Kontuwiki muuttaa!

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Kuten monet wikittäjät jo tietävät, niin kuvien lähettäminen ei ole toiminut nyt muutamaan kuukauteen. Ongelma on hankala, joten kokeilen verrattain radikaalia ratkaisua: siirrän Kontuwikin kokonaan eri palveluntarjoajalle! Tämä ei ole tietenkään ainut syy, mutta toivon tämän ongelman vihdoinkin korjaantuvan.

Samalla tapahtuu muitakin muutoksia. Vanha osoite wiki.kontu.info poistuu käytöstä ja tilalle tulee lyhyt ja ytimekäs kontu.wiki. Vanha osoite tulee toki ohjaamaan automaattisesti uuteen osoitteeseen.

Tämän lisäksi tapahtuu päivitys MediaWikin viimeisimpään versioon, joka on 1.24.0. Siinä on nopeusoptimointeja ja lisäksi iänvanha tuki IE6:lle ja IE7:lle päättyy. Siirtyminen uuteen versioon tulee tuskin olemaan täysin suoraviivainen, mutta mikään ei katkaise vanhan wikin toimintaa ennen kuin uusi wiki on toiminnassa uudessa osoitteessa.

Kontu ja Käärme jatkavat suomalaisen Scene Groupin palvelimella vanhaan tuttuun tapaan. Palvelin sijaitsee Suomessa. Kontuwikin uusi palveluntarjoaja on WebFaction ja palvelin sijaitsee Amsterdamissa. Olen nyt maksanut palvelun vuodeksi ja kaikesta lukemastani (ja vähän jo kokemastani) päätellen kyseessä on laadukas ja arvostettu palvelu.

Siirtymän aikataulu tulee olemaan luokkaa "sitten kun se on valmis". Yritän samalla helpottaa Kontuwikin ylläpidettävyyttä, jotta päivittäminen olisi aiempaa sujuvampaa. Olen jäänyt liian helposti jälkeen päivityksistä vain sen takia, että työvaiheita on liian monta.
 
Olen tekemässä ensimmäistä siirtokokeilua. Olen vähän väsy, että en tiedä jaksanko puuhata koko ruljanssia lävitse, mutta jos nyt sattuu käymään niin, että saan Kontuwikin pyörimään uudelle palvelimelle, niin seuraavat nykyiseen Kontuwikiin tehtävät muutokset eivät sinne päädy. Tosin homma riippuu nyt tiedostojen kopioinnista ja se ei tunnu erityisen vauhdikkaalta.

Pitäisi tässä valmistautua miittiäkin varten...
 
Kontuwiki on päivitetty MediaWikin versioon 1.24.0. Ulkoasu on rikki, kunnes ehdin korjata sen. Pitää lähteä töihin ihan just. Meni vähän tiukalle, kuten näkyy!
 
Vanha wiki ei enää toiminut PHP:n ja/tai MySQL:n uusimpien päivityksien jäljiltä, joten vedin sen kokonaan pois. Tietokannasta pitäisi kyllä edelleen olla kopio olemassa, mutta muutoshistorian siirto voi olla todella nihkeä tempaus tehdä.
 
Sitten taidetaan tarvita jokin uusi ratkaisu, jolla voidaan ilmoittaa kaikkien artikkelin tekijöiden nimet tai nimimerkit. Laitoin tilapäisratkaisuna wikin tekijänoikeussivulle linkin kopioon, jonka olen joskus tehnyt itselleni vanhan wikin versiohistoriasivuista. Ne artikkelit eivät toimi, joiden nimessä oli ääkkösiä tms., mutta ehkä se on tyhjää parempi.
 
Ylös