Kontu 22 vuotta: hyvästi Twitter, miten olisi Mastodon?

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Ensinnäkin hyvää Konnun 22-vuotispäivää jokaiselle! [22]

Taas on yksi vuosi vierähtänyt. Kaikenmoista on tapahtunut ja myös ollut tapahtumatta. Ja minun osaltani valitettavasti enimmäkseen tätä jälkimmäistä, ainakin mitä Kontuun tulee. Siitä huolimatta pitää ottaa katsetta eteenpäin ja vähän pällistellä ympärilleen, että mitä täällä Internetissä taas oikein tapahtuu.

:22:

Elon Musk on örkinpyllyttänyt Twitterin aika hyvin viimeisen kuukauden aikana. Nyt eilisestä alkaen Twitterin viralliset säännöt kieltävät linkittämisen muille sosiaalisen median alustoille. Kontua ei ole erikseen mainittu, mutta koska tämänkaltaiset säännöt ilmestyvät nyt yksi kerrallaan yllättäen ilman ennakkovaroitusta, niin tämä on saanut omat veret hieman kiehahtamaan. Ja kun kehittäjä olen, niin tässä piilee yksi mahdollinen jännyys: meillä voisi olla ihan ikioma Mastodon. Mutta ei mennä liian nopeasti vaan esitellään ensin hieman mistä on kyse!

Jos asioita summaa, niin näennäisesti Mastodon on samanoloinen kuin Twitter, mutta on käytön luonteeltaan aivan erilainen. Mastodonissa ei ole algoritmiä joka pyrkisi nostamaan viestejä viraaleiksi. Ainut tapa millä mikään voi nousta viraaliksi on se, että ihmiset yhdessä nostavat asian esille. Tämä johtuu siitä, että Mastodonissa kaikki tapahtuu loogisesti yksyhteen: jos haluat nostattaa viestin muiden nähtäville, niin uusiotuuttaa se. Jos taas vain haluat antaa viestin kirjoittajan tietää että tykkäsit, niin näpäytä tähteä. Kukaan ei missään taustoilla ole päättämässä sinun puolestasi, minkä arvoinen tekosi on. Jos arvostat jotakin uusiotuuttaamalla, niin se on suoraan heidän hyödyksi antamallasi lisänäkyvyydellä.

Viestien seuraaminen on myös yksioikoista: oletusviestivirta on suorilta aikajärjestyksessä ja on varsin vaivatonta pysyä kärryillä siitä mikä on uutta ja mikä vanhaa. Ainut poikkeus tähän on se tilanne, että jos seuraa niin montaa ihmistä jotka jokainen on samaan aikaan postaamassa, niin lopputulos on varsin vuolas virta! Ja kun tuossa aiemmin viraaliudesta oli puhetta ja vuolaaseen virtaan päästiin, niin juuri nyt kuuminta hottia on #JohnMastodon: äärimmäisen amerikkalaiskeskeinen toimittajan vahingossa luoma henkilö, jota toimittaja väitti Mastodonin toimitusjohtajaksi. Amerikkalaisessa ajattelussahan mikään ei voi olla yhteisövetoista ja yleishyödyllistä, ainoastaan yritysvetoista. Joten tämän moan myötä ihmiset kovasti keksivät mitä ja kuka on John Mastodon. Hänellä on muuten jo oma LinkedIn-sivunsakin!

Näiden pienen lämmittelyjen jälkeen onkin sitten oleellisen kysymyksen paikka: kiinnostaisiko jos Konnulla olisi oma Mastodon?

Ja vielä toinen kysymys: mikä tämän palvelun nimi olisi?

Tällä hetkellä nokkelin oma ajatukseni on luokkaa olifantti.kontu.me, mutta jos parempaa ehdotusta tulee mieleen niin kelpaa kertoa. Pienenä yksityiskohtana tämä palvelin olisi yhteydessä myös muihin Mastodon-palvelimiin, eli kyseessä ei olisi oma erillinen saarekkeensa. Ketä tahansa voi seurata mistä tahansa toiselta palvelimelta (paitsi jos palvelin on kokonaan blokattu). Mastodonissa on kuitenkin olemassa oma paikallinen virta, joten kontulaisten menoa pystyisi yleisesti seuraamaan omana viestien virtauksenaan. Tämä olisi käytännössä se suurin etu omasta Mastodon-instanssista. Sen lisäksi että käyttäjänimeksi saisi jotain hienoa todennäköisimmin @Nimimerkki@x.kontu.me -muotissa kulkevaa.

Luonnollisesti Mastodonin pystyttämiseen tulee liittymään myös ylläpitovastuuta ja valvojillekin tulee aika varmasti tarvetta. Olen miettinyt että säännöt voisivat olla selkeän tiukat ja mennä suoraan mm. nollarasismilla. Vastaavasti palvelin voisi toivottaa tervetulleeksi kenet tahansa joka kokee olevansa vaikkapa hieman omalaatuinen, outona pidetty, vähemmistöön kuuluva, ja näin pois päin. Niin toki ja saahan sitä aina Tolkienista tykätä. Mutta olen toki asioiden edellä ja sen lisäksi jo aivan turkaisen väsynyt, onhan kello tässä jo neljä aamulla. Ja ei, ei todellakaan ole tämä Twitter-asia se syy miksi olen nyt hereillä. Saa "kiittää" ihan eri henkilöä kuin Muskia siitä.
 
Twitteriä en ole koskaan käyttänyt, ja Mastodonista hakisin luultavasti toisenlaisia ryhmiä jos sinne päätyisin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Entäpä jos jättäisitte tämmöiset haihattelut pois, ja keskittyisitte sivuston TOLKIEN-keskusteluihin?
 
Entäpä jos jättäisitte tämmöiset haihattelut pois, ja keskittyisitte sivuston TOLKIEN-keskusteluihin?

Ei ole haihattelua, että Kontu toimii monella somekanavalla. Meillä on mm. vilkas keskustelukanava Whattsappissa ja seuran virallinen, kommentoitavissa oleva tili Facebookissa ja Instagramissa. Tämä keskustelu siitä, mitä Twitterin tilalle kannattaisi kehittää, on täysin relevantti.

Jos kaipaa nimenomaan tänne foorumille nimenomaan Tolkien-keskustelua, kannattaa olla itse aktiivinen sen suhteen. Kuten foorumin Tolkien-huoneesta näkee, täällä on vuosien varrella käyty pitkiä ja monipuolisia keskusteluja kaikenlaisista Tolkieniin ja hänen fantasiamaailmaansa liittyvistä aiheista. Niitä saa vapaasti käydä elvyttämässä lisäämällä omia kommentteja, tai voi myös aloittaa uusia keskusteluja aiheista, joita muut eivät vielä ole keksineet käsitellä.
 
Entäpä jos jättäisitte tämmöiset haihattelut pois, ja keskittyisitte sivuston TOLKIEN-keskusteluihin?

Haluaisin muistuttaa että et ole asiasta päättämässä ja tämä on arvo josta ei olla joustamassa, joten jos meno täällä ei kelpaa niin kaikin mokomin löydät varmasti paremman kodin muualta Internetistä tai voit perustaa sellaisen itse. Se on nykyään älyttömän helppoa! Toki se yhteisön muodostaminen vaatii sosiaalista kyvykkyyttä hyväksyä muita erilaisia ihmisiä sekä onnistua luomaan se toimiva ilmapiiri. Ylipäänsä Käärme on harvinaisuus ollen edelleen elossa oleva keskustelualue yli 20 vuoden jälkeen. Jotain on tehty oikein, ja se on mitä ilmeisimmin tehty "haihatellen".
 
Ei ole haihattelua, että Kontu toimii monella somekanavalla. Meillä on mm. vilkas keskustelukanava Whattsappissa ja seuran virallinen, kommentoitavissa oleva tili Facebookissa ja Instagramissa. Tämä keskustelu siitä, mitä Twitterin tilalle kannattaisi kehittää, on täysin relevantti.

Jos kaipaa nimenomaan tänne foorumille nimenomaan Tolkien-keskustelua, kannattaa olla itse aktiivinen sen suhteen.
Tässä tuli oikeastaan kaikki mitä olisin tähän sanonut.

Itse en ole kovin kiinnostunut whatsapp-ryhmistä sun muista, mutta kai nyt muut saavat olla. Se että just minä en tarvitse jotain someominaisuutta, ei tarkoita että se ominaisuus on ihan tyhmä tai muuten vaan haitarista. Kukaan ei pakota minua käyttämään sitä. Voihan se olla että joskus koenkin sen tarpeelliseksi. Fb-tiliä sentään seuraan.

Tätä foorumin Tolkien-aiheisen keskustelun mukaanvetämistä en käsitä ollenkaan, kun kyse on aivan eri asiasta. Kuten @Isilmírë totesi, vastuu sen keskustelun aktiivisuudesta ei varsinaisesti kuulune ylläpidolle vaan kaikille jotka kokevat että aiheesta pitäisi käydä vilkkaampaa keskustelua.
 
Se että just minä en tarvitse jotain someominaisuutta
Pakko taas tässä kohtaa muistuttaa, että lähtökohtaisesti Whatsapp on pikaviestin eikä sosiaalisen median palvelu (vaikka näiden kahden käyttötavat nykyään lähenevätkin paljon toisiaan), ja foorumi puolestaan on somea perinteisimmillään. :) Muuten tietysti ihan asiaa ja hyvin sanottu.
 
Eilisenkin jäljiltä on vielä hieman hömelö olo enkä ole jaksanut puuhastella asioita hirveästi eteenpäin, mutta sain eilen Olifantin pystyyn ja se löytyy osoitteesta https://olifant.fi

Varmaan olennaisin seuraava lisättävä olisi jokunen federation relay -yhteys muualle maailmaan, että olisi hieman enemmän ja helpommin löydettävää sisältöä. Haun avulla voi kyllä lisätä itselleen seurattavia muilta palvelimilta, mutta siihen pitää kirjoittaa koko rimpsu muotoa @nimimerkki@mastodon.palvelin.jossain

Suomalaisia Mastodon-käyttäjiä voi kyllä löytää helposti täältä: https://mementomori.social/suomalaiset-mastodon-kayttajat/

Olifantti näyttää ajoittain kaatuvan tai käynnistävän itsensä uudelleen ja sitten saa hetken aikaa 502-virhettä. Palaa kuitenkin aina takaisin. Pitäisi setviä mistä löytää lokituksen jotta voisi ehkä löytää virheen.
 
Mastodon tms. vaikuttavat aika epäilyttäviltä, ehkä en kirjautisi noihin, vain ehkä kolmannella varaprofiilila? Enhän totta puhuen itsekään tänne virallisella profiilillani kirjaudu, vaan sillä toisarvoisella sähköpostiosoitteella.
Netissä kantsii pitää varansa.
Itse pidän virallisen ja viihdesähköpostit erillään.
 
Valtaosa Mastodon-instansseista pyörii vapaaehtoisvoimin ja sitten joko ihmisten lahjoitusten tai maksujen varassa, tahi sitten ihan vain jonkun omasta pussista. Tämä keskustelualue pyörii minun lompakolta. Kontuwiki pyörii nykyään Tolkien-seuran varoista. Kaiken pitäminen pyörimässä ja ylläpitäminen taas on käytännössä maksamatonta työtä. Niin ja samoin myös kaikenmoinen valvonta ja sosiaalisten ongelmien setviminen, sekin on yhteisöissä talkoohommia. Tämän vuoksi yhteisöissä ei kauheasti arvosteta tarpeetonta kähnäämistä tai eripuran luontia, koska on paljon helpompaa kaikille jos yhteisön ihmiset käyttäytyvät keskenään hyvin ja kunnioittavasti, eli oikeasti opettelevat keskustelemaan ja olemaan toisten seurassa.

Mutta jos jo Mastodon noin kovin pelottaa, niin ei kyllä kannata pitää sähköpostiaan millään "ilmaisella" kaupallisella toimijalla, esim. vaikka Gmail. Kirjoittaa sähköpostin jossa lukee Marabou, niin pian näkee Facebookissa suklaamainoksen. Tai jos omistaa vaikka iPhonen, niin ei kannata sanoa ääneen tarvitsevansa vaippoja. Sillä tavalla lävähtää vauvamainokset YouTubessa. Vaikkei kokisi mainoksia ongelmana, niin se on ongelma että joku Tietää Sinusta. Ja vieläpä sillä tavalla, että on ihan sama mitä sähköpostiosoitetta käytät milläkin ajatuksella ja mitenkin muka erotellen: kyllä ihminen osataan netissä yksilöidä jos tarve on, eikä EU:n GDPR:n tarjoama suoja ole täysin riittävä varsinkaan niin kauan aikaa kuin se auttaa oikeasti vain EU:ssa.

Nämä ongelmat välttääkseen pitää:
  1. Olla käyttämättä nettiä, tai vähintäänkin rajata liikenteensä tiukasti EU:n alueella sijaitseviin palvelimiin.
  2. Nähdä hirveästi vaivaa oman liikenteensä anonymisoimiseksi (se ei ole kerralla hoidettu homma vaan jatkuvaa mokien välttelyä).
  3. Käyttää ainoastaan mainosvapaita maksullisia palveluita ja/tai kaupallisesta maailmasta irrallaan olevia yhteisöjä.
Että tuossa jos tahtoo varmistaa ettei tule vaaraa joutumasta netissä tunnistetuksi. Yhden "väärän" kaverin jakaman linkin klikkaus voi riskeerata koko oman yritelmän suojautua. Eräskin venäläinen todella taitava ja pitkään toimensa tarkasti suojannut hakkeri jäi kiinni ihan vain koska sattui vahingossa vierailemaan eräällä sosiaalisen median saitilla väärällä selaimella.
 
Ylös