Kuukautiset

Nyt kun päätin tämän mainoskampanjan, voin todeta suosittelevani kuukuppia kaikille, jotka sitä eivät vielä ole kokeilleet. Elätte vähän turhan vaikeaa ja roskaista elämää.

Joillekin vaikea ja roskainen elämä valitettavasti on ainoa vaihtoehto, koska kaikki eivät voi käyttää kuppia.
Kaikki eivät myöskään ihan vain halua, ja minusta sitäkin pitäisi kunnioittaa. Minusta muitakaan, perinteisiä kuukautissuojia ei pitäisi leimata ällöiksi, koska lähtökohtaisesti jokainen itse päättää, miten hoitaa tämän intiimin asian, eikä mielestäni muiden kuukautistenviettotapoja ja samalla toisten kuukautisia pitäisi leimata ällöiksi. (Jos nyt ei puhuta todella räikeistä hygieniastahuolehtimisrikkomuksista, joista kärsii oma terveys ja muu ympäristö.

Ja tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö kuukuppia saisi hehkuttaa ja suositella ja rakastaa! Kunhan muistaa, ettei se ole kaikille vaihtoehto eikä se tee heistä esimerkiksi typeriä, välinpitämättömiä tai etenkään ällöjä. (Mitä et AUI tietenkään sanonut, mutta olen itse ehkä yliherkistynyt tälle aiheelle ja tuli vain innoittamanasi purkaus.)
 
Minä olen kanssa hehkuttanut kuppia ja voisin kirjoittaa samanmoisen mainospostauksen. Kuitenkin tiedän että on olemassa myös joitain ehkäisymenetelmiä jotka estävät kupin käytön ja olen ymmärtänyt että joidenkin on hankala saada edes tamponia laitettua niin silloin kuppi ei varmasti ole se oikea ratkaisu. Räpläämistähän siinä on. Varsinkin alussa kun sen laittoa harjoittelee. Mutta ihan varmasti jos ei katsottaisi yksilöiden erityispiirteitä niin kuukuppi olisi se kuukautissuojien ykkönen ihan kirkkaasti. Juuri tuon roskaamattomuuden ja vaivattomuuden puolesta. Olen kerran ollut jopa yövaelluksella kupin kanssa ja hyvin meni. Olen tosin varmaan kertonutkin täällä joskus että pahimmillaan minulla tyhjennysväli saattaa olla jopa pari tuntia, mutta jos miettiin millainen katastrofi olisi noilla tyhjennysväleillä olla ilman kuppia! Ja yksi ehdoton etu kupissa on nimenomaan tamponiin nähden. Nimittäin se että kupin voi laittaa valmiiksi paikoilleen jos odottaa että kuukautiset luultavasti alkavat lähipäivinä. Se ei haittaa vaikka kuppi olisi siellä odottamassa.
Olen kuitenkin Dracaenan kanssa samaa mieltä myös siitä että jokainen hoitaa tämän sillä tavalla mikä on itselle se kaikista paras. Aihe on kuitenkin intiimi ja kuukautisten aika muutenkin vähän epävarmaa ja epämukavaa niin siihen ei varmasti kaipaa ylimääräistä syyllisyyttä roskaamisesta tai muusta. Mitä AUI ei varmasti tarkoittanutkaan. Onhan se fakta että siteistä ja tamponeista tulee horjasti roskaa. Sama kuin kertakäyttövaippojen kanssa. Mutta jos sen kokee itselleen luontevimmaksi niin sitten pitää käyttää kertiksiä ilman syyllistymistä. Suositella kuitenkin voi aina ja kertoa näistä ympäristöystävällisemmistä tavoista hoitaa asia. Mitä enemmän ihmiset tietävät vaihtoehtoja sen parempi.
Minä voisin ihan yhtälailla kun hehkutan kuppia hehkuttaa myös kestositeitä. Minä en nimittäin runsaan vuodon takia voi täysin luottaa kuppiin. Kestosuojat voi kuulostaa äkkiseltään aika ällöltä pyykkikorissa eikä ehkä joka tilanteeseen ole kiva mennä kestosuojien kanssa jos käytettyjä joutuu sitten vaikka reissussa kantelemaan pyykkipussissa pari päivää tai pidempäänkin. Silloin kertakäyttöiset ovat varmasti helpompia. Kotona ja normaalissa arjessa kestot taas ovat ihan yhtä helppoja kuin kertiksetkin. Itse varaan vessaan pesupussin mihin siteet saa heitettyä suoraan käytöstä (tarvittaessa huuhtelun kautta) ja kun laittaa pyykkiä niin pesupussi vaan koneeseen. Minä koen kestositeet paljon imukykyisemmiksi kuin monet kertakäyttöiset, mutta yksi iso etu on myös se että ne vaan tuntuvat sata kertaa mukavammilta. Kupin kanssa käytän vaan pikkuhuosunsuojia, mutta nyt ostin synnytyksenjälkivuotoa ajatellen pari ihan kestoyösidettä ja voisin laittaa nille isoja sydämiä mukavuudesta ja imukyvystä kun käytän vuorotellen kestoja ja kertakäyttöisiä (näin lyhyt aika elämässä niin en viitsinyt ostaa isoa kasaa). Maijat on sellainen merkki mihin olen erityisen tykästynyt. Muitakin ihan ok merkkejä on, mutta nuo ovat taipuisampia ja pehmeämpiä ja samalla imukykyisempiä kun muut mitä olen kokeillu.
 
Kuitenkin tiedän että on olemassa myös joitain ehkäisymenetelmiä jotka estävät kupin käytön ja olen ymmärtänyt että joidenkin on hankala saada edes tamponia laitettua niin silloin kuppi ei varmasti ole se oikea ratkaisu.

Ehkäisyrenkaan kanssa kuppi ei itselleni sopinut. Aiheutti ikävää kirpaisua alavatsassa, kun on tunkenut liikaa tavaraa sisuksiinsa yhdellä kertaa. Alussa uutta rengasta ei tarvinnut vielä samaan aikaan laittaakaan, mutta jatkossa kun piti, oli pakko turvautua kertakäyttösuojiin.

Olen kerran ollut jopa yövaelluksella kupin kanssa ja hyvin meni.

Tässä on asia, jota en ole koskaan käsittänyt tai ymmärtänyt. Miten voi saada kuppia tyhjennettyä maastossa tai edes puuvessassa? En ole itse edes julkisissa vessakopeissa kuppia tyhjentänyt, ellei kopissa ole ollut omaa pesuallasta. Oikeasti, se kuppi on niin törkyisessä limakunnossa että sitä on pakko huuhdella ja mieluummin lämpimällä vedellä. Muistan yhden kerran yrittäneeni tyhjennystä jossain epämääräisessä vessassa, mutta siihen jäi. Onneksi tuota ei tarvinnut tyhjentää kuin pari kertaa vuorokaudessa. Minä en näkisi kuppia kätevänä, jos sitä pitää tyhjennellä parin tunnin välein. Jos se kerta olisikin juuri se, kun olen rähmäkoura ja pudotan kupin likaiselle julkisen vessan lattialle. Siinäpä olisi sotkua kerrakseen.
 
Miten voi saada kuppia tyhjennettyä maastossa tai edes puuvessassa?
Kuukupille on olemassa ihan omia liinoja joilla sen voi pyyhkiä puhtaaksi. Tosin itse tuolla kertaa huuhtelin kupin ihan järvessä ja sen jälkeen pyyhin. Toki tuosta puhdistuspyyhkeestä tulee sitten roska, mutta jos vertaan siihen että käyttäisin aina sidettä niin se yksittäinen pyyhe sillointällöin on aika vähän.

Mikään menetelmä ei ole kätevä kun sattuu runsasvuotoisen kierron pahimmat päivät ja tyhjennysväli on tuo pari tuntia. Silloin siteen vaihtoväli ilman kuppia on helposti vaan puolesta tunnista tuntiin. Niinä päivinä olisi parasta vaan pysyä kotona, mutta eihän se aina ole mahdollista.
 
Tässä on asia, jota en ole koskaan käsittänyt tai ymmärtänyt. Miten voi saada kuppia tyhjennettyä maastossa tai edes puuvessassa?
Olen lukemattomat kerrat tehnyt niin. Mukaan vain vessapaperia pyyhkimistä varten (kuten olisi muutenkin). Minulla mikään muu systeemi ei edes toimisi maasto-olosuhteissa runsaan vuodon takia (jos en halua tulla takaisin muovipussi täynnä käytettyjä juttuja). Jos olen ollut tunturissa tms. paikassa, missä ei ole rantaa tai jokea lähistöllä, niin olen käsien pyyhkimiseen saattanut varata kosteuspyyhkeitä. Yleensä joku lätäkkö on ollut lähistöllä.

Ainut haittapuoli runsaan vuodon aikana on se, että voi olla vaikeampi saada kuppia oikealle paikalle, jolloin jää painamaan/nipistämään ikävästi kävellessä.
 
Minä voisin ihan yhtälailla kun hehkutan kuppia hehkuttaa myös kestositeitä. Minä en nimittäin runsaan vuodon takia voi täysin luottaa kuppiin. Kestosuojat voi kuulostaa äkkiseltään aika ällöltä pyykkikorissa eikä ehkä joka tilanteeseen ole kiva mennä kestosuojien kanssa jos käytettyjä joutuu sitten vaikka reissussa kantelemaan pyykkipussissa pari päivää tai pidempäänkin. Silloin kertakäyttöiset ovat varmasti helpompia. Kotona ja normaalissa arjessa kestot taas ovat ihan yhtä helppoja kuin kertiksetkin. Itse varaan vessaan pesupussin mihin siteet saa heitettyä suoraan käytöstä (tarvittaessa huuhtelun kautta) ja kun laittaa pyykkiä niin pesupussi vaan koneeseen. Minä koen kestositeet paljon imukykyisemmiksi kuin monet kertakäyttöiset, mutta yksi iso etu on myös se että ne vaan tuntuvat sata kertaa mukavammilta.

Minäkin hehkutan kestositeitä, vaikka luultavasti juuri monien kuukuppeilijoiden mielestä on erittäin inhottavaa ja epämiellyttävää kulkea verinen märkä kangasrätti jalkovälissä ja sitten säilöä niitä kuvottavia lötköjä seuraavaan pesuun... Minustakin nimittäin kestositeet tuntuvat paljon miellyttävämmiltä kuin kertakäyttöiset (paitsi pyöräillessä, jolloin ainakin omissani nepparit saattavat painaa aika ikävästi)! Omani tuskin ovat imukykyisempiä kuin esimerkiksi Vuokkoset, joita yleensä käytän, mutta ne kuitenkin tuntuvat vain todella pehmeiltä ja huomaamattomilta. Minulla on sitä paitsi niin niukka vuoto, ettei siitä märkyydestä paljon joudu kärsimään.

(Minä en myöskään koe, että sitein hoidetut kuukautiset mitenkään estäisivät minua harrastamasta käsillä kävelyä, ainakaan enempää kuin esimerkiksi harjoituksen ja uskalluksen puute. Mutta tosiaan minä vuodan aina vähän ja harrastan loppujen lopuksi aika vähän liikuntaa, joten ehkä minä vain tässä pääsen tosi helpolla.)

Minä yleensä huuhtelen ne käytön jälkeen kylmässä vedessä ja laitan kannelliseen ämpäriin, jossa on vettä ja tilkka etikkaa. Veden vaihdan aina, kun laitan sinne uusia. Lisäksi olen rytmittänyt aika pitkälti kaiken 60-asteessa pestävien tekstiilien pesun kuukautisiin, niin saan sitten pestyä niitä melko tuoreeltaan pesemättä vajaita koneellisia.
Kyllä minä sen ällötyksen kestän ympäristön ja rahansäästön vuoksi. Mutta pelkästään noilla en pärjäisi, koska minä en tykkää säilyttää niitä käytettyjä esimerkiksi kokonaista päivää laukussa, ja toisaalta minä en välttämättä yöllä luottaisi niihin. Enkä edes omista sellaisia yömallisia.

Syytän kuukuppien suosiota siitä, ettei Ekolosta enää saa kestositeitä. Kestovaippoja myyvistä vauvatarvikekaupista ilmeisesti löytyisi, mutta enhän minä nyt sellaiseen kehtaa mennä. Ja jostain syystä olen nykyään aika laiska verkkokauppashoppailija. Muutaman lisää tarvitsisin silti, joten jotain kompromisseja tässä on tehtävä. :grin:
 
En tietenkään missään vaiheessa tarkoittanut syyllistää ihmisiä, jotka haluavat pysyä ns. perinteisellä kuukautissuoja-linjalla! Kuukautiset ovat useimmiten niin Melkorin pyllystä, että mielestäni kaikilla tulisi olla vapaus käyttää juuri niitä kuukautissuojia, kipulääkkeitä ja suklaalevyjä, kuin haluaa. Kaikille eivät kaikki tietenkään sovi.

Nuo kestositeet kuulostavat varsin hyvältä ehdotukselta varsinkin sellaisille ihmisille, jotka eivät halua tai voi käyttää kuukuppia, mutta haluavat silti olla mahdollisimman ekologisia. Joitakin ne varmasti myös allöttävät, minua ei sen enempää kuin mitkään muutkaan suojat. Itse asiassa harkitsin niitä ennen kuin päädyin hankkimaan kuukupin. Minulle sen käyttäminen on vain ollut niin helppoa, että suosittelen muitakin ihmisiä antamaan sille mahdollisuuden. Olen tyhjentänyt kuukupin mm. lentokoneen vessassa, joka oli mielestäni kiitettävä suoritus lentopelkoiselta ensimmäistä kertaa kuppia käyttävältä ihmiseltä. Se miinuspuoli siinä kyllä on, että jos vessassa ei ole hanaa, valtaa yllättävä halu murhata verisesti kaikki vessa-arkkitehdit. (Olin juuri kuoroleirillä leirikeskuksessa, jossa ainoa hanallinen vessa oli julistettu poikien vessaksi. Totesin, että a.) kannatan muutenkin sukupuolineutraaleja wc:itä b.) todellakin tarvitsen sitä hanaa c.) pojat ehkä juuri ja juuri selviävät hengissä, jos huomaavat, että heidän vessassaan on tyttö. Ja sitten käytin sitä vessaa. End of story.)

Te, jotka pystytte tyhjentelemään kuukuppia vaelluksella vaivatta olette kyllä aika velhoja. Nostaisin hattua, jos käyttäisin sellaista.
 
Omani tuskin ovat imukykyisempiä kuin esimerkiksi Vuokkoset, joita yleensä käytän, mutta ne kuitenkin tuntuvat vain todella pehmeiltä ja huomaamattomilta.
Oma kokemukseni imukyvystä on lähinnä omalla kokemuksella mitattu, joten voin olla ihan väärässäkin jos asiaa alkaisi selvittää jollain virallisemmalla mittauksella. Mielikuvaan voi vaikuttaa monikin asia. Kuten vaikka se että ne vaan ovat niin mukavia että haluan nähdä niissä pelkkää hyvää (en ole vuosiin pyöräillyt, joten nepparien painamisesta ei ole kokemusta) :D Kuitenkaan kestoside ei minulla ole koskaan pettänyt (huom. edelleen käytän kupin varmistuksena) kun taas kertikset useinkin.
 
Oma kokemukseni imukyvystä on lähinnä omalla kokemuksella mitattu, joten voin olla ihan väärässäkin jos asiaa alkaisi selvittää jollain virallisemmalla mittauksella.

Sait kuitenkin minut harkitsemaan, että ostaisin seuraavaksi Maijat-siteitä, jos ne ovatkin imukykyisempiä kuin Mam-merkkiset, joita minulla on. Minun kokemukseni puolestaan on, että jos (jostain syystä? testatakseen?) pyyhkäisee vessapaperilla käytetyn kestositeen pintaa ja käytetyn kertakäyttösiteen pintaa, kestositeestä lähtee paperin mukaan enemmän vuotoa, koska ne kertikset on kuitenkin suunniteltu nimenomaan imaisemaan se neste ja pitämään se sisällä. Mutta ehkä eri kangasmateriaalit imevät eri tavoin, ja ehkä myös vuodon koostumus ratkaisee, kuinka imukykyiseltä se kullekin käyttäjälle tuntuu.
 
Jos haluaa kestositeen joka tosiaan pitää vuodon sisällään niin pitää ostaa kuivapintaisia eli coolmax-pinnoitteella olevia. Minun kokemukseni mukaan ne vaan eivät ole yhtä mukavia kuin vaikka bambupintaiset, mutta silloin vuoto ei pääse takaisinpäin. En ole varma tekeekö Maijat edes noita kuivapintaisia. Luulen että niillä on vaan puuvilla tai bambu. Sisällä imuosana bambua.
 
(Muokkasin edellistä viestiä, mutta Dracaena ehti jo välissä tykkäämään. Pahoittelut säädöstä.)
 
Muokkauksesi ei vaikuttanut siihen, että kerroit minulle uutta tietoa ja ilahduin siitä. :D Minulle luultavasti-ei-kuivapintaiset ovat kelvanneet ihan hyvin enkä niitä olisi osannut kaivata, mutta voisihan niitäkin etsiä jostain muutaman. Vaikuttaakohan tuo pinnoite niiden huuhtomiseen ja pesemiseen kuinka paljon?
 
Ainakin minulla koneessa ovat peseytyneet ihan hyvin muiden mukana. Keinokuituahan se pinnoite on, mikä voi olla yksi syy miksi ei tunnu niin mukavalta. Tai sitten minulla on ollu vaan väärän laisia kuivapintaisia.

http://royalkestot.fi/fi/tuote/12152974-pikkuhousunsuoja-coolmax-hajusteeton-syksy-keltainen sanoi:
Coolmax pintaiset pikkuhousunsuojat pitävät ihoa kuivempana ontelorakenteensa vuoksi. Coolmax on tuttu urheilukankaista ja materiaalina se on polyesteria.
 
No niin, rant alkakoon.

Kuukautiseni ovat ottaneet tavaksi säännöllistyä jonkin verran ja olla niin kivuliaat, että en voi tehdä muuta kuin maata sikiöasennossa näin kolmelta aamuyöstä ja vetää yliannostuksen kipulääkkeitä. Tämä on yksinkertaisesti syvältä. Ja tuntuu jotenkin äärimmäisen epäreilulta, että on olemassa tällainen jokakuukautinen rangaistus siitä, ettei ole tullut raskaaksi.

Ärsyttävin juttu kuukautiskivuissa saattaa kuitenkin olla se, ettei niistä oikeastaan voi edes valittaa. Päänsärystä tai lihaskivuista on sosiaalisesti hyväksyttävää valittaa puolitutuillekin, mutta kuukautiskivuista voi mainita ehkä parhaalle kaverilleen, eikä sittenkään saa oikeasti kertoa, miltä tuntuu. No tuntuu siltä, että koko alavatsa- ja selkä ovat tulessa. Se kipu on sen verran invalidisoivaa näinä alkupäivinä, että voisi kuvitella sen olevan hyvä syy jättäytyä esimerkiksi koulusta pois joskus. Minun kohdallani noin sadassa tapauksessa sadasta tämä ei kuitenkaan toteudu. En tiedä, mitä hyötyä siitä oikeasti on kenellekään, jos minut pakotetaan tällaisina päivinä kouluun, jossa keskittyminen menee siihen, että yritän olla pyörtymättä.

Ylihuomenna jatkuvat näytökset ja odotan innolla, että saan viettää koko seuraavan viikon muutenkin oksettavissa lähes ihonvärisissä urheiluhousuissa. Haistan taas katastrofin ainekset. Miksi roolihahmoni ei voi pitää vaikka mustasta, eikä possunpunaisesta. En selkeästi ajatellut tätä läpikotaisin, kun suostuin tähän asuvalintaan. Näytösten vetäminen menkkojen aikana ei muutenkaan ole läheskään yhtä kivaa kuin ilman niitä ja haluaisin ottaa kaiken irti. No, ei voi mitään.

Toivottavasti kukaan muu ei kiemuroitse tuskissaan tähän aikaan yöstä.
 
Oikeastaan kaikilla joilla on kuukautiset pitäisi olla oikeus kuukautisvapaaseen. Aina vuodon alkaessa olisi kaksi vapaapäivää kun saa käpertyä sohvannurkkaan lämpimään vilttiin inisemään, lukemaan hyviä kirjoja, tuijottamaan hömppäkeffoja ja ahtamaan itseensä niin paljon sipsiä ja suklaata kuin tahtoo. Ei mitään vastuita tai velvollisuuksia muita kohtaan.
Näin kirjoitin joskus oikeinmkivuliaiden kuukautisten alkupäivinä. Olen edelleen sitä mieltä että tämä mahdollisuus pitäisi olla olemassa. Mikä siinä onkin että kuukautisista ei voi avoimesti puhua? Historia? Se että niistä ei ole puhuttu ja niistä on tehty hävettävä asia ja tämä asenne siirtyy sukupolvelta toiselle? Monesti tieto siitä että jollain on kuukautiset auttaa ymmärtämään jos hän on hiljainen, ahdistunut ja nököttää vaan paikoillaan eikä halua lähteä porukalla saunaan.
Rohkeinta mitä olen tehnyt kuukautisiin liittyen oli se kun kerran miitissä hiljaisen saunavuoron yhteydessä tyhjensin ja pesin kupin. Kuitenkin varoitin saunassa olijoita siitä mitä teen että jos ei kiinnosta tuijottaa toimenpidettä niin paras odottaa hetki saunan puolella. Suoraan sanottuna olin TODELLA iloinen että kaikki odottivat, mutta olen edelleen ylpeä siitä että uskalsin tehdä tämän.
 
Ja näin minäkin tulin tänne kertomaan kuukautisistani tämän päivän episodini johdattelemana.

Yövuorosta kotiin tultuani simahdin melkein heti, mutta kolmen tunnin unien jälkeen heräsin ensin kattoremontin ääniin, ja sitten pienen vatsakivun johdattelemana menin vessaan. Jaaha, menkat, eihän ne olleet kuin viikon myöhässä (jos omillani on edes virallista aikataulua, viikon verran voi vaihdella helposti suuntaan tai toiseen).

Olo paheni oudon nopeasti, ja totesin, että nyt on aika särkylääkkeelle. Useammin minun ei edes tarvitse sitä ottaa, mikä toisaalta on johtanut siihen, etten aina tiedosta heti niitä päiviä, jolloin ibuprofeeni on välttämättömyys. Tänään välitön toimiminenkaan ei silti ollut tarpeeksi: makasin epätoivoisena sängyssä hetken, kunnes oli pakko mennä vessaan uudestaan, tällä kertaa oksentamaan. Sitten vain olin niin nääntynyt, että lopulta nukahdin kivuista huolimatta kylppärin lattialle (ihanan viileä!). Herätessä ehkä puolen tunnin kuluttua kaikki olikin sitten taas aivan kunnossa, mitä nyt korvissa humisi noustessa.

Ikinä ennen minulle ei ole käynyt näin, ainoastaan neljä vuotta sitten olin lähellä pyörtyä perhetutun rippijuhlissa, kun luulin huonon oloni johtuvan päivän kuumuudesta. Muuten kuvio oli kyllä sama - liian myöhään otettu särkylääke, mutta reilun puolen tunnin nukkumisella olo on lähes täysin normaali. Fiilis on kuitenkin yhä hiukan järkyttynyt tämän päivän jälkeen, ja asiat jäi mietityttämään. Toisaalta koska minulla on aina ollut vain yksi särkylääkepäivä per menkat, tässähän pitäisi olla monta viikkoa aikaa ennen seuraavia kipuja, jotka voisivat sitten vaikka jäädä välistä (*toiveikas*).
 
Itse viime syksynä menkkaisena ja migreenisenä pyörryin yliopiston alottajaisbileisiin. (Olin juonut vain yhden siiderin pari tuntia ennen pyörtymistä, joten ei, en ollut taju lähtee-kännissä.)
Itse saan migreenin välillä menkkojen sivuvaikutuksena. Myös menkat olivat olleet harvinaisen runsaat sinä viikkona, mikä lekurin mukaan oli syy siihen että jonkinlainen väliaikainen anemia oli iskenyt ja sitten migreeni siihen päälle niin taju lähti.
Joskus pari vuotta sitten meinasin pyörtyä lentokentälle menkkaviikolla. Muutenkin olen aika valju ja heikko ja minua huimaa koko ajan menkkojen aikaan, rautapillereiden syömisen kanssa paljon vähemmän.
 
Harkitsen ehkäisymenetelmän vaihtamista ja hiukan arveluttaa. Olen saanut olla lähes ilman menkkoja muutaman vuoden ja se jos joku on ollut kyllä mukavaa. Kuka nyt menkkoja kaipaisi? Nuvaringin välipäivät (joita pidän siis 4) ovat viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet 24 tunnin päänsäryn, johon eivät päänsärkylääkkeet auta. Koko naama on jotenkin säryn vallassa. Pystyn olemaan toki töissä, mutta pää on puristuksissa ja näkö sumenee aina tuon vuorokauden ajaksi ja lisäksi on huono olo.

Miltä oikeasti tuntuisi olla ilman mitään? En ollut ilman hormonaalista ehkäisyä kertaakaan kun 20-vuotiaana aloitin. Meneekö kroppani aivan sekaisin? Menkat eivät silloin aikanaan olleet mitenkään säännölliset, joten mielessäni on kauhukuvia niagarasta, joka yllättää milloin ja missä tahansa. Tai alkaako iho kukkimaan ihan kamalasti? Tai olenko kovinkin kipeä? Minä en ole kärsinyt menkkakivuista hormonien aikana ollenkaan. Mulla on olo kuin koekaniinilla, jos tähän hommaan nyt lähden. Eihän sen lopullista tarvitse olla, jos olo onkin ihan kamala. Sitä ei vain jotenkin osaa ajatella toisenlaista olemista, kun tätä on nyt ollut melkein neljännes vuosisata.
 
Olisikohan mitään mahdollisuutta tehdä jonkulaista kevyttä siirtymää vaikka vähän kevyempään hormonaaliseen ensin ja sitten jos se tuntuu hyvältä niin kokonaan pois (jos se on tavoite)? Olisiko se kropalle hellempi tapa? Voiko hormonien käyttöön jäädä koukkuun/ saada siitä vieroitusoireita? Minulla ei ole mitään kokemusta hormonaalisesta ehkäisystä, joten en tiedä. Kunhan mietin.
Minä pelkään että hormonaalinen ehkäisy vaikuttaisi minulla liikaa siihen miten koen ja pystyn hallitsemaan tuntemuksiani. Että muuttuisin ihan kamalaksi möröksi niiden kanssa tai masentuisin tai en vaan tuntisi mitään. Keltarauhashormonia kierron säännöllistämiseksi olen käyttänyt lyhyen hetken ja sen aikana tunnekirjo oli aika tasainen. Ei tullut mitään yltiöräjähdyksiä tai masennuksia, mutta enpä myöskään saanut onnen läikähdyksiä tai kyennyt samalla tavalla iloitsemaankaan asioista. Voikohan hormonien käytön lopettaminen myös vaikuttaa ihmisen luonteeseen tai tunteisiin?
 
Ylös