Kotisivuista

Gordain

Hobitti
Pitäisi tehdä koulussa kotisivut, mutta enhän minä niitä siellä ehdi tekemään...
Ajattelin (yllätys, yllätys) laittaa kotisivuilleni Tolkienista ja hänen tuotannostaan juttua. (vaikka siitä onkin jo 10 miljoonaa sivua tehty)

Sellaista vain kysyisin että mikähän olisi
paras ohjelma kotisivujen tekoon?
8)
 
Macromedia Dreamweaver. Hieman kallis kylläkin, mutta laatu maksaa. Muistiolla onnistuu myös.
 
VP sanoi:
Macromedia Dreamweaver. Hieman kallis kylläkin, mutta laatu maksaa. Muistiolla onnistuu myös.
Muistio on toki loistava mutta sillä tekeminen on kovin hidasta...
Tiedätkös mitään ilmaista vaihtoehtoa?
8)
 
Microsoft Frontpage Express. Tulee ainakin Windows 95:n ja muistaakseni 98:n mukana.
 
VP sanoi:
Microsoft Frontpage Express. Tulee ainakin Windows 95:n ja muistaakseni 98:n mukana.
Möhöö! Tuo on mun mielestä huono. Geocities on hyvä mutta sillon pitää osata käyttää html:ää mitä en itekkään vielä hallitse. x/ Freewebsillä on valmiita taulukoita (en nyt muista sitä nimeä...black out!) joihin pitää vaan kirjottaa ja täyttää.
 
Eikö kukaan käytä Adoben GoLiveä? Minusta se on verraton ja paljon simppelimpi käyttöliittymältään kuin Dreamweaver. Ominaisuuksia on enemmän kuin tarpeeksi ja tekee yleisimmissä selaimissa samalla tavalla näkyviä sivuja ilman erikoiskikkailuja.
Siitä saa 30 päivän ilmaisen kokeiluversion Adoben sivuilta.
 
EasyHTML: simppeli työkalu HTMLn kirjoittamiseen. Lähinnä beeffattu tekstieditori, mutta ihan kätevä perusjuttujen tekemiseen. Ilmainen ja suomen(kin)kielinen.

Ja tosimiehet (ja -naiset) edelleen kyllä kirjoittaa notepadilla.
 
Minä olen koulussa käyttänyt DreamWeaveria ja se on kyllä niin monimutkainen etten tee kaikilla sen ominaisuuksilla mitään vaikka olenkin puoliammattilainen kuten eräs opettaja meitä viehättävästi eilen kutsui. Opettelin aikoinaan nettisivujen tekoa PageMillilla, se oli sopivan yksinkertainen mutta oletettavasti luonnollisen kuoleman kokenut ohjelma. Vaikka tosimiehet ja muut käyttäisivät muistiota ei se minulle pidemmän päälle sovi, ajattelen visuaalisesti ja minun pitää nähdä mitä teen.
 
Samaa mieltä Ereinen kanssa siinä, että tosihenkilöt saa minun puolesta käyttää muistiota ihan vapaasti. Minunkin pitää nähdä mitä teen, tai aikaa kuluu kohtuuttomasti. En uskalla ajatellakaan, kauanko olisi kestänyt tehdä viimeisin projektini muistioon naputellen (yli 500 htm -sivua). Toki joitakin juttuja on paljon helpompi muuttaa suoraan koodiin.
 
Ereine sanoi:
Vaikka tosimiehet ja muut käyttäisivät muistiota ei se minulle pidemmän päälle sovi, ajattelen visuaalisesti ja minun pitää nähdä mitä teen.

Mutta mielikuvitus kehittyy kun oppii linkittämään kirjoittamansa koodin. Ajattelen visuaalisena sen koodin mitä näen (koska, kyllä, olen visuaalisesti ajatteleva ihminen). Tekstieditorilla oppiminen vaatii enemmän aikaa ja vaivaa, mutta on vaivan arvoista, ainakin minusta. Lisäksi "käsin" tekemällä pystyy tekemään paljon sellaisia asioita, mitkä eivät WYSIWYG-editoreilla onnistu. Ja tietenkin, koodista saa halutessaan taatusti W3C:n suositukset hyväksyvää ja mahdollisimman monella selaimella toimivaa (jos vaivautuu testaamaan).

Eri asia on sitten mitä väliä itselleen on noiden sivujen tekemisen osalta. Suositeltavinta on tehdä sivut jotka toimivat mahdollisimman monella eri selaimella, käyttöjärjestelmällä ja laitteella. Mihin sitten tyytyy on eri asia. Itse en ole koskaan pitänyt noista WYSIWYGeistä, ne kun muokkaavat käsinkin kirjoitettua koodia miten tahtovat eivätkä ymmärrä kaikkien koodien tarkoitusta ja pilaavat ne -_-


VP: Frontpage ei ole ilmainen, eikä se tule ilmaiseksi Windows 95:n tai edes 98:n mukana. Ei ainakaan niissä versioissa mitä olen nähnyt. Frontpagen saa nykyisellään joko ostettua erikseen tai Office-paketin mukana.
 
Menee kyllä vähän spämmäilyn puolelle, mutta: Frontpage Express tuli ainakin oman (ja ihan aidon) 98:n mukana - vaikkakaan ei installoidu oletuksena. Se on tietty riisuttu malli kaupallisesta MS Frontpagesta, mutta kyllä sillä kait saa ihan hyvää jälkeä aikaiseksi, jos vain viitsii. :roll:
 
Ah, nyt tulee nämä Windowsien mukavat versiot esiin: 98SE:ssä Frontpagea ei ole, eikä 95:ssä koska MS piti tuolloin internetiä vielä ohitsemenevänä huumana ja yritti saada ihmiset käyttämään jotain ihmeen MSN Networkia... [22]
 
No ehkä se ei tulekaan 95:n mukana. Muisti hieman pätkii. Ja puhun FrontPage Expressistä, en kokoversiosta. Ainakin vanhalla koneellani on käyttiksen mukana tullut FrontPage Express 2.0, jota käytin tyytyväisenä neljä vuotta.
 
Onko kukaan käyttänyt Netscapen Composeria? Se ainakin on ilmainen (tulee selaimen mukana) ja yksinkertainen.
 
Ainakin uudempien Netscapejen (7+) ja Mozillan composer on ihan hyvä, parempi vaihtoehto takuulla kuin Frontpage.
 
Yksi loistava ohjelma on 1st Page 2000, jonka voi ladata osoitteesta http://www.evrsoft.com Ohjelma on Freewarea ja se on todella monipuolinen, vaikkakaan se ei ole WYSIVYKKI.
 
Niinhän siinä sitten kävi...
Päätin että minusta tulee tosimies ja aloitin sivujen tekemisen muistiolla.
Kehyksien kanssa on pieniä ongelmia, mutta eiköhän tämä tästä...
Tiedättekö muuten mitään hyviä efektejä kotisivuille
(kuten hehkuva ja liikkuva teksti)?
8)
 
Yksinkertaisuuteen ja tyylikkyyteen aivopestynä täytyy sanoa ettei hyviä efektejä olekaan. Liikkuvaa kuvaa ja tekstiä kannattaa erityisesti välttää, ihminen kiinnittää niihin aina huomionsa ja muun tekstin lukeminen voi olla vaikeaa. Esihistoriassa se on ollut kätevää kun on reagoinut nopeasti vihollisiin mutta nettisivulla se on vain ikävää. Muutenkin jokaisen elementin kohdalla kannattaa miettiä onko se tarpeen ja tukeeko se sivun käytettävyyttä ja sivun viestiä.
Sama pätee kehyksiinkin.

Mutta minä olenkin sitä koulukuntaa jonka mielestä tekninen kikkailu ei ole lainkaan tärkeää, helppo käytettävyys ja hyvä ja toimiva ulkoasu voittavat sen aina.
 
Kiitos Ereine!
Taidampa jättää ne kokonaan pois.
Muuten eikös Konnussakin ole kehykset vai miksi tuota sinistä aluetta reunoilla sanotaan?
8)
 
Ylös