Korvamadot kiertoon!

Husky

Ilmaanhaukkuja
Varoitus: tämä ketju ei ehkä sovi herkille! Ainakaan jos taipumuksena on napata itselleen herkästi korvamatoja...

Korvamadot, nuo arjen penteleet, jotka pakottavat rallattelemaan itseään vähintään omassa päässä. Päiväkausia. Joskus jopa viikkoja. Välillä korvamato muodostuu hyvästä biisistä. Liian usein jostain ärsyttävästä. Ja kaikkein rasittavimmat korvamadot tulevat usein mainoksista. Itse en siedä Oikotien Kun aika on -mainoksia, niistä tulee mieleen hautajaiset...

Tässä ketjussa voit pistää korvamatosi kiertoon. Tai hommata tilalle uuden, miten vaan. Koska makuja on monia niin tarkoitus ei ole dissata biisejä tai bändejä, semmoset hommat voi pitää esim. omana tietonaan.

Avaan pelin päässäni viimeiset pari viikkoa pyörineellä Maija Vilkkumaan versiolla JVG:n Nelisilmästä. Henkkoht pidän tätä versiota parempana kuin alkuperäistä, mutta kun olen tässä nyt päiväkausia pienessä mielessäni laulanut "beibi skitsoo ja unohdan syödä" niin voisin jo vähitellen haluta vaihtaa levyä.

 
Tähän sopii erinomaisen hyvin vastaukseksi oma korvamatoni (ohmygodohmygodohmygoo-o-ood) eli VilleGallen versio Maijan Kissavideoista. Osaan kohta koko kappaleen ulkoa. Korvamadoksi tämä on sen puoleen hyvä, että biisi on oikeasti laadukas. Maija on toki huippu, mutta tämän on VG ominut karvoineen korvineen häntineen, ei auta mikkää. Korvamato-ominaisuus johtunee tajuttoman tarttuvasta kertsistä jota lyyrisemmät osuudet kauniisti tasapainottavat. Niinpä.



P.S. Opethin Harvest on hyvä biisi
 
Jon English oli australialainen näyttelijä, joka kohosi kuuluisuuteen Juudaksen roolilla Australian versiossa Jesus Christ Super Star -musiikkinäytelmästä. Against the Wind -tv-sarjaa varten hän julkaisi muutamia kappaleita, joista kuuluisin on Six Ribbons. Se on korvamatoni. Olin varmaan joskus aiemminkin kuullut sen, mutta ukuleletunnilla se varsinaisesti löi tajuntani läpi. Minun oli vaikea uskoa, että kyseessä ei ollut jokin ikiaikainen balladi. Ehkä se sitten perustuu johonkin kansansävelmään, koska se kuulostaa juuri siltä. Tuubissa on vähän huonoja versioita alkuperäisesittäjältä: joko mukana on häiritseviä kohtauksia tv-sarjasta tai taustalla on kokonainen sinfoniaorkesteri. Tämä cover välittää minusta parhaiten kappaleen yksinkertaisen, mutta kiehtovan asun:

 
Minun oli vaikea uskoa, että kyseessä ei ollut jokin ikiaikainen balladi. Ehkä se sitten perustuu johonkin kansansävelmään, koska se kuulostaa juuri siltä.

Hauska kappale! Omaan korvaan kuulostaa aika irlantilaiselta, sekä poljennon että sointukulun puolesta. Se pohjautuu myös aika voimakkaasti pentatoniseen asteikkoon, joka on monissa maailmankolkissa yksi pisimpään käytetyitä asteikoita.
 
Minun korvaani kuulostaa siltä, että inspiraatiota on otettu varsin vahvasti ainakin kappaleesta Scarborough Fair - mikä ei sinänsä olisi ihme, koska Simon & Garfunkel teki kyseisestä kansanlaulusta melkoisen hitin levyttämällä oman tulkintansa siitä vuonna 1966. En tosin kuunnellut tuota Pagban linkkaamaa coveria vaan alkuperäisen version kera niiden tv-sarjaan liittyvien kuvien.
 
Päädyin The Magnus Archivesin kuuntelun kautta viimein kuuntelemaan The Mechanismsia,
jossa laulaa TMA:n Jonathan Sims. Sieltä löytyi todella monta korvamatoa, mutta pahin on ollut tämä.

"This song is based on the Italian protest folk song "Bella Ciao", which was later changed and adopted as an anthem of the anti-fascist resistance by Italian partisans".
 
Viimeisten parin päivän aikana on päässä soinut mm. seuraavaa:
Puuha Peten tunnari
Pikku Kakkosen posti
Hoosianna
Varpunen jouluaamuna
Jenkka hevosen puhdistamisesta
Viikatteen "Juodaan viinaa"
Turmion Kätilöiden "Pimeyden morsian"

Joista siis ainoastaan viimeinen on sellainen, että pitäisin siitä eikä sen soiminen päässä aiheuta pienimuotoista hermoromahdusta. Varsinkin kaikki virret ja lastenlaulut, eih..
 
Mikä on paras lääke korvamadon nujertamiseen? Minulla toimii parhaiten Judas Priestin Painkiller, mikä johtuu siitä, että olen kuunnellut sitä niin monta kertaa. Tässä on siitä drum cover:

 
Last edited:
Minun vakkarikorvamatoni on Itsumo nando demo, elokuvan Henkien kätkemä lopputekstimusiikki. Se on onneksi niin kiva, että sitä jaksaa kyllä kuunnella päänsisäisen radion soittamana pitkiäkin aikoja putkeen.

 
Nightwishin Stargazers on tehokas vastalääke korvamadoille. Kun sen alkuakordit päräyttää soimaan päässä, heikommat viritykset jäävät jalkoihin ja unohtuvat.
 
Tänään työmatkalla saalistin autossa uuden korvamadon: Jam & Spoonin biisin Right In The Night. En ollut kuullut tätä varmaan 20 vuoteen ja silti tunnistin sen heti ekoista tahdeista. Ja siellä se nyt sitten soi pääjukeboxissa.

 
Korvamadon tappoon käytin joskus tätä, joka tosin sanat nopeasti oppivalle saattaa kostautua:
Tuo on yksi minun vuosien saatossa läpi kuuntelemistani korvamadoista 😅 Ärtsyttävintä oli se että muistin paljon sanoja (ja jonkun verran edelleen), mutta en kunnolla niiden järjestystä. Sitten päässä soi ärsyttävä sekamelska laulun eri osasia.
Ihan muuten havaintona että minulle tarttuvat korvamadot todella herkästi. Jopa niin herkästi että jos olen vähän väsynyt saattaa joku yksittäinen puhuttu sanakin jäädä korvamadoksi päähän. Sitten ihmettelen miksi päässä nyt soi sana "peruna". Sitten tajuan että radiossa juontaja sanoi että hänen lempiruokaansa on peruna. Ihan siis näin yksinkertaisesti. Tosin nämä yksittäiset sanat eivät ihan ehkä matoja ole. Korvamadon munia?

Tässä yksi jo kohta 20 vuoden takaa tutuksi tullut korvamato joka vuosien saatossa on soinut päässä repeatilla satoja ja satoja kertoja.
 
Korvamadon tappoon käytin joskus tätä, joka tosin sanat nopeasti oppivalle saattaa kostautua:

Ilkeyttäni kokeilin tätä erääseen ystävään, joka valitti korvamadosta. Arvatkaa mitä hän on jo jonkin aikaa rallatellut? Toisaalta niin rallattelen minäkin. Hyaargh! Dynamiitilla se särjetään, ramppa ramppa ramppa ramppa raa.
 
Raspurtin dance remix

Tarjolla on myös eri versioita kuten Turisasin rock cover ja jos haluaa katsoa Putinista kivan superäijäanimaation, niin sellaistakin on tarjolla. Tätä kappaletta olen myös kuunnellut jo pikkukersana, mutta suomenkielisenä. Usean eri version kuuntelun jälkeen korvamato on hyvin todennäköinen.
 
Last edited:
Boney M on kieltämättä hyvää korvamatoainesta. Minulla soivat toisinaan etenkin Belfast ja By the Rivers of Babylon, miksei Rasputinkin vaikka Sliippareiden Rapsutin on vielä ilkeämpi kuuloelinloinen, ah ja voi!
 
Tänään vessassa käydessä alkoi soida päässä "Hei huomenta Suomi, hyvin pyyhkii". Ja se ei sitten meinannut hetkeen sieltä lähteäkään. Asiaa ei auttanut että olin niin huvittunut päänsisäisen jukeboxin valinnasta siihen kohtaan :grin:
Toinen mikä soi usein päässä töissä (ja joka sai edellisen pätkän lopulta haihtumaan) on Mamma mia. Lapset ovat nimittäin jostain keksineet hokea mamma miaa milloin missäkin yhteydessä. Sitten kuljeskelen pöytiä pyyhkimässä lauleskellen
Mamma Mia, here I go again
My my, how can I resist you
Mamma Mia, does it show again
My my, just how much I've missed you

Yes, I've been brokenhearted
Blue since the day we parted
Why, why did I ever let you go
Mamma Mia, now I really know
My my, I could never let you go
 
Ylös