Krapula

R

Riku

Vieras
This is a must.

Krapula on sellainen olotila, että se vaatii oman topicinsa. Kertoilkaapa siis omia kokemuksianne ja mietteitänne tuosta juhlien kostajasta. Myös krapulalääke reseptejä otetaan vastaan. :p

Itse se saan harvoin krapulaa, mutta silloin kun se tulee, se tulee vauhdilla. Oksettaa, mutten koskaan oksenna. Olo on heikompi kuin lasipatsaalla ja huippaa koko ajan. Usealle varmasti tuttu ja epämukava tunne, yes?

Krapulalääkkeet. Lääketieteellisestihän sokerin ja veden pitäisi auttaa aika hyvin, ainakin päänsärky ja oksetus lähtevät minulla pois jos juon litran vettä ja otan pari palaa sokeria ennen kuin menen nukkumaan. Jos taas nuo tulee vahingossa unohdettua, on olemassa vain yksi ultimaattinen krapulalääke; tequila. Herättää mielen ja tappaa varmasti jokaisen pöpön mitä kehosta löytyy. The ultimate cure for everything. :p

Nyt on muuten lauantai ja klo 8.
 
Kuulun samaan kastiin kuin Riku, että krapula tulee äärimmäisen harvoin, etenkin jos tajuaa illalla juoda paljon vettä ennen nukahtamista (sammumista). Myös erittäin raskas ruoka ajaa saman asian.
Mutta niinä kertoina kun se iskee, niin auta armias että olo on kuin posliinilautasella gnuita täynnä olevalla savannilla. Oksenna en minäkään, vaikka tuntuukin siltä että suolisto pidemmältäkin matkalta voisi tulla suusta ulos..
Jälkihoitoon parasta on raitis ilma ja pitkä juoksulenkki, niin sairaalta kuin se kuulostaakin ^_^
 
Juon sen verran harvoin ja yleensä silloinkin vain kohtuudella, että krapula ei yleensä pääse yllättämään, mutta silloin kun rankkurin kylmä koura käy omaan niskaan, on parasta tehdä näin:

1. Edellisenä iltana ennen maate panoa syö suolaa n. 1 tl ja juo vettä tarpeeksi. Krapula johtuu elimistön suola- ja nestetasapainon järkkymisestä, nestehukasta ja väsymyksestä, joten tuo suola vähän helpottaa. Aamulla esim. sipsit helpottavat myös tuohon heikotukseen.

2. Kannattaa varata koko päivä krabbesta toipumiseen --> nukkua pitkään eikä tehdä mitään fyysistä. Muuten voi käydä kalpaten ja noutaja saapuu; krapulassa esim. urheilu voi viedä hengen, koska sydän ei kestä sellaisessa tilassa rasitusta.

3. Kun lähtee pämppäämään, tulee välttää savuisia paikkoja (etenkin jos itse ei polta). Pienikin määrä alkoholia yhdistettynä tupakansavuun tottumattomalle voi tuoda seuraavana päivänä kivan jysärin.

4. Fyysistä krapulaa pahentaa moraalinen krapula, eli ei kannata törttöillä humalassa (tai ainakaan muistaa omia törttöilyjään... :lol: ).

Kankkusessa on hyvä tehdä kaikkea luovaa, kuten säveltää yms. Se on sellainen hedelmällinen olotila. :wink:
 
No mun kokemukset on aika vähäset tähän mennessä, yhden kerran on ollut krapula vapun jälkeen kun tuli vedettyä 2 litran kilju pullo.
Illasta ei paljoa muista kun meni filmi poikki. Ensimmäiseksi aamulla ajattelin, että 'joo missähän mä oon?'. Ei mulla sit pysynyt vesikään sisällä, mut kyl se autto et joi vettä, illalla oli ihan hyvä olo, mut päivällä oli kuin jossain aineissa kaaduin pusikkoon siinä matkalla kotiin. :lol: Juu, vapun jälkee en oo oikein juonut kunnolla (johtuu ehkä siitä kun ei oo juomista). Ei tästä aiheesta sitten enempää. :p
 
Krapula. Olotila suoraan... en sano mistä. Itselleni krapulaa ei ole kovin usein sattunut, kunnon krapula tuli ainoastaan silloin kun join ties kuinka paljon jotain litkuja, enkä juonut ennen nukkumaan menoa yhtään vettä. Hirveä jomotus päässä ja muutenkin älyttömän huono olo. Jepjep.
Itselläni krapulan ehkäisee ainakin se, että syön jotakin ennen nukkumaan menoa ja juon paljon vettä. Jos tämä unohtuu, niin yleensä herään yöllä siihen [kuten viime yönä], että se krapula tekee tuloaan, suuta kuivaa ja on huono olo. Tälloin jos muistan juoda vettä, niin ei yleensä ole aamulla kovin paha olo.

Nyarlathotep sanoi:
4. Fyysistä krapulaa pahentaa moraalinen krapula, eli ei kannata törttöillä humalassa (tai ainakaan muistaa omia törttöilyjään... :lol: ).

Ach so. Tämä on niin täysin totta kuin olla ja voi. Mutta vielä pahempaa on, jos tietää että on törttöillyt muttei muista kovin tarkalleen, mitä on tehnyt :roll:
 
Undo sanoi:
Nyarlathotep sanoi:
4. Fyysistä krapulaa pahentaa moraalinen krapula, eli ei kannata törttöillä humalassa (tai ainakaan muistaa omia törttöilyjään... :lol: ).

Ach so. Tämä on niin täysin totta kuin olla ja voi. Mutta vielä pahempaa on, jos tietää että on törttöillyt muttei muista kovin tarkalleen, mitä on tehnyt :roll:

Ja vielä kivempaa on että itse ei muista, mutta kaverit kyllä muistaa. Sitten kun menet kouluun sieltä saattaa tulla merkitseviä rykäyksiä ja huvittuneita katseita suunnasta jos toisestakin. Tai sitten kaveri soittaa seuraavana aamuna ja kertoo tarinoita edellisestä päivästä ja sä kuuntelet kasvavalla kauhulla ja päänsäryllä, että mitä sitä oli taas tultu tehtyä..

Jaa.. Mulle iskee krapula hyvin harvoin. Tai no ainahan väsyttää seuraavana aamuna ja päätä särkee vähäsen. Yhden kerran olen oksentanut sen takia että olen juonut (liikaa). Ja silloin minä oikeasti oksensin. Pitkin iltaa ja kun pääsin kotiin niin sänkyyn ja sängyn viereen lattialle, vessaan, lavuaariin jne. :roll: Oksensin pelkkää vaaleanvihreää nestettä... vaaleanvihreän siitä teki luultavasti se, että sitä oli lantrattu fanta limeen, johon jostain syystä en nykyään koske edes pitkällä tikullakaan. ;)
Ja mulla todellakin särki päätä aivan kauheasti, tuntui kun aivot olisi pyrkineet silmien kautta ulos. Silloin oli tosi kurja olo. Ja oksensin vielä iltapäivälläkin. Ja sitten oli pari päivää rinta kipeä, tai siis tuo kohta tuossa solisluiden alapuolella, mikä kipeytyy paljon oksentaessa.
Ja tietenkään mä en ikinä muista juoda vettä, enkä mitään suolaa kun tulen kotiin ja sam.. nukahdan sänkyyni. Päällimmäinen ajatus sillä hetkellä on se, että pakko päästä makuulle ja lepuuttaa vähän silmiä..


Merri poisti kiromuotoiset sanat
 
Minulla on tasan kolme kertaa ollut kamala krapula. Kaksi kerroista oli opiskeuaikoina joidenkin luokkapippaloiden jälkeen ja yksi viime vuonna laivalla kun olin juhlistamassa 20-vuotissynttäreitäni. Kyllä muilla hytissä olevilla riitti naurunaihetta kun minä olin koko paluumatkan oksentamassa vessassa. Ei kiva. :( Oma vikahan se oli kun tuli juotua liikaa.

Mutta yleensä kun otan alkoholia minulle ei krapulaa tule ollenkaan. Voin seuraavana päivänä heti aamulla esim. ruveta siivoamaan. Yksi mikä tekee hyvää ravintolaillan jälkeen on pieni kävelylenkki ulkona heti aamusta. On ihanaa saada raitista ilmaa keuhkoihin edellisen illan tupakansavujen sijaan. Itse kun en polta, niin baareissa ollessa tupakansavu käy henkeen inhottavasti.
 
Täysin vieras asia minulle, onneksi. Kyllähän sitä alkoholia tulee nautittua, mutta ei minulla koskaan ole krapulaa ollut. Vaikutusta varmaan silläkin, etten kirkkaita nauti koskaan vaan se on enemmän tällasiat kalja/lonkeropitoista juomista. Enkä juo liikaa. Ikinä en ole oksentanut sen takia että olisin juonut liikaa. (Olen kyllä oksentanut kun join 5 litraa vettä putkeen käymättä vessassa mutta se ei oikeastaan kuulu tähän :p) Se on hauska nauraa toisten huonolle ololle kun itsellä ei ole mitään. Enkä yleensä ole sekoillut pahemmin joten ei siitäkään tule sitten sanomista.
 
on olemassa vain yksi ultimaattinen krapulalääke; tequila. Herättää mielen ja tappaa varmasti jokaisen pöpön mitä kehosta löytyy. The ultimate cure for everything.

Go Riku! Tämä pitäisi saattaa kaikkien elävien tietoon. Tässä on asia mikä on ehdoton! Joo. Tequilalla saa itsensä mukavaan tilaan. Krapulan pois ja seuraavalle päivälle vielä mukavamman. :twisted:

Joo. Minä en ole tuota kyseistä olotilaa koskaan kokenut. Ainoa josta tiedän juhlineeni on epänormaalin aikainen itsestään herääminen. Viimeksi heräsin kahdeksalta ja olin loistavalla tuulella. Surullista niille, jotka eivät niin hyvin voineet. *grin*
 
Monelle varmaan aika ajankohtainen aihe näin lauantai-iltapäivänä. :1420:

Minä saan ainakin minimoitua seuraavan aamun kankkusen aika olemattomiin kun vaihtaa alkoholin veteen tuossa kolmen jälkeen yöllä ja hörppii sitä loppuyön. Krapulapäivänä on sitten ihan pakko saada jotain roskaruokaa ja vetelehtiä vaan koko päivä tekemättä mitään. Joku kökköelokuva minkä katsomiseen ei tarvi uhrata liikaa aivotoimintaa on myös aika kova sana. :)
 
Myöskin minulle krapula harvoin iskee. Pääkipua, janoa ja väsymystä saattaa vähän olla, mutta ei sen enempää. Eikä minulla löydy siihen edes mitään "reseptiä", ei minun tarvitse juoda vettä puoli litraa tai syödä suolaa ettei aamulla okseta. Se krapula vain ei tule, minkäs sille mahtaa. :wink: harmi.

Niin, ja sitten jos se huonolla tuurilla sitten sattuu tulla, en koskaan kuitenkaan oksenna, niin paha se ei ole koskaan ollut. Thank god. Makaan vain sängyssäni mahdollisimman liikkumatta, koska jokainen liike silloin yleensä vain pahentaa oloa, ja yritän nukkua, koska kun on saanut vähän nukuttua on yleensä jo vähän vahvempi olo.

Minunkin krapulapäivääni kuuluu ehdottomasti joku elokuva [ei yleensä edes mitään väliä mikä, kunhan joku] ja sipsit [ehdottomasti HotRodit]. Myös roskaruoka maistuisi silloin myös, mutta kun krapulapäivänä siihen on harvemmin varaa, kun edellisenä päivänä on pistänyt suurimman osan rahoista lahjakkaasti menemään. :roll:

Morkkis minulla yleensä johtuu rahanmenosta, harmittaa kun on taas vähän [vielä] köyhempi. Ja kyllähän joskus tulee aamulla manailtua myös sitä, että "miksi, miksi minun piti mennä sanomaan niin? miksi?" Ja vastaus on aina se sama: koska juovuksissa luulee, että voi sanoa ja tehdä mitä vaan, eikä se tietenkään kuulosta/näytä kenenkään mielestä tyhmältä. Piru, kuinka kumma juttu.
 
Kaikeksi onneksi olen perinyt jotain äidiltäni ja se on krapulaton humala. :) En muista ikinä saaneeni krapulaa, vaikka olisin ollut miten pahassa kunnossa edellisenä iltana. Ennen nukkumaan menoa juon pari lasia vettä ja that's it.
Kavereiden kertomuksien perusteella taidan olla aika onnekas, koska säästyn paljolta kärsimykseltä. :wink:
 
pakko oli editoidaalkoi hävettää tuo lapsenomainen vastaus jonka joskus kännipäissä olin kirjoittanut :)

Krapula, ah ei niinkään rakas ystävä. Krapula minulla tulee vain silloin kun olen aivan liikaa juonut niin ja myös jos juon hyvin paljon erillaisia "litkuja" samana iltana lievä krapula saattaa tulla.
 
Minäkään en ole koskaan kärsinyt krapulasta, johtuupi varmaan harjoituksen puutteesta :D Juon harvoin, ja sillonkin kohtuudella. Aina kun kavereiden kanssa lähdetään juhlimaan, minä olen se joka seuraavana aamuna kertoo kuka teki ja mitä. Tulee vain joskus mieleen, että eikö ne kaverit koskaan opi, yksikin sekoilee aina jätkien kanssa ollessaan kännissä ja itkee sitä sitten jälkeenpäin :roll:
 
Se krapulakin on miksi sen laskee. Joidenkin mielestä juuri päänsärky ja väsymys ovat krapula, joidenkin mielestä on krapula vasta sitten kun maanantaiaamunakin vielä oksennetaan.

Juuri nyt olen vielä jonkinasteisessa humalassa ja lähinnä yritän vettä juoda ettei krapulaa iskisi. Minulla se ilmenee -siis jos sitä tulee yleensäkkään, harvemmin kuitenkin tulee, päänsärkynä ja pahana olona ja oksenteluna jos on paha. Mitään lääkettä ei oikein ole, mutta maitoa tulee outo kyllä juotua järkyttävästi. Se taas ei ole mikään hyvä juttu koska kun on juonut litran maitoa, tahtoo oksentaa nekin ylös :D

Mutta siis. Krapula on krapula. Kaikesta pitää maksaa joskus.
 
No tälläkin hetkellä on krapula. Olen usein krapulassa(melkein joka lauantai ja sunnuntai). Siihen ei kai ole lääkettä mutta itsen juon paljon vettä niin päänsärky lähtee ainakain pois. Minulla krapula on hirveä päänsärky ja oksettaa.
 
Krapulaa edeltävänä iltana ei kannata nauttia alkoholia.


Mutta paras krapulalääke on se että oppii nauttimaan alkoholia keskivertoa suomalaisteiniä fiksummin. Omat rajat on tunnettava, ja niitä noudatettava. Kankkunen on luonnon kosto tyhmille ihmisille.

Tietenkään minä en kärsi kankkusesta nykyään enää ollenkaan. Ottaen huomioon että nautin alkoholini hillitysti. Minä pidän nousuhumalasta mutten löydä mitään iloa "kännissä" olemisessa. Joten tästä voimme päätellä että kaikki paukut yli kolmen ovat turhia.

Ja kun nauttii alkohoolia sivistyneesti sitä ei kehity "deekunkestokykyä" joten pienempikin määrä alkoholia riittää nousuhumalaan.
 
Juu, jännä aihe. Pahin krapula ikinä oli varmaan joskus viime pääsiäisen aikoihin. Join aivan liikaa kun ei siinä vaiheessa kaikkea vipellystä edes tajunnut kuinka paljon oli juotu. Sammuin kesken iltaa sängylle ja muut jatkoivat (Tai no, ne jotka vielä olivat hereillä :roll: ) popittamista. Aamulla oli kieltämättä aika veikeä olo. Ei, en oksenna krapulassa enkä missään muussakaan tilassa koska laattaaminen on varmaan kauhein asia koskaan, mutta vielä krapulaa seuraavanakin päivänä oli aika sumea meininki. Kuin olisi jossain usvan keskellä leijunut.
Mutta joo, sen jälkeen en olekaan siideri/lonkeropöhniä vetänyt, ja muutenkin alkoholipäivien määrä viime pääsiäisen jälkeen on laskettavissa yhden käden sormilla. Ei vaan maistu ei, alkaa vaan etomaan jos näkeekin päärynäsiideripullon. Hyi. :o

Ei miulla ole mitään ihmelääkkeitä krapulan hoitoon. Aika moneen kertaan on kuitenkin sekoiteltu erittäin hunajaisia litkuja kavereille, joiden verensokeri on niin alhaalla, että ne ovat ihan kylmiä ja valkoisia. Siinä kunnossa ovat vaan niin tyhmiä, etteivät suostu juomaan mitään, edes vettä. Siinä sitten vain odotellaan, kun on kaikki mahdollinen oksennettu ulos, että koskas ne sappinesteet tulevat ylös. Se ei kuulemma ole mikään kovin mukava kokemus, sappinesteiden oksentaminen. Siksi pitäisi juoda ainakin vettä, jos ei mitään muuta.
 
Ah, mikä ihana aihe näin krapulapäivänä. :)
Täytyy kyllä myöntää että kirkkaat ei ole minua varten tarkoitettu. Varsinaista krapulaa minulla ei yleensä ole, pientä heikotusta ja hirvittävä jano. Yhden ainoan kerran olen sairastanut niin pahaa krapulaa, että oli pakko oksentaa aamulla. Ei varmaankaan olisi kannattanut ravata niitä portaita ylös ja alas. :D Luojan kiitos, että en pääse vielä muutamaan vuoteen baareihin... Tupakan poltto on muuten krapulassa virhe, ainakin minulla. Yleensä sitä tulee poltettua silti, mutta loppuun asti sitä en varmasti voi polttaa. Olisi hyvä lopettaa tupakan poltto, olemalla joka päivä krapulassa! :lol:
 
Minullakin on ollut krapula tosin vain yhden
kerran(Luojan Kiitos!)Ja se taas johtui väsymyksestä.Pikkusiskollani(7v)Oli
kauhea korvasärky ja hän huusi puolen yötä.
En juuri saanut nukuttua.Olin sen verran
väsynyt,että ajattelin jo kyhätä kyltin ja mennä
marssimaan melusaasteen vastaiseen mielenosoitukseen. :p
Olen perinyt krapula ominaisuuteni äidiltäni.
Minulla krapulan oireet ovat kolmivaiheiset.näin se menee:
1.Näkökenttä sumenee.
2.Kauhea päänsärky.Tuntuu kuin olisi vanne
pään ympärillä ja se puristaa.
3.Sammun.(vaikken olisi juonut mitään :roll: )

Että sillälailla.
 
Ylös