Kontulaiset! Ikuisuusprojektia nimeltä Leffaprojekti?

Jasdril

Kontulainen
Vastuuhenkilö
Minä tukehdun jos en sylkäise tätä ajatusta jo ulos. On se nyt tarpeeksi kauan kummitellut mielessäni.

Moni kontulainen lienee nähnyt maailmalla tehtyjä elokuvia ja näytelmiä Tolkienin kirjoista - siis muutakin kuin Jacksonin trilogiat. Esimerkiksi Hunt for Gollum tai Born of Hope ja niitä lukuisia muita, jotka ovat suhteellisen pienellä porukalla, suhteellisen pienellä (olemattomalla) budjetilla ja suhteellisen suurella vaivalla, ajankäytöllä ja huolella tehtyjä, ja juuri siksi niin vaikuttavia.

Kontulaisista löytyy loistavia ompelijoita, kirjoittajia, meikkaajia, kamerankäyttäjiä, näyttelijöitä; niitä, jotka osaavat rakentaa ja veistää mitä tahansa mistä tahansa; niitä, jotka hallitsevat digitaalisen kuvan- ja videonkäsittelyn; niitä, jotka tietävät, millainen ääni kuulostaa hyvältä; niitä, jotka... Tiedättehän, lista on loputon.

Herääkin kysymys, tehdäänkö jotain vähintään yhtä siistiä ja mielettömän onnistunutta??

Kyllä, se tulisi...
- olemaan ikuisuusprojekti
- vaatimaan uhrauksia, aikaa ja uskallusta
- olemaan hauskaa ja haastavaa
- opettamaan itse kullekin paljon

Haluaisin tehdä Teidän kanssanne elokuvaa, josta jokainen tekijä voisi olla omalta osaltaan ylpeä. Jos ei ole mitään käryä miten elokuvaa tehdään, vilkaise vaikka Elokuvantajun oppimateriaaleja. Näppärää peruskattavaa tietoa ymmärrettävässä muodossa.


Kiinnostaako? Herääkö kysymyksiä?
 
Olisi kyllä ihan super hienoa! Olen skeptinen sen suhteen saisiko porukkaa sitoutumaan kyllin tiiviisti ja kyllin pitkäksi aikaa, mutta olisi hienoa huomata olevansa väärässä.
En ole hyvä näyttelijä, mutta kuitenkin parempi kuin jotkut (uskallan väittää) ja jos kelpaisin vähäisine taitoineni niin olisi ikionnellinen. Toki sekin että missä projekti fyysisesti tapahtuisi ja milloin vaikuttaa asioihin, mutta olisin todella mielelläni mukana jos vaan mahdollista.
Vaatii vaan ihan uskomatonta potkimistyötä saada porukka mukaan.
 
Minä ilmoittaudun pukusuunnittelija/puvustaja/ompelija/ideanikkari/jokapakanhöylä hommiin. :)

Ja idea omasta leffasta on aivan mahtava!! Mä olen mukana 100%.
 
Minä olen hyvä kahmimaan itselleni paljon ikuisuusprojekteja, joten miksipä en ottaisi yhtä lisää. Olen siis käytettävissä melko mihin tahansa, jos siltä tuntuu.

Aloin jo suunnitella intialaistyylistä käsikirjoitusta Silmarillionista. Se alkaisi hyvin taiteellisella näkemyksellä Ainurin soitosta (unohtamatta laulu- ja tanssikohtausta). Myös Morgothin ja Fingolfinin välisestä tanssitaistelusta minulla on mielessä jo eeppinen idea. Mistähän saisimme tarpeeksi örkeiksi pukeutuneita taustatanssijoita? Aihe-ehdotukseni kuitenkin todennäköisesti hylätään. :grin:
 
Kuulostaa hauskalta =) Ja ikuisuusprojektit ne vasta hauskoja ovatkin: kun sellaisen vihdoin saa valmiiksi, tuntee todella saavuttaneensa jotain. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan pysty lupaamaan suurta sitoutumista, vaikka varmaan ompeluhommissa ja joissain muissa visuaalisissa asioissa ehkä osaisinkin olla avuksi samoin kuin mahdollisessa musisoinnissa.
 
Jos jutusta todella halutaan ikuisuusprojekti, voin ilmoittautua mukaan käsikirjoitustiimiin. Minulla kun ei taida olla tarjota projektille muuta kuin kyky venyttää minkään aikaansaamista loputtomiin...
 
Kuullostaa jokseenkin mahtavalta. Valitettavasti en voi kuitenkaan luvata sitoutuvani projektiin kovin tiukasti, mutta jollain tavalla olisi kiva olla mukana.
 
Auttaisin mielelläni käsityöosuuksissa, vaikka puvustuksen ideointiin en usko luovuuteni riittävän.
 
Kiva, että ajatus on herättänyt kiinnostusta :)

Ihan jo elokuvan aiheeseen hypätäkseni, ehdottaisin myös Berenin ja Luthienin tarinan visualisointia. Joskus laskeskelin, että suuremmin lyhentelemättä siitä tulisi ehkä reilun tunnin tai vajaan kahden tunnin elokuva. Se vaatisi, joo, ihan älyttömästi kaikkean.

Näin alkuun olisi myös syytä haalia ehkä mukaan esituotantovaiheen ihmisiä. Eilen irkissä vähän puhuskeltiin että pienehkö tuotantotiimin osa täytyy olla sellainen, että se pysyy samana läpi koko projektin (= ainakin jonkinasteista sitoutumista useammaksi vuodeksi). Muuten porukka tulee todennäköisesti olemaan aika liukuvaa.
 
Mites lupien kanssa? Käsittääkseni Tolkienin perikunta vahtii oikeuksiaan erittäin mustasukkaisesti. Olisi ikävää saada projekti hyvään vauhtiin ja saada sitten käsky sen keskeyttämiseksi ison sakon uhalla.
 
Tuon tekijänoikeusjutun takia suosittelisin jotain kirjojen ulkopuolista, mutta silti hyvin asiaan liittyvää aihetta. Voisi olla turvallisempi. vai saako miten läheltä aihetta tehdä? Muutenhan tuo beren ja Luthien olisi tosi kiva aihe.
 
Nyt en osaa heittää varmaa lakiteksteistä varmistettua tietoa, mutta olen ymmärtänyt että jos kukaan ei saa projektista rahaa, se tehdään vapaaehtoisesti jnejne eikä tuota kenellekään koskaan mitään, se pitäisi olla ok tehdä oikeastaan mistä vain.
Kiinnostaisko jotakuta selvittää?

Tietysti jos jostain löytyy Tolkienin perikuntaan joku yhteydenottoväline niin ei tuo maksane laittaa vaikka sähköpostia? :p
 
Muistaakseni Morrowindin Keski-Maa-modi kaatui juuri perikunnan vastustukseen, vaikkei siitäkään olisi veloitettu mitään. Oblivionin vastaava modi taas näyttää voivan hyvin. Ota näistä sitten selvää...
 
En lupaa mitään, mutta olisi mukava kokeilla siipiään säveltämällä elokuvaan vaikka jotain jousitaustoja syntikalla. Minulla on ennestään muutamia teemoja. Teemat ovat nimenomaan 'mahtipontisia' sävellyksiä (jos niin voi sanoa) eivätkä mitään normaaleja laulettavia lauluja.
 
Jasdril sanoi:
Nyt en osaa heittää varmaa lakiteksteistä varmistettua tietoa, mutta olen ymmärtänyt että jos kukaan ei saa projektista rahaa, se tehdään vapaaehtoisesti jnejne eikä tuota kenellekään koskaan mitään, se pitäisi olla ok tehdä oikeastaan mistä vain.
Kiinnostaisko jotakuta selvittää?

Tietysti jos jostain löytyy Tolkienin perikuntaan joku yhteydenottoväline niin ei tuo maksane laittaa vaikka sähköpostia? :p

Valitettavasti se ei vaikuta asiaan mitenkään, saako joku projektista rahaa vai ei. Tekijänoikeuslaki ei ota kantaa muuhun, kuin teoksen julkistamiseen. Elokuvan saa tehdä, mutta jos sen juoni on otettu Tolkienin kirjoista, sitä ei saa julkaista missään ilmaiseksikaan ilman oikeudenomistajien lupaa. Muuten idea tuntuu hauskalta, tosin minulla ei olisi aikaa siihen isommin sitoutua.
 
Mutta jos teos on riittävän omaperäinen (esim. parodisoitu tai muuten selvästi oma erillinen teoksensa), niin sitten tekijänoikeuksienkin pitäisi sallia se, ainakin minun käsittääkseni. Miccoh'n idea olisi siis oikein oivallinen tähän. ;)

Mutta muutoin, hyvä Jas, että viimein kakaisit tämän ulos. Olen mukana.
Ei kellään muulla tule tästä mieleen Elrondin neuvonpito? You have my sword jne. :p
 
Stooria tosiaan pitää hämärtää riittävästi, että se välttää Tolkienin perikunnan ankaran luomettoman silmän katseen. Jotenkin tähän tyyliin:

Pera pelaa kännypeliä, jossa kuvataan reaalimaailman paikkoja, joista tulee fantasiamaailman paikkoja. Hän on tulossa tosi pahasti pieleen menneeltä raidilta ainoana eloonjääneenä, kun kännykkä piippaa. Jossain lähistöllä joku toinenkin pelaa samaa peliä. Pera saapuu metsikköön, jossa joku tytsi tanssahtelee itsekseen. Kännykän kameralla outo näkymä paljastuu haltianeidoksi nimeltä Luhti. He alkavat seukata, mutta törmäävät pahoihin vaikeuksiin, kun yrittävät tehdä sitä myös in-game. Luhtin "isä" ei sulata Peraa, joka on väärää rotua ja muutenkin epäkelpo hänen "tyttärensä" mieheksi. Niinpä hän antaa sulholle äärimmäisen vaikean tehtävän, jota suorittamaan tämä lähtee raskain sydämin...
 
Tehkäämme "Mitä heille tapahtui?" -elokuva Hobitin jälkitunnelmista. Nykykunnossa voin esittää Bomburia...
 
*hervotonta naurua* Tästä on ollut puhetta vuonna 2007 tai 2008 Ircissä :D Siis itse sanoin, että voin osallistua mukaan projektiin ja ideoita tuli rutkasti, mutta ei mitään muistikuvaa minkälaista oli suunnitteilla. Kannattaisin ajatusta "Mitä heille tapahtui?" -jälkitunnelmista :)
 
Ylös