käynyt, joten en ole niitä nähnyt. Joulunpunainen taivas... Voih. Ja tyhjiä luukkuja on vielä kolme... Ehkä ihan siltä varalta voisit lähettää Merrille kuvan (tai kaksi) että sitä kipeästi tarvittaisiin.
 
Toki voin kuvan varmuusvarannoksi lähettää, pitää vain ottaa siitä siistimpi valokuva kuin se, jonka häthätää näpsäisin Murattia varten. Ja jos joulunpunaisuus riittää kriteeriksi, minulla pitäisi olla tallessa myös lukion sommittelutunneilla maalattu kuva, jonka esittämän otuksen voisi ehkä hyvällä tahdolla tulkita nuoreksi Smaugiksi. Voin senkin kaivaa esiin, kuvata ja lähettää kalenterin reserviksi.
 
Jos Harria ei haittaa luukun siirtyminen toiselle päivälle niin voisin itseasiassa ottaa luukut 17, 18 ja 19. Tulette saamaan leffa-aiheisia sarjakuvia kolmena päivänä peräkkäin, kun kerta 20 vuotta tulee ensimmäisestä ensi-illasta.
 
Minullakin on tosiaan ne alkupuolella mainitut muutamat (tosin joskus vuosia sitten esillä olleet) kuvat.
 
@Jaamar, jokseenkin vapaana ovat vielä luukut 22, 23 ja 24 (joista @Isilmírë ilmeisesti täyttää ainakin yhden), ottaisitko niistä jotakin itsellesi?
 
Mulla olis ajatus luukkuun 24, mutta sen toteuttaminen ei ole pelkästään itsestäni kiinni. Vara-ajatuskin löytyy, joskin sitä sit miettii että pitäisikö jouluaaton luukussa olla jotain hirmu hienoa ja ihmeellistä. Mutta joo. Varaan luukun 24.
 
Ei tarvitse olla ihmeellistä @Husky , olin jo itse ehdottamassa, että vanha "vauva-Smaug"-maalaukseni voi vaikka olla joulun lapsi, jos ei muita tarjokkaita tule. Hyvä, että sinulla on oikeasti ideoita kyseiseen luukkuun.

Smaug joulunpunaisine hipiöineen voisi vaikka kansoittaa luukun 22, ellei joku muu halua täyttää sitä. Minullahan on joka tapauksessa jo luukku 21.
 
minun maalaukseni eivät ole erityisen jouluisia, mutta lähetän yhdenMerrille vaikkapa alustavasti tuota 23. luukkua varten, mutta en pahastu jos joku haluaa toteuttaa siihen jotain hienoa ja minun kuvani jää käyttämättä.
 
Kappas kehveli, kalenteri näyttää olevan täyteen varattu, mikä on varsin hienoa ja hauskaa. Ellei sitten jollakulla satu olemaan jotakin hienonhienoa tarjottavaa; monien viimeisten luukkujen tekijät ovat näet ilmaisseet voivansa luopua vuorostaan siinä tapauksessa.
 
Luukusta 24 haluaisin kertoa vähän taustaa.

Tässä joulukalenterin suunnitteluketjussa Jaamar kirjoitti näin:

Toisaalta olisi hauska muistaa myös tätä juhlavuotta ja alkavaa juhlavuotta jotenkin kalenterissa.

Tämä tuli mieleeni, kun törmäsin pari viikkoa sitten (taas kerran) Legolas-lehden ekaan numeroon vuodelta 1991. Siitähän on nyt 30 vuotta. Ja se liittyy myös olennaisesti seuran seuraavana vuonna tapahtuneeseen perustamiseen. Tuli sitten mieleen, että olisi aika siistiä saada tulevan juhlavuoden kunniaksi joulukalenteriin pieni katsaus siihen lehteen, joka oli lopulta isossa roolissa myös seuran perustamisessa.

Sain tämän päähäni luonnollisesti 10 päivää ennen joulua. Koska lehti on alunperin jonkun toisen toimittama (ja tekijöitä on useita), niin eihän sitä voisi noin vain johonkin joulukalenteriin tuupata. Otin siis yhteyttä Johanna Vainikainen-Uusitaloon, joka lehden on aikoinaan toimittanut, ja kysyin häneltä lupaa julkaisuun. Johanna suhtautuikin asiaan hyvin positiivisesti (mistä valtava kiitos, ylistäkäämme suuresti häntä!) ja sovimme yhdeksän sivun julkaisusta joulukalenterissa. Hän myös kirjoitti lehden synnystä pienen muistelon, joka on kalenterin yhteydessä, ja lupaili että lisääkin voi kysellä - eli jos jotain historiikkia tms. on joskus suunnitteilla, niin uskoisin hänen mielellään kertovan lisätietoja alkuvuosista :) Ensimmäinen numerohan ei ollut vielä Tolkien-seuran jäsenlehti, koska koko seuraa ei silloin vielä ollut, mutta kakkosnumero jo oli.

Koska koko luukkuhanke oli kiinni myös jonkun muun kuin itseni mielipiteestä, olin kehittänyt luukkua varten varasuunnitelman. Se jäi nyt onneksi (?) käytettäväksi vuoden 2022 joulukalenterissa. Voiks jo varata luukun?? (Ai ei vai. Plääh.)

[Jatko sisältää henkilökohtaista tauhkaa, koska omista kokemuksistaan on aina hirveen kiva puhua.]

Muistan hyvin miten tämä lehti päätyi itselleni. Asuin parikymppisenä Kirkkonummella, ja kyseisen kylän kunnankirjaston lukusali oli hämmästyttävän hyvin varusteltu. Sieltä löytyivät niin Aikakone, Portti kuin Tähtivaeltajakin, eli ysärin alun kaikki olennaiset fantasia- ja scifi-skeneä liippaavat suomenkieliset julkaisut, joita kävin usein lauantaiaamuisin siellä lukemassa. Muistelisin että se oli Tähtivaeltaja jossa oli Legolas#1 esitelty ja kerrottu mistä sitä saa tilata (eli suoraan Johannalta). Hinta lienee ollut jotain 5-10 markkaa plus postimerkki (ostin siihen aikaan paljon punk-zinejä ja muistikuvissani tämä asettuu samaan hintaluokkaan, voin tietty muistaa ihan väärinkin). Rahat ja postimerkki muuten toimitettiin siihen aikaan ihan yleisesti kirjeessä myyjälle, homma toimi luottamusperiaatteella. Mulle ei koskaan käynyt niin, etten olisi saanut tilaamaani lehteä tai tavaraa. Se oli silloin kun posti toimitti kirjeet päivässä perille...

Seuraan liittymisenkin muistan. Kyselin puolisen vuotta myöhemmin että onkohan tästä lehdestä tulossa joskus toinen numero, ja sain vastauksen että perustettiin muuten vähän aikaa sitten tämmönen seura ja tässä on esite (esite! siis oikeesti esite!) jos vaikka kiinnostais liittyä. Kiinnosti.

Ylipäätään nyt jälkeenpäin kaipaan kovasti 80-90-lukujen zine-kulttuuria (terveisin viiskymppinen käpy): pienlehtiä tehtiin vähän kaikissa alakulttuureissa kovalla innolla leikkaa ja liimaa -menetelmällä, monistettiin milloin milläkin saatavilla olevalla halvalla/ilmaisella kopiokoneella joiden monistusjälki saattoi olla mitä vaan ja jaeltiin omakustannushintaan + postikuluilla. Pikanttina yksityiskohtana muuten huomasin (nyt vasta!) että sivunumerot on kirjoitettu sivujen alalaitaan käsin! Mahtavaa! Ilmeisesti olen aikanaan pitänyt sitä niin itsestäänselvänä etten ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
 
Nyt on tilanne vain sellainen, että me tiedämme, että @Isilmírë llä on Nazgûleja varastossaan ja siksi me haluamme nähdä ne tai ainakin yhden niistä

Kelpaako Instagram? Latasin juuri punataivaalla varustetun Nazgûlin sinne. Nimimerkkini Instassa on sama kuin Konnussakin, vain kirjoitettuna kokonaan pienellä ja ilman mitään kirjainten päälle tulevia hipsuja. Siis isilmire.
 
Jo vain kelpaa. Siellä se nyt on Kontuwikin kuvissa, kiitoksia paljon! Muuten, voisiko tätä sormusaavetta ajatella sidottavasi johonkin Sormusten herran kohtaan? Tuohan voisi olla Cirith Ungolin torni... Tosin Frodon ja Samin siellä näkemällä nazgûlilla oli kai siivekäs ratsu
 
No pahus. Jos olisin tiennyt sen päätyvän wikiin, olisin skannannut sen puolihuolimattoman valokuvaamisen sijasta. Mihinkään tarinan kohtaan en sitä silloin muinoin ajatellut, kuvan inspiroivat Suokin vallit ja nyt tarkemmin muistellen myös Ryhmäteatterin ohjelmalehtisessä ollut mainos - taisi olla jonkun vakuutusfirman - jossa oli jonkinlainen ratsastajan siluetti muurin päällä ja teksti tyyliin "todellisuus voi olla tarua ihmeellisempää".
 
Ylös