Korona

Mä olen jotenkin tosi tyytyväinen siihen, että teen sellaista suorittavaa työtä joka ei etänä millään onnistu. Mun on siis vääntäydyttävä duuniin joka ikinen arkiaamu. En tiedä miten pihalla olisin jos olisin muutaman tuttavani tavoin tehnyt kohta vuoden etätöitä.
 
Minä aloitin pari kuukautta sitten uudessa työpaikassa ja alkuun läsnäolo oli aika välttämätöntä, oli niin paljon uutta opittavaa. Pari viime viikkoa olen lähinnä ollut siellä koska toimistolla on paljon hauskempaa kuin kotona ja saatoin ajatella tarvitsevani vielä opastusta. Tällä viikolla jäin etätöihin kun se alkoi tuntumaan huonolta tekosyyltä ja työt kyllä jotenkin sujuvat kotonakin. Huomenna menen vaihteeksi taas koronatestiinkin, onneksi testauspaikka on lähellä.
 
Koronatiedote on vaihtunut (ainakin osittain) rokoteaiheiseksi. Johan sitä luettiinkin muuttumattoman syksystä lähtien. Rokotteissa hämmentää ajatus, että ne eivät estäisi levittämästä tautia. Jos ne eivät estä taudin leviämistä, miten suurikaan rokotekattavuus silloin voisi suojella rokottamattomia taudilta, jos rokotetut voivat yhä saada viruksen ja levittää sitä? Ja rokotetuthan olisivat sikäli vaarallisia levittäjiä, että he eivät koskaan saisi oireita eikä heidän tiedettäisi siten tautia kantavan.

Vaikka aiemmin kirjoitin, että aluelliset rajoitukset ovat sekavia, on myönnettävä, että itsekin aloin käyttämään maskia verraten myöhään syksyllä käydessäni kaupassa, kun eivät muutkaan niitä käyttäneet. Silloin täällä ei kai siitä ollut suositustakaan, eikä täälläpäin tautia niin paljon ole missään vaiheessa liikkunutkaan. Kuitenkin maskien käyttö ennen joulua oli jo yleistä, eli maskisuosituksen laajeneminen tänne ja maan yleisen tilanteen paheneminen vaikutti tännekin. Silloin tuli käytyä kaupassakin, kun olin töissä tehtaalla (yhdessä viiden muun työntekijän kanssa; ei kovin suuri tehdas siis). Nyt ei ole tarvinnut huolehtia koronasta sitäkään vähää, kun olen tänä vuonna käynyt vain kerran poissa kotoa.
 
Minua ahdistaa ajatus siitä että nyt suositellaan vaihtamaan kangasmaskit kertakäyttöisiin. Minä saan kertakäyttöisistä paljon nopeammin päänsärkyä ja inhottavan olon. Vaikka kangasmaski filtterillä on myös aika raskas hengittää tuntuu että nuo kertakäyttöiset sopivat minulle huonosti (olen kokeillut). Nopeissa kauppapiipahduksissa tms. se voisi vielä mennä, mutta jos töissä lapsia vastaanottaessa joutuu vaikka tunnin pitämään (ettei joutuisi aina ottamaan uutta maskia kun sen riisuu) niin sitten joutuu kyllä myös nappailemaan buranaa että pystyy loppupäivän työkykyisenä.
Jätemäärä myös huolettaa. Nyt jo maskeja pyörii pitkin tienvarsia ja kaupanpihoja. Ja tosi paljon liikkuu kangasmaskilla varustettuja ihmisiä. (ainakin täällä päin). Jos he kaikki vaihtaisivat kertakäyttöisiin niin...
Ja lopuksi vielä aika turha ja itsekäskin syy. Kun on kerran pakko käyttää maskia niin minä innostuin kauniista kangasmaskeista jotka ovat osa asukokonaisuutta. Kun pukee päälleen jonkun omasta mielestään erityisen kauniin maskin siitä tulee hyvä mieli ja se kannustaa käyttämään maskia ja tekee maskin käyttämisestä jopa hauskaa. Ne siniset ja valkoiset kertakäyttömaskit eivät millään muotoa anna samanlaista tunnetta.
Ymmärrän toki etten ole lääkäri tai tutkija ja tämä purnaaminen on sinänsä typerää ja turhaa kun yritetään pysäyttää virusta. Silti odotan huolissani sitä millaiset ohjeistukset noita kangasmaskeja odottaa.
 
Eikös kirurgisia maskeja suositeltu nyt lähinnä siksi, että ne ilmeisesti suojaavat hiukan käyttäjäänsäkin? Ainakin itse luin, että nimenomaan riskiryhmäläisille suositellaan kangasmaskien vaihtamista paremmin suojaaviin. Itse aion edelleen kekkuloida kauppareissuilla jne. kangasmaskin kanssa ja toivon, että muutkin ihmiset käyttävät edes jonkinlaisia maskeja, niin saamme edelleen suojattua toinen toisiamme. Töissä minun on toki ollut pakko pitää kertakäyttömaskia koko päivä jo hyvän aikaa, mutta onneksi siitä ei ole ilmennyt itselle mitään haittaa. Roskan määrä vain minuakin hirvittää.
 
Itseä lähinnä huvittaa kertakäyttömaskien huono istuvuus, jonka takia jollain tavalla iso osa hengityksestä tapahtuu maskin ohi. Itse asiassa suomessa valmistetut kansanmaskit olisivat sopivia, mutta ne eivät täytä kirurgisen suu-nenäsuojan standardeja. Vaikka tuskin nuo "kiinamaskitkaan" oikeasti täyttävät CE-merkin kriteeritä erinomaisuudestaan, pikemminkin paremman puutteessa.

Suomalaista suositusta enemmän huvittaa tämä uutinen. Toki 1+1=2, mutta pidän sivistyneenä veikkauksena, ettei kaksi maskia päällekäin toimi tehokkaammin, luultavasti vain aiheuttaa enemmän ohivirtausta. Ja hehän vasta tutkivat asiaa, ei mennä liian pitkälle johtopäätöksissä.
 
Itseä tavallaan masentaa tämän kaupungin koronatilanne, jonka takia kaikki tentit peruttiin taas. Menee säätämiseksi osa kurssisuorituksista ilmeisesti, vaikka toki ymmärrän että tenttitilaisuus on oiva hetki koronan levitä. :(
 
TamFan sentään järjestetään etänä.

Kotikaupunkini on ollut lintukoto suhteessa koronaan, mutta nyt sekin alkaa horjua. Lähelle on sattunut positiivisia testituloksia ja on vain ajan kysymys, milloin minäkin saan spitaalin.
 
Tätini sairasti koronan viime joulukuussa, hänelle se oli kuin "tavallinen" influenssa korkealla kuumeella. Hän oli kipeä pari viikkoa ja karanteenissa vähän kauemmin, kunnes negatiivisen testin annettuaan palasi töihin sairaalaan. Nyt hän on saanut rokotuksen, mutta hajuaisti ei vieläkään pelaa, mutta ilmeisesti makuaisti on palannut.
 
Puolisolta ei missään vaiheessa mennyt haju- tai makuaisti, mutta ei hänkään lopulta marraskuun lopulla sairastetun koronan ikäviltä jälkiseuraamuksilta välttynyt. Hiuksia lähtee tukoittain, ja lisäksi hän joutui ensin silmä- ja sitten neurologisiin tutkimuksiin, koska kärsii viidestä kymmeneen kertaan päivässä vajaan sekunnin kestävästä voimakkaasta päänvihlaisusta, johon liittyy näön hetkellinen katoaminen. Ensimmäinen diagnoosi oli irtoamassa oleva silmän verkkokalvo, sen osoittauduttua paikkansapitämättömäksi aivokasvain tai muu vastaava neurologinen ongelma, ja kun nekin oli suljettu pois, kävi ilmi, että joillain muillakin koronan sairastaneilla on vastaavia oireita. Hyvin todennäköisesti kyseessä on siis koronan jälkioire, jolle ei oikein voi tehdä mitään. Voi vain toivoa, että se menee aikanaan ohi eikä jää krooniseksi vaivaksi.
 
Olen kuluneen viikon aikana jälleen altistunut amatööriepidemologeille, jotka löytävät kaiken oleellisen tiedon Koronasta vartin googlaamisen jälkeen ja päihittävät mennen tullen kaiken tieteellisen tutkimuksen, terveydenhuollon ja tiedonvälityksen ammattilaisten yhteistyön tulokset. Kun vielä osaisivat omat hommansa puoliksikaan yhtä hyvin kuin muiden!

Voin minä maskia käyttää ja nähdä kavereita vähän pienemmillä kokoonpanoilla, enkä ole edelleenkään menossa neljänsadan hengen maanalaisiin seksiorgioihin. Ehkä tulevaisuudessa tiedämme enemmän alkuperäisen koronaviruksen ja sen mutaatioiden käyttäytymisestä, jolloin monet kuluneen 14 kuukauden rajoitustoimista osoittautuvat olleen turhia. Toistaiseksi tässä täytyy kuitenkin vain sinnitellä. Mutta hyvänä puolena tuon esiin sen, että kun toukokuussa 2019 maapallolla oli tuhansissa laskettava määrä epidemologian asiantuntijoita, on meillä heitä nyt miljardeja!
 
Eilen tuli kuluneeksi puoli vuotta puolison koronadiagnoosista. Hiustenlähtö on ainakin omien havaintojeni mukaan loppunut, mutta kysyttäessä hän kertoi, että pään toistuvat vihlaisut ovat edelleen arkipäivää. Kuulemma siihenkin tottuu...
 
Meillä jännätään kuopuksen tämänaamuisen koronatestin tulosta. Massiivinen nuha voi toki johtua niin siitepölystä kuin siitäkin, että lapsi kastui maanantaina läpimäräksi tullessaan koulusta kotiin kaatosateessa ilman sadetakkia, mutta aina on tuo ikävämpikin vaihtoehto olemassa.
 
Karanteenia jatkettiin uusien tapausten takia ja koko päiväkotiryhmä sekä oireiset perheenjäsenet ja ne vanhemmat, jotka työskentelevät ihmisten parissa testattiin tänään.
Meillä aiemmin kuumeinen lapsi sai jo eilen tiedon negatiivisesta testituloksesta ja huomenna minun ja altistuneen lapsen tulosten pitäisi tulla.
Kaikki voidaan hyvin ja molemmat muksut olivat ihan tosi reippaita testissä. Mushu istui yksin auton takapenkillä ja antoi ottaa testin ilman minkäänlaisia vastaväitteitä. Jälkikäteen sanoi, että se vaan kutitti ja, että hän joutui pidättämään naurua testin aikana.
 
Last edited:
Mainitsenpa sen ilahduttavan asian, että puolison päänvihlaisut loppuivat vihdoin, itse asiassa jo reilu kuukausi sitten. Yli puoli vuotta niitä kesti, mutta pysyvää haittaa ei koronan sairastamisesta ilmeisesti sittenkään hänelle jäänyt. Se oli melkoinen helpotus, tietysti varsinkin hänelle itselleen.
 
Helsinki julkaisi eilen jättilistan paikoista, joissa on voinut altistua koronalle.
Onneksi tällä viikolla tuli myös tieto, että tehosterokotukseen saa tulla aiemmin - varasin heti ensi viikolle tehosteen eli tasan 8 viikkoa ekasta piikistä.
Tehoste tuleekin kreivin aikaan, juuri ennen kesäloman jälkimmäistä pätkää joten se tuo lomalle mukavasti mielenrauhaa kun suoja on parempi.

Töissä puhutaan hybridistrategiasta, se on oikein muotisana nykyisin. Kavereiden kanssa vertaillaan, mikä on syksyllä kenenkin työpaikalla käytäntönä; montako päivää saa olla etänä ja montako täytyy olla toimistolla. Omalla työpaikalla linjaus on, että yksi päivä viikossa pitää olla toimistolla fyysisesti paikalla, muut saa olla etänä tai miten haluaa. Monilla on kuitenkin tiukempi linja; avopuolisolla jopa siten että 3 päivää pitää olla toimistolla ja vain kaksi saa olla etänä. Siinä ei sinänsä ole hirveästi järkeä, kun ottaa huomioon että koko korona-aika on tehty pelkästään etätöitä ja hyvin on sujunut. Miksi nyt yhtäkkiä saisikin olla maksimissaan vain kaksi päivää etänä?
 
Ylös