Kotina Kontu (säännöt, suunnittelu ja yleinen lätinä)

Mitenkäs tällainen asia, että nettiropessa Lord of the Rings Online on monellakin hahmoja, jotka venyttävät perinteistä tolkienilaista maailmaa. Jos tällaisen tuo esittelyyn, niin pitäisikö hahmon särmiä hioa, jottei se liiaksi törmäisi reunatolppiin? Esimerkiksi itselläni olisi hobittikaksoset Smisco ja Smiibo, joilla olisi seikkailijan verta suonissaan, mutta silloin Sormuksen Saattueen hobitit olisivat vähemmän poikkeuksellisia.
 
Anteeksi myöhäinen reagointi.
Minusta hobiteillakin voi toki olla erikoisten tapahtumien jälkeen enemmän kiinnostusta ulkomaailmaan. Liiat rajoitukset voivat lähinnä tukahduttaa peliä liiaksi ja siksi en tykkää asettaa kieltoja.
 
Mun täytyy nyt tunnustaa, että en ole eläissäni pelannut roolipelejä. Hyppäsin silti mukaan. Toivon että olen ymmärtänyt tämän projektin oikealla tavalla.

Haasteellisimmalta tuntuu se, että pitää muistaa ottaa kaikkien muiden osallistujien JA heidän kehittämiensä sivuhenkilöiden tekemiset huomioon. Helppoahan se nyt on, kun tässä ei vielä ole paljoa porukkaa... Toisaalta musta on hirveän hauskaa ajatella, että se mitä nyt kuvittelen hahmoni jatkossa tekevän ei todennäköisesti mitenkään korreloi sen kanssa mitä hän lopulta tekee tai mihin joutuu.
 
Kyllä minusta vaikuttaa että Husky on ymmärtänyt asian ihan oikein :)

Venytin nyt vähän viestien pituus"rajoja" tuolla viimeisimmällä viestilläni Lohikäärmeessä. Siitä voinee ottaa vertailukohtaa ja miettiä onko liian pitkä.
 
Konnun kartassahan ei ole minkäänlaista mittakaavaa. Rupesin (taas kerran) miettimään sitä ja että kauanko mistäkin siellä kestää kulkea mihinkin. Eräänkin netissä olevan kartan skaalan mukaan mukaan Virranvarresta Hobittilaan olisi mukamas melkein 15 mailia! Täältä löytyi aika mainio apu.
 
Hyvä kysymys. Noudatetaan Huskyn linkissä olleita etäisyyksiä ellei joku osoita jotain muuta. Eikä pienistä etäisyysvirheistä sakoteta ;) Voihan hahmokin erehtyä matkojen arvioinnissa, jos se nyt jossain yhteydessä katsotaan olevan ratkaisevan tärkeässä roolissa niin homma saadaan pelissä korjattua ihan näppärästi.
 
Tuo on toki siinä mielessä vähän epäkätevä taulukko, että suomennoksessa puhutaan yleensä virstoista (n. 1 km) ja tuossa taulukossa taas maileista (n. 1,5 km). Pitkillä matkoilla tulee jo huomattava vääristymä. Mutta joka tapauksessa antaa ehkä vähän osviittaa todellisista etäisyyksistä (mistä ihmeen "todellisista etäisyyksistä", mielikuvitusmaailmassa...). Luulen että muutan ainakin Konnussa/Briissä seikkaillessani nuo mailit sellaisenaan virstoiksi ja sillä hyvä... ei kai se nyt niin tarkkaa ole, kunhan nyt ei ihan viikossa matkusta Arnorista Gondoriin.
 
Taru Sormusten Herrasta liite F II Käännöksestä sanoi:
Englannin mittajärjestelmä tuottaa aina suomentajalle vaikauksia. Yleisenä käytäntönä on ollut muuntaa mitat metrisiksi. Koska englannissa käytetyt mitat päinvastoin kuin metriset on johettu luonnollisista mitoista, on tässä käännöksessä käytetty vanhoja suomalaisia mittoja, joskin vapaasti soveltaen. Tuuma vastaa n. 2,5 cm:ä, kyynärä n. 60 cm:ä, syli n. 180 cm:ä, vakomitta n. 200 m:ä, virsta n. 1,6 km:ä ja peninkulma n. 10 km:ä.

Juvan ratkaisuna on siis ollut suomentaa maili suoraan virstaksi, mikä ei minusta ole lainkaan selkeä ratkaisu. Varsinkaan, kun siitä kerrotaan liitteiden viimeisessä kappaleessa, ei tarinan alussa. Ehkä hän on ajatellut, ettei kukaan kuitenkaan tiedä, paljonko virsta on. Kyseessä ei kuitenkaan ole aivan pieni ero.
 
Kappas. Suomalainen virsta on 1068 m ja risat. Tuossa on tosiaan oiottu maili virstaksi alunperinkin. Mutta siinähän tosiaan sanotaankin että "vapaasti soveltaen"!
 
Skaalan Konnun karttaan voinee kukin mitata itse omaksi huvikseen Sormusten herran tekstistä löytyvän maininnan perusteella. Luvussa Konnun puhdistus kerrotaan, että sammakkosuolaiseen Ajopuu-majataloon on Rankkivuon sillalta 22 virstaa ja Ajopuusta Virranvarteen 18 virstaa. Ajopuu ei näy Konnun kartassa mutta Sammakkosuo ja reitin ääripäät toki: 40 virstaa tietä pitkin mitattuna antaa hyvän mittakaavan koko kartalle.

P.S. Näin laskettu mittakaava ei välttämättä vastaa tarkasti isoa karttaa: siinä Kontu on niin pieni, että pidemmät välimatkat voivat falskata helposti, jos ne tämän janan perusteella laskee.
 
Kysyn vaan että onhan kaksi perättäistä viestiä ok jos kukaan ei ole muutamaan päivään reagoinut hahmon tekemisiin? Ja onhan ok myös pelin etenemiseksi kehittää dialogit sellaisten sivuhahmojen kanssa joita kukaan ei pelaa (aiemmin majatalon isäntä, nyt rouva Rambli)?
 
Minusta vastaus kumpaankin kysymykseen on vahvasti KYLLÄ. Toki multipostaukset ovat periaatteessa pahennusta aiheuttavia tällä foorumilla, mutta henkilökohtainen mielipiteeni on että tässä projektissa se on välttämätöntäkin aika-ajoin. Konnavahdeilla on tietysti tähän asiaan viiminen sanansa. Dialogin lisääminen hahmoille joita kukaan ei pelaa on myös minusta välttämätöntä sillointällöin. Tietenkään toisen pelaajan hahmoille ei saa laittaa sanoja suuhun ja reaktiotkin on vähän rajamaastossa, mutta tällaiset vapaat hahmot ovat asia erikseen. Huskyn tapauksessakin oman hahmon eteenpäin vieminen vaatii minusta tällä hetkellä sitä että hän voi käyttää muita hahmoja ja luoda keskusteluja. Toki nyt olisi ihan super tilaisuus jonkun hypätä parin viestin ajaksi Samiksi ja näin luoda vähän lisää jännitystä Huskyn peliin ;) Kellään mielenkiintoa ja rohkeutta astua itse Tolkienin kirjoittaman hahmon saappaisiin? Tällaisia hahmoja on muuten tulossa lisääkin kun Merri ja Pippin saapuvat. Mikään sääntö ei kiellä nappaamasta näistä hahmoista koppia vierailun ajaksi. Kyseiset hahmothan voi sen jälkeen vapauttaa taas jonkun muun käyttöön kun hihkaisee vaan täällä ettei enää pelaa niitä. Mitä mieltä olette muuten, jos tahtoo kokonaan lopettaa jonkun hahmon pelaamisen saako hahmon antaa jonkun toisen pelattavaksi jos joku tahtoo adoptoida kyseisen hahmon?
 
Mitä mieltä olette muuten, jos tahtoo kokonaan lopettaa jonkun hahmon pelaamisen saako hahmon antaa jonkun toisen pelattavaksi jos joku tahtoo adoptoida kyseisen hahmon?

Mun mielestä kyllä. Toki olisi toivottavaa että luettaisiin mitä hahmo on aiemmin tehnyt ettei hahmon luonne muutu yhtäkkiä ihan toiseksi :D

En ole eläissäni ennen pelannut tällaista, mutta täähän on tosi hauskaa. Toki vielä hauskempaa on kun joutuu reagoimaan muiden tekemisiin.

Ymmärtääkseni on myös sallittua pelata useampaa hahmoa, mutta mulla on kyllä nyt alkuun tekemistä tässä yhdessäkin huimapäässä. Mites nää useamman hahmon pelaamiset, saako saman pelaajan hahmot käydä kaksistaan/kolmistaan/kuudestaan peliin vaikuttavia keskusteluja/taisteluja/whatever? (Keskinäisiä keskusteluja jostain asiasta x yms. en näe peliin vaikuttavina.)
 
Mites nää useamman hahmon pelaamiset, saako saman pelaajan hahmot käydä kaksistaan/kolmistaan/kuudestaan peliin vaikuttavia keskusteluja/taisteluja/whatever? (Keskinäisiä keskusteluja jostain asiasta x yms. en näe peliin vaikuttavina.)
Minä en näe tälle suurta estettä. Omien hahmojen väliset taistelut voi hoitaa kuten parhaaksi katsoo, mutta ehdottaisin että lopputulos katsottaisiin kuitenkin arpomalla (ei sääntö vaan suositu) vaikka noppaa käyttäen. Mutta muutkin kokeneemmat roolipelaajat saavat tietysti sanoa mielipiteensä.
 
Jos kukaan ei seuraavaan 24 tuntiin ota koppia Sam Gamgista jonka ovella hahmoni parhaillaan patsastelee, niin näyttelen kohtaamisen itse. Rudigarilla on nimittäin aivan hirvittävä nälkä ja hän haluaa majataloon syömään (koska pelkää lammaspaistin loppuvan kesken) ja oluselle.
 
Mirima ei ole kadonnut minnekään, mutta jatkaa sähläämistään vasta ylppärien jälkeen. :)
 
Ensimmäinen päivä Konnussa alkaa olla lopuillaan, ainakin joidenkin osalta, eli tuumin kysyä onko tarkoitus tehdä jonkinlaista summausta päivän tapahtumista ja yleisestä tilanteesta niin että olisi kenties helpompaa jatkaa juttua seuraavasta päivästä? Mirima saattaa olla jonkinasteinen yökyöpeli, että hänellä kenties liikkumiset ja tekemiset jatkuvat vielä tähänkin päivään, ja kääpiöt nyt tunnetusti voivat valvoa koko yön laulaen ja tarinoiden. Varmasti on hahmoja joiden tekemisistä ja menemisistä lähes kenelläkään ei ole tietoa että nämä pitäisi jättää tietenkin pois. Mirimakin on tässä suhteessa melko rajoilla, vain harvat hobitit huomasivat hänet ja vaikka jutut kulkevatkin nopeasti heidän keskuudessaan lienee päivä kuitenkin liian lyhyt aika siihen että oudosti käyttäytyvän henkilön, mahdollisesti haltian, käynti Virranvarressa olisi yleistä tietoa jo samana päivänä. Jonkinlainen luettelo paikalla olijoista voisi silti olla paikallaan?
 
Last edited:
Kyllä voi tehdä koostetta jos tahtoo. Se voi olla hyväkin juttu jos joku jaksaa kirjoitella vähän ylös päivän tapahtumia.
Huomaan nyt että eikaa ei kannata rajoittaa vaan antaa sen mennä omaa tahtiaan. Jossain vaiheessa pitää tietysti katsoa telvikin tulleeksi, mutta vuodenaikoja voinee vaihtaa vähän hyypäten jossain vuorokauden välissä kun se tuntuu luontevimmalta. päivien pituutta ei kannattane rajoittaa kun ne noin hyvin päättyvät itsestään.
Annetaanko päivä-pari aikaa jos joku tahtoo yökyöpelöidä ja jos ei kyöpeleitä kuulu niin vaikka maanantaina illalla voidaan halutessaan hypätä aamuun?
 
Offtopic



Ihan pelkästään tämän



pohjalta asemoin itseni alun perin vuosiin 1427-1428. Tuosta avauksesta jotenkin mielsin että Sormuksen sodasta ei ehkä ollut ihan hirveän montaa vuotta vielä mennyt. En tiedä oliko tulkintani sinne päinkään. Toisaalta, onko pikku yksityiskohtien kanssa niin tarkkaa. (Itse olen kyllä raivostuttavan perfektionistinen juuri tällaisten asioiden kanssa, mutta onneksi osaan tajuta että se ei ole kaikkien muiden toimintatapa.)

Minä en halunnut alunperin määritellä tarkkaa vuotta. Jos joku kokee sen oman pelinsä kannalta oleelliseksi niin se voidaan tehdä, mutta muuten minusta tälle ei ole mitään tarvetta. Ja jos tarkkaa vuotta ei määritellä missään niin silloin ehkä voisi vuosien arvailunkin jättää, jotta tällaiset mahdolliset ristiriidat eivät aiheutta suotta hämmennystä. Mutta siis halutessa voidaan tietysti päättää ajankohta tarkemmin. Minulla ei kuitenkaan ole tietoa tai taitoa että osaisin lähteä sitä määrittelemään.

Ps. Tosi ärsyttävää että lainatun viestin lainatut viestit eivät näy...
 
Ylös