Kuukautiset

Vanamo, aika monien kuukautiskivut kai hellittävät lapsen saannin jälkeen, niin yleinen käsitys se tuntuu olevan. Kaikille ei kuitenkaan käy näin, ja esimerkiksi siskoni kuukautiskivut vasta alkoivat ensimmäisen lapsen synnyttyä. Omat menkkani pysyivät sentään kivuttomina lapsen saannista huolimatta, mutta valitettavasti myös runsas vuoto, epäsäännöllisyys ja tiheys ovat ennallaan. Pillereillä asia tietysti hoituisi, mutta enköhän minä näinkin elä. En jotenkin viitsisi enää pumpata ylimääräisiä hormoneja systeemiini, neljä vuotta sitä touhua riitti minulle.

E-pillerien vaaroista sen verran, että vähän aikaa sitten oli Hesarissa tai jossain vastaavassa paikassa juttua tutkimuksesta, jonka mukaan jatkuva korkea keltarauhashorminipitoisuus lisää paljon luultua rajummin rintasyövän riskiä. En nyt kuitenkaan tämän takia hyppäisi kattoon, kohta tulee varmaan taas joku toinen tutkimus, jonka tulos kumoaa edellisen.
 
Minä itse syön pillereitä kuukautisten siirtämiseksi aika ajoin. Enkä kyllä koe olevani missään riskiryhmässä. Toisaalta jos ajatelleen doping-aineina käytettyjä testosteoriini valmisteita ym. joilla tiedetään olevan vaikutuksia terveyteen ja elintoimintoihin (mm. eräillä miesurheilijoilla elimistön oma hormonivalmistus on mennyt jäihin jatkuvasti korkealla olleen testosteoriini tason vuoksi) voisi olettaa hyvinkin estrogeenilla ja/tai progesteroonilla olevan vastaavia vaikutuksia naisten ellimistössä.
 
targuin sanoi:
a) kuukautiskivut: Mitä ne oikein ovat?

Minä itse olen ajatellut niin, että nuo kivut johtuvat siitä, että kohtu supistelee. Koska se yrittää päästä siitä verestä ym. eroon. Kun nainen on raskaana niin keltarauhashormonia erittyy edelleen, joten kohtu ei enää supistele (muuten vauva saisi kyytiä). No joku muu on voinut päätyä johonkin muuhun ratkaisuun.. :)

Kauheaa kun tuohon ei saa edes lukion biologian tunnilla kun opettaja ei osaa sanoa, koska on mies. Joten mietin sitä itse ja päädyin tuohon.
 
Isilmirë sanoi:
E-pillerien vaaroista sen verran, että vähän aikaa sitten oli Hesarissa tai jossain vastaavassa paikassa juttua tutkimuksesta, jonka mukaan jatkuva korkea keltarauhashorminipitoisuus lisää paljon luultua rajummin rintasyövän riskiä. En nyt kuitenkaan tämän takia hyppäisi kattoon, kohta tulee varmaan taas joku toinen tutkimus, jonka tulos kumoaa edellisen.

Tämä on aidosti rasittavaa. Juuri aiemminhan oltiin sitä mieltä, että pillerit nimenomaan ehkäisevät rintasyöpää. (Ainakin oma pakettini vakuuttaa näin). Päättäisivät jo. :? No, 1/3 naisista sen kai saa kuitenkin, joten ehken jätä pillereitä ihan vielä.

Eihän se ole mukavaa ympätä hormoneja elimistöönsä - minäkin jo nelisen vuotta -, mutta kun pillerit ovat kaikin puolin kätevät ehkäisyssä ja pitävät kuukautisetkin suorastaan ihanina. Saa sitten nähdä, mitä systeemi sanoo, kun jossain vaiheessa jätän ne pois...
 
Seksi ja kuukautiset vielä:
tietysti pesu ennen ja jälkeen, molemmille osapuolille, eikä pelkästään kuukautisten aikana. Paljon mukavampaa sillä tavoin. Itse en ainakaan koskaan suostu antamaan suuseksiä, ellei mies käy ensin suihkussa.
Meilläkin alustan sotkeutumista estetään tarkoitukseen varatulla pyyhkeellä, muulloinkin kuin kuukautisten aikana.

Kuukautiskivut:
Itselläni on ollut kuukautiskipuja yhtä kauan kuin kuukautisiakin eli ... viisitoista vuotta. Kipu ei ole oikeastaan särkyä vaan epämukavaa oloa alaselässä. Vähitellen olo muuttuu epämukavammaksi ja epämukavammaksi ja ...vieläkin epämukavammaksi. Jos en saa särkylääkettä, minua alkaa oksettaa ja pari kertaa olen meinannut pyörtyä. En tiedä mitä tapahtuisi, jos en ottaisi särkylääkettä. En ole koskaan kokeillut olla ilman, koska kivun lisääntymisellä ei tunnu olevan rajaa, sietämätön tunne muuttuu vai koko ajan sietämättömämmäksi ja kauheammaksi kunnes makaan lattialla voihkien puolitajuttomana.

Yleensä tilanne kehittyy hyvin nopeasti, jopa tunnissa, katastrofiasteelle, joten olen oppinut ottamaan särkylääkkeen heti ensimmäisten tuntemusten myötä. Onneksi tavalliset käsikauppalääkkeet riittävät. Yleensä myös pyrin samalla pääsemään makuuasentoon rentoutumaan, mikä myös auttaa vähän.

Minulla pillerit ovat auttaneet kuukautiskipuihin vain vähän, lähinnä pillereiden hyödyt ovat olleet vuodon säännöllistäminen ja niukentuminen. Ennen pillereiden syömistä vuoto kesti jopa viikon ja oli melkoisen epäsäännöllistä. Aikuisuuskaan ei auttanut, koska kun päälle parikymppisenä lopetin pillereiden syömisen vuodeksi, vuoto oli yhtä epäsäännöllistä kuin teinivuosina.

Pillerit ovat sopineet minulle kohtalaisen hyvin. Muutama lisäkilo tuli mutta ei sen enempää. Masennustaipumukselleni pillerit eivät ehkä ole tehneet hyvää ja seksuaalisen halun kanssa on ollut ongelmia, mutta muita oireita ei oikeastaan ole ollut. Niinpä uskalsin muutama kuukausi sitten vaihtaa ehkäisykapseleihin päästäkseni jokapäiväisestä pillerirumbasta. Niiden myötä niukahkoa vuotoa on nyt kahden viikon välein, mutta ohjeet varoittivat, että ensimmäinen puoli vuotta voi olla sekavaa. Katsotaan nyt.
 
VelocityGirl sanoi:
Kauheaa kun tuohon ei saa edes lukion biologian tunnilla kun opettaja ei osaa sanoa, koska on mies. Joten mietin sitä itse ja päädyin tuohon.

Heh, meillä biologian opettajan oli kylläkin mies, mutta hän tuntui suorastaan puhkuvan intoa ihmisen elintoimintojen kohdalla. Ongelmaksi vain tuppasi muodostumaan se tosiasia, että kolmenkymmenen hengen ryhmässä oli syventävällä kurssilla vain yksi tyttö minun lisäkseni. Ja koska opettajalta puuttui käytönnön kokemus hän pyysi meiltä kokemuspohjaisia lausuntoja kaikesta mahdollisesta alkaen hormoneista ja mielialoista kuukautiskipuihin. (Tarkoitin kylläkin tuon aiemman kysymyksen lähinnä retoriseksi, koska minulla ei kipuja ole. En taatusti osaa suhtautuakaan niihin sen paremmin kuin keskiverto mies.)
 
Targuin, mieleeni tulee edellinen kouluni, jossa biologian opettaja oli mies, niin kummasti kun olisi pitänyt puhua näistä sukupuoliasioista niin ne jäi ikään kuin käsittelemättä. Sitten jos sitä hieman käsiteltiin niin saattoi kysyä, että mikä on päivän väri.. :D
 
Monet niistä, jotka eivät itse syö e-pillereitä tuomitsevat ne helposti oman hormonitasapainon sorkkimiseksi ja epämiellyttäviksi kemikaaleiksi. Pillereistä on kuitenkin suunnattomasti apua joillekin, erityisesti siinä mielessä, että ne säännöllistävät kiertoa ja helpottavat kipuja. Itselläni tosin kävi niin, että parin kivuttoman vuoden jälkeen särky palasi hiljalleen, enkä nykyään enää pärjää ilman särkylääkettä. Minulla oli koko peruskoulun ajan niin pahoja särkyjä, että jos unohdin kipulääkkeet kotiin, olin todellisissa ongelmissa koulussa.

Onko kellään muulla pahoinvointia yhdistelmäpillerien takia? Minulla on heti uuden pillerijakson aloittamista seuraavana yönä / aamulla usein kauhea huonovointisuuskohtaus, joka menee ohi jälkiä jättämättä, mutta on tosi kurja. Joku lääkäri joskus sanoi, että se voi ennustaa vaikeaa raskauspahoinvointia. Lucky me :roll: En kuitenkaan halua vaihtaa toiseen merkkiin, kun muita haittoja on niin kovasti vähän.

Mitä pillerien terveyshaittoihin tulee, onhan niitä, mutta hyötyjäkin piisaa. Eivätkä suurimmassa vaarassa olevat (veritulppariskialttiit ym) edes saa niitä käyttää. Syöpäriskistä uutisoitiin viimeksi hormonikorvaushoidon yhteydessä, ei e-pillerien.
 
Vanamo kirjoitti:
Olen kuullut, että kuukautiskivut helpottuvat ensimmäisen raskauden jälkeen. Osaako Titiuu tai joku muu varmistaa tai kieltää kuulemani?

Menkkakivut olivat kovat jo ennen raskautta ja minulle melkein kaikki lupasivat, että ne helpottaa synnytyksen jälkeen. Ainoa vaan, että niin ei todellakaan tapahtunut. Ne olivat pitkän aikaa samanlaiset kunnes n. vuosi sitten kivut kovenivat yllättäen. Sen takia e-pillereitä syönkin, taas.
 
Minulla tuo inhottava naistenvaiva kuukautiset alkoi jo kun olin 11-vuotias. Minusta oli todella noloa käydä vaihtamassa ala-asteella kesken päivää sidettä vessassa ja osallistua liikuntatunneille kun siteestä tuli epämääräinen möykky housuihin. :(

Kärsin monta vuotta kamalista kuukautiskivuista. Kipu alkoi usein jo kaksi päivää ennen kuukautisia ja jatkui muutaman päivän niiden alkamisen jälkeen. Jouduin melkein joka kuukausi jäämään kotiin koulusta kivun takia. Minulla kuukautiskivut tuntuivat inhottavana vihlontana alaselässä ja alavatsassa. Lisäksi kuukautiseni olivat todella epäsäännölliset, koskaan ei tiennyt milloin ne alkavat. Menin vihdoin 16-vuotiaana lääkäriin asian takia ja sain e-pillerit, jotka olivat pelastukseni! :) Kivut hävisivät kokonaan [mitä nyt joskus ensimmäisenä päivänä saattaa muutaman kerran vihlaista] ja on ihanaa että tietää tarkalleen minä päivänä kuukautiset alkavat! :)

Tuosta gynegologille menosta sanoisin, että jos sillä ei ole väliä että joutuu maksamaan, kannattaa mennä yksityiselle gynegologille. Itse kävin n. puoli vuotta sitten uusimassa pillerireseptin terveyskeskuksessa ja lääkäri oli todella inhottava. Menin sen jälkeen yksityiselle naisgynegologille, joka oli erittäin mukava. Hän oli huomaavainen ja paljon asiallisempi. Itse jouduin maksamaan käynnistä n.60-70 euroa [en muista tarkalleen] Kela-korvauksen jälkeen. Jos joku ei tiennyt, niin yksityisellä lääkärillä käynnistä saa Kelalta jokusen prosentin takaisin.
 
Lachesis sanoi:
Monet niistä, jotka eivät itse syö e-pillereitä tuomitsevat ne helposti oman hormonitasapainon sorkkimiseksi ja epämiellyttäviksi kemikaaleiksi.

En minä siksi ole pillereitä vastaan, kemikaali se on mun migreenilääkekin. On vaan muitakin keinoja särkyyn eikä pillerit ole kaikille paras ehkäisy, mutta se keskustelu menee off-topicin puolelle. perustakaa PP-topicci jos kiinnostaa.

nappa sanoi:
...eh. Ei ne kuukautiset kaikilla 12-vuotiaana ala, joten osa tähän topiciin vastanneista saattaa olla hieman vanhempia kuin luulet. Itselläni ne alkoivat suht. myöhään, viime syksynä jolloin olin viisitoista. Eli minulla on ollut kuukautiset noin vuoden ajan, ja olen liian nuori tällaisiin ajatuksiin? Jaha. Selvä, suljen korvani ja peitän silmäni.

Ota kohteliaisuutena kun nuoreksi luullaan! Näinhän mä sut miitissä.
 
Huhhahhei. Taas punapilkkuhumppataudin aika. Ja siitä minä kärsin. Alavatsaan sattuu hirvittävästi, ristiselkään sattuu, on huono olo ja tuhoan epäinhimilliset määrät suklaata. Ja silloin naama kukkii entistä enemmän.

Joudun olemaan ensimmäiset päivät joko yösiteellä tai tuplasiteellä eli kaksi sidettä peräkkäin. Tamppooneja en vielä sisääni edes saisi..

Minulla punapilkkuhumppatauti alkoi, kun olin 10 v, Lucianpäivänä. Ja olen kärsinyt siitä kaksi vuotta ja risat.

Ja silloin olen erittäin äksy, en siedä ärsyttämistä ja hermostun heti, kun jokin menee pieleen..
 
Niitä nyt odotellaan. Itselläni kierto oli enne vain kolme viikkoa yhteensä, mutta nytten se on jo 4-5 viikkoa. Onneksi. ennen oli tuskaa, kun oli vaan kaksi viikkoa välissä. Ja ne olivat silloin vieläpä aika säännölliset, eli tiesin aika tarkkaan, että ne on silloin kahden viikon päästä.
nyt olisi pitänyt alkaa eilen tai tänään tai toissapäivänä, mutta ei. en minä muuten valita, mutta on inhottava koko ajan juosta vessassa kattomassa, että onko ne alkaneet (onhan pikkuhousunsuojat keksitty, mutta silti)
Itseläni oli ennen myös aika sairaan runsaat menkat ja vieläpä todella pitkät. Kesti ainakin sen 6 päivää. nyt ne on vähän *hiljentyny* ja kestokaan ei ole enää kuin 4 tai 5 päivää. Onhan niitä tullut nyt jo muutama vuosi, että on jo sen aikakin.
 
Lachesis, en kyllä ole itse ikinä kuullut, että pahonvointi pillerien takia ja raskauspahoinvointi jotenkin korreloisivat keskenään. Itse en koskaan voinut pahoin minkään pillereiden takia, mutta raskaaksi tultuani olin ensimmäiset pari kuukautta ympärivuorokautisesti huonovointinen (voitte vain kuvitella, miten "kivaa" autossa matkustaminen silloin oli).

Ja tulipa mieleeni vielä kerran kuulemani korni "lohdutus" ihmiselle, jolla oli kovat kuukautiskivut: "ajattele hei siltä kannalta, et ku sä joskus synnytätä, ni se kipu ei tunnu missään tohon verrattuna." Varmaan kovasti lohdullista.
 
Hmm.. Lueskelin tämän topicin läpitse ja olen yllättynyt.
Ainakaan minä en ole ollut tietoinen kovinkaan vahvasti naistenvaivoista. Ei sillä, että eihän se minulle sinällään kuulu kun en ole parisuhteessa, mutta mielestäni on erittäin positiivista saada tietää lisää asiasta, että sitten kun olen suhteessa niin osaan mahdollisesti sopeutua tilanteeseen paremmin, mahdollisesti keskustella asiasta kumppanin kanssa jne.

Luojalle kiitos, että synnyin poikana eikä minun tarvitse noita kipuja kestää, mutta en kyllä voi synnyttääkään. Tosin en mä kyllä haluaisikaan. Mutta jos olisin nainen, asiahan olisi aivan toisin.

Se on mielenkiintoista kuinka erilaisia voivat kaksi eri sukupuolta olla vaikka samaa "rotua" ollaankin.
Mutta jatkakaapa kirjoittelua asiasta, minä siirryn taustalle lukemaan ja oppimaan. :)

Btw Imladviel, oli todella tökeröä ottaa puheeksi joku Rikun myymä boffo. Se ei kertakaikkiaan liity tähän aiheeseen mitenkään, ja mielestäni siinä hyökkäsit suoraan Rikun kimppuun. Jos sinulla on jotain Rikua vastaan niin pidä se kiitos omana tietonasi. Tällä foorumilla emme tappele.
 
Kerran kuussa minäkin toivon, että olisin syntynyt pojaksi. Toisaalta saatuamme terveydenhoitajalta kyselyt tarkastusta varten minä suorastaan säälin poikia. Ei ole temppu eikä mikään laittaa paperille kuukautisten alkamisvuosi ja kuukautiskierto, kun vertaa niihin poikien kysymyksiin.

Aika kummallista sinänsä, että kuukautiset vaikuttavat ruumiin lisäksi mieleen. Omituinen on ihminen.
 
Vanamo sanoi:
Olen kuullut, että kuukautiskivut helpottuvat ensimmäisen raskauden jälkeen. Osaako Titiuu tai joku muu varmistaa tai kieltää kuulemani?
Mun on vähän hankala sanoa... Nuorena mulla oli tosi kivuliaat kuukautiset, mutta sitten söin hyvin pitkään e-pillereitä, jotka helpottivat asiaa. Esikoinen sai alkunsa toisesta kierrosta pillerien jälkeen, joten en ehtinyt paljon kipuja havainnoida... Sitten syntymän jälkeen kipuja oli taas, kun en käyttänyt pillereitä. Ihan niin kovia kivut eivät tainneet olla kuin silloin nuorena. Mutta kurjia silti. Joten oikeastaan en osaa sanoa tuohon kysymykseen juuta enkä jaata - se on varmasti yksilökohtaista.

Ja mitä synnytyksestä vielä... se sattuu, ja enemmän kuin kuukautiskivut, mutta se on niin erilaista, ettei niitä voi verrata. Joten sillä on turha stressata. Kivuista huolimatta synnytys on aikamoinen ihme ja huima kokemus. :)
 
Hmm. Suklaahimo kerran kuussa: Ei ole, joskus vain. Kipuja: Aina kun on maha kipeänä, olen ihan että "Voiei, ne tulee!" tamponit on hyvä keksintö, mutta tykkään pitää sidettä tamponin lisäksi, ihan vain varmuuden vuoksi. Tänään ne tuli taas, sattumoisin juuri kun luin tätä topikkia. Ja nyt oloni on todella thmä. Tällä kuitenkin on tuttujani, ja ehkäpä olen hieman nolostunut, että he ehkä jopa lukevat tämän ja saavat tietää näistä vaivoistani. Todellisia kipuja ei ole ollut kun kerran, ja silloin lyhistyin vanhempieni sängylle enkä voinut liikkua. Se oli epämukavaa. Joskus aina yöllä on niin, että joudun laittamaan yösiteen, ja siivellisen siteen sen lisäksi, ettei tule yli. Ja kerran silti meinasi tulla yli. Kierto on molemmin puolin 30 päivää, nyt on 26 viime menkoista. Kesto on 4-7 päivää. Yleensä ensimmäinen päivä on normaali, ja kaksi tai kolme seuraavaa runsaat. Sitten viimeisest päivät niukkoja. Menkat on sinänsäkin ärsyttävät, että aina kun jotain yökyläjuttuja on olen ihan että mitä jos sillon on NE, ja tulee yli? Rasittavaa. Ja epämukavaa. Ja ällöttävää. Seksistä minulla ei ole sanottavaa. Olen liian nuori siihen.
 
Hm. Eiköhän tämä liippaa tarpeeksi läheltä aihetta ilman, että menee ihan offiksi.

Monet valittelevat sitä hormonipaukkua, joka tulee pillereistä. Onko kukaan tutustunut ehkäisyrenkaaseen, jossa hormonimäärä on paljon pienempi, mutta vaikutukset ilmeisesti suht samat? No, en jauha siitä sen enempää, pistän vain linkin. http://www.yths.fi/suomi/terveystietoa/Ehkaisyrengas.htm
 
Titiuu, varmasti kokemisen arvoinen kokemus, synnytys meinaan :)

Niin juu ja Ice, saatkin olla onnellinen siitä.

Noh, juu. Kuukautiset. Olen kärsinyt niistä nyt semmoisen vähän päälle 2 vuotta. Aluksi eivät olleet kovin kivuliaat, mutta viimeisen 1œ vuoden aikana ne kivut ovat olleet niin tuskaa. Vuotoni on [varsinkin alkupäivinä] todella runsasta ja on pakko käyttää 2 ensimmäisenä yönä sekä yösidettä ETTÄ tamponia, ja nousta vielä yöllä se tamponi vaihtamaan, muuten tulee pyykkiä. Ja kahtena ekana päivänä kivutkin on sitä luokkaa, että voihkin kippurassa ennen kuin särkylääke alkaa vaikuttaa. Yleensä vuoto kestää koko viikon. Onneksi kierto on sentään säännöllinen ja vuoto vähenee loppupäivinä yhdessä kivun kanssa. Myös ovulaatio tuntuu säännöllisesti kipuna alaselässä.

Olenkin nyt sitten miettinyt noita pillereitä, kun olen kuullut että vähentäisi kipuja ja ehkä vuotoakin? Mitä kokemuksia ihmisillä on niistä?
 
Ylös