Konnun tasosta ja uusien kohtelusta

Chyrinia

Hobitti
Olen ollut jo aika kauan konnussa, mutta olen kadottanut tunnukset. En tajua, miten nykyään kaikki niuhottavat esim. kirjoitusasusta, kun ennen pystyi kirjoittaa vaikka miten! ihan outoa, kun tulin PITKÄN tauon jälkeen takaisin, niin todella moni on kaikesta TODELLA ärtynyt. Aikaisemmin täällä voi sanoa vaikka mitä, mutta nykyään ei voi edes nitoa kahta juttua yhteen! Pyytäisin, että täällä voisi olla iloinen, mutta kuulkaa! Meinasi melkein itku paastä, kun näki miten uusia kohdellaan LEPPOISASSA KONNUSSA! Onko joku muu huomannut?
 
Kontu muutti kun olit poissa, kaikki joutuivat ottamaan uudet tunnukset. Olen ollut täällä joulusta 2001 lähtien enkä ole huomannut suurta eroa. Nykyään ihmiset ehkä vaativat parempaa ilmaisua mutta en koe sitä huonona asiana.
 
Re: outoa!!!

damina. sanoi:
En tajua, miten nykyään kaikki niuhottavat esim. kirjoitusasusta, kun ennen pystyi kirjoittaa vaikka miten!
Tätä foorumia lukevat muutkin kuin teini-ikäiset (tai ainakin yrittävät), eikä se hyvä kirjoitusasu ainakaan selailua haittaa. Vaikka täällä ei mitään oikeinkirjoituspakkoa olekaan, niin onhan se selvä, että viestejä on mukavampi ja ennenkaikkea selkeämpi lukea niiden ollessa hyvin muotoiltuja. Jos on huolimaton kirjoittaja, niin viestinsä voi esikatsella vaikka kuinka monesti ennen sitä lähetä-napin painamista. Tahallinen "huolimattomuus" tulkitaan usein turhan huomion hakemiseksi, ja siitä hyvin monet ärtyvät. Luulisi siellä koulussa (jopa ala-asteilla) yhä äidinkieleä opetettavan, ei se niin vaikeaa ole. Ihmettelen kovasti, miksi pitäisi saada kirjoittaa "vaikka miten". Ketä se oikein hyödyttää?

Eikä täällä niin pahansisuisia olla. Lueskele foorumia enemmän, niin huomaat kuinka asiallinen tämä on. Se ei ole koskaan pahasta.
 
Käärmeessä on tiukat säännöt ja netiketti, jotta se saataisiin pidettyä yhtä tasokkaana foorumina kuin mitä se nyt on. Tästä paikasta ei haluta peelojen leikkikenttää. Jos vastustaa nykyistä laatuvalvontaa, se on osoituksena siitä että mitä todennäköisimmin ei myöskään ole kykenevä kirjoittamaan viestejä, jotka ovat kirjoitusasultaan selkeitä ja tuovat jotakin uutta keskusteluun. Siinä tapauksessa on paras lähteä lätkimään. Demin foorumi lienee sinulle paljon sopivampi paikka. Jos on käynyt niin ihmeellisesti että et olekaan jo nyt sen vakiokäyttäjä kuten arvelen, suosittelen sinne rekisteröitymistä. Viihdyt varmasti.

Onneksi noiden peelojen virta on hiljentynyt merkittävästi nyt kun uusia TSH- leffoja ei enää tule. Konnun nuorempi väestö on paljolti fiksua porukkaa. Uusia isänmaan toivoja on kasvamassa. Isänmaalla tarkoitan Kontua. :)
 
Mistä moinen vihanpurkaus Hathaldir? Ei neiti Daminaa pidä torjua yhden viestin perusteella. Vaikka kyllä Vohobittiakin häiritsee se, että Daminan nimi on kirjoitettu pienellä ja sen perässä on piste. Topicin otsikotkin on kirjoitettu pienellä. Mutta niin on kirjoitettu muitakin otsikoita, eli korjatkaa ne hyvät konnavahdit!

Kirjoitusvirheitähän tekee itse kukin, varsinkin tietokoneella nopeasti kirjoittaessa (eikä oikolukuohjelma kaikkia yhdyssanoja ja sija-muotoja osaa tarkastaa), mutta peruskielioppiasiat on hyvä hallita, että saa sanomansa perille. Muutenhan tämä on loistava foorumi kehittää ja harjoittaa omaa kirjallista ilmaisua ja tyylejä sekä keskustelu- ja väittelytaitoa. On myös hienoa, että täällä on eri ikäisiä ihmisiä, haltioita, hobitteja ja kääpiöitä (ehkä muutama peikko ja örkkikin löytyy). :D
 
Foorumeita on olemassa miljoona ja yksi eikä sellaisen tekeminenkään nykyään ole mikään ylivoimainen tehtävä. Jos meno ei miellytä niin on ainakin varaa valita. Hathaldirin kanssa olen yhtä mieltä siitä, että Konnun nuorempi väki (minä myös :p) osaavat käyttäytyä ainakin minun silmissäni todella asiallisesti. Oli kieltämättä järkyttävää huomata iän tultua näkyviin monien olevan huomattavasti nuorempia kuin tuumailin heidän olevan.
 
No huh. Minua järkytti enemmän asiallisena tyyppinä pitämäni Hathan suorastaan loukkaava käytös kuin Daminan kirjoitustyyli.
Kun ei ole ihan perillä paikan tavoista eikä ole kerennyt kunnolla tutustua Käärmeeseen, niin kai sitä helposti tulee kirjoitettua siihen tyyliin kuin monessa muussa nettifoorumissa on tapana. Yleensä sitä kuitenkin kotiutuu tänne ja "oppii tavoille" jos vastaanotto on mukava.
Huonosta kieliasusta saa toki huomauttaa, nimenomaan pitää huomauttaa, mutta ystävällisen ymmärtäväisesti. Eräät henkilöt saisivat tajuta, etteivät ole mitenkään toisten yläpuolella, vaikka olisivat olleet Konnnussa tuhat vuotta ja kirjoittaisivat täysin virheetöntä kirjakieltä. Ihmisiä me kaikki ollaan ja mikään ei ole inhottavampaa kuin toisen tahallinen loukkaaminen. Eikä se lievitä asiaa yhtään, vaikka pilkan kohteena olisikin henkilö, jolla on parantamisen varaa oikeinkirjoituksessaan.

Jos asia todellakin on niin, että Damina ei halua käyttäytyä Käärmeen sääntöjän mukaan, ei tämä ole hänelle tarkoitettu paikka. Mutta luulisin nyt kuitenkin suurimman ongelman olevan se, että Damina ei vain osannut odottaa näin tiukkoja sääntöjä (ja niiden toteutumista käytännössäkin) ja loukkaantui Käärmeessä saamastaan vastaanotosta.
 
Kyseessä ei kuitenkaan ole varsinainen uusi ihminen vaan aiemminkin ilmeisesti Käärmeessä ollut. Mielestäni Käärmeen säännöt ja käytännöt eivät ole vuosien varrella juurikaan muuttuneet, ainakin tästä samasta aiheesta on aina tapeltu, joten voisi olettaa että Konnussa aikoinaan käynyt olisi edes jotenkin perillä säännöistä.

Tosin kun nykyään niitä sääntöjä ei oikeastaan ole niin täytyy kai vain luottaa käytäntöihin.
 
Miten se muuttaa asiaa, jos henkilö on ollut Käärmeessä ennenkin? Siinä tapauksessa hänelle saa puhua loukkaavasti?

Jos tauko on kerran ollut pitkä, niin ei ihmekään jos säännöt ovat unohtuneet. Varsinkin, jos aktiivisuus ei ole ollut edes silloin pitkä aika sitten mikään huima.
 
Hee. Ainahan sitä voi myös vääntää vähän-epä-kirjakieltä, kunhan kirjoittaa sentään ymmärrettävästi ja jättää esim. teiniäksät pois. Ei pari mietä tai mä-sanaa ketään tapa. Mutta isot alkukirjaimet eivät välttämättä sovi kaikkiin nimiin, ainakin damina. on minusta kiva nimi. Se jotenkin sopii. ^^

Ja damina., kyllähän täällä iloinen saa olla. Ihan vappaasti, ja ei se täydellinen akateemikkosuperäidinkielikirjakieliepäeläväkielikään nyt niin pakko on kirjoittaa, ei täällä missään yliäidinkielikirjallisuushuippualanopistossa/vastaavassa laitoksessa olla ^^, vaan ihan nettifoorumilla, joka halutaan pitää siistinä. Ja joka myös pysyy siistinä. Jos kaikissa keskusteluissa olisi +50 viestiä, joissa olisi kaikissa tyyliin "joo mä niinq oon samaa mielt", ei paikka olisi niin viihtyisä. Siis, tarkoitan vain että pitää osata kirjoittaa järkevästi. Esimerkiksi minä olen varoittava esimerkki kirjakielen väärinkäytöstä ja muokkaamisesta, mutta ei minua kuitenkaan hirtetä, kun en kuitenkaan peeloile ympäriinsä. (Vai?) Minusta sinulla muuten on ihku kirjoitustyyli. Sitä ei ainakaan tarvise muuttaa mitenkään.

Ja sanoisin, että sentään noin kylmästi ei tarvitse suhtautua, Hathaldir. Se, että kysyy, miksi sääntöjä on niin paljon, ei tarkoita automaattisesti trollipeeloa. Yleensä nettifoorumeilla ei kovin tiukkaa kuria ole, ja jos ei siihen ole tottunut, niin voihan siitä kysäistä ja vaikka saada ahaa-elämyksen? "Ahaa! Siis siksi pitää kirjoittaa kieliopin mukaan!"
Ja miksi Demiin, kun kerran voi edes yrittää totutella tänne?
Pakko kritisoida, ihan pakko, me ei pidetä siitä kun sssse sanoo noin...

Ja muuten, ihan yleisesti, Isot Alkukirjaimet ovat todellakin muhkelo keksintö.
 
Minunkin mielestäni Hatha oli ehkä turhan jyrkkä ja unohdin sen sanoa, tarkoitukseni oli vain puuttua viestiisi, siihen että uuden ihmisen sopeutuminen on vaikeaa. Kenellekään ei saa puhua loukkaavasti. (Ja pahoittelut jos viestini ovat liian hyökkääviä, olen jostain syystä lievästi aggressiivisella tuulella.)

Säännöt voivat hyvinkin unohtua poissaolon aikana mutta jos silloin on tulla syyttämään Kontua muutoksesta. Ehkä joidenkin henkilöiden käytös ei ole ollut erityisen hyvää mutta alkuperäinenkin viesti on aika provosoiva.
 
Onhan alkuperäinen viesti provosoiva, mutta ei siinä mitään suoranaisesti syytetty. Haluttiin vain selvennystä asiaan, toivottavasti selvennystä on tullut.
Ja jos ihminen tuntee tulleensa loukatuksi, kai sitä luonnostaankin kirjoittaa vähän suuttuneeseen tyyliin.
Mutta eiköhän tämä asia ole jo aika selvä, minun osaltani ainakin siis. :)
 
En ole kyllä huomannut mitään sellaista, että uusia kohdeltaisiin huonommin täällä. Minä olen sinänsä aika uusi, mutta ei minua ainakaan ole mitenkään huonosti kohdeltu missään välissä. :) Mutta ikävää, jos sinä olet tällaista havainnut ja kokenut. :(
Tuosta kirjoitusasu -jutussa olen samaa mieltä kuin Vesi-Y. Ei ole mukavaa lukea mitään "VähäX niinQ ihQ olla niinQ teiniX!!!!!!!1" -viestejä. Erittäin ärsyttävää minusta. Ei ole tietääkseni mikään pakko kirjoittaa kirjakieltä, mutta siitä saattaa saada enemmän selvää, vaikka kyllä nyt siis puhekieltäkin ymmärtää todella hyvin, kunhan se on kirjoitettu sillä lailla siististi. Mielellään ilman Q- ja X-kirjaimia tai niin että K:n tilalla käyttää vaikka C:tä tai G:tä.
Ja kirjoitusvirheet nyt ovat todella yleisiä, että eipä niitä tarvitse ainakaan huomioda. Eihän täällä kukaan mikään kieliprofessori ole. :) Vai onko?
 
Täytyy näin aluksi myöntää, etten ole ainakaan huomannut, että uusia tulokkaita kohdeltaisiin huonosti. Itse ollessani uutukainen, sain mukavan kohtelun. Minusta on hienoa, että pyritään kieliopillisesti siistiin ilmaisuun. Itse en ehkä ole mikään paras oikeinkirjoituksessa, mutta ainakin yritän parhaani. Pidän Konnusta siksi, että täällä on mukavia ihmisiä. Kuten edellä mainittiin, nuorimmatkin ovat tosi fiksuja. Täällä kirjoitetaankin hieman pidempiä tekstejä kuin monessa muussa paikassa eikä samasta aiheesta synny kymmentä keskustelua. Harmi jos tunnet, että sinua on kohdeltu kaltoin. Maassa maan tavalla ja Konnussa sen sääntöjen. :)
 
Eihän täällä nyypiöitä kohdellakaan yleisesti huonosti (se on hyvä se). Mutta minä ainakin tarkoitin sitä, että jotkut uudet, jotka eivät tunne vielä paikan tapoja, voivat saada tylyn kohtelun. Monilla nyypiöillä on entuudestaankin kirjoituspuoli kunnossa, heitä ei toki kohdella kaltoin.
Itsekin aina silloin tällöin pyörittelen silmiäni jollekin tekstille, josta ei saa melkein mitään selvää, mutta en silti menisi haukkumaan kyseistä tyyppiä lyttyyn. Joskus joku kuitenkin ryhtyy nälvimään uutukaisraukkaa, ja ne jokseenkin harvatkin kerrat ovat liikaa, ja silloin tekee mieli puuttua tapaukseen.
 
Ja jos joku käyttäytyy tai kirjoittaa huonosti, niin hirvittävää flametusta ja toisen mollaamista parempi vaihtoehto on kiltisti niellä ärtymyksensä ja yrittää valistaa raukkaparkaa oikealle polulle isällisellä / äidillisellä otteella. Ei liian kovakouraisesti, muttei liian paapovastikaan. Terveisien tulee olla sellaisia, että asia menee asiallisesti perille. Kylläs tiedätte. Ja julkista nöyryytystä parempi on, jos lähettää terveisensä vaikka yksityisviestillä. Julkinen mollaaminen on mielestäni aika lapsellista, jos kyse on ollut vain epähuomiossa tehdystä ajattelemattomuudesta. Sillä tavoin vältyttäisiin ikäviltä vastavedoilta, kun kaikkien nähden ei tarvitse puolustaa loukattua kunniaansa.

Vaikka tässä nyt on ollut mukana aivan aiheetontakin nälvimistä, niin toivottavasti Daminakin ymmärtää sen, mistä tämä juttu sai alkunsa. :)
 
Aivan. Kun minäkin tulin tänne ensimmäistä kertaa, tuntui oudolta. Ennen olin roikkunut jossakin vähän teinifoorumilla (en tosin Demissä), ja sitten kun tulin tänne, piti kirjoittaa asiallisempaa tekstiä.

Kyllä tänne Kontuun on varmaan eksynyt vaikka ketä teinixejä, mutta häipyneet samantien, koska ovat huomanneet paikan asiallisuuden. :)
 
Tuossa Sillanrakentaja huomautti, että olisi parempi lähettää yksityinen viesti, kuin julkisesti huomauttaa, jos joku käyttäytyy epäasiallisesti. Ja vielä ystävälliseen sävyyn. Samaa mieltä olen, mutta minulla on myös ikäviä kokemuksia (huom. monikko) siitä, että vaikka kuinka antaisi tervettä ja ystävällistä palautetta, tulee väärinymmärretyksi ja sitten tulee haukkuja. Sanoisin, että niistä kuitenkaan ei kannata välittää, jos itse tietää toimineensa oikein eikä ole ainakaan tahallaan loukannut ketään. Ja jos yksityisesti lähetetty palaute ei auta niin kyllä siinä vaiheessa voi julkisesti siitä huomauttaa, vaikka ei tietenkään loukkaavasti. Ja joskus julkiset huomautukset ovat ihan paikallaan, että kukaan ei sitten tee samoja virheitä. Viestistä taisi kadota pointti jo johonkin jossain vaiheessa. :roll:
 
Minun viestini oli vähän vihaisena kirjoitettu ja meni siksi hieman yli. Pahoittelen. Minäkin koin tulleeni loukatuksi, minä kun koen olevani Konnun kansalainen, ja Kontuun kohdistuva aiheeton kritiikki ottaa pannuun. Vähän sama kuin joku väliamerikkalainen diktaattori tulisi Suomeen aukomaan päätään siitä kuinka Suomen vakaa demokratia on ihan typerää "kun ei edes vallankaappauksia saa tehdä vaikka meillä päin se on ihan yleinen tapa pyrkiä ratkaisemaan ongelmia".

Haluan tarkentaa hieman mielipiteitäni, jotta ette saisi väärää käsitystä niistä. Tuskin muut tähän topikkiin kirjoittaneet väittivätkään minun tarkoittaneen asian näin, mutta tarkennan kuitenkin väärinkäsitysten välttämiseksi.

En todellakaan tarkoita, että pitäisi kirjoittaa tarkasti kieliopin ja kaikkien pilkkusääntöjen mukaisesti. Erilaisuus on rikkautta kielessäkin, kunhan kaikki ymmärtävät toisiaan. Ne miet siellä välissä osoittavat vain kirjoittajan olevan Itä-Suomesta. :) Tärkeintä on tekstin selkeys, se, että ei tarvitse miettiä mitä tuossa lukee kun ei tekstin kirjoitusasun takia ymmärrä sitä. Siksi myöskään yltiömäinen harvinaisten sivistyssanojen käyttö ei ole suotavaa. Pienen poikkeuksen tekee nettisanasto, jota kyllä viljellään paljon, onhan kyseessä nettifoorumi. Onneksi nyypiö oppii sen Konnussa helposti, etenkin jos uskaltaa kysyä. Minun nähdäkseni Käärmeessä on nykyään paljon erilaista kielenkäyttöä, joka kuitenkin on kaikki selkeää. Niinpä en näe mitään syytä valittaa nykyisestä tilanteesta.

muoks: Lisätään sitten vielä loppuun hieman aiheellista itseironiaa: Hei, olen Hathaldir ja olen netikettinatsi. :roll:
 
Itse olen tykännyt tästä Konnun tyylistä. Täällä pysytään asiassa ja ollaan fiksusti liikkeellä. Suorastaan "järkytyin" käydessäni muualla kyläilemässä. Voin vain kuvitella, jos on pitkään ollut muualla ja tulee sitten tänne, niin täällä meno tuntuu tiukkapipoiselta. Mutta vain, kun vertaan siihen lepsuiluun, mitä eräissä paikoissa on. Kontu on kotini! Muualla käyn vain kylässä.

Omasta puolestani toivon, että täällä kävijät voisivat tuntea olonsa kotoisaksi. Pitää paikkansa, ettei tällä turhia topicceja nostella pystyyn. Aiheita on nytkin jo niin paljon, että sieltä kyllä löytyy. :D

Yksityisviesti on erittäin fiksu keino, jos on huomautettavaa. Itsekin olen kiireessä kirjoittanut vähän puuta heinää ja saanut siitä viestiä. Mokansa voi sitten vähin äänin käydä siivoamassa.
 
Ylös