Kontulaisten yhteismajoitusta Finnconiin 2023

Samooja

Varapuheenjohtaja
Suomen Tolkien-seura
Finncon 2023 järjestetään Tampereella 7.-9.7.2023.
Facebook- tapahtuma.
Finnconin omat sivut.

Muratin whatsapp-ryhmän puolella on ollutkin tästä jo keskustelua jonkin verran. Tampereella on hotellien hinnat pompsahtaneet viime aikoina melko lailla, varmaan monestakin eri syystä. Lisäksi majoituspaikat myös varataan melko täyteen jo aikaisessa vaiheessa. Nopea googletus kertoo, että heinäkuussa hotelliyö Tampereella maksaa n. 150eurosta ylöspäin.

Finnconiin menijöitä kuitenkin varmasti on, joten tämä majoitusasia kannattaa itse kunkin huomioida hyvissä ajoin, jotta ei jää ilman majoitusta tai vaihtoehtoisesti joudu maksamaan siitä mansikoita.

Jonkinlainen yhteismajoitus kontulaisille esimerkiksi riittävän suuressa airbnb:ssä voisi olla kätevää ja ennen kaikkea halvempaa.
Ongelmana tässä on ehkäpä se, että majoituspaikat varataan tosiaan täyteen aika aikaisessa vaiheessa. Yhteismajoitus pitäisi varmasti varata jo kevättalvella.
Koska jonkun yksityishenkilön pitäisi varata (ja maksaa) tuo majoitus, niin itse en ainakaan lähde sitä tekemään ilman varmoja osallistujia ja sitovia ilmoittautumisia. Toki myös omat kesälomasuunnitelmat jne voivat vielä vaikuttaa omaan osallistumiseen.

Oletettavasti valtaosa on liikenteessä julkisilla kulkuvälineillä. Yhteismajoituksessa sijainti siis olisi kaiketi tärkeä, sekä riittävän suuri koko majoittujien määrään nähden (esim. 50 neliötä vaikkapa kuudelle hengelle kuulostaa...noh täydeltä).

Annan tälle yritykselle armonaikaa alkuvuodelle asti. Jos siihen mennessä ei ole saatu aikaiseksi mitään järkevää (ja riittävää määrää sitoutuneita tulijoita), niin varaan itselleni hotellihuoneen ennenkuin niiden hinnat nousevat pilviin kesän lähestyessä.
 
Last edited:
Olen kiinnostunut yhteismajoituksesta. Haluaisin coniin töihin, mutta vähän hankalaa se on, jos ei ole minne päänsä yöksi kallistaa tai jos yöpyminen maksaa niin paljon, ettei siihen yksinkertaisesti ole varaa.
 
Esimerkkejä:

Tämä kohde on hyvin lähellä itse conia, itseasiassa vain lyhyt kävelymatka. Ihan 12:sta en lähtisi tuonne tunkemaan, mutta noin ehkä n.10hlöä voisi vielä mennä. Maksaa (tällä hetkellä) 500e/yö+ palvelumaksu 175e eli 10hengellä tämä olisi n.60e/hlö/yö.

Tämä kolmio taas majoittaisi varmaankin n.5hlöä (en ehkä tunkisi sohvalle kahta henkeä). Myöskin kävelymatka conista. 237e/yö + palvelumaksu eli viidellä hengellä n. 55e/hlö/yö.
 
Last edited:
Mä olen alustavasti kiinnostunut, mutta näyttää siltä, että edulliset airbnb:tkin lähialueilla alkavat olla varattu ja tarjolla on 500 euroa yöltä maksavia viiden hengen paikkoja. Koska meitä tulisi varmaan kaksi, niin se tekee jo pari sataa euroa, joten menee vähän turhan tyyriiksi.
 
Last edited:
Minä katselin hostellipaikkoja, mutta nekin näyttävät olevan coniviikonlopuksi jo varattuja. Lisäksi meitäkin saattaisi tulla kaksi riippuen siitä, onko Krasus armeijassa vai ei, joten alan melkein kallistua sille kannalle, että tulee halvemmaksi junailla eestaas joka päivä kuin yöpyä Tampereella.
 
Olen myös kiinnostunut, mikäli järkevän hintainen paikka löytyisi. Muussa tapauksessa päädyn junailuun (ja saattaa aiheuttaa sen etten tulisi kuin yhdeksi päiväksi)
 
Minusta näyttää siltä, että keskustasta edullisin vaihtoehto olisi varata perhehuone, jos osa majoittujista suostuu nukkumaan lisävuoteissa. Esim. Bookingin kautta Omppuhotelli Hämeenkadulla olisi peruutusoikeudella neljälle hengelle 155 euroa (ei aamiaista). Tai Holiday Inn Central Station peruutusoikeudella ja aamiaisella 4 aikuiselle 255 euroa tai 3 aikuiselle ja yhdelle 15-vuotiaalle 235 euroa, kolmelle aikuiselle hinta on samat 235 euroa.
Mutta tilaa ei toki ole paljoa, jos tungetaan neljä ihmistä samaan huoneeseen 😅 . Lisäksi Omppuhotellin parisänky näyttää suht kapealta, joten se soveltuisi ehkä parhaiten samaa perhettä oleville. Holiday Innissä taas on kaksi normaalia vuodetta ja 120 sentin vuodesohva, joten vuodesohvallekin ehkä mieluummin läheisissä väleissä olevat.
.
 
Last edited:
Huutelen täältä sivusta vieraisiin pöytiin ihan vaan ehdotuksena (ja toistakymmentä festarireissua täällä yöpyneenä), että jos sietää leirielämää niin Härmälän leirintäalueelta saa vuokrattua 2-5 hengen mökkejä. Ajankohdasta riippuen joku 5 hengen mökki on kai n. 100 e/yö. Mökeistä löytyy ainakin jääkaapit (pl. 2 hengen mökit). Siistit yhteiset peseytymistilat ja käytössä myös keittiörakennuksia. Hyvät kulkuyhteydet keskustaan julkisilla.

Miinuksena se, että mökkiin saa tasan yhden avaimen (tai ainakin kolmen hengen mökkeihin on ollut näin) eli vaatii sumplimista jos mökkikunta haluaa kulkea kukin erillään.
 
Aktiivisuus tämän asian suhteen on ollut pientä ja kukaan ei ole sitovasti lupautunut mukaan yhteismajoitukseen. Itse en ainakaan ala omalla nimellä ja rahoilla varaamaan mitään, jos varmasti tulevia osallistujia ei ole.
Todennäköisesti varailen siis itselleni omaa majoitusta ja hautaan tämän yhteismajoitusasian toistaiseksi. Luulen päätyväni Scandiciin, jonka jäsenhinnat näyttäisivät olevan edullisimmat tällä hetkellä.

Joko Huskyn ehdottama leirintäalue tai sitten Ilman ehdottamat perhehuoneet olisivat todennäköisesti edullisin vaihtoehto. Myös muutamia kohtuuhintaisia airbnb:tä on vielä tarjolla lähellä Finnconia (n.60-70e/hlö/yö). Mutta nämä vaatisivat tosiaan sen, että väki aktivoituisi ja joku vielä varaisikin ko. majoitukset.
 
Last edited:
Mulla on varaus perhehuoneesta tuonne Holiday Inn Central Stationiin. Kolmelle aikuiselle se on tosiaan 235 euroa, joten se jaettuna kolmella olisi noin 78 euroa nuppi aamiaisella. Jos osallistujia ei löydy, niin tuon voi perua.
 
Ok, @Lehtokuusamalle sänkypaikka. Siellä on tosiaan kaksi normisänkyä ja vuodesohva, mä voin ottaa tuon vuodesohvan. 😊 Oletko @Samooja kiinnostunut,vai otatko mieluummin oman huoneen jostain?
 
Last edited:
Luulen, että otan oman huoneen.
Varasitko huoneen pe-su vai la-su?
 
Mulla on siis varaus la-su, luultavasti menen vasta lauantaina paikan päälle.
 
Varasin myös huoneen itselleni tuolta Holiday Inn Central Stationista. Se on peruutusmahdollisuudella, joten mieltä voi vielä muuttaa.
Ajan muuten todennäköisesti paikan päälle autolla, koska on aika todennäköistä että seura pitää myyntipöytää conissa. Kyytiin mahtuu lauantaiaamuna 2-3hlöä, riippuen matkatavaroiden määrästä (seuran myyntitavarat vievät myös tilaa).
 
Ok, katsellaan noita yhteiskyytejä lähempänä. Ja selvyyden vuoksi, mun ja Lehtiksen huoneessa Holiday Inn Central Stationissa on siis yksi normaali sänky vapaana ajalle 8.-9.7, jos joku kaipaa sopuhintaan 78 euroa aamiaisen kanssa.
 
Last edited:
Hotellihuoneet kuulemma ovat siellä kiven alla, joten voisin mennä kolmanneksi yöpyjäksi. Jos vuodesohvalla voi nukkua kulmasta kulmaan, valitsen sen.
 
Ylös