KTK?

Mistäs kansa pitää? Eli mikä on teille se tärkein ja parhain kertomus/osa KTK:sta. Monella varmasti ykköseksi nousee Túrinin tarina. Itsellenikin Narn i Hîn Húrin on tärkeä, mutta en tiedä onko se ihan se ykkönen. Jotenkin Aldarionin ja Erendisin tarina on kaikista sykähdyttävin, tai ainakin minä itse olen pitänyt sitä parhaana. Tarina valoittaa mukavasti elämää Númenorissa tuoden esille ihmissuhteita ja mukavia vivahteita suurempiinkin tapahtumiin.

Kaikista tärkein näin objektiivisesti katsottuna taitaa olla Tuorin tarina ja saapuminen Gondoliniin. Silmarillionissa aihe käydään nopeasti muutamalla sivulla läpi ja niinpä KTK valaisee eniten tätä tarinaa.

KTK:ssa on myös selvästi kolme tieto-/asiakirjoitusta. Saamme paneutua Númenorin saareen ja istariin ja Näkykiviin. Tärkeitä ja mielenkiintoisia osia nämäkin.

Mutta kaikista sekalaisin ja keskeneräisin on Galadrielin ja Celebornin tarina. Lopullista yhtä ainoaa oikeata totuutta ei ole. Uskokoon miten ken tahtoo. Minä pysyn siinä kannassa, että Gala kohtasi Celen vasta Beleriandissa, eli Gala oli ylittämässä Jääraumaa. Silti, nämäkin spekulaatiot ovat osa KTK:ta, onhan kyse Keskeneräisten tarujen kirjasta. Ja on hienoa, että Christopher Tolkien kokosi tämän aikoinaan. Tärkeä lisä meille tolkienisteille, vaikkakin jotkut ovat oikeasti sitä mieltä, että KTK:ta ei välttämättä olisi tarvinnut koskaan julkaista...
 
Moderaattorit nirhatkoon tän postin jos tässä topikissa nyt menen hölisemään vaikka ei saisi. Mutta Keskeneräisten tarujen kirja oli huomattavasti vähemmän haastavaa/vaivalloisempaa luettavaa kuin Silmarillion, ainakin in my humble opinion.


[color=blue:0114f27dff]Mitäs tässä nirhaamaan kun voi siirtääkin. Siis viesti on lennähtänyt tänne Itsensä esittelyketjusta. Vaan mielellämme kuuntelisimme tarkempia perusteluita Tombaniuksen humble-o:lle.

Tik
[/color]
 
Varsin ulkoinen kysymyssarja KTK:sta

Hyvät Keskeneräisten tarujen kirjan omistajat!

Minulla on kirjasta ensimmäinen painos, jossa on vihreät kluuttikannet ja kansipaperi, kirjan välissä (tällä hetkellä kadoksissa) karttaliite. Mutta miten on myöhempien painosten laita? Tietääkseni kovakantisesta on olemassa seuraavat lisäpainokset:

2. p. 1992
3. p. 1995
4. p. 2002
6. p. 2003

Pitänevätkö vuosiluvut paikkaansa? Missä painoksissa on vielä nuo vihreät kannet + kansipaperi ja missä painoksissa kansikuva on painettu kanteen? Ja onko kaikissa painoksissa (irrallinen) karttaliite?

Sitten on Loiston taskukirjalaitos. Kysymykseni: mikä on kirjan korkeus? Puuttuuko karttaliite tosiaan? Ovatko painokset seuraavilta vuosilta:

5. p. 2003
7. p. 2004

Tällä kertaa siis sisällöstä viis - paitsi että mahtaako joku tietää, onko myöhempiin painoksiin tehty mitään korjauksia tekstiin?

Vastauksista etukäteen kiittäen

Tik
 
Re: Varsin ulkoinen kysymyssarja KTK:sta

Tik sanoi:
Pitänevätkö vuosiluvut paikkaansa? Missä painoksissa on vielä nuo vihreät kannet + kansipaperi ja missä painoksissa kansikuva on painettu kanteen? Ja onko kaikissa painoksissa (irrallinen) karttaliite?
Noh, ainakin 4. painos on tosiaan vuodelta 2002. Veikkaisin, tai sellainen käsitys minulla on, että samainen on myös ensimmäinen kansipaperiton painos, luulisin moisen olevan vasta 2000-luvun degeneraatiota. Ja irrallinen oli karttaliite tässäkin, joten varmaan myös muissa painoksissa niin.
 
Minulla on kovakantinen viides painos vuodelta 2003. Tässä kuva on painettu/liimattu kanteen, sisäosat ovat punaiset. Kartta luonnollisesti mukana.
 
Ahaa, nyt minä ymmärrän. Helsingin yliopiston kirjaston Fennica-tietokannassa on virhe. Siellä on merkattu sekä kovakantisen että taskukirjalaitoksen vuoden 2003 painos 5. painokseksi ja 6. p. puuttuu kokonaan. Käytännön koe vielä puuttuu, eli mahtaako siis ensimmäisestä taskukirjalaitoksesta (2003) löytyä maininta 6. painoksesta?
 
Ei tässä minun 2003 painetussa Loisto-pokkarissani mitään kuudennesta painoksesta puhuta, se vain toteaa olevansa viides painos. Auttoiko?
 
Hmm. WSOY:n kotisivulla on esittelyssä KTK:n kovakantisesta 6. painos. Fennica tuntee siitä vain 5. painoksen, mutta samaten ensimmäinen Loisto-pokkaripainos on 5. painos. Joten ilmeisesti virhe on lähtöisin WSOY:ltä, joka on numeroinut molemmat vuoden 2003 painokset, kovakantisen ja pokkarin, viidenneksi painokseksi, mutta pitää kovakantista kuitenkin kuudentena. Mutta painovirheet voivat halutessaan asettua aivan minne tahansa, tällä kertaa sivulle 4. Muutakaan selitystä en osaa antaa. Merrin kirja on siis kuudes painos, vaikka väittää viides olevansa.
 
Minä kovaonninen raukka (ryven itsesäälissä ;) ) en ole mistään onnistunut KTK:ta hommaamaan. Olen katsellut jo pitkään divareita ja vaikka mitä, mutta ei sitä löydy. Kaikkialta on painos loppu. Nyt tästä tuli tällainen valitusvirsu, sillä unohdin viestini idean kuin se solahtaisi viemäristä alas.
 
Herugrim sanoi:
Minä kovaonninen raukka (ryven itsesäälissä ;) ) en ole mistään onnistunut KTK:ta hommaamaan. Olen katsellut jo pitkään divareita ja vaikka mitä, mutta ei sitä löydy. Kaikkialta on painos loppu. Nyt tästä tuli tällainen valitusvirsu, sillä unohdin viestini idean kuin se solahtaisi viemäristä alas.

Kokeilepa Oulun Kirja-Antikvariaattia, Asemakatu 26. Ainakin heidän myyntiluettelossaan netissä on KTK, hinta 12 euroa. Toivottavasti myös karttaliite on mukana.
 
Oi, ihanaa, kiitos Tik! En huomannut viestiäsi ennen kuin nyt. Pitääpä käydä tuolla heti kun saan vähänkin rahaa käsiini. Ehkä jo huomenna, jos saan ruinattua sukulaisilta vähän rahaa (kaikki menivät nimittäin digiboksiin.). Kiitos ja kumarrus!
 
Kas kas, HarperCollins julkaisee 1.10.2020 ensimmäisen kuvitetun laitoksen Unfinished Talesista teoksen 40-vuotisjuhlan kunniaksi. Kuvittajia on peräti kolme eli ne suuret nimet: Alan Lee, John Howe ja Ted Nasmith. HarperCollinsin sivuilta ei vielä löytynyt tietoja, mutta Amazon sitä jo mainostaa:

 
Saataisiinkohan tuo myös jossain vaiheessa suomeksi? Alkaa nimittäin tympiä sen nykyisen ankeanvärisen mörököllikannen katselu, joten ihan vain tyylikkäämpien kansien puolesta olisi mukava saada uusi suomenkielinen laitos. Kuvitus on tottakai plussaa.

Kysyntä saattaisi kyllä olla aikalailla olematonta, mutta ehkä joku pikkupikkupainos ihan vain kulttuuritekona...:nolo:
 
Ainahan voi askarrella kirjalle omat irtokannet, jos virallinen kansi ei miellytä. Uusi painoskaan ei välttämättä hivelisi kaikkia silmiä, mutta sellainen olisi kyllä hyvä saada ihan vain siksi, että useampi ihminen voisi hankkia opuksen omaan hyllyynsä. Tällä hetkellä kaikki KTK:ta halajavat joutuvat käsittääkseni turvautumaan käytettyjä kirjoja myyvien tahojen tarjontaan.
 
Kas kas, HarperCollins julkaisee 1.10.2020 ensimmäisen kuvitetun laitoksen Unfinished Talesista teoksen 40-vuotisjuhlan kunniaksi. Kuvittajia on peräti kolme eli ne suuret nimet: Alan Lee, John Howe ja Ted Nasmith. HarperCollinsin sivuilta ei vielä löytynyt tietoja, mutta Amazon sitä jo mainostaa


Kuvitettu laitos Ilmestyy suomeksi WSOY:ltä tämän vuoden lokakuussa:

 
Kas. Samalla selvisi, että Joulupukin kirjeistä on tulossa laajennettu laitos. Täytynee siis laittaa rahaa säästöön, että saa molemmat hankittua syksyllä.
 
Tarkistinpa vain Keskeneräisten tarujen kirjan kuvitetun laitoksen ennakkotietoja ja totesin, että verkkokaupat ovat yksimielisiä sen arvioidusta ilmestymispäivästä: 15. lokakuuta. WSOY:n omilla sivuilla lukee edelleen "lokakuu 2021".

Samalla tulin nähneeksi verkkokauppojen hintahaitarin: kalleimmalta vaikuttaa Prisma (27,90€) ja edullisimmalta Adlibris (20,90€ - CDON antaa saman hinnan ja myyjäksi ja toimittajaksi Adlibriksen). Suomalainen ja Akateeminen ja Booky ovat siltä väliltä, muita en ottanut selville. Toisaalta myös Adlibris veloittaa 3,90€ alle neljänkympin ostoksista, joten ehkä vierailu kivijalkakaupassa olisi jälleen kerran kannattava vaihtoehto (varsinkin kun pääsee samalla nuuhkimaan kirjoja).

Edit: Book Depository iski pohjat: ennakkotilauksen normaalihinta 18,20€, tarjouksessa 16,29€, ilmainen toimitus kaikkialle maailmaan. Onkohan tämä edes luotettava myyjä? Meinaan tuo ilmainen toimitus joka kolkkaan halvan hinnan päälle tuntuu jopa hieman oudolta
 
Last edited:
Edit: Book Depository iski pohjat: ennakkotilauksen normaalihinta 18,20€, tarjouksessa 16,29€, ilmainen toimitus kaikkialle maailmaan. Onkohan tämä edes luotettava myyjä? Meinaan tuo ilmainen toimitus joka kolkkaan halvan hinnan päälle tuntuu jopa hieman oudolta

Book Depository on ihan luotettava, joskin valitettavasti nykyään Amazonin omistama. Sitä en tiedä, millä ilveellä tekevät rahaa!
 
Ylös