Kumman sukan laitat ensin jalkaan?

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Toivottavasti tässä ei käy niin kuin sille tanssivalle tuhatjalkaiselle, jolta piru kysyi, kummalla jalalla se aloittaa.

Mutta oletteko kiinnittäneet huomiota asiaan? Ja voiko tästä vetää johtopäätöksiä ihmisen persoonallisuudesta:

a) huolettomat hulivilit runttaavat tänään ensin sukan vasempaan koipeen, huomenna oikeaan tai sitten ei?
b) pedantit vasenkätiset aloittavat aina vasemmasta jalasta, pikkutarkat oikeakätiset oikeasta - vai sittenkin päinvastoin?
c) todella tarkka ihminen pitää mielessään, kumpi sukka kuuluu kumpaankin jalkaan, tavallinen ihminen ei näe eroa (ellei sukkaan ole kirjottu opastavia kirjaimia - voihan ne ommella itsekin)?
d) kysymys on täysin absudri eikä sillä ole mitään mekritystä?
e) haa, seuraavaksi kiinnitän huomiota hihoihin, lahkeisiin, sormikkaisiin...
f) miksi ei kysytä sukkien väristä mitään?
 
Masan mietteet..

No on tainnut taas olla jutustelun aloittajalla tylsää.. Heh heh. :yawn:
Laitan kai aika usein ensin oikean sukan jalkaan mutta sehän on enemmän refleksi kuin sääntö.. :wtf:
En ole kyllä koskaan huomannut oikean ja vasemman sukan välissä mitään eroa ellei sitten kuva ole juuri toisella puolella ainoastaan.
 
Olen tässä sukka-asiassa vasemmistolainen. Kyllä siitä voi vetää poliittisia johtopäätöksiä.
 
Vasempaan tietenkin, eihän tässä ole mitään epäselvää. :wink: Sitäpaitsi, tuntuisi omituiselta laittaa sukka ensin oikeaan jalkaan.

Ja mitä tuohon sukkien eroon tulee, niin kyllä niistä huomaa kumpi sukka kuuluu kumpaan jalkaa. Joskus tosin aamu-unisena menevät vääriin jalkoihin, mutta onneksi sen voi myöhemmin korjata.
 
Alettuani miettiä asiaa päädyin siihen, että vedän sukan ensin oikeaan jalkaan, vaikka olenkin vasenkätinen. Monet sukat ovat muuten huonosti muotoiltuja ja ne eivät istu kunnolla jalkaan. Parhaana esimerkkinä sairaalan "putkisukat."

Sukat ovat sitäpaitsi hirmuisen kalliita. Ellei sitten osta sukkiaan esim. tarjoustalosta. Minä ainakin kieltäydyn maksamasta sukistani montaa euroa per pari.
 
Olen oikeakätinen ja sukatan ensin vasemman jalan. Ainakin mikäli molemmat sukat ovat näköpiirissä, eikä toinen niistä ole matkalla jonnekin koiraeläimeni suussa. Mutta vasen jalka menee muutenkin edellä, oletettavasti siksi että olen myös oikeajalkainen, eli sitä käytetään esim. hypätessä ponnistamiseen.

Eikö tämä nyt ole sellainen kuuluisa sukkatopikki? :p Onneksi on KP:ssä, niin ei tarvitse heilutella riippulukkoa.
 
Mielenkiintoista, asiaa ajattelin ja totesin, että pistän kyllä varmaan aika järestään ensinnä jalkaan oikean jalan sukan. Vasemman jalan sukan laittaminen ensimmäisenä tuntuisi ajatuksenakin vähän oudolta, vaikka varmasti summittaisena ihmisenä sitäkin tulee tehtyä aina silloin tällöin. Minun näkemykseni sukat ovat lähes kaikki ihan unijalkoja, sama se kumman sukan pistää kumpaan jalkaan.
 
Minä jo hetken aikaa luulin, että Kulmikas Pöytä olisi sittenkin - kaikista ennakkoluuloistani huolimatta - ollut ihan hyvä juttu... [22]
 
Yleensä pistän sukan ehkä ensin oikeaan jalkaan, mutta oikeastaan se riippuu siitä, kumman jalan olen ensin ehtinyt vetää pois lattiasta tai kumpi sattuu olemaan vapaana (toinen jalkahan voi olla jossain loukussa vaikkapa sängyn tai tuolin alla ja olisi aivan liian työlästä varta vasten nostaa sitä ensimmäisen sukan takia vain tyhjänpäiväisestä periaatteesta). Ja sukat menevät milloin mitenkin, minulle sukat eivät ole oikean jalan ja vasemman jalan sukkia, vaan pelkkiä sukkia - joskus menee paritkin sekaisin ja myöhemmin huomaa, että toisessa jalassa on harmaa sukka ja toisessa musta. Tai sitten joudun ottamaan eriparit, koska jotkut sukat eivät välttämättä ole selvinneet kylpyhuoneen pesureissusta, tai raukat ovat jääneet pesujonon hännille ja joutuneet eroon pareistaan...

Olen muuten huomannut erään seikan: en käytä laisinkaan valkoisia sukkia, kaikki sukkani ovat tummia tai täysin mustia. Ehkä se johtuu siitä, että inhoan likaisen näköisiä sukkia ja kaikkihan tietävät, että vain valkoiset sukat menevät likaisiksi.

Kenkien puolella kuitenkin pistän aina oikean ensin, se tapahtuu automaattisesti. Eli ensin oikea kenkä, sitten nauhat solmuun ja sitten vasen kenkä ja sen nauhat solmuun.
 
En kuolemaksenikaan muista (vasemman ja oikean erottaminen on minulle muutenkin lähes ylivoimainen haaste).
 
Sillanrakentaja sanoi:
Minä jo hetken aikaa luulin, että Kulmikas Pöytä olisi sittenkin - kaikista ennakkoluuloistani huolimatta - ollut ihan hyvä juttu... [22]
Niin no "sukkatopikki" on ihan hyvästä syystä termi, jolla on pitkään/muinoin tarkoitettu Käärmeessä luettelomaista keskustelua kohtuullisen turhanpäiväisestä henkilökohtaisesta asiasta, johon jokainen kirjoittaa oman lyhyen vastauksensa jota muut eivät kommentoi. Ja kyllä, termi syntyi topikista jonka aiheena oli oikeasti "minkä väriset sukat teillä on jalassa".
nutuusi.gif


Mutta en mä nyt vielä tätä tuomitsisi, ennen kuin nähdään lähteekö aiheesta keskustelu käyntiin.
 
No siis lol, kyllähän tästä nyt keskustelua saadaan aikaan, jos niin todella halutaan. En voi kuin vain kuvitella, kuinka mielettömiä pinnistyksiä se vaatii. Osaltani täältä tähän. :knockout:
 
Mutta siis onko nyt oikeasti tutkimustietoa siitä, että ihmiset laittavat sukat jalkaan tietyssä järjestyksessä? Tai todisteita siitä, että järjestys riippuu kätisyydestä? Tai jostain muusta asiasta?
 
Poppy sanoi:
Entä jos kannattaa keskustaa? :wink:

Sitten pitää varmaan käyttää sukkahousuja. :)

Itse vedän oikean sukan jalkaan, vaikka olenkin oikeakätinen. Toisaalta, vaikka kirjoitan oikealla kädellä, soitan pianoa paremmin vasemmalla kuin oikealla kädellä. Outoa. Vai jauhanko minä taas sitä samaa vanhaa? Luultavasti. Mutta sukkien jalkaan laittaminen ei ainakaan minun kohdallani siis riipu käsistäni, en sitten tiedä, mistä.
Tuottaisikohan se paremman mielen, josa alkaisi vetää vasemman sukan ensin jalkaan? Ehkä se auttaa siihen vakavaan sairauteen, että nousee joka aamu väärällä jalalla sängystä, niinkuin minä.
 
Sillanrakentaja sanoi:
Minä jo hetken aikaa luulin, että Kulmikas Pöytä olisi sittenkin - kaikista ennakkoluuloistani huolimatta - ollut ihan hyvä juttu... [22]

Ei ollut tarkoitus häiriköidä, ei ikuna, vaan käydä käsiksi todella pitkään keskusteluun, joka säilyttäisi keskustelijan mielenkiinnon... aiheesta vasen- ja oikeakätisyys, sen syyt ja seuraukset sekä ilmeneminen arkielämän moninaisissa tilanteissa. Koska tällainen otsikko olisi saattanut karkottaa (suurimman) osan keskustelijoista (ellei sitten jokaista), päätin lähestyä teemaa käytännön esimerkin kautta, mikä mahdollistaisi keskustelun omaehtoisen ja itsestään tapahtuvan syvenemisen kohti tieteellisen totuuden pimeimpiä saivoja (mikä muuten on saivo?) ja samalla kohdistaisi itse kunkin ajatukset siihen harvoin esille tulevaan tosiseikkaan, että jokapäiväisissä toimissamme on paljon triviaaleilta vaikuttavia yksityiskohtia, joihin emme kiinnitä mitään huomiota (osa niistä tosin on oikeasti triviaaleja), mutta jotka saattavat kätkeä alleen tiedostamattomia, mutta monia piilomerkityksiä kantavia vihjeitä siitä, mitä me oikeastaan olemme, mistä me tulemme ja minne me menemme. Sillä ohittamaton totuus on se, että olemme rajallisia olentoja emmekä pysty pukemaan molempia sukkia yhtä aikaa (vai pystyykö joku?), vaan on tehtävä valinta oikean ja vasemman välillä. Ja tuo valinta tehdään 99-prosenttisesti asiaa tarkemmin ajattelematta. Aina kun tehdään jotakin automaattisesti, ajattelematta, ollaan tekemisissä mielen pimeän puolen kanssa. Ja sen, sen vasta pitäisi pelottaa!

(Tähän seikkaan on kiinnittänyt huomiota se sukanvalmistaja, joka on merkannut sukat L- ja R-kirjaimilla, yrittäen näin kahlita sukankuluttajassa piilevän alkueläimen. Hyi häpeä!)
 
Muistaisin tarkistaaneeni saivon merkitykseksi joskus "kirkas, syvävetinen tunturijärvi" tjsp. Valitettavasti lähteeni (eli se sanakirja josta tarkistin) ei ole omani, eli en voi sitä nyt tähän hetkeen tuplatarkastaa.
 
Nerwen sanoi:
Muistaisin tarkistaaneeni saivon merkitykseksi joskus "kirkas, syvävetinen tunturijärvi" tjsp. Valitettavasti lähteeni (eli se sanakirja josta tarkistin) ei ole omani, eli en voi sitä nyt tähän hetkeen tuplatarkastaa.
Kas kun kysyttiin, juuri toissapäivänä Wikipediasta luin saamelaismytologioissa esiintyvästä saivo-sanasta. Periaatteessa sisältää tuon Nerwon mainitseman merkityksen, joskin myyttisemmin selitettynä, eli varmaan hänkin aivan oikein muistaa.
 
Itseasiassa tutkin sitä aikanaan, koska se esiintyy Megan Lindholmin Wolf's Brother/Reindeer people-teoksissa (siis ihan saivona siellä englannin seassa). Sitä ei siellä tarkemmin selitellä eikä kuvailla, vaan siihen viitataan vaan hämärästi (tyyliin joku on menossa saivoon tjsp, voin yrittää etsiä kohdan). Siitäkin syntyy mielikuva, että kysessä on jokin vähän toisesta maailmasta kotoisin oleva paikka. Tuo muistamani sanakirjaselitys taas tuntui kovin konkreettiselta. Koitan tarkistaa molemmat asiat piakkoin.
 
Ylös