Kuka hän on? Mikä se on?

Nainen, miekka ja kukka, joka liittyy läheisesti Rohanin kuningashautoihin; sanoisin melko vahvasti, että hän on Rohanin miekkaneito Éowyn.

P.S. Kaunis taideteos!
 
”Cirionin ja Eorlin tarinassa kerrotaan, että Elendilin haudalla kasvoi valkoista alfirinia.[7] Christopher Tolkien sanoo kommentissaan, että kyseessä on "sama kasvi kuin Rohanin kuninkaitten kumpujen simbelmynë Edorasin luona ja uilos, jota Tuor näki Gondolinin suuressa rotkossa esiajoilla," mutta hänen mukaansa "oletettavasti [Legolasin] laulussa ei tarkoiteta samaa kukkaa".[8] Legolasin laulussa mainittu alfirin on keltakukkainen.[9]


Tämä Kontuwikistä napattu tieto antaisi lisää mahdollisuuksia. Mehän emme näe kukan väriä tuosta taulusta.


Éowyn on todellakin ilmeisin vaihtoehto, mutta pääsisimmekö vielä kauemmas historiaan?
 
Veikkaan vahvasti Tikin osuvan oikeaan, mutta tilanteen hieman toiseksi. Satuin nimittäin saamaan käsiini Tolkienin alkuperäisen käsikirjoituksen Pelennorien kenttien taistelusta ja se oli aavistuksen erilainen julkaistuun versioon nähden. Tolkien oli jättänyt sen Suomessa käydessään (vastoin virallisia tietoja joiden mukaan hän ei koskaan täällä vieraillut) isäntäväelleen kiitokseksi heidän vieraanvaraisuudestaan. Ilmeisesti hänellä oli kopio siitä tai oli siinä vaiheessa jo hylännyt kyseisen version. Minulle teksti päätyi kyseisen isäntäväen jälkeläisten annettua sen myyntiin eräälle Etelä-Helsingin antikvariaatille, jonka seinällä sen kehystettynä huomasin. Yhtä kaikki näin se kuuluu (tai tässä tapauksessa lukee). Lopullisesta versiosta eroavat kohdat (omana vapaana käännöksenäni) boldattu:

Sitten hän oli kuulevinaan mielensä mustuuden läpi että Dernhelm puhui; mutta nyt ääni kuulosti oudolta ja muistutti jostakin toisesta äänestä jonka hän oli tuntenut.
"Tiehesi, hirviö, haaskojen herra! Jätä kuolleet rauhaan!"
Kylmä ääni vastasi: "Älä tule Nazgûlin ja hänen riistansa väliin! Tai hän ei surmaakaan sinua vuorollasi. Hän vie sinut valitusten taloihin kaiken pimeän tuolle puolen jossa lihasi riivitään ja käpertynyt sielusi viedään alastomana Luomettoman Silmän eteen."
Miekka helähti kun se vedettiin tupesta. Hetken Eowyn tunsi tuulen kasvoillaan ja ajan pysähtyvän ympärillään. Hän poimi maasta lukuisten sotilaiden ja ratsujen jaloissa tallautuneen kukan, haistoi sitä ja pienen hetken jälkeen loi katseensa Nazgûlien Herraan, sanoi: "Tee mitä tahdot: mutta minä estän sen jos voin" ja asetti kukan takaisin maahan varovasti kuin ei haluaisi sen kärsivän enää yhtään enempää.
"Estät minut niinkö? Voi hullua! Elävä mies ei minua estä!"
Silloin Merri kuuli kaikista äänistä tuohon hetkeen vähiten sopivan. Kuulosti siltä että Dernhelm nauroi ja hänen äänensä helisi kuin teräs. "Mutta en ole elävä mies! Edessäsi seisoo nainen. Olen Eowyn Éomundin tytär. Seisot minun ja herrani ja sukulaiseni välissä. Tiehesi, jollet ole kuolematon! Olet elävä tai epäkuollut, minä isken sinua, ja sinä kuihdut edessäni kuin tuo kukka, jos häneen kosket!"


Disclaimerina sanottakoon, että ylempi on täyttä huuhaata, mutta teki mieleni kirjoittaa tämä pienessä inspiraationpuuskassa. :D
 
Éowyn on todellakin ilmeisin vaihtoehto, mutta pääsisimmekö vielä kauemmas historiaan?

Pompöösi tukkalaite tosin sopisi huonosti Éowynille, se ei olisi mahtunut minkään kypärän alle. Samaa voitaisiin sanoa muuten lupaavasta, ensimmäisellä ajalla eläneestä neiti Halethista, josta Katarzyna Chmielin erinomainen kuva.
http://kontu.wiki/Tiedosto:Kasiopea-Haletha-i-Caranthir-2015-08-17.jpg

Haltioiden ja numenorilaisten naiset eivät tiettävästi kantaneet aseita, mutta jokin sopiva barbaarikansa voisi tulla kyseeseen. Gondoria kolmannen ajan toisen vuosituhannen jälkipuoliskolla vaivanneista "vaunumiehistä" (Wainriders) kerrotaan että "sen kansan tapana oli kouluttaa aseiden käyttöön myös tyttöjä" (Keskeneräisten tarujen kirja, s. 396). Kun Gondorin kuningas Calimehtar oli vuonna 1899 torjunut vaunumiesten hyökkäyksen, niin vaunumiesten orjat nousivat sen jälkeen kapinaan. Tämä kapina kuitenkin epäonnistui, ja sen tukahduttamiseen osallistuivat myös vaunumies-kansan nuoret naiset. Kuvassa voisi olla jonkun vaunumiesten päällikön tytär, tyytyväisenä onnistuneiden kotilieden turvaamistoimien jälkeen.
(Kukka saattoi olla tuolla hetkellä myös värjääntynyt kuten Jörg von Frundsberg -laulussa: "...alle Blümlein standen rot, tra la la la la la la, heissa, wie schneit der Tod, lerman vor Pavia...")

Minkä niminen tämä nainen voisi olla? Tolkien ei kerro juuri mitään itäläisten kielistä, mutta koska vaunumiesten sanotaan olleen "ehkä kansojen salaliitto", niin kenties heidän joukossaan oli myös rohanilaisten esi-isien, pohjalaiskansojen jäseniä. Joidenkin pohjalaisten liittoutumisesta itäläisten kanssa Gondoria vastaan aiemmin toisella vuosituhannella kertoo Sormusten herran liite kuninkaista ja hallitsijoista, 4, Gondor ja Anárionin perijät (s. 1078). Tolkien antoi rohirrimille muinaisenglantilaisia nimiä ja toisen vuosituhannen pohjalaisille gootinkielisiä nimiä, joten ehkä voimme keksiä kuvan esittämälle soturiprinsessalle sopivan germaaniselta kalskahtavan nimen. Esimerkiksi Ildbloma kuulostaa minusta hyvältä.
 
Last edited:
Kiitoksia vastauksista! :heart:

Tolkien on käsittääkseni saanut moitteita naisten vähäisestä määrästä ja merkityksestä taruissaan, tai heidän vaisuista rooleista ja kuvauksista? (Tämä ei ole minun mielipiteeni)

Siksikin kuvan nainen kiehtoo miuta, ja haluan hakea vaihtoehtoja, jos niitä löytyy. Äkkiseltään ja lunttaamatta minun mieleeni Keski-maan historian naishahmoista tulee ainoastaan

Varda, Yavanna ja Nienna (valier)
Eikös heitäkin ollut 7...

Melian (Maia?)

Lúthien, Galadriel, Arwen, Idril (haltiat)

Nienor ja Éowyn (ihmiset)


Toki heitä on varmasti huomattavan paljon enemmän, mutta nämä tuli äkkiä mieleen.


Oliko Gondolinin tuhossa mainittu muita naisia kuin Idril? Onko nainen mahdollista sijoittaa Gondoliniin?


Kyllä hänestä suurella todennäköisyydellä Éowyn tulee, mutta tämmöinen leikki on miusta hirmu jännittävä! :)
 
Itse mietin hetken aikaa Idrilin lisäksi Elwingiä, Erendisiä ja Morwenia (Eledhweniä, mutta Kontuwikiä selattuani myös Théodenin äiti Morwen olisi mahdollinen). Näillä kaikilla varmaankin oli miekka, mutta en keksinyt merkitystä kukalle. Jos kuvan taustalla olevat spiraalit tulkitsee vedeksi (toinen mahdollisuus on kai pilvet), se voisi sopia Elwingiin ja ehkä Erendisiin, mutta Elwingin kuvasta odottaisi löytävänsä jonkin viittauksen joutseniin...

Sopivasti väritettynä ja ilman miekkaa kuva voisi sopia myös Kontuwikiin lainattuun Kultamarjan kuvaukseen.

Valat ja maiat eivät varmaankaan tarvitse miekkaa, ja siksi pitäisin ihmistä tai haltiaa paremmin sopivana.

Ylimääräiset elementit voisi kyllä selittää keksimällä jonkin erityisen tilanteen, johon kuva liittyy: "Yavanna pitää käsissään Aulën takomaa miekkaa ja suree sitä, miten hänen kukilleen tulee käymään tulevien sotien melskeissä", "Galadriel pohtii Eldamarin rannalla, seuraako hän Fëanoria vai jääkö Länteen"
 
Haltioista vielä ainakin Amárië, Míriel, Indis, Nerdanel, Aredhel, Nellas, Elenwë ja moni muu ensiajalla. Näistä Aredhel oli eniten rebel-tyyppiä ja piti metsästyksestä.

Ensiajan edainissa oli monta vahvaa naista: Emeldir, Aerin, Rían... Näistä Emeldirille ehkä miekka sopisi parhaiten.

Valarista Nessa, mutta ei miekan kanssa. Maiarista Uinen tai Morgothin varjonhenkiä vastaan taistellut Arien paremminkin? Laurelinin kukka? Mutta se miekka: kadonneesta valarista Makarin sisar Meássë oli sotaisa tyyppi, joskin suosi enemmän keihästä kuin miekkaa.

Kolmannella ajalla toki vielä Gilraen, jos vielä osaisi selittää kukan ja miekan. Valacarin pohjalainen puoliso Vidumavi oli kotoisin paljon sotia käyneestä heimosta mutta ei liene itse ollut soturi.

On myös niitä, jotka vaativat kuvaukseensa ehdottomasti jotakin muuta. Esim. Berúthielia esittävässä kuvassa on oltava vähintään yksi kissanroikale.

Mithrellas ja Nimrodel salohaltioista eivät myöskään olleet sotaisia hahmoja.

Kääpiönaisista tunnetaan nimeltä Dís, mutta hänellähän oli parta. Hobittikaan tämä ei voi olla. Sotaisimman tunnetun hobittinaisen henkilökohtainen ase oli sitäpaitsi sateenvarjo. Ellei tämä ole metaforistinen Lobelia S.-R.???

Toiselta ajalta Erendis ei olisi varmaan hyväksynyt miekkaa, Ancalimë kenties ei hänkään.
 
Oijoijoi :D Mie niin arvelinkin että täältä voisi löytyä apuja tiedon sekä mielikuvituksen suhteen. Miun täytyy tutkistella näitä vaihtoehtoja, ja tykkäsin myös ajatuksesta löytää kuvalle tilanne, joka selittäisi kuvan elementtejä, tai niiden puuttumista. Mutta sittenhän tää taitaisi jo ryöstäytyä käsistä. :joy:
 
Jaamarin tarina oli hieno, mutta kannatan silti monista vaihtoehdoista Erendistä. Kaksi lahjaa Aldarionilta ensin annettu miekka ja jälkimmäinen kukka jota neiti arvosti enemmän. Ei tässäkään taida olla mitään perää.
 
Ylös