Kontuvaellus

RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Dracaena sanoi:
Minusta olisi kivempi yöpyä hieman useamman seinän sisällä kuin laavussa, etenkin hyönteisiä ajatellen. Todennäköisesti joudun joka tapauksessa lainaamaan makuupussia joltakin, niin ehkä tarkeneminen ei ole huolenaihe, kun voin sitten samantien lainata sellaisen pussin, jossa en hytise koko yötä. Vieläkään en tosin tiedä, pääsenkö ylipäänsä tulemaan mukaan. Minun puolestani ajankohtaakin voi ihan hyvin vaihtaa, jos mökin saaminen on siitä kiinni, koska minulla ei ole vielä mitään muuta menoa kuitenkaan sovittuna.

Ne öttiäiset on just siistei, kun menee yöllä nenään ja korvaan >< Yritin kerran nukkua taivasalla lapissa, kiipesin yhden ison mäen puoliväliin mistä löysin sammalta just sen verran et mahduin siihen - oli mulla makuupussi ja alusta mukana repussa. Öttiäisiä oli aluks vähemmän tietysti, mut puol neljän maissa yöllä oli naamassa niin monta pistosta et oli pakko lähtee hotelliin yöks :D Eli on toi mökki täs suhtees ihan pro ratkaisu. Vaihtelee kans paljon missä niitä ötököitä liikkuu, mut eiköhän sielläkin ole riittävästi lätäköitä missä ne lisääntyy.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Tehdään niin kuin valtaosa tahtoo. Siirretäänkö ajankohtaa viikonloppuun jolloin mökki on vapaana vai mennäänkö sovittuun aikaan ja yövytään teltoissa tai laavussa? Jos mökki halutaan niin kannattaa varmaan älähtää nopeasti jos se olisi vielä saatavilla.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

No joo, itse olen yöpynyt kaikilla vaelluksillani loue -majoitteessa eivätkä hyönteiset ole juuri vaivanneet.. Muutama hyttynen silloin tällöin, mutta täytyy myöntää sen verran että keväisellä melonta vaelluksella kannoin mukanani hyttysverkon tyyppistä ratkaisua jonka sain viritettyä pääni suojaksi jotteivat mahd. hyttyset häiritse unta. Ja saaristomerellä nukuinkin teltassa, koska punkit ja pimeästi hyttysiä, varmaan tsiljoona. :| Hyi. Ilman punkkeja olisin voinut olla louessa.. Anyways, nämä ovatkin siis vain minun näkökantojani, ihmiset nukkukoot missä lystäävät :)

Mutta tosiaan oman kokemuksen pohjilta kannattaa varata hyvissä ajoin! Ja myös tämän perusteella.
Itse yövyimme isolla 10-12henk. porukalla Seitsemisen rajoilla sijaitsevassa Rysäslammen kämpässä pari yötä. Paikka on todella kaunis :) Ja n. 100metrin päässä mökistä on myös laavu, vaihtoehtoisena majoitteena?

http://www.lahtomaa.fi/vaellus/2001%20seitseminen.htm Tuolta löytyy kuva ja jonkun henk.koht. kokemuksia jaettuna kyseisestä kämpästä, itse en löytänyt mistään mitään yhteystietoja sitä ajatellen. Sielä on myös sauna, ulkohuussi, laituri ja pieni järvi, tulentekopaikka, autolla pääsee pihaan asti.

edit: kartalla paikka löytyy täältä http://www.retkikartta.fi/index.php?id=1000040165
Mutta luulen ettei mökkiä nyt jostain syystä enään vuokrata, kun ei löydy mistään mitään.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Niin no toisaalta hyönteisiä karttaakseen voi varmasti myös ottaa teltan jos tahtoo? Ehkä on hankalampaa alkaa muttaa ajankohtaa kuin kantaa telttakamat paikanpäälle. Vai? Sitä paitsi sitten voimme suunnitella reittiä vielä vapaammin kun ei ole pakollista päämäärää. Joku lammikko olisi kyllä kiva että pääsee vilvoittelemaan jalkoja.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Pidetään sovittu viikonloppu ja jos maja on jostain syystä varattu, niin majoitutaan muilla keinoin. Laavut ovat kovinkin erikokoisia, joihinkin mahtuu 8 yöpyjää, mutta toisiin vain neljä. Laavullekin saa tunnelmaa sateen sattuessa. Aina voi rakentaa kevytpeitteestä lisäsuojaa, jottei sade pääse sisään.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Juurikin näin, ja yhä edelleen ilmoitan itseni ulos mahdollisesta majoitteesta ja suosin tuttua ja turvallista loueani : )
Kannatan myös sitä, että pidettäisiin valittu viikonloppu ja mukaudutaan sitten siihen että minnekä päästään ja mitenkä päästään.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Minusta jos joku haluaa vielä selvitellä jotain muuta majaa puiston alueelta niin siitä vaan. Helpompihan se on yöpyä majassa mutta itse en nyt löydä energiaa soitella ja selvitellä ja tyydyn laavuun tai telttaan jos muilla ei riitä intoa etsimiseen ja kyselemiseen tai jos ei mitään saada..
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Ääh, olen telttaleirillä 6.-13.7. Ollaan Helsingissä silloin 13. päivä joskus puolenpäivän jälkeen. Tietty voisin puhua itseni lähtemään sieltä aikaisemmin mutta katsotaan nyt...
En jaksa ajatella niin pitkälle vielä tässä vaiheessa. Ihan tarpeeksi koulujuttuja joita pitää hoitaa.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

http://www.luontoon.fi/retkikohteet/kansallispuistot/seitseminen/kartatjakulkuyhteydet/Sivut/Default.aspx

Pitäiskös jotain pientä suunnitelmaa lähtöpaikasta ja yöpymispaikasta ja käveltävästä kierroksesta alkaa tehdä? Kartassa näkyy monia pairkkipaikkoja, joihin voi autonsa jättää. Pohjoisnurkassa on tuo luontokeskus. Silmään osuu lännessä oleva Liesijärven laavu ainoana laavuna. Sen viereen on merkitty myös telttapaikka.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Minä olen talvella hiihtäny ähkiön kanssa päivässä tuommosen lenkin kun Pitkäjärvi - Liesjärvi - Multiharju. Aikaahan Pitkäjärveltä Liesjärvelle ei mennyt kuin n. 4tuntia rämpiä ähkiön kanssa joka jäi jumiin jokasen kaatuneen puun alle tai päälle, mutta kävellen se vois olla ihan mukavan rento pikku pläjäys. Ainakin alkukeväästä Liesjärven laavu ja ranta oli oikein viehättävä, siinä vieressä menee parimetriä leveä joki jonka yli viehättävä puinen pikku silta ♥

Matkalla sinne kuljetaan mm kivan näköisen kangasmetsän läpi ja muistaakseni kuljetaan myös suon yli lankkuja pitkin. Tosin talvella kaikki oli lumen alla, mutta muistaakseni sielä oli lankut jossain. ;)
Haukilampi voisi olla myös mukava paikka nähdä, sinne asti en kerennyt itse. Ja Haukilammilta takaisin Pitkäjärvelle ei ole matka eikä mikään :) Siinähän sitä olis jo vaikka kahden yön reissu, kilometrejähän tuosta ei juuri kerry ja luulen, että olisi mahdollista tehdä myös yhden yön kierroksena niin että menisi vaikkapa lounaalle tuonne Liesjärvelle ja siitä sitten Haukilammelle yöksi ja takaisin pitkäjärvelle.
En muista tuota Jokiristin laavua, mutta sielä oli yksi laavu mikä oli poistettu, jonneka hiihtelin yöpaikan toiveissa mutta eipä ollutkaan enää sielä :D
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Heiiii ome vieläkö tähän saa ilmoittautua mukaan? Kaikki viikonloput paitsi the Miitti käy, samoin majoitusvaihtoehdot. Seitsemisessä olen käynyt useaan otteeseen mutta viimeksi ysikytluvulla (huh!) joten olisi tosi kiva päästä päivittämään muistikuvia. :)
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Olisi mukava jos tulisit mukaan :) Ilmoittautumiset liittyivät lähinnä siihen majan vuokraukseen ja kun se peruuntui ja nukumme joko laavussa tai niissä suojissa mitä itse kannamme mukanamme niin sillä ei oole väliä vaikka liittyisi seuraan vasta samana aamuna.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Odotin, että juhannus on eletty. Nyt on hyvää aikaa katsoa eteenpäin ja sitä mitä on tullut laitettua kalenteriin. Eikä tämä miitti ole suinkaan jäänyt unholaan. Eikä tähän enää ole kovin montaa viikkoa aikaa. Montako meitä on varmaa tulijaa? Kuusi? Ja nyt kenellä on tyhjänä tämä viikonloppu, niin mukaan vaan.

Pitää sopia varmaan perjantai-illaksi tapaamispaikka ja mihin voi tulla, jos liittyy mukaan lauantaina kun lähdemme kävelemään tuota reittiä, minkä valitsemmekin. Ja mitä kaikkea pitää olla mukana, ja mitä ei tarvitse olla mukana. Täällä on jossain linkissä pieni karttakin alueelle. Mutta nyt on varmaan aika keskustella yksityiskohdat valmiiksi.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Mun täytyy nyt sanoa, etten tiedä varmaksi pääsenkö, alkoi 2kk työharjoittelu kahdessa eri paikkaa ja todennäköisesti myös vkloppuja joudun olemaan sielä. :( Ei kyllä yhtään inspiroi nyt mikään muutenkaan.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Minä ja Nova taas olemme vahvasti mukana ja mökillemme voi edelleen tulla yöpymään ja saunomaan pe-la.
Reittikin pitää päättää. Olen nyt ipadin varassa joten en ala tämän enempää runoilemaan, mutta me olemme mukana.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

No nyt paremmalla koneella vähä lisää asiaa. Ensinnäkin mistä väkeä on tulossa ja ketä olisi tulossa mökille vai onko ketään? Laavuja taisi olla vain se yksi joten jos tähdätään sinne yöksi? Ja jos miettisi sopivaksi päivämatkaksi sen n. 10km ja mieluiten koko matkaksi lenkkiä ettei tule tallattua vaan edestakaisin ja jos meno ja paluu eri mittaisia niin paluu voisi olla se lyhyempi niistä. Oikeastaan ei varmaan haittaisi vaikka meno olisi pidempikin ja paluu selvästi lyhyempi. Sunnuntaina on kuitenkin ajo kotiin ja ei tiedä miten hyvin saa unta niin miten jaksaa tarpoa.
Näillä tiedoin mistä lauantaina olisi paras lähteä ja millainen reitti valita? Tietysti voi myös jakautua jos osa tahtoo kävellä pidemmän matkan ja osa lyhyemmän.
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Jos tuo Liesjärven laavu ja nuortiopaikka on hyvä yöpymispaikkana, niin ei sinne kovin pitkä matka näytä olevan lähtee sitten tuolta kartan koilliskulmalta (Ahvanlammi) tai länsi-lounaan (Kirkkaanlamminkangas) suunnasta. Näissä lähtöpisteissä on P-paikka merkittynä. Sitten on vielä eteläisempi (Multiharju) P-paikka. Tämä kartta on tuossa 19.4. postauksessa linkkinä. Kartalta saisi poimittua jonkinmoisen lenkin, jos lähtisi vaikka tuosta keskimmäisestä P-paikasta?
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Liesjärven laavu oli minusta hieno paikka, hyvässä kunnossa, kiva sijainti ja kun talvella sinne hiihtelin niin sielä oli paljon polttopuitakin :)
 
RE: Seitsemisen kansallispuistoon kesällä 2013

Pe-La 12-13.7. kokoontuminen ja mökkiyö
La-Su 13.-14.7. retki ja yö laavulla

Yhdeksi yöksi maastossa/laavulla tarvii tietysti yöpymiskamat, millä sitten ajatteleekin tarjeta. Sitten eväitä sen verran ettei kuole janoon ja nälkään 24h aikana. ;-)

Toivottavasti ei mitään kaatosadetta ole luvattu, vaikka sekin on tunnelmallista silloin, kun on jonkunlainen sääsuoja. Märkää kestävät kengät ja sadetakkin on kova sana. Takki pitää myös itikat loitolla. Hyttysmyrkkyä en silti jättäisi pois matkasta.
 
RE: VIELÄ EHTII MUKAAN Seitsemisen kansallispuistoon 13.-14.7.2013

Milläs mökillä yövytte? Mulla yhä auki tulenko, pitää kysyä, että mitenkä on työvuorot ja teenkö kuinka paljon vkloppuja.
 
Ylös