Kuka pelkää konnavahtia?

Ereine

Kontulainen
Parillakin foorumilla on käynyt ilmi että valvojat oikeasti pelottavat käyttäjiä, varsinkin jos he osallistuvat keskusteluun siviilihenkilöinä, heidän mielipiteensä tuntuvat painavan enemmän kuin tavallisten käyttäjien. Eräällä foorumilla sama pätee erilaisiin merkkihenkilöihin, jotka erottuvat selkeästi joukosta. He ovat alan asiantuntijoita ja aremmalle voi olla vaikeaa tulla mukaan keskusteluun.

Onko tuo ongelma Konnussakin? Vaikuttavatko konnavahdit vaikeasti lähestyttäviltä tai jopa pelottavilta? Kukaan oikeasti pelkäävä tuskin uskaltaa sitä tunnustaa mutta oletko pelännyt valvojia joskus aiemmin?
Onko parempi että valvoja on ystävällinen ja kohtelias vai ankara auktoriteetti? Saako valvoja valvoa keskustelua jossa itse on mukana (voin tunnustaa itse kerran olleeni rajalla jossa moderointi ei ollut ihan sopivaa)? Suhtautuvatko Konnun valvojat eri tavalla ystäviinsä?


Minulla on taipumusta yrittää päteä ja helposti muotoilen viestini niin kuin ajattelisin mielipiteeni olevan lopullinen totuus, sellainen tunne minulle ainakin tulee. Saako konnavahtiuteni sitten pätemisen vaikuttamaan painokkaammalta?

(viestin mahdollisesta laaduttomuudesta voi syyttää Oulun miittailijoita jotka pakottivat minut syömään liikaa).
 
Kun tulin Kontuun ensimmäisiä kertoja ikiomalla nimimerkillä, olin vähän siinä rajoilla, että pelkäänkö valvojia vai en... Ei oikein uskaltanut kirjoittaa viestejä, kun pelkäsi, että joku valvoja tulee ja puree ja mesoaa, että poikkesin aiheesta tai kirjoitin pilkkuvirheen tms. Kukaan ei valittanut ja sitten uskalsin jopa aloittaa ihan uuden keskustelunkin. Arvaa, että se oli aika jännää, että tyrmätäänkö se vai ei. :shock: Ei tyrmätty ja enää ei pelota!
Kai tässä minäkin olen ihan hyvin käyttäytynyt täällä vai onko sittenkin konnavahdeilla jotain sanottavaa...?
 
Jos konnavahteja pitää pelätä on mielestäni jotain silloin pielessä. Eiköhän kaikki konnavahdit kuitenkin pyri ystävälliseen lähestymistapaan jos jotakuta joudutaan ohjeistamaan, neuvomaan tai muuten ohjaamaan oikeille raiteille (mielestäni on myös täysin suotavaa huomauttaa konnavahdille jos hän ei ole käyttäytynyt asiallisesti). :)
 
Parempi ainakin uusille käyttäjille minusta, että konnavahti on tuki ja turva ja mukava opastaja, jonka neuvoista on mukava ottaa opikseen. Kuka haluaisi käyttä jotain foorumia, jossa valvojat ovat ylivaltiaita ja pelättyjä, paisuneita auktoriteettejä ehtymättömine moitevarastoineen?

Nyt taidan muuten olla vähäsen tyhmä, mutta mitenkäs niitä konnavahteja oikein syntyy...?
 
Ehkä joskus on tullut korjattua jonkun viestejä vähän tylyyn sävyyn, jos tuntuu ettei oppi ole mennyt perille ensimmäisellä eikä toisellakaan opastuskerralla. En tiedä, ihmisetkin kokevat tylyyden niin eri tavoilla. Mikä toiselle on täysin neutraalia opastusta, on toiselle pelottavaa ja uhkaavaa moitetta.

En käy oikeastaan muilla foorumeilla, joten en osaa vertailla Konnun tilannetta muihin. Mutta kuvittelisin, että täällä on aika hyvä tunnelma. Opastetaan tarvittaessa lujallakin kädellä, mutta henkilökohtaisuuksiin ei mennä.

En näe mitään syytä, miksi minun pitäisi hoitaa tätä pestiä ankaruudella, olemalla joku pelottava auktoriteetti. Näen itseni lähinnä foorumin käyttäjänä siinä missä muutkin, minulla nyt vain on mahdollisuus korjata viestejä tai lukita topikkeja. Kävisin täällä kuitenkin, joten samallahan tämä valvontakin hoituu. Miksi minun edes pitäisi olla pelottava, kun en ole sitä muutenkaan irl? Enkä usko, että pystyisin esittämään erityistä auktoriteettia, feikki näkyisi nopeasti läpi.

Omasta mielestäni en kohtele Konnun ulkopuolellakin tutuiksi tulleita kävijöitä sen kummemmin kuin muitakaan (ja loppujen lopuksi sellaisia tuttuja on minulla hyvin vähän). Jos tuttavani aloittavat topikin, josta on ollut jo keskustelua, niin sitten laitan sen lukkoon tai ohjaan keskustelua muille urille. Pari kertaa niin on käynyt. Oletan tuttujeni olevan sen verran kypsiä ihmisiä, etteivät odotakaan erilaista kohtelua vain siksi, että sattuvat tuntemaan jonkun konnavahdin henkilökohtaisesti. Menisi vähän jo "etteks te tiedä kuka mää oon?!" -tyylikseksi pelleilyksi. :mrgreen:
 
Hauska aihe. Kun itse ajat sitten liityin Vihreään lohariin niin yritin olla aika tarkkana uusien aiheiden kanssa ja varoa kirjoittamasta kaikkea tyhmää, aluksi tuli pari tyhmää topikkia jotka lukittiin, mutta kyllä sitä tavoille oppi. Jokainen sitä joskus laittaa aiheen josta on jo topik, ei se ole niin ihmeellistä tai pelottavaa jos se lukitaan. :p Ja jos on laittanut topikin joka on lukittu ei se tarkoita että joutuisi jollekin "mustalle listalle". ;)

Eli siis itse en pelkää konnavahteja, jos miiteissä tapaa ihmisiä ja joku on konnavahti/valvoja en suhtaudu häneen mitenkään erilailla kuin muihinkaan kontulaisiin..

Kannattaa siis toki varoa ja tarkastaa että suunnitellusta topikista ei ole jo aihetta, mutta jos pistää vahingossa ja topik lukitaan niin so what? Sellaista sattuu.

Jos konnavahti on mukana keskustelussa ja toimii samalla hieman auoktoriteettina niin se on luonnollista, koska konnavahtien tarkoitus on hieman ohjata keskustelua jne. Mutta jos konnavahti kirjoittaa mielipiteensä johonkin P-pöydän aiheeseen ei siihen pidä suhtautua yhtään eritavalla kuin tavallisenkaan käyttäjän viestiin.

Sekavaa, tiedän. Oli vain kirjoitusolo.
 
Ereine sanoi:
Onko parempi että valvoja on ystävällinen ja kohtelias vai ankara auktoriteetti?
Valvojan tulee olla sitä mitä hän on - valvoja. Tämä tarkoittaa neutraalia auktoriteettia, joka ei ota henkilökohtaisella tasolla valvojapäätöksillään kantaa mihinkään. Hyvä malliesimerkki on kaiken maailman virkamiehet. Byrokraattisuuden mukana usein tuleva tuntu jonkinlaisesta etäisyydestä on oire ja merkki hyvin hoidetusta virkamies- tai valvojahommasta. Auktoriteetti on tehokkaimmillaan ollessaan neutraali, ja sellainen sen pitääkin olla.

Saako valvoja valvoa keskustelua jossa itse on mukana (voin tunnustaa itse kerran olleeni rajalla jossa moderointi ei ollut ihan sopivaa)? Suhtautuvatko Konnun valvojat eri tavalla ystäviinsä?
Tietenkin valvoja saa valvoa keskustelua, jossa on itse mukana. Miksei saisi? Jos keskustelu, johon hän osallistuu, vaikuttaa jotenkin hänen valvojatoimintaansa, hän on huono valvoja ja hänet pitäisi vaihtaa. Vielä hölmömpi järjestelmä johon olen netissä törmännyt on se, että valvoja ei saa osallistua keskusteluihin. Tämä ei ole tarpeen kuin tapauksissa, joissa on huono valvoja, ja kyllä jo parinsadankin aktiivikäyttäjän joukosta löytyy aivan riittämin valvojia.

Konnun valvojien suhtautumisesta eri ihmisiin en osaa sanoa mitään, koska juuri minkäänlaista kuvaa heistä minulla ei ole.

Minulla on taipumusta yrittää päteä ja helposti muotoilen viestini niin kuin ajattelisin mielipiteeni olevan lopullinen totuus, sellainen tunne minulle ainakin tulee. Saako konnavahtiuteni sitten pätemisen vaikuttamaan painokkaammalta?
Jonkinlainen auktoriteettiasema yhdistettynä painokkaisiin mielipiteisiin vaikuttaa tietenkin hieman vähemmän itsevarmoihin yksilöihin, mutta silloin ei ole ongelmaa jos käsitys realiteeteista on kunnossa. Ei tarvitse siis kantaa huolta minusta. :)

Ei kuitenkaan pidä sortua ajattelemaan foorumia valtiona ja moderaattoreita valtion virkamiehinä. On totta, että byrokraattinen etäisyys ja neutraalius ovat ominaisia äärimmäisen tehokkaalle valtiotoiminnalle, mutta tuskin enemmistö kontulaisista tahtoisi tästä mitään valtiopelleilyä? Valvojalla saa olla omia mielipiteitä ja kavereita sekä henkilökohtainen kirjoitustyylinsä, ei tämä mikään valtio ole tai edes mbnet.
 
Kiletämättä välillä valvojat voivat olla ika pelottavia, Konnussa ja mullakin foorumeilla. Tähänkin kesskusteluun en ensim meinannut uskaltaa vastata. :wink:
Minä kun loukkaannun niin helposti ja olen yli-itsekriittinen, että saatan pienestäkin oikaisusta säikähtää. Juuri sellainen etäisempi lähestymistapa on minusta paras. Joskus muilla foorumeilla on tullut tunne, että on henkilökohtaisesti loukannut jotain valvojaa, kun heiltä tullut teksti on ollut niin ilkeän kuuloista.
 
En sano, etteikö konnavahdit olisi kivoja tyyppejä ja hyvä olla olemassa, mutta teitä minä kyllä katson ylöspäin ja pelonsekaisella kunnioituksella, jos sen haluatte tietää. Eli olkaahan kilttejä pienille käyttäjäparoille... :D
 
Eipä meitä valvojia ainakaan täällä Konnussa tarvitse pelätä.
Olemme aina pyrkineet neuvomaan ja opastamaan uusia eikä heti ensimmäisenä olla huutamassa ja ottamassa silmätikuksi jos jotain väärää vahingossa tekee alussa.

Itse kirjoittelen keskusteluihin jotka kiinnostavat itseäni, olin sillä alueella valvoja tai en. Sitten on toki keskusteluita, joihin en itse sano mitään - muuta kuin ehkä valvojana - mutta luen silti niitä keskusteluita päivittäin vaikka niissä ei olisi huomauttamistakaan.

Eli jos olen joskus jolle kulle pahasti sanonut niin nöyrimmät anteeksi pyyntöni. :)
 
Täällä valvojat ovat minun mielestäni ihan jees, ei niuhoteta turhista eikä lukoteta mitään oman auktoriteetin vahvistamisen vuoksi. Ei tule kuin ehkä kolme valvojaa mieleen näin äkkiseltään (Merri, Thali, Ereine), kuinka paljon teitä oikeastaan on?

Mutta olen kyllä jossain muualla havainnut sen, että valvojakulttuuri on aika mielenkiintoista...joskus tuntuu, että monille valvojille valvominen on elämäntehtävä, ja vähänkin "turha" tai viisi vuotta sitten käsitelty aihe lukotetaan heti. Joskus tuntuu myös, että asioista ei saa puhua, vaan pienikin vaara siitä, että joku "loukkaantuu" keskustelusta, aiheuttaa lukon. Täällä sellaista ei mielestäni ole nähtävissä, vaan homma toimii kuten pitääkin. Mielestäni valvomisen tärkein pointti on, ettei tule mitään laittomuuksia eikä liikaa aiheiden päällekäisyyttä. Kieliasuun puuttuminen ei ainakaan yksittäisten henkilöiden kohdalla taas ole mielestäni oleellista.
 
Konnavahdit ym valvojat eivät varsinaisesti pelota.
Täytyy tunnustaa, että jos saan yksityisviestin valvojalta miltä tahansa foorumilta, niin se on pelottavaa. Herää aina mielessä kysymys "mitä väärää olen tehnyt?"

Jos valvojat ovat kohteliaita ja ystävällisiä yleensä ja niille, jotka tekevät virheitä joskus, niin eivät he silloin pelota. :)
 
Itse olen aina yrittänyt olla aika neutraali valvoja omilla alueillani, myönnän että toisaalta se kädestä pitäen opastaminen on jäänyt aika vähäiseksi, mutta toisaalta en sivaltelekaan kuin "rikostaan" tuhannetta kertaa uusivia. Yleensä en jää tappelemaan netissä, koska en sitä IRL:kään harrasta ja se menee aina vain jänkkäämiseksi, mutta omilla alueilla (Elokuvateatteri & Kirjasto) se ei tulisi kysymykseenkään. Saman linjan olen pitänyt sekä tuttuihin että tuntemattomiin, koska jos tuttu tuollaisesta suuttuisi, niin vika olisi kyllä ihan muualla kuin minussa.

Aikaisemmin, ""rivikäyttäjänä"" en pitänyt konnavahteja mitenkään erityisen auktoriteetteinä, mutta nämä jonkun alan asiantuntijat pelottivat paljon enemmän. Edelleenkin vältän laittamasta omaa, maallikkomaista mielipidettäni jargonväittelyn väliin, koska sinnehän se unohtuu. Joten kyllä, osalla Käärmeen käyttäjistä on oman koulutus- ja mielenkiintopohjansa takia enemmän painoarvoa sanoilleen joissain aiheissa kuin muilla.
 
Konnavahteja on niinkin monta kuin 22, jos laskin oikein. Kaikki eivät selvinneet Suuresta Konnavahtipuhdistuksesta (jäljellä ovat Dúnadan, Mirabella, Aila, Icegorn, Mederit, Incanus, Hexa, Thali, Laurana, Haltiamieli, tumbe, Gandar, Riku, Telccu, Samooja, Ereine, targuin, Utum-Kodur, Farian, Fili Dwarf, Danyan ja Hathaldir, Merri ei siis konnavahti ole vaan pääpomo).

Eräällä foorumilla jossa käyn suurin osa valvojista on kaksoisidentiteetillä, heillä on normaali peruskäyttäjäidentiteettinsä ja valvojahenkilöllisyys, joka on yleensä hieman roolipelihenkinen (esimerkiksi Lock-Bearer, Thread Stalker ja Rogue Moderator). Foorumi on viime aikoina kokenut suuren mullistuksen, jonka aikana viiden salaisen valvojan henkilöllisyydet paljastuivat, yksi vasten tahtoaan. Olin yllättynyt että olin neljä vuotta keskustellut heidän kanssaan enkä ikinä epäillyt että he voisivat ollla valvojia. Sellainen systeemi ei oikein ehkä sopisi Kontuun.
 
Ehkä on juuri hyvä, että valvojat kohtelevat kaikkia samalla tavalla eikä normaalielämästä tuttuja erilailla. Eiväthän kai konnavahditkaan voi olla 100% varmoja kuinka paljon täällä oikeasti niitä tuttuja liikkuukaan nimimerkin takana. :wink:
 
Lyhyt pinna ja tyly moittiminen olisivat minulle hyvin ominaista, mutta minä yritän ihan oikeasti pitää ne kurissa. Eipä Majatalossa kovin usein moitittavaa ilmenekään, väki käyttäytyy oikein siivosti :) (tai sitten muut valvojat ehtivät ensin) En muista, että olisin viime aikoina lukinnut tai poistanut juuri mitään, mieluummin laitan viesteihin kommentteja varoittaakseni, että tähän suuntaan jatkamisesta voi seurata lukkoa tai viestien poistamista. Mielestäni vasta ääliömäisyyden itsepintainen jatkaminen antaa aihetta oikeasti vakaviin toimenpiteisiin. Kirjoitusvirheistäkään en jaksa niuhottaa (teen niitä itsekin) joten useinmiten korjaan vain erityisen silmäänpistäviä virheitä ja kirjoitusvirheitä, jotka voivat aiheuttaa väärinymmärrystä.

En ole koskaan tullut ajatelleeksi, etten saisi osallistua valvomiini keskusteluihin tai valvoa keskuseluja, joihin osallistun. Ehkäpä toisten valvojien esimerkki on muovannut sitä, miten valvojan pitää mielestäni käyttäytyä. Tuntuisi myös aika absurdilta moittia muita, jos itse samalla käyttäytyy huonosti. :roll: Huutaa vaikkapa jollekin siitä, että tämä jatkuvasti meuhkaa ja huutaa keskusteluissa. :p

En ole myöskään koskaan pitänyt itseäni auktoriteettina, en sen enempää valvojuuden kuin Legolasin toimittamisen ansiota. Kumpikaan ei tee minusta yhtään viisaampaa tai asiantuntevampaa. Tai, no, yhden kerran olen vedonnut lehdenteon tuomaan kokemukseen novellien kommentoimisessa, mutta siitä on aikaa enkä tehnyt sitä valvojana vaan normaalissa keskustelussa esittämäni mielipiteen perusteluna. Ja siitä on aika paljon aikaa. :oops:
Yleisesti ottaen auktoriteettiasema tuntuu ainakin minusta luovan paineita, koska isot saappaat pitäisi myös kyetä täyttämään. Se olisi liian stressaavaa minulle.
 
Kyllä minua konnavahdit aluksi pelottivat. Tunnustan. Avatarin valitsemisen kanssa sattui kommellus ja sain siitä huomautuksen. Aivan ystävällisen sellaisen. Tunsin itseni kuitenkin niin noloksi, että en uskaltautunut vähän aikaan tehdä mitään tarkastamatta asiaa todella hyvin. Nyt tämä asia on tietenkin jo normalisoitunut, kun olen oppinut "talon tavoille".

Joskus keskusteluissa hiukan pelottaa olla eri mieltä konnavahdin kanssa. Konnavahdin tuntee moni ja heitä pidetään yleisesti suhteellisen fiksuina. Silloin pelkää muiden asettuvan tämän puolelle helpommin kuin "rivikontulaisen". Oikeasti asia ei kuitenkaan mene näin. Olen huomannut. Se ajatus kuitenkin tulee minulle vaistomaisesti.
 
Ereine sanoi:
Eräällä foorumilla jossa käyn suurin osa valvojista on kaksoisidentiteetillä.
Onneksi Käärmeessä ei (tietääkseni) moista meininkiä ole, itse ainakin kokisin sen jotenkin huijaamiseksi, jopa lapselliseksi pelleilyksi. Ja olisihan se nyt jotenkin typerää moderoida "valeasussa" sellaisia ketjuja, joihin itse osallistuu jo toisella nimellä. Mielestäni moderaattorin tulisi pystyä osallistumaan keskusteluihin ihan omana itsenään.

Jos täältä nyt ihan oikeasti joku "peruskäyttäjä" paljastuisikin olevansa myös konnavahti eri nimellä, niin voisin siitä jopa loukkaantua.
 
Suurin syy kaksoisidentiteetteihin on kai että käyttäjä voi jatkaa keskustelua suhteellisen tavallisesti, valvojiin kuitenkin suhtaudutaan eri tavalla. Toinen syy on se että tuo foorumi (forums.tolkienonline.com) on suuri ja täynnä ties minkälaista väkeä. Tappouhkauksia ei välttämättä halua saada henkilökohtaiseen sähköpostiinsa, piilovalvominen tuntuu turvallisemmalta. Siellä on myös pohdittu sitä voiko valvoa keskusteluita joissa itse on mukana. Siellä keskustelu on kyllä vähän erityyppistä. Konnussa valvojan työ on oikeastaan kokonaan pieniä korjauksia ja lukitsemista, kahden peräkkäisen viestin yhdistämistä ja lainausten poistamista tai editointia ja erilaisista asioista muistuttamista. Suurimman osan ajasta vie viestien lukeminen, varsinaista valvomista tarvitsee harrastaa harvemmin. En edes muista milloin viimeksi olen joutunut johonkin asiaan puuttumaan, vaikka käynkin täällä joka päivä ja luen alueideni kaikki viestit. Joskus jotakin jää kyllä huomaamatta, sen takia kai huoneissa on useampi valvoja.
Tuolla toisella foorumilla taas säännöllisesti syntyy riitoja ja kriisitilanteita, en todellakaan haluaisi olla valvoja siellä.
 
Kyra sanoi:
Joskus keskusteluissa hiukan pelottaa olla eri mieltä konnavahdin kanssa. Konnavahdin tuntee moni ja heitä pidetään yleisesti suhteellisen fiksuina.

Njaa, tiedä nyt tuosta. :) Itse olen käynyt tasan ensimmäisessä The Miitissä ja sen jälkeen kontulaistapaamiset voi oikeastaan laskea yhden käden sormilla. Tietty en voi nyt kaikkien konnavahtien puolesta puhua, mutta itse todella tunnen täältä foorumilta vain aavistuksen verran väkeä verrattuna koko kävijämäärään. Tavannut olen monia, mutta en laske sitä vielä ihan "tuntemiseksi".

Toisaalta, saahan meidän kanssa olla eri mieltä, vaikka tuntisimmekin henkilökohtaisesti sata kontulaista. Kyllä ihmisten kanssa pitää pystyä olemaan eri mieltä, vaikka olisikin konnavahti tai "rivikävijä".

Muoks. Mitä fiksuuteen tulee, perisuomalaiseen vaatimattomaan tapaan on todettava, että täällä on taatusti minua fiksumpia käyttäjiä, jotka eivät ole konnavahteja. Ei minun sanomisiani kannata pitää sen fiksumpina kuin muidenkaan vain sen takia, että avani alapuolella lukee "konnavahti". :D
 
Ylös