Konnun joulukalenteri 2022

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Jos tätä tahtoo tänäkin vuonna puuhastella, niin pian pitäisi alkaa suunnittelua suunnitella ja järkkäilyä järkkäillä.

Isoin panostukseni tähän aloitusviestiin on ehdottaa, että tämän vuoden teema pyörisi Toisen Ajan ympärillä erään sarjan inspiroimana. Mutta mitä mieltä te olette?
 
Kuulostaa ihan hyvältä teemalta. Tehdäänkö taas sellainen kalenteri, että on annetut aiheet ja tekniikat, vai mennäänkö tällä kertaa vapaammalla linjalla?
 
Minä koin, että aiheet ja tekniikat tai ainakin aiheet, jos ei tekniikat oli kiva. Varsinkin kun aihe oli vain ehdotus, ei sitova. Sieltä oli helpompi poimia mielenkiintoisia kuin alkaa itse miettiä.
Tosin en tänä vuonna lupaa tuotoksia, mutta jos iskee inspiraatio niin ehkä...
 
Itsekin pidän siitä, että on jonkinlainen "haaste", ts. aihe, joka pitäisi toteuttaa. Vapaa aihe saa minun kohdallani liian helposti aikaan sen, että muutan mieltäni niin monta kertaa, ettei mitään valmista oikeasti synny.
 
Mietin tässä semmoista ajatusta, että voisi kehitellä joka päivälle kaksi aihetta: normaalin talvisen joulukalenteriaiheen ja sitten toisen aiheen Toiseen aikaan. Sitten siihen se tekotapa/materiaali päälle, ja lopuksi luukuntekijä saa päättää mitä luukullaan tekee eli yrittääkö sekoittaa molemmat aiheet, käyttääkö ehdotettua tekotapaa/materiaalia, vai tekeekö sitten jotain ihan omaa. Näin voi siten itse määrittää haasteen ja vapauden väliltä.

Järjestämisen kannalta ei sitten ole muuta ongelmaa kuin ideoida 48 aihetta ja määritellä 24 tekotapaa/materiaalia :)

Ja toki jonkun pitää hommaa vetääkin sitten joulukuussa.
 
Toinen aika

  • Sauronin joukot marssivat yli Eriadorin
  • Sinivuorilta Moriaan
  • Harmaiden satamien rakennus
  • Númeronilaisten saapuminen Keski-maahan

Talvinen

  • tähtitaivas
  • jääveistos
  • kuuraparta
  • poro

Tekotapa

  • mosaiikki
  • runo/laulu
  • syötävä teos
  • maalaus

Ps. miksi nuo automaattimuotoilut ovat pois käytöstä ja ovatko ne vain minulla vai onko kaikilla sama ongelma?
 
Tässä vaikka näitä sivuavia aiheita:

Tyhjää Elennaa tutkimassa
Numenorilainen kalastaja
Umbar
Kohtaaminen Taka-Haradissa
Kohtaaminen Rhunin etelärannikolla
Sormusaaveen synty
Numenorilainen 'Marco Polo' idän reissulla
Galadrielin valtakunta
Valkoisten vuorten tulevat valapatot
Orjakapinat Sauronin ja mustien Numenorilaisten mailla
Idän ihmismato ja miten siitä päästiin(Kiinan lohikäärmejuhla)
Uuden mantereen löytäminen (on varmaan kyllä jo kolmannen ajan alkua) ja tomaatin ja potaattien tuonti sieltä.
Kahvia ja teetä etelän ja idän mailta.
Eriadorin enttiukot
Ruskeat Maat kukoistuksessaan
Numenorin puutarhat ja kylät.
Kaameat hämähäkit etelän saarella.

niin ja hobitteja tietysti, joka paikkaan ;-)

Varmaan enemmänkin löytyy jos ei tartte tarinoissa kovin tiukasti pysyä.
 
Lisäksi sarjan kunniaksi voisi yrittää vaikka piirtää

Kääpiönainen takomassa sotakirvestä. (kenties häälahjaksi)
Haltianeito (tyyliin Tauriel) ampumassa örkkiä (stealth Archer)
Örkkinaaras valvomassa toimintaa 'huvittelutalossa' (kirves selkään liian raa'alle toiminnalle)
Viimeiset enttihäät (kenties 2 ajan alussa)
Ihmisnaisia osallistumassa sotakoulutukseen (vaikka Briiläisiä tms.)
Umbarin yläluokan bileet (mitä aineita sielläkin on käytetty)
Järvikaupungin edeltäjä tai kaupunki Rhunista (se oli siinä järven/joen rannalla ennen kuin idän kaanit tulivat ja hävittivät sen)
Torkviinilän asutus ja viinin valmistus. (oletan näiden olevan varsin tummaihoista väkeä koska Arondir)

Tämä nyt alkaa mennä aika harhaan jo, tai sitten ei.
 
Mulla jäi yksi idis käyttämättä viime vuonna, mutta katotaan mahtuuko se määriteltäviin raameihin.
 
Kas, Merri oli erinomaisen hyvissä ajoin liikkeellä, kun maa vielä viheriöi, mutta useiden hyvien aiheiden noustua esiin keskustelu jäi jonnekin. Nyt lienee aika ryhtyä tosissaan hommiin, jos haluamme oikeasti saada kalenterin pystyyn.

Tuolla ylempänä on siis ehdotuksia millä ja vaikka mitalla varsinkin toisesta ajasta. Kuka niihin mahtaisi tarttua ja minä päivänä? Eli tarjolla olisi näin ollen joka päivälle sekä toisen ajan aihe että talvinen aihe, joista voi valita jommankumman tai sekoittaa ne. Aiheita ja tekotapoja voi toki ehdottaa lisää.

Alla numerot yhdestä kahteenkymmeneenneljään (sanomattakin lienee selvää, että useita luukkuja voi jokainen tehdä).

Jossakin vaiheessa tämän listan voinee siirtää keskustelun alkuun (ja muokata siitä kauniin taulukon ken osaa…) Alkakoon täyttyä!

Vielä kysyisin, voiko @Merri hoitaa teknisen puolen eli ottaa luukkujen sisällöt vastaan ja siirtää ne sivulle? Ja jos voi, mihin päivään mennessä kukin luukku olisi toimitettava.

pv ** Tekijä * Toinen aika: aihe / Talvi: aihe * tekniikka

1 ** VAPAA * Tyhjää Elennaa tutkimassa / talvinen tähtitaivas * akvarelli

2 ** VAPAA * Numenorilainen kalastaja / jääveistos * piirros

3 ** VAPAA * Numenorilainen 'Marco Polo' idän reissulla / kuuraparta * liidut

4 ** VAPAA * # # # / jälkiä lumessa * valokuva

5 ** VAPAA * Umbar / poro * # # #

6 ** VAPAA * Lännen ihmiset kohtaavat sukulaisiaan Eriadorissa / Itsenäisyyspäivä * # # #

7 ** VAPAA * # # # / # # #

8 ** VAPAA * Galadrielin valtakunta / # # #

9 ** VAPAA * # # # / # # #

10 ** VAPAA * Valkoisten vuorten tulevat valapatot / # # #

11 ** VAPAA * # # # / # # #

12 ** VAPAA * Eriadorin enttiukot / # # #

13 ** VAPAA * # # # / # # #

14 ** Tik * Kaameat hämähäkit etelän saarilla * teksti

15 ** VAPAA * Ruskeat Maat kukoistuksessaan / # # #

16 ** VAPAA * Numenorin puutarhat ja kylät / # # #

17 ** VAPAA * Sauronin joukot marssivat yli Eriadorin / # # #

18 ** VAPAA * Sinivuorilta Moriaan / # # #

19 ** Tik * Harmaiden satamien rakennus * teksti

20 ** VAPAA * # # # / punatulkku

21 ** VAPAA * # # # / # # #

22 ** VAPAA * # # # / # # #

23 ** VAPAA * # # # / # # #

24 ** VAPAA * hobittien esi-isät julea viettämässä Anduinin rannalla / minä, joulu ja Tolkien * värillinen kuva
 
Last edited:
Niin no, latelin tuohon listaan sen kummemmin ajattelematta miten vaikeita ovat toteuttaa. Jotain tekstiä saisi varmaan isse aikaiseksi, mutta en sano sen kummempia, kun riittää muutakin irl-pohdittavaa.
 
Aikamoinen määrä tuotoksia tarvitaan tänä vuonna. Minulla tuskin riittää rahkeita nyt tehdä kalenteriin mitään. Jos iskee yllättävä energiapuuska ja inspiraatio niin voin ottaa sitten jotain mitä on jäljellä, mutta lähden oletuksella, että tuskin saan mitään aikaiseksi.

Edit. Luin Merrin viestiä uudestaan ja luulen, että ajatus oli kaksi aihetta, yksi tekotapa ja yksi työ joka päivälle. Tekijä päättää yhdistääkö talvisen ka toisen ajan vai valitseeko niiden välillä ja sopiiko ehdotettu tekotapa vai keksiikö jonkun muun. Saatan toki tulkita myös väärin.
...lopuksi luukuntekijä saa päättää mitä luukullaan tekee eli yrittääkö sekoittaa molemmat aiheet, käyttääkö ehdotettua tekotapaa/materiaalia, vai tekeekö sitten jotain ihan omaa. Näin voi siten itse määrittää haasteen ja vapauden väliltä.
 
Niinpä tietysti! Minähän en osaa lukea. Kiitos tärkeästä selvennyksestä. Listaa on korjattu, aiheita ja tekijöitä sekä ehdotuksia tekotavoista (kaikkia voi muuttaa halutessaan!) kaivataan vain lisää.
 
Tämä nyt jäi myöhäiseksi laittaa tänne, mutta minulla tosiaan näyttää loppuvuosi aika heikolta käytettävissä olevan ajan suhteen. Käytännössä teen aina jaksaessani rästihommia jotka ovat kertyneet useamman edellisen kuukauden aikana.
 
Ylös