Korona

Nyt täytyy sanoa, että paremminkin on mennyt. Yskin niin, että vatsalihakset kramppaavat. Hyvin epämiellyttävä tunne. Hengittäminen sattuu keuhkoihin. Yleistila on kuitenkin muuten hyvä, pystyn puhumaan (kun en yski) ja olemaan jonkun verran ylhäälläkin.

Olen niin tyytyväinen päätöksestäni jäädä heti pois töistä, kun puolison koronatesti näytti positiivista. Olen kohtuullisen varma, etten tartuttanut tätä paskaa tautia eteenpäin. Kunpa vielä muut perheenjäsenet selviäisivät lievemmällä versiolla.
 
Toivottavasti May voi jo paremmin ja on parantunut. Yskähän voi tietysti jäädä ikäväksi seuralaiseksi pidemmäksi aikaa.

Sain itse tänään positiivisen testituloksen. Ei hajua mistä olisin sen poiminut. Olen etätöissä. Kaupoissa tosin käyn, mutta FFP2-maskilla varustautuneena. Ryhmäliikuntatunnit voisi olla yksi mahdollisuus, kun ne on taas tauon jälkeen alkaneet, siellä kun ei itse tunnilla käytetä maskia, mutta etäisyyksiä pystyy pitämään. Tai sitten ihan kadulla ohikulkijalta. Kuulun vakavan koronataudin riskiryhmiin. Olen saanut jo neljännen rokotuksen, mutta lääkitysten takia immuunivajeisena, se näköjään pääsee vielä läpäisemään suojan.

Olo on nyt lähinnä väsynyt, mutta toisaalta olen ollut melkein valveilla neljästä aamuyöllä lähtien (nyt iltapäivällä vähän torkahdellut). Ensin unettomana, sitten lievästi kurkkukipuisena ja joskus lähempänä kuutta mittasin kuumeen, joka oli jo 37,7 ja pari tuntia siitä eteenpäin 38 astetta. Yskäkin alkoi ja päänsärkyä. Sen jälkeen täyttelin omaolon ja siitä joku tovi sain sairaanhoitajalta soiton ja varattiin testiaika. Lieväoireista tämä onneksi vielä on ja toivottavasti siinä pysyykin. Onneksi en ole myöskään viikkoon käynyt vanhempieni luona, jotka kuuluvat jo ikänsäkin puolesta riskiryhmiin, mutta keuhko-ongelmaisina vielä suuremmassa riskissä. Isä kävi kyllä nyt iltapäivällä tuomassa ovelleni pyytämäni mustaherukkamehupullon, mutta pidin sen lyhyen kontaktin ajan maskia.
 
Korona täälläkin. Tähän mennessä oireita ovat normi flunssan oireet, ja pari päivää sitten ollut kummallinen mahatauti, koko ajan tuntui että laatta lentää mutta sitten vain yökötti koko ajan ilman että olisin oikeasti oksentanut. Kurkku on kipeä ja aivastuttaa koko ajan. Mahdollisesti ehkä vähän kuumetta. Saa nähdä miten seminaarin käy. Toivottavasti kolme rokotustani suojaavat minua vakavammilta oireilta.
 
Update: tuli sitten myös vatsaoireita. Laatta lentää ja yritän syödä varovasti muutaman suolapähkinän ja appelsiininpalan kerrallaan. Lihaskivuista en tiedä, koska on menkat ja alaselkään ja mahaan sattuu muutenkin.
 
Nyt vasta tuntuu että tuota koronaa vyöryy lähipiirissä enemmän. Ei sitä tähän saakka oikein ole ollut. Ei ole omalle kohdalle vielä tullut, ellei ole vaivihkaa vieraillut.
 
Voin vähän paremmin. Yökötyksen tilalle on tullut raivoisa niistäminen ja yskiminen ja lievää kuumetta ollut joka päivä. Eilen tuntui, että olen todella kuumeinen, mutta kävikin ilmi, että lämpötilani oli 35.4. Omituinen huimauksen tunne on uusi oire. Jos käännyn seisoessa niin tuntuu että maailma keikahtaa hieman samalla.
Jaksoin tehdä ison padallisen keittoa. Pakastevihannekset ovat siunaus tässä tilassa, ei tarvinnut kuin pilkkoa perunat ja lisätä kikherneet. Kaveri tuo tänään ruokatäydennystä ovelle. Nukuin viime yönä paremmin. Mihinkään aivoja vaativaan minusta ei kyllä ole vieläkään.
 
Minusta on käsittämätöntä tuuria, ettei korona ole vieraillut täälläkään. Yliopistomme on lähiopetuksessa, ja olin juuri kaksi viikkoa opetusharjoittelussa lukiossa, jossa kukaan ei viitsinyt käyttää maskeja. Koulussakin tapaan ihmisiä joilla ei ole työn puolesta mahdollisuutta käyttää maskia, ja jopa treenaan heidän kanssaan samassa tilassa eikä kellään ole maskia. Korona on kiertänyt todella läheltä ystäviäni ja oppilaitani, ja olen kiikuttanut noita Sidhielin ilonaiheissa mainitsemia kasseja (ja kyllä, yllätyssuklaita) useampaankin osoitteeseen.
 
Ehkä olet saanut ja sairastanut koronan, mutta oireettomana, tai niin lieväoireisena, ettet ole huomannut?
Alan voida sen verran peremmin, että toden totta alkaa ketuttaa se, että seminaari taitaa jäädä välistä. Masentaa, olin varma, että sinne mennään ja silleen. Tietysti tiesin, että jossain kohtaa korona napsahtaa, mutta miksi juuri nyt??
 
Päivitystä: olen näköjään päässyt tämänkin ruton ylitse. Makuaisti on tallella, niistän edelleen ja yskin, mutta olen muuten ihan pirteä ja terveen oloinen. Olen viimeiset kaksi yötä nukkunut ilman mitään troppeja, miinus keuhkoja avaava yskänlääke. En taida silti lähteä sinne seminaariin, koska yskin joka toisen sanan jälkeen ja olo on vielä vähän hutero (mm joka ilta on ollut vähän kuumetta), ja lisäksi pitäisi matkustaa Helsinkiin ja takaisin, ja pelkään tulevani enemmän kipeäksi uudestaan siitä seikkailusta. Ei voi mitään, viikonloppu mennee streamia katsellessa.
 
Mietin tänään, että en vieläkään ole virallisesti sairastanut koronaa, vaikka kohta kaikki ympärilläni ovat tuntuneet viimeisen parin kuukauden aikana kaatuilevan siihen. Kotitestejä en ole pahemmin harrastanut, koska miksi tökkiä itseään nenään oireettomana jollei ole ollut läheisesti tekemisissä tartunnan saaneen kanssa?

Vaikea kuitenkin uskoa, että olisin kyennyt väistelemään luotia näin kauan. Virus ei lopujen lopuksi tunne mitään vartin aikarajoja tai turvavälejä, ja olen työni takia paljon tekemisissä ihmisten kanssa. On hyvin todennäköistä, että mulla on ollut oireeton korona jossain vaiheessa, mutta mistä senkään nyt sitten varmaksi tietää. Tänään kävi kyllä mielessä että nytkö se sitten iski, kun työkaveri jäi ma koronan takia sairaslomalle ja eilen ja tänään kahvi on maistunut aivan kauhealta. Toisaalta, työmaaruokaloiden kahvi... ja kaikki muu on kyllä maistunut ihan normaalilta.

Pakkaa sekoittavat entisestään ah niin keväiset katu- ja siitepöly. Aivastelua, vuotavaa nenää, kipeitä silmiä... Ei se auta kuin peilata oloaan aiempiin pölykokemuksiin ja miettiä voinko noista oireista huolimatta muuten hyvin vai tuntuuko väsyneeltä (muuhunkin kuin tähän prkleen koronaan, maskin käyttöön sun muuhun), keuhkoissa pahalta tms. Toistaiseksi ei.
 
Ilmoitan nyt täälläkin, että yskäni alkaa loppua. Pientä satunnaista yskähtelyä enää. Ilmeisesti arviot kuukauden yskimisestä pitävät paikkansa, koska tein positiivisen koronatestin kolme viikkoa sitten lauantaina. Katupöly varmaan aiheuttaa aivastelua ulkona, koska se nimittäin loppui jo pari viikkoa sitten, ja tänään kun olin keskustassa niin alkoi kummasti aivastuttamaan taas.
 
Meillä on sairastettu koronaa virallisesti sunnuntaista, jolloin kuopus sai positiivisen tuloksen, vaikka olimme niin varmoja minunkin oireideni johtamisesta samasta taudista, että negatiivisesta kotitestituloksesta huolimatta eristäydyin lapsen kanssa. Ei sitä omaa positiivista tarvinnutkaan odottaa kuin seuraavaan päivään, ja silloin se oli niin selkeä, että tummanpunainen viiva ilmestyi testitikun kohtaan T jo ennen kuin neste edes ehti levitä kohtaan C.

Kuopus oli tänään jo täysin oireeton, joten lienemme 24h/vrk-kämppiksiä enää huomisen, ja sitten pitää miettiä eristysjärjestelyt uudelleen (minä olen edelleen nuhainen ja karheakurkkuinen, vaikka selviänkin jo ilman särkylääkettä). Toivon toipuvani itsekin täysin ennen pääsiäistä.
 
Mietin tänään, että en vieläkään ole virallisesti sairastanut koronaa, vaikka kohta kaikki ympärilläni ovat tuntuneet viimeisen parin kuukauden aikana kaatuilevan siihen.

Minäkään en tietääkseni ole sairastanut koronaa vielä ollenkaan. Enkä kyllä muutenkaan ole sairastellut tänä aikana.

Hesarissa oli juuri juttua siitä, miten jotkut ovat voineet välttää tartunnan saamista näin pitkään. Kuulemma oma varovaisuus sekä täysi rokotesuoja auttavat, ja lisäksi joillain saattaa olla geneettisesti parempi vastustuskyky koronaa vastaan.

Ja tietysti on mahdollista sekin, mitä Huskykin epäilit, että on sairastanut koronan täysin oireettomasti tietämättään.

Yleinen maskisuositus on loppumassa, mutta itsestäni tuntuu, että julkisen liikenteen kyydissä tulen silti pitämään tuplamaskia, eli kirurginmaskia alla ja kangasmaskia päällä. Tai ainakin jompaakumpaa näistä. Vaikka maski tekee hengitettämisestä raskaampaa ja etenkin bussissa maskillinen oleminen on minulle todella vaikeaa, ja tietysti lasit huurustuvat... Niin olen aika tottunut maskeihin ja pidän siitä, että ison osan kasvoistaan saa peittää. Se tuo minulle etäisyyden ja turvallisuuden tunnetta väkijoukoissa.
 
Kuten sanoin, makuaistini ei kadonnut. Sen sijaan tapahtui jotakin muuta: nimittäin olen aikaisemmin ollut ihan tavallisten sipsien fani, sellaisten, jossa on vain suolaa ja perunaa. Nyt ostin pussillisen kun kaveri tulee teelle, ja maistan niistä sipseistä pelkästään vanhan perunankuoren. Parin sipsin jälkeen totesin, että en syönyt vain jotain yhtä huonoa yksilöä, vaan kaikki valioyksilötkin mitkä pussista otin, maistuvat samalta. Hyh. Mutta googlailun tuloksena tämäkin on näköjään mahdollista koronan jälkioireena.
 
Lapsi pääsi eristyksestä jo eilen, mutta minä olen sitkeästi vähän kipeä. Yskä nostaa toistuvasti limaa suuhun ja henkitorvi rahisee välillä hengittäessä, joten ilmeisesti eristyksessä on pysyttävä. Alkaa kyllästyttää ihan tosissaan.
 
Kävimme muutaman kilometrin lenkillä (max. 3 km). Oli kyllä sohjoa ja korkeuseroja, mutta siitä huolimatta kunto oli paljon huonompi kuin mitä pitäisi olla. Keuhkoja poltti ja jäin muista reilusti jälkeen. Hieman huolestuttaa miten käy ensi viikon etäsotilasmarssin ja kesän vaelluksen. Jos ennen koronaa olin oikeasti hyvässä kunnossa, niin nyt en voi olla miettimättä tuhosiko rutto keuhkot kokonaan?!
 
Olen lukenut netistä ja muualta että koronarokotteet ja korona itse voivat sekoittaa kuukautiskiertoa. Nyt sitten tuli muutaman päivän myöhässä kipeämmät menkat kuin yleensä. En vielä vetäisi mitään johtopäätöksiä, koska kiertoni hidastelee muutenkin ajoittain, mutta olisi kiva tietää, onko muille tapahtunut muutoksia, ja jos on, niin millaisia?
edit: nämä ovat siis ensimmäiset menkkani koronan sairastamisen jälkeen.
 
Last edited:
Minulla on aina ollut niin epäsäännöllinen kierto ja niin runsas vuoto, etten osaa varmasti sanoa. Mutta sen tiedän, että viime viikolla koronaa sairastaessa oli harvinaisen veriset pari päivää jopa minun mittapuullani.
 
Minulla on useita ystäviä, joiden kierrot on pahasti menneet sekaisin koronarokotteista. Kaikki ovat tehneet Fimealle haittavaikutusilmoituksen. Yhdellä kierrot loppuivat puoleksi vuodeksi, toisella vuoto on ollut niukkaa mutta jatkuvaluonteista, ja kivut infernaaliset, osalla on ollut jonkinlaisia yhdistelmiä näistä.
 
Ylös