Kontulainen vaaleissa

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Näin ei tietääkseni ole vielä käynyt, mutta mieleeni juolahti tässä joku aika sitten, millaista olisi jos joku kontulainen suuntautuisi politiikkaan? Olisiko mahdollista, että tällä tavoin joku saisi huomattavasti enemmän ääniä? Äänestäisitkö kontulaista (olettaen että tämän "imago" olisi kontulaistuntuinen)? Mitä poliittista suuntausta "kontulaisuus" edustaa, vai onko poliittisuus aivan yksi hailee? Sitten tietenkin vielä tämä kysymys: olisiko kontulaiselle tarvetta esim. eduskunnassa?

Ainakaan itselleni politiikalla ei ole tähän mennessä ole ollut minkäänlaista väliä. Ei ainakaan suurta. Sen verran minua potkittiin takamukseen että eduskuntavaaleihin osallistuin. "Yllättäen" äänestämäni henkilö sai aivan tolkuttoman vähän ääniä. Jokatapauksessa, kukaan nykyinen ehdokas ei tunnu kovin omalta tai sopivalta. On huono äänestää ihmistä, jota ei tunne millään tavoin. Onko millään nettiyhteisöllä olemassa vaikutusvaltaa poliittisella tasolla?
 
Merri sanoi:
Sitten tietenkin vielä tämä kysymys: olisiko kontulaiselle tarvetta esim. eduskunnassa?

Joo! Perusoikeudet hobiteille! Sänkimiesaate valtionuskonnoksi! :D

Nääh. En oikein usko, että kontulaisena välttämättä äänestäisin ehdokasta vain siksi, että käymme samalla foorumilla. Nyt kunnallisvaaleissa oli pari tuttuakin ehdokasta, mutta en äänestänyt heitä.

Se, että tuntee jonkun, joko foorumilta tai irl, on aika heikko peruste äänestää. Kyllä minä haen hieman pätevämpää ja poliittisempaa perustelua. Tietysti tuttuakin voi äänestää, mutta silloin mukana on myös muita syitä kuin pelkkä tuttavuus tai ystävyys.

Toisekseen, täällä foorumilla on niin monenlaista vipeltäjää, että miten ihmeessä löytyisi kaikkia miellyttävä poliittinen suunta, jonka sitten "kontulaisuus" ottaisi omakseen? Jos nettiyhteisöllä on valtaa politiikassa, ne lienevät sitten enemmän ja vähemmän aatteellisia yhteisöjä, joissa ollaan selkeästi kallellaan johonkin suuntaan.

Tai mistä sitä tietää. Kun vaalitkin tuntuvat yhä enemmän ja enemmän henk.koht. suosituimmuskisoilta, niin miksipä ei sitten pärjäisi vain sillä, että hakee nettifoorumeilta tuhansia "tuttavia" jotka sitten äänestävät "kun se tyyppi on niin kiva". :roll:

"Thali. Se tosi kiva konnavahti. Äänestä." :p
 
Niin harvat nettiyhteisöistä tuntemani ihmiset asuvat samassa vaalipiirissä, jos nyt kunnallisvaaleja alkaisi miettimään, etten usko voivani sieltä ääniä rohmuta. Lisäksi iästä johtuen tuollaiset suunnitelmat eivät vielä oikein ajankohtaisia. Mutta voisin kuvitella, että ne, jotka muuten eivät äänestäisi, saattavat äänestää jotain 'tuttua'. Oli tuttu sitten netistä tai muualta.
Itse muistan joskus pyytäneeni mainoslausevinkkejä nuorisovaltuustovaaleja varten irkistä ja parilta forumiltakin.
En tosin päässyt. :roll:
 
Konnussa taitaa kuitenkin olla sen verran erilaista porukkaa, että Konnun sisältäkin löytyy kannattajia varmasti lähes joka puolueelle. Yhtä yhteistä suuntaa voisi olla aika vaikea löytää. :wink: Minullakin oli joitain tuttuja vaaleissa, enkä äänestänyt ketään heistä. Niinkuin Thali jo sanoi, pelkkä tuttavuus on aika hatara peruste äänestämiselle. Se olisi sitten eri asia jos ehdokkaana olisi lähisukulainen tms.
Vaikka olisihan se aika muikeaa, kontulainen eduskunnassa. :lol:
 
Mnä en usko että äänestäisin lähisukulaistakaan jos hän olisi poliittisesti eri mieltää. Toisaalta taas jos jollain fiksulla kontulaisella olisi samantyyliset mielipiteet kuin minulla ja hän olisi oikeassa puolueessa niin voisin hyvinkin äänestää häntä, varsinkin jos tuntisin hänet paremmin: mieluummin äänestän ihmistä josta tiedän jotain hyvää vaalimainosten ulkopuolellakin. Tolkien-fanius ei kyllä automaattisesti tee hyväksi johtajaksi (täysin tuohon liittymättömästi muistelen Tanja Karpelankin väittäneen lukeneensa Tarun kolme kertaa).
 
Taitaisi olla helpompi saada kansanedustajasta kontulainen kuin saada kontulaisesta kansanedustaja :)
 
Minä asettaudun joskus vielä ihan oikeasti kansanedustajaehdokkaaksi, sillä tärkeimpiä haluamiani asioita (puolustusvoimien liiallisen merkityksen vähentäminen, pakkoruotsin poisto, huonotuloisten toimeentulon turvaaminen, sosiaalisten palvelujen parantaminen, julkisen sektorin aseman parantaminen, yms.) ei tunnu kukaan samanaikaisesti ajavan. Sitä ennen täytyy vain hommata Suomen kansalaisuus, jota voin hakea vasta 18-vuotiaana.

Politiikassa tulen olemaan joka tapauksessa aktiivisesti mukana. Tässä yhteiskunnassa on sen suhteellisesta erinomaisuudestaan huolimatta kuitenkin niin paljon parannettavaa, että Nukkuvien puolue ei ole minulle.

Eräs kontulainen oli muuten viime eduskuntavaaleissa ehdokkaana ja pääsi melkein sisäänkin. :p
 
Kontulaisuudesta (tai sen puutteesta) huolimatta aion olla ensi(kin) eduskuntavaaleissa ehdokkaana.

Näissä kunnallisvaaleissa en ollut ehdolla, koska elämäntilanteeni ei sallinut sitä. (Vaikka pyydettiin). Joten näissä vaaleissa äänestin tuttuani. Minusta tutun äänestäminen on hyvinkin loogista. Minä tunnen tuttuni. Minä tiedän minkälaisia he ovat noin suurinpiirtein. Minä en tunne poliitikkoja (paitsi yhden tuttuni joka on jo poliitikko). Tutun äänestämisessä on sekin etu että jos jokin asia mikä askarruttaa minua tms. on paljon helpompi tuoda tutun tietoon kuin tuntemattoman pömpöösipoliitikon.

Tietenkään. Tietenkään tuttuus ei ole itsessään peruste äänestämiselle. Kyllä minun koulukiusaajanikin ovat "tuttujani", mutta tuskin heitä äänestäisin.
 
Merri sanoi:
Ainakaan itselleni politiikalla ei ole tähän mennessä ole ollut minkäänlaista väliä.

Ai, sinulle ei ole minkäänlaista väliä, huolehditaanko kaltaistesi ihmisten eduista vai ei? Haluat kärsiä, jotta jollakulla toisella menisi hyvin? Ihailtavaa uhrautumista, mutta tuskin kovin järkevää.

Minä äänestän, koska haluan että päättäjien joukossa on joku joka ottaa minun kaltaiseni ihmiset huomioon. Entäpä jos äänestän jotakuta, joka lupaa viedä rahat ja edut Merrin kaltaisilta ihmisiltä ja antaa ne minun kaltaisilleni ihmisille?

Tämä ei ole edes kärjistystä: juuri noin se politiikka ja päätöksenteko toimii! Yksiltä pois ja toisille lisää. Eikä se ole edes epäreilua. Jos joku ei vaivaudu edes äänestämään, niin miksi ihmeessä muiden pitäisi kiinnittää mitään huomiota hänen etuihinsa?

Merri, poliittisen kannan muodostaminen ei ole oikeasti edes kovin vaikeaa. Sinä olet jo joutunut tekemään suuria päätöksiä. Olet päättänyt mitä lähdet opiskelemaan. Olet päättänyt kenen kanssa seurustelet. Nuorena ihmisenä olet joutunut päättämään, haluatko kokeilla huumausaineita vai et. Ne ovat suuria päätöksiä, jotka vaikuttavat koko loppuelämääsi.

Kun olet tehnyt tuollaiset päätökset, pystyt kyllä myös päättämään, mikä poliittinen ryhmä puolustaa parhaiten sinun ja kaltaistesi ihmisten etuja. Se vaatii vain hieman asioihin paneutumista, hieman vaivannäköä. Kyllä sinusta on siihen kun kerran meistä muistakin on. Kaikki me tiedämme, että sinä olet kaikkea muuta kuin tyhmä.

Sitten itse kysymykseen:

Minunkin on hyvin vaikea kuvitella, että Konnusta voisi kehittyä mikään poliittinen vaikuttaja. Tämä muutaman sadan ihmisen yhteisö on olemassa pelkästään Internetissä ja jossain miiteissä. Mitä asiota Kontu voisi ajaa politiikassa? Kontulaiset ovat kirjava ihmisporukka, jonka jäsenillä tuskin on mitään syytä äänestää samaa ihmistä.
 
Noh, minä olin tänä vuonna ehdokkaana kunnallisvaaleissa ja pääsin varalle suurella 42 äänen vyöryllä. :) Minut ylipuhuttiin ehdokkaaksi ja aion yrittää päästä kulttuurilautakuntaan. Katsotaan kuinka käy.
 
Theoderic sanoi:
Merri sanoi:
Ainakaan itselleni politiikalla ei ole tähän mennessä ole ollut minkäänlaista väliä.

Ai, sinulle ei ole minkäänlaista väliä, huolehditaanko kaltaistesi ihmisten eduista vai ei? Haluat kärsiä, jotta jollakulla toisella menisi hyvin? Ihailtavaa uhrautumista, mutta tuskin kovin järkevää.

Minä äänestän, koska haluan että päättäjien joukossa on joku joka ottaa minun kaltaiseni ihmiset huomioon. Entäpä jos äänestän jotakuta, joka lupaa viedä rahat ja edut Merrin kaltaisilta ihmisiltä ja antaa ne minun kaltaisilleni ihmisille?

Tämä ei ole edes kärjistystä: juuri noin se politiikka ja päätöksenteko toimii! Yksiltä pois ja toisille lisää. Eikä se ole edes epäreilua. Jos joku ei vaivaudu edes äänestämään, niin miksi ihmeessä muiden pitäisi kiinnittää mitään huomiota hänen etuihinsa?

Merri, poliittisen kannan muodostaminen ei ole oikeasti edes kovin vaikeaa. Sinä olet jo joutunut tekemään suuria päätöksiä. Olet päättänyt mitä lähdet opiskelemaan. Olet päättänyt kenen kanssa seurustelet. Nuorena ihmisenä olet joutunut päättämään, haluatko kokeilla huumausaineita vai et. Ne ovat suuria päätöksiä, jotka vaikuttavat koko loppuelämääsi.

Kun olet tehnyt tuollaiset päätökset, pystyt kyllä myös päättämään, mikä poliittinen ryhmä puolustaa parhaiten sinun ja kaltaistesi ihmisten etuja. Se vaatii vain hieman asioihin paneutumista, hieman vaivannäköä. Kyllä sinusta on siihen kun kerran meistä muistakin on. Kaikki me tiedämme, että sinä olet kaikkea muuta kuin tyhmä.

Hmm, heitit sitten hienoksi puheeksi. Menee osittain offiksi, mutta menköön nyt.

Ongelman ydinhän menee siihen, että emme äänestä puolueita, vaan ihmisiä. Yhden puolueen äänestäminen olisi helppoa, mutta emmehän me koskaan äänestä puolueita. Äänestämme aina ja poikkeuksetta ihmisiä. Tämä tekee sepustuksestasi huomattavasti monimutkaisemman: pitäisi etsiä ja koluta läpi kauhea lista ihmisiä, eikä näistä silti tiedä paljon mitään muuta kuin mitä nämä lupaavat. Eikä tämä missään nimessä ole kärjistystä.

Käytännössä vaaliosallistumiseni myös kompastuu siihen, että en tiedä kuinka todennäköisesti jotakuta äänestämääni ihmistä äänestetään. Nytkin eduskuntavaaleissa, kuten jo aiemmin totesin, äänestämäni henkilö sai aivan naurettavan vähän ääniä. Se ei missään nimessä ollut mieluisa kokemus - äänestin, mutta olisi sama jos en olisi äänestänyt. Äänelläni ei ollut voimaa. Käytäntö on raaka. Se että kävisikö näin joka kerta, on eri asia: kaikki on kiinni sattumasta, minun näkökulmastani. En jaksa selvittää keillä ehdokkailla on realistisia mahdollisuuksia päästä esim. eduskuntaan. Se on taas lisää vaivaa äänestämiseen.

Theoderic sanoi:
Haluat kärsiä, jotta jollakulla toisella menisi hyvin? Ihailtavaa uhrautumista, mutta tuskin kovin järkevää.
Vertaus: Kokoajan maksan siitä, että saat kirjoitella tänne ;) Uhrautumista, ei kovin järkevää, mutta kiva tätä on täällä pitää.

Ehkäpä suurin ero meidän kahden ajattelumaailman välillä on se, että minä aloitan ajatteluni käytännön pohjalta tilannekohtaisesti ja elän sen mukaan mitä eteen tulee, kun sinä ajattelet mahdollisuuksia ja lähestyt asiaa epäsuoremmin. Kummankinlaiselle ihmiselle on oma paikkansa maailmassa.
 
Theoderic sanoi:
Minä äänestän, koska haluan että päättäjien joukossa on joku joka ottaa minun kaltaiseni ihmiset huomioon. Entäpä jos äänestän jotakuta, joka lupaa viedä rahat ja edut Merrin kaltaisilta ihmisiltä ja antaa ne minun kaltaisilleni ihmisille?

Pakko kommentoida sen verran, että mielestäni politiikka ei nyt ainakaan pelkästään ole vain omien etujen ajamista. Voin aivan rehellisesti sanoa, että en äänestäisi kokooomusta vaikka tuloni yhtäkkiä nousisivatkin sinne sataantuhanteen euroon vuodessa. Toki egoismikin on yksi liikkeellepaneva voima poliittisen suuntauksen valitsemisessa, mutta kyllä löytyy myös ihmisiä jotka enemmän tai vähemmän äänestävät sen puolesta, minkä he kokevat oikeudenmukaiseksi, vaikka tämä jossain määrin haittaisikin heidän etujaan. (Tietysti voidaan ajatella, että he tuntevat olonsa onnelliseksi ja sitämyöten paremmaksi, mikäli heidän ajamansa tavoitteet toteutuvat) Kärjistävä esimerkki: vihreät ajavat seksuaalivähemmistöjen oikeuksien parantamista. Tämä ei silti tarkoita sitä, että vihreiden äänestäjistä valtaosa kuuluisi seksuaalivähemmistöihin.
 
Merri sanoi:
[Ongelman ydinhän menee siihen, että emme äänestä puolueita, vaan ihmisiä. Yhden puolueen äänestäminen olisi helppoa, mutta emmehän me koskaan äänestä puolueita. Äänestämme aina ja poikkeuksetta ihmisiä.

Ei, nimenomaan ei. Ensi sijassa meidän äänemme menee puolueelle tai vaalilistalle. Jos äänestät Örkkipuoluetta, oma ehdokkaasi ei välttämättä pääse läpi, mutta Örkkipuolue kuitenkin hyötyy sinunkin äänestäsi. Joku toinen Örkkipuolueen ehdokas voi päästä läpi sinun antamasi äänen ansiosta.

Puolueen tai muun vaalilistan jäsenyys kyllä kertoo yhtä ja toista siitä, minkälaisia tavoitteita kukin ehdokas on sitoutunut ajamaan ja edistämään. Äänesi ei mene hukkaan. Se läpipäässyt ehdokas luultavasti on riittävän samanlainen kuin äänestämäsi ehdokas.

pitäisi etsiä ja koluta läpi kauhea lista ihmisiä, eikä näistä silti tiedä paljon mitään muuta kuin mitä nämä lupaavat.

Eipäs pidäkään! Koluat vain eri poliittiset ja ryhmät, katsot mitä ne lupaavat ja ratkaiset kuka on vakuuttavin. Jos petyt, äänestät seuraavissa vaaleissa jotakuta toista. Sinä kyllä pystyt siihen, vaikka se hieman vaivannäköä vaatiikin. Kaikki tärkeät asiat vaativat vaivannäköä.

Käytännössä vaaliosallistumiseni myös kompastuu siihen, että en tiedä kuinka todennäköisesti jotakuta äänestämääni ihmistä äänestetään. Nytkin eduskuntavaaleissa, kuten jo aiemmin totesin, äänestämäni henkilö sai aivan naurettavan vähän ääniä. Se ei missään nimessä ollut mieluisa kokemus - äänestin, mutta olisi sama jos en olisi äänestänyt. Äänelläni ei ollut voimaa.

Höpsis, ystävä hyvä. Äänesi meni kuitenkin kyseisen henkilön puoluelle tai vaalilistalle. Ehkä sieltä pääsikin joku läpi. Voisi kuvitella, että se joku ajaa ainakin joissakin suhteissa samanlaista politiikkaa kuin sinun ehdokkaasi. Sitä vartenhan se ryhmäkuri on.

En jaksa selvittää keillä ehdokkailla on realistisia mahdollisuuksia päästä esim. eduskuntaan. Se on taas lisää vaivaa äänestämiseen.

Höpsis edelleen. Sinun on hyvin helppo selvittää, millä ryhmillä on realistisia mahdollisuuksia saada edustajiaan läpi.

Vertaus: Kokoajan maksan siitä, että saat kirjoitella tänne ;) Uhrautumista, ei kovin järkevää, mutta kiva tätä on täällä pitää.

Kiitos, arvostan sitä kyllä. Mutta haluatko uhrata loputkin? Jos ei äänestä, käytännössä on luopunut omien etujensa puolustamisesta julkisessa elämässä. Se kostautuu kyllä jossakin muodossa. Ne, joilla ei ole edustajia päätöksenteossa, ovat niitä, joilta viedään tuet ja palvelut ensimmäisinä. Niin yksinkertaista se on. Juuri siksi on kurjaa, että pienituloiset, nuoret ja työttömät jättävät usein äänestämättä. He ovat jo valmiiksi heikoilla.

Ehkäpä suurin ero meidän kahden ajattelumaailman välillä on se, että minä aloitan ajatteluni käytännön pohjalta tilannekohtaisesti ja elän sen mukaan mitä eteen tulee, kun sinä ajattelet mahdollisuuksia ja lähestyt asiaa epäsuoremmin. .

Joo, hyvä analyysi meidän eroistamme, mutta en ymmärrä miten tuo perustelee äänestämättä jättämisen.

Se mitä eteesi tulee riippuu hyvin paljon yhteiskunnasta. Haluatko että eteesi tulee opintotukea, terveyspalveluja, kirjastoja, kevyempää verotusta, kovempaa verotusta, toisenlaisia lakeja ja säädöksiä? Kyllä sinä varmasti JOTAIN haluat.

Kaltaisesi käytännön ajattelijan pitäisi nimenomaan olla kiinnostunut konkreettisista asioista. Politiikka jos mikä on konkreettista, koska politiikan päätöksenteko vaikuttaa hyvin paljon meidän kaikkien elämään. Myös sinun, Merri hyvä.
 
Lueskelinpa tätäkin ja heräsi pari kysymystä: mahtoiko Puolhaltia päästä valtuustoon? Onkohan Ruby ollut ehdokkaana näissä vaaleissa? Onko muita kontulaisia yrittänyt/päässyt kuntapäättäjiksi seuraavalle nelivuotiskaudelle? Aikooko joku ryhtyä kansanedustajaehdokkaaksi? Tai mepiksi? Tai presidentiksi? Millaisia olisivat ne kontulaiset arvot, joita he puolustaisivat demokratian jauhavissa rattaissa?
 
Konnun politiikkaa ei tietenkään oikeasti voi verrata Suomen tasavallan hallitsemiseen, mutta vertailemalla voi saada aikaan melko humoristisen pläjäyksen. :p

Kontu-Suomessa vallitsee sananvapaus, mutta ääriryhmien häiriköintiin puututaan kovalla kädellä. Henkilökohtaisen ilmaisun tärkeyttä korostetaan, ja kaikille avoimille keskustelutilaisuuksille on varattu aikaa julkisissa tiloissa. Tämä on vaikuttanut keskustelukulttuuriin niin, että kansalaiset vaihtavat mielipiteitä avoimesti toreilla, kadunkulmissa ja vaikkapa liikennevälineissä. Kulttuuria arvostetaan: kirjailijat, näyttelijät, elokuvantekijät ja taiteilijat elävät pulskasti valtion tuella.

Senaatti kuuntelee kansalaisten pelkoja ja toiveita, mutta pitää täysin omassa vallassaan sen, miten niiden suhteen toimii. Eduskunta on näet hajotettu, presidentti erotettu ja valta keskitetty itseään täydentävälle senaatille. Senaattorit toimivat samalla maakuntien kuvernööreinä. Hallintomuotona demokratian on siis syrjäyttänyt oligarkia. Senaattorit eivät kuitenkaan ole etäisiä hallitsijoita, vaan tasa-arvoisia kansalaisia, joita koskevat samat lait kuin muitakin, ja he osallistuvat arkipäiväiseen elämään ja keskusteluun siinä missä kuka tahansa muukin. Hallinnon edustajina he esiintyvät vain silloin, kun siihen on tarvetta. Transparency International ei syytä Kontu-Suomea korruptiosta, mutta haukkuu senaatin pystyyn päätöksenteon avoimuuden puutteesta. Kansalaiset ovat pääosin erittäin tyytyväisiä senaatin toimintaan, eikä minkäänlaista vallankumoushenkeä ole ilmassa. Yksittäiset toisinajattelijat protestoivat välillä, mutta siihenhän heillä on oikeus. Eniten kansalaisten keskuudessa herättää kummastusta mainittu päätöksenteko suljettujen ovien takana.

Kontu-Suomen lait ovat tiukat, mutta kansalaiset pitävät niitä reiluina. Senaattorit toimivat myös hallinnoimiensa maakuntien poliisivoimien komentajina, ja lainvalvonta onkin tehokasta. Kansalaiset luottavat poliisiin ja tuntevat olonsa turvalliseksi. Nuoretkin kansalaiset otetaan tasavertaisina mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun, ja tarpeen vaatiessa heitä tuetaan ja autetaan sopeutumaan joukkoon. Sama koskee maahanmuuttajia. Suurimman osan kohdalla tämä toimiikin, mutta niitä, jotka eivät millään sopeudu, vaan jatkavat häiriöiden aiheuttamista, kohdellaan armottomasti. Nuorellekin kansalaiselle voi häkki heilahtaa, ja sopeutumattomat maahanmuuttajat karkotetaan maasta. Tämä aiheuttaa joissakin nuorissa ja maahanmuuttajissa pelkoa, mutta ajan kanssa he yleensä huomaavat, että Kontu-Suomen yhteiskuntaan on helppo kotiutua.
 
Jatketaanpa vähän allegorioimista, joskin varsin ontuvasti, sillä ei voi missään nimessä puhua syntyperäisistä kontulaisista; me olemme kaikki rekisteröityneitä. Mainituista kontulaisista yksi on kirjoittanut viimeksi -04 ja toinenkaan tuskin pahastuu nikkinsä vetämistä keskusteluun – luulen, että hänen reaktionsa on hänelle niin luonteenomainen raikuva nauru. Itseään taas saa pilkata niin paljon kuin lystää.

Konnun oligarkkien vallansiirtymässä on noussut esille ryhmä, jonka jäsenmäärä on moninkertaistunut edellisestä vallanjaosta, vaikkei se vieläkään ole erityisen suuri. Sitäkin kovaäänisempi se on.

"Me kutsumme itseämme peruskontulaisiksi", sanoo ryhmän vetäjä Sarkku, "sillä me puhumme oikeiden kontulaisten puolesta."

Onko sitten olemassa vääriä kontulaisia?

"Kyllä. Rekisteröityvät tänne eivätkä sitten kirjoita viestiäkään. Heistä pitäisi päästä eroon. Vievät hyviä nimimerkkejä ja vain lorvailevat!", Sarkku puhisee. "Hallitsematon rekisteröityminen on suuri ongelma. Tänne ei pitäisi päästää ketä tahansa. Kaikki aktiiviset ja asialliset kirjoittajat ovat tervetulleita. Eivät passiiviset ja asiattomat."

Miten asiattomuus määritellään?

"Vallitsevien normien noudattamatta jättämisenä. Otsikon vierestä kirjoittaminen, floodaaminen, kiroilu, tyhjänpäiväiset viestit, listaaminen, mielipiteiden perustelemattomuus, spammaaminen, välimerkkien ja isojen alkukirjaimien ´unohtaminen´, haukkuminen, rietastelu, jumalanpilkka, syrjintä, Eddingsin pitäminen Tolkienia parempana, huutaminen, koko edellisen viestin lainaaminen... kaikista näistä rikkeistä pitäisi heti antaa bannit eikä kohdella vastarekisteröityneitä silkkihansikkain! Foorumilla foorumin tavalla tai foorumilta pois!"

No mutta kyllähän vanhatkin kontulaiset syyllistyvät noihin rikkeisiin. Pagban mieltymys Eddingsin teksteihin on tunnettua ja temmi_hoon kirjoituksista tulee sellainen vaikutelma, ettei hän tiedä vaihtonäppäintä olevan olemassakaan.

"On ero asialla ja asialla. Pagba ja temmi_hoo ovat oikeita kontulaisia eivätkä mitään vastarekisteröityneitä. He ovat jo todistaneet arvonsa tälle foorumille."

Vastarekisteröityneiltä pitäisi sitten riistää mahdollisuus arvonsa todistamiseen? Tähän asti heille on huomautettu rikkeistä ja he ovat joko ottaneet opikseen, vaientuneet tai – hyvin harvoin – joutuneet toistuvan moderoinnin tai jopa bannaamisen kohteiksi. Pitäisikö rekisteröityminen lopettaa kokonaan?

"Me emme ole syrjijöitä. Me vain haluamme herättää keskustelua rekisteröitymisestä ja peräänkuulutamme vastuullisuutta. Vastarekisteröityneet aiheuttavat tilastollisestikin eniten ongelmia Konnussa ja me haluamme ennaltaehkäistä niitä. Siinä ei voi olla mitään pahaa, eihän?"

Eihän?
 
Ylös