Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Kuukautiset

Keskustelu huoneessa 'Pöytä', aloittanut Freyja, 17.08.2003.

1. Jaamar

Jaamar Hyykäärme Vastuuhenkilö Kummi

Hah, voin lisätä kamalien oireiden listaan kuukausittain iskevän halun hypätä jostain todella korkealta niin ettei selviytymismahdollisuuksia ole. Ihanat kuukautiset. Minä niin rakastan teitä ja sitä mitä minulle teette. Olen siis alkanut huomata yhteyden näillä masennusjaksoillani ja kuukautisilla. Toki stressi saattaa myös aiheuttaa oireet ilman kuukautisia, mutta useampaan kuukauteen ei ole ollut kuukautisia ilman itsetuhoisia ajatuksia.
    Varmaan tähän olisi saatavilla jonkinlaista lääketieteellistä apua, mutta minulla on tiet siihen suuntaan tällä hetkellä tukossa kun meni sukset ristiin omahoitajan kanssa ja yksityiselle ei nyt olisi varaa mennä enkä halua ottaa riskiä siitä että hormonitoimintani menisi vielä pahemmin sekaisin joidenkin E-pillerien takia. Jos minun hormonitoiminnallani alkaa leikkiä niin se kannattaisi ehkä tehdä suljetulla osastolla. Mutta toistaiseksi pidetään peukkuja ja katsotaan elämää kuukauden jaksoissa. Jos selviän kuukautisten aiheuttamista myllerryksistä elossa niin on taas kuukauden verran aika tasaista (omalla mittapuullani).

2. Lentävä lumi

Lentävä lumi Kontulainen

On erikoista lukea tässä kommentteja naisista, joilla ei ole vaikeat ja kivuliaat kuukautiset. Lähipiirissä en nimittäin sellaisista tiedä. Minulla, niin kuin kaikilla suvun naisilla, joiden kanssa asiasta on puhuttu, kärsivät kovista kuukautiskivuista. Joskus, ehkä jo 15 vuotta sitten(?) äidilläni todettiin endometrioosia, kun Mummini sattui mainitsemaan, että häneltä on muuten sitä leikattu aikanaan. Äitini alkoi pohti asia ääneen lääkärille, joka lopulta suostui asiaa tutkimaan ja mitäs kummaa löytyikään; koko alavatsan seutu täynnä. Sama löytyi sitten tädeiltäni ja myöhemmin kahdelta serkultani. Minä olen taistellut lääkärini kanssa, jonka mielestä ei alle kolmikymppisellä (tai siis ihan kohta kolmekymppisellä) ei vielä voi olla endoa niin, että sille kannattaisi tehdä jotain.

Kovat kivut voivat tietenkin johtua jostain muustakin, mutta jos kuukaudesta on kaksi päivää lähes työkyvytön, niin ei se minun mielestä normaali olotilakaan voi olla, ja hermostuttaa kun asiaa ei suostuta edes tutkimaan. Varsinkin kun sukurasite on melkoisen selvästi tiedossa. Kuukautisten aikana kuulemma kuuluukin vähän sattua ja kannattaa harrasta liikuntaa yms yhtä järjetöntä hörinää. Liikunta ei ole koskaan auttanut minua, joskus jopa saanut olon vain kahta pahemmaksi. (Muita liikunta toki voi auttaa, minua vain ei. Auttaako liikunta todella jotakuta?) Sanomattikin lienee selvää, että yritän saada aikaa toiselle lääkärille.

En muista, että minulla olisi koko elämäni aikana ollut moniakaan kuukautisia, jotka olisin pärjännyt ilman särkylääkkeitä. Mieliala ei onneksi pahasti heittele, päivän verran olen vain itkuherkempi, mutta siinäpä se. Ahmimisvimma (suolaista ja rasvaista mieluiten) iskee myös minulle noin pari päivää ennen kuukautisten alkamista ja sitten kun kivut iskevät, tuntuu ettei mitään ruokaa meinaa saada alas.

Onneksi äitini on puhunut kuukautisista aina avoimesti ja selitti asiat minulle hyvin varhaisessa vaiheessa, mikä olikin hyvä. Olin nimittäin vain yhdeksän kun omat kuukautiseni alkoivat. Olisivat olleet varmaan melkoinen shokki, jos en olisi tiennyt niistä mitään. Koulusssa muistan, että asiasta puhuttiin vasta kun minulla oli kuukautiset olleet jo hyvän aikaa, olisikohan ollut vasta viidennellä luokalla? Muistan vieläkin, kun silloin vain puhuttiin, että sitten kun teillä alkaa kuukautiset niin sitä ja tätä... En ollut siinä vaiheessa kuitenkaan yksin, ja kaikin puolin asenne kuukautisten alkamisesta paljon myöhemmin tuntui silloin hassulta.

Silloin alkuun tuli kyllä sählättyä siteiden ja tampoonien kanssa kaikenlaista noloa, mitä ei kehtaa tänne edes kirjoittaa. Nykyään kuulun vahvasti kuppikuntaan, josta en hevillä muuhun vaihda. Pari kuukautta meni totutellessa, mutta kun sain tekniikan haltuun, ei ole paluuta. Useinmiten tyhjennys aamulla ja illalla riittää eikä ohivuodoista tarvitse huolehtia. Kuppi on säästänyt myös lakanoita melkoisesti, kun vuodot ei valu siteen ohi.

3. Jaamar

Kai tämäkin kuukausitiin liittyy. Mukavasti löytyi munasarjasta sellanen päälle 8cm kysta. Arvelevat että mahdollisesti munasolu jäänyt jotenkin jumiin ja kehittänyt ihanan veripussin. Aiheuttaa sen että vasenta kylkeä juimii lievästi aina hetkittäin ja kuukautiset viivästyy ja viivästyy. Kuulemma odotellaan ja katsotaan meneekö itsestään ohi kun vuoto alkaa. Tuli vaan mieleen että olisikohan tällaisia voinut olla ennenkin ja niiden takia vuoto aina mitä sattuu. Ultrannut lääkäri oli ihmeissään että on kehittynyt niin nopeasti (kuukaudessa) niin isoksi, mutta hoitava lääkäri sanoi että on harmiton ja odotellaan vaan että tuleeko itsestään ohi. Molemmat ihan naistentautien erikoislääkäreitä. Nyt vaan istun täällä odottamassa kauhuissani mitä tapahtuu kun se pussukka sieltä puhkeaa ja alkaa valua ulos. Jotenkin tuntuisi että tulee ihan supermegainhottavat kuukautiset tuollaisesta (onko ne edes kuukautiset?), mutta mistäs minä tiedä. Inhottaa vaan ajatus jostain kamalasta verihyytymäpussukasta tuolla sisuksissa.

4. Kuulostaapa ikävältä Jaamar! Mutta tuskimpa se pelkääminenkään asiaa auttaa, tiedän kyllä että siihen on hirveän vaikea vaikuttaa. Tsemppiä kuitenkin!

Minulla on huomenna rippijuhlat jaaa *rummunpärinää* menkat alkoivat tänään, mikä tarkoittaa sitä, että huomenna on pahin päivä. Ehkä ei pitäisi valittaa kun otetaan huomioon, että pelkäsin niiden tulevan leirin aikana mitä ei (thank god) tapahtunut, en olisi voinut saunoa ja se olisi rajoittanut normaalia elämistäkin huomattavasti. Selviän muutenkin yleensä parilla panadolilla ekoista päivistä ja sen jälkeen ei ole ongelmaa (vihatkaa minua kaikki te, joilla on todella kivuliaat kuukautiset). Mutta ne kestävät about 7-8 päivää yleensä, joka on aivan todella ärsyttävää. Kadehdin suunnattomasti ihmisiä joitten kuukautiset oikeasti kestävät sen 2-5 päivää. Minulla voi kestää 9 ja se ei ole vielä ihme. Minulla on myös erittäin epäsäännölliset menkat, eli en käytännössä voi koskaan tietää milloin ne tulevat. Ja niillä on taipumus tulla silloin kun vähiten odotan (mm. Jouluaatto, hiihtoloma, (kuvitelkaa ne lasketteluvermeet), miitti, linnanmäen reissu veljen kanssa (ja tottakai minulla ei ollut kirjaimellisesti yhtäkään sidettä mukana) yms.) Toki on välillä mukavaa olla 80 päivää ilman, mutta haluaisin silti pystyä arvioimaan jotenkin seuraavan kerran. Ja ihmiset välillä sanovat tähän jotain "jos ne on vasta hiljattain alkanut..." mutta kun ei ole, kaksi vuotta ei ole hiljattain. Vaan sen takia että minulla ei käytännöllisesti katsoen ole rintoja ei tarkoita sitä, että en olisi täysin kehittynyt. Joillekkin niitä vain ei tule. Ikinä. Koskaan. *itkuraivopurkaus* (pitäkää mielessä että oikeasti tällä hetkellä olen tosi hyvällä päällä ja kikatan täällä itsekseni, joka on erittäin mystistä. Saa nähdä koska vaihtuu mielentila. Lovely mood swings).

Minulla on vain valkoinen mekko. Onnitelkaa.
    Oikeasti ei kannattaisi huolehtia, minulta ei ole vielä koskaan mennyt läpi. Vain lähestulkoon mutta ei kunnolla ja siitäkin on jo aikaa. Mutta jos juuri nyt... Ja aamullakin pitää vielä istua kirkossa joku valkoinen alba päällä. *katastrofin ainekset uivat silmieni eteen*
    Ah, tulee varmasti hieno, vainoharhainen päivä.

5. Jaamar

Arwen, kuulostaa, muuten tutulta, mutta lisää ne kivut. Eli epäsäännöllisyys johon auttoi lopulta vasta synnytys ja silti voi heitellä päiviäö tai viikonkin, mutta kumminkin edes noin suunnilleen kerran kuussa.

Jos ajatus sisälle tungettavista asioista ei ahdista liikaa niin kannattaa kokeilla kuppia. Se on melko varma kuukautissuoja ja kun laittaa pahimpina päivinä vielä siteen niin ei pitäisi olla ohivuodoista huolta. Ja jos näyttää ettei kupista koskaan tule yli/ohi niin siteistä voi luopua vaikka kokonaan. Kuppia ei näy ja sen kanssa voi mennä vaikka sinne saunaan. Mutta toki sen laittaminen pitää opetella ja siinä minulle meinasi iskeä paniikki ensimmäisellä kerralla. Eli ihan sen mukaan mikä itsestä tuntuu parhaalta, mutta minä en enää selviäisi ilman kuppia kun kerran olen siihen tottunu.

Joka tapauksessa onnea juhliin ja pidän peukkuja että kaikki menee hyvin :)

Steelsheen ja Arwen Undomiel Iltatähti tykkäävät tästä.
  6. Ereine

Ereine Kontulainen

En tiedä auttaako, mutta minulla on pari kertaa ollut munasarjakysta, ei noin isoa kyllä (ensimmäisellä kerralla taisi olla viisisenttinen) eikä noin nopeasti tullutta. Minulla ne eivät aiheuttaneet suurempia ongelmia, mutta hoidoksi minulle kyllä määrättiin hormoneita. Epäilen että voisi nytkin olla kysta mutta ultraäänessä käyminen on sen verran kallista (tai ainakin siellä oli silloin) etten ole käynyt lääkärissä. En tiedä onnistuisiko nykyisessä kaupungissani jotenkin pääsemään kunnallisellekin puolelle.

7. Jaamar

Minä haluan vältellä ylimääräisten hormonien ottamista viimiseen asti kun kaikki hormonimuutokset pitää pään ihan sekasin. Tosin nyt sain keltarauhashormonia mitä otan kuuriluontoisesti että kuukautiset saisi tulemaan keinotekoisesti ajallaan ja kierrot pyörisi siitä huolimatta että kysta sekoittaa kuvioita. Ei lähtenyt näiden kuukautisten aikaan pois.
    On muuten harvinaisen helpot kuukautiset. Vähän vaan juimi vatsaa parina päivänä ja ensimmäisen yön kahden tunnin kupintyhjennysvälien jälkeen vuoitokin on ollu järkevää. En tiedä onko kysta sekoittanut tuohonkin suuntaan vai auttaako se kun olen juonu poimulehtiteetä.

8. eowynofmay

eowynofmay Kontulainen

9. Jaamar

Fulle tosiaan kumarrus. Ylipäänsä aiheen piilottelu on minusta typerää. Itse sain oppini aiheesta koulun terveystiedontunneilla. Meillä ei kotona mitenkään demonisoitu aihetta, mutta ei siitä hirmuisesti puhuttukaan. Kun niiden aika tuli niin asiaan suhtauduttiin rauhallisen luontevasti ja iso kiitos siitä. Oman tytön kohdalla tahdon kumminkin toimia vähän toisin. Esim. kun taaperoa ei halua jättää itsekseen pyörimään ilman mitään valvontaa siksi aikaa kun säätää kuukautisvessaa niin olen reilusti jättänyt oven auki ja lapsi näkee kyllä mitä tapahtuu ja vaikka onkin noin pieni niin olen silti sanonu mistä on kyse. Kun tyttö on isompi niin tällaisia näin hyviä tilaisuuksia ei varmasti samalla tavalla tule, mutta olen yrittänyt kotona olla asian suhteen avoimempi niin että Mushulle se on jo pienestä pitäen ihan luonnollinen juttu. En tiedä toimiiko tämä vai saako lapsi hirveät traumat, mutta minä haluan toimia näin.

Mitä tuohon mainokseen tulee niin onhan se sinisen nesteen valuttelu luonnotonta, mutta kun nyt en ihan hirmuisesti nauti veren ja haavojen katselusta (vaikka en suoranaisesti tulekaan niistä huonovointiseksi elleivat satu itselle) niin tuo mainos sai minut lähinnä voimaan hiukan huonosti. Ehkä omasta mielestäni parhaita meinoksia olisi jos käyttäisi samaa tyyliä kuin netistä löytyy piirrettynä naisen kuukautisista kertovia huumori kuvia jotka silti ovat varsin todenmukaisia. Samaa sarjaa kuin Rennien mainos missä seikkailee maha. Mutta tämä on tietysti vain oma mielipiteeni.

Isilmírë tykkää tästä.
  10. douv

douv Kontulainen Vastuuhenkilö Suomen Tolkien-seura

Minulla yleensä pitkät, kivuliaat ja kovaa pahoinvointia parina ekana päivänä aiheuttavat kuukautiset ovat kesyyntyneet vallan leppoisiksi e-pillereiden käytön myötä. Ensimmäinen, lähinnä ehkäisytarkoituksissa saamani merkki tosin sai aikaan tiputtelua, eli ei täysin auvoisaa ollut hormonien ja minunkaan kroppani yhteiselo. Nyt tällä merkillä (Mercilon) tuntuu mielialavaihtelukin vähentyneen, vaikka tyhmä-ruma-läski-päivät tuntuvat osuvan pillerilevyn lopulle.

Se Helsingin sanomien juttu (varmaan tässäkin ketjussa aiemmin linkattu?), jossa annettiin synninpäästö pillerilevyjen taukoviikkojen väliinjättämiselle, ilahdutti minua kovasti aikoinaan. Että luolanaisetkaan eivät aina vuotaneet verta joka kuukausi - koska olivat usein joko raskaana, imettämässä tai kuukautiset jääneet ruuan vähyyden vuoksi pois - miksipä nykyäänkään tarvitsisi, jos ei halua, tai jos kuukautiset häiritsevät elämää merkittävästi. Saisikohan YTHS:ltä lähetteen sellaiseen ihon alle laitettavaan, tasaisesti hormonia vapauttavaan useamman vuoden ehkäisyratkaisuun? (kai tää vielä just ja just liippaa tarpeeksi läheltä aihetta :D )

Vampirelady tykkää tästä.
  11. Lehtokuusama

Lehtokuusama Lonicera xylosteum

Kyllä osa näistä ehkäisypillereistäkin hävittää kuukautiset. Terveisin onnellinen cerazetten syöjä. Minullahan aloitettiin nuo anemian takia. Anemiasta kärsin toki vieläkin, mutta en ainakaan menetä yhtään kullanarvoista vertani kuukausittaisen vuodon takia. Keltarauhashormoniakin kokeiltiin sitä ennen, mutta se ei sopinut minulle lainkaan. En valitettavasti enää kuollaksenikaan muista mitä sivuoireita siitä tuli, mutta sen muistan, että hyvin epämiellyttävää se oli. Sen verran monta vuotta siitäkin on ollut, todennäköisesti joko vatsakipuja, päänsärkyä tai lihaskramppeja. Pillerit ovat onneksi sopineet hyvin. Vain tilapäinen, lyhytkin, poisjättäminen (leikkausten takia) on aiheuttanut viiveellä rasittavaa lähes kuukauden kestävää tiputtelua.

Lisäys: Vatsakivut on saattaneet olla hyvinkin se keltarauhashormonin sivuoire, mikä minun ennestään raihnaisen vatsan tuntien on hyvin huono juttu.

12. Jaamar

Ehkäisypillereissä on kaksi sivuoiretta joista toinen on väistämätön ja toista pelkään (kuten tuon keltarauhashormonin kanssa nyt). Pelkään että ne korostavat jo ennestään hurjia masennusoireita ja päädyn ihan oikeasti ajamaan autoni jokeen tms yhtä typerää. Toinen haitta on raskauden ehkäisevä vaikutus, josta ei pääse yli eikä ympäri.

13. Fairy tale

Fairy tale Lapinorava

Herättelen tätäkin vanhaa topaa henkiin. Tämä toimi itselläni nimittäin arkistona, jonne olin kirjoittanut ajankohdat, jolloin aikanani aloitin kuukupin käytön. Täältä sen pääsi tarkistamaan, kun kotona joutuisi selaamaan aika monta almanakkaa. Samoin etsin ajankohdan, jolloin siirryin pillereistä ehkäisyrenkaan käyttöön. Siitäkin on näköjään 10 vuotta aikaa. Kymmenen vuotta ja minä älysin vasta nyt alkusyksystä, että minulla on usein pää kipeä ja huono olo, kun otan uuden renkaan taukoviikon jälkeen käyttöön. Näin kauan kesti hoksata tuo yhteys. Ihan jokaisen renkaan ensimmäisenä päivänä tuo ei toistu, mutta silloin tällöin.

Tällä hetkellä pohdin yleisesti ottaen omaa hyvinvointiani ja mahdollisia sitä rajoittavia tekijöitä. Renkaaseen olen ollut tyytyväinen. Kestettäköön tuo huonovointisuus silloin tällöin ja pääkipukin. Pääkipu tosin on sen tyyppistä, että siihen ei auta särkylääkkeet. Sen päänsäryn kanssa pystyy olemaan, mutta ärsyttävää se on, sellaista pientä jäytävää ja nakertavaa sen yhden vuorokauden ajan. Kuukuppi on ollut poissa käytöstä jo kauan, koska aikaisemminkin olen maninnut, että vuotoja ei vain ole. Alkuvuodesta kärsin tosin sen verran stressistä, että se sai kroppani sen verran sekaisin että jouduin parin päivän ajan turvautumaan pieniin pikkuhousunsuojiin, mutta ei sen järempää kalustoa silloinkaan.

14. (Seuraava postaus sisältää tuotesijoittelua.)

Elämästäni on tullut aivan järkyttävän paljon helpompaa sen jälkeen, kun aloin käyttämään kuukuppia! No aivan aluksi oli pieniä teknisiä ongelmia, mutta ensimmäisen kuukupillisen kiertoni vietin kuitenkin New Yorkissa, joten pidän itseäni nyt aika guruna. Ilman sitä en olisi kyennyt istumaan teatterissa rauhassa tai kiertämään ympäri kaupunkia ilman tietoa siitä, missä seuraava WC mahtaa sijaita.

En näe tässä minkäänlaisia huonoja puolia. Tyhjennysväli itselläni n. 7-14h päivästä riippuen, ei juurikaan TSS-riskiä, tekee koko kuukautisista erittäin näkymättömät (mitä saattaa olla vaikea uskoa, mutta näin se on), ei tarvitse kuluttaa rahaa, aikaa ja kärsivällisyyttä siteiden ja tamponien ostamiseen ja mukana kantamiseen, ei tunnu ikävältä, ei sisällä epämääräisiä naruja ja mikä tärkeintä, ei roskaa. Kuukupin kanssa voi tehdä ihan kaikkea käsillä kävelystä kylpyläreissuun (sori, mutta en pidä siitä ajatuksesta, että tamponi turpoaa vedessä, yh).

Nyt kun päätin tämän mainoskampanjan, voin todeta suosittelevani kuukuppia kaikille, jotka sitä eivät vielä ole kokeilleet. Elätte vähän turhan vaikeaa ja roskaista elämää.

Pakollinen loppuvalitus:
    Jostain syystä parit viimeiset kuukautiseni olen ollut aivan tuskissani pari ensimmäistä päivää. Minulla ei normaalisti ole tällaisia kipuja. Tietystikkään koskaan silloin, kun tarvitsen särkylääkkeitä, minulla tai kenelläkään muulla ei satu sellaisia olemaan. Istuin englannin tunnilla kaksin kerroin miettien, pyörrynkö vai oksennanko ensin. Ja pohtien kuinka ihanaa olisi olla mies.

douv, Jaamar ja Steelsheen tykkäävät tästä.
  15. Dracaena

Dracaena Raseena

Joillekin vaikea ja roskainen elämä valitettavasti on ainoa vaihtoehto, koska kaikki eivät voi käyttää kuppia.
    Kaikki eivät myöskään ihan vain halua, ja minusta sitäkin pitäisi kunnioittaa. Minusta muitakaan, perinteisiä kuukautissuojia ei pitäisi leimata ällöiksi, koska lähtökohtaisesti jokainen itse päättää, miten hoitaa tämän intiimin asian, eikä mielestäni muiden kuukautistenviettotapoja ja samalla toisten kuukautisia pitäisi leimata ällöiksi. (Jos nyt ei puhuta todella räikeistä hygieniastahuolehtimisrikkomuksista, joista kärsii oma terveys ja muu ympäristö.

Ja tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö kuukuppia saisi hehkuttaa ja suositella ja rakastaa! Kunhan muistaa, ettei se ole kaikille vaihtoehto eikä se tee heistä esimerkiksi typeriä, välinpitämättömiä tai etenkään ällöjä. (Mitä et AUI tietenkään sanonut, mutta olen itse ehkä yliherkistynyt tälle aiheelle ja tuli vain innoittamanasi purkaus.)

Arwen Undomiel Iltatähti, Ereine, Sidhiel ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  16. Jaamar

Minä olen kanssa hehkuttanut kuppia ja voisin kirjoittaa samanmoisen mainospostauksen. Kuitenkin tiedän että on olemassa myös joitain ehkäisymenetelmiä jotka estävät kupin käytön ja olen ymmärtänyt että joidenkin on hankala saada edes tamponia laitettua niin silloin kuppi ei varmasti ole se oikea ratkaisu. Räpläämistähän siinä on. Varsinkin alussa kun sen laittoa harjoittelee. Mutta ihan varmasti jos ei katsottaisi yksilöiden erityispiirteitä niin kuukuppi olisi se kuukautissuojien ykkönen ihan kirkkaasti. Juuri tuon roskaamattomuuden ja vaivattomuuden puolesta. Olen kerran ollut jopa yövaelluksella kupin kanssa ja hyvin meni. Olen tosin varmaan kertonutkin täällä joskus että pahimmillaan minulla tyhjennysväli saattaa olla jopa pari tuntia, mutta jos miettiin millainen katastrofi olisi noilla tyhjennysväleillä olla ilman kuppia! Ja yksi ehdoton etu kupissa on nimenomaan tamponiin nähden. Nimittäin se että kupin voi laittaa valmiiksi paikoilleen jos odottaa että kuukautiset luultavasti alkavat lähipäivinä. Se ei haittaa vaikka kuppi olisi siellä odottamassa.
    Olen kuitenkin Dracaenan kanssa samaa mieltä myös siitä että jokainen hoitaa tämän sillä tavalla mikä on itselle se kaikista paras. Aihe on kuitenkin intiimi ja kuukautisten aika muutenkin vähän epävarmaa ja epämukavaa niin siihen ei varmasti kaipaa ylimääräistä syyllisyyttä roskaamisesta tai muusta. Mitä AUI ei varmasti tarkoittanutkaan. Onhan se fakta että siteistä ja tamponeista tulee horjasti roskaa. Sama kuin kertakäyttövaippojen kanssa. Mutta jos sen kokee itselleen luontevimmaksi niin sitten pitää käyttää kertiksiä ilman syyllistymistä. Suositella kuitenkin voi aina ja kertoa näistä ympäristöystävällisemmistä tavoista hoitaa asia. Mitä enemmän ihmiset tietävät vaihtoehtoja sen parempi.
    Minä voisin ihan yhtälailla kun hehkutan kuppia hehkuttaa myös kestositeitä. Minä en nimittäin runsaan vuodon takia voi täysin luottaa kuppiin. Kestosuojat voi kuulostaa äkkiseltään aika ällöltä pyykkikorissa eikä ehkä joka tilanteeseen ole kiva mennä kestosuojien kanssa jos käytettyjä joutuu sitten vaikka reissussa kantelemaan pyykkipussissa pari päivää tai pidempäänkin. Silloin kertakäyttöiset ovat varmasti helpompia. Kotona ja normaalissa arjessa kestot taas ovat ihan yhtä helppoja kuin kertiksetkin. Itse varaan vessaan pesupussin mihin siteet saa heitettyä suoraan käytöstä (tarvittaessa huuhtelun kautta) ja kun laittaa pyykkiä niin pesupussi vaan koneeseen. Minä koen kestositeet paljon imukykyisemmiksi kuin monet kertakäyttöiset, mutta yksi iso etu on myös se että ne vaan tuntuvat sata kertaa mukavammilta. Kupin kanssa käytän vaan pikkuhuosunsuojia, mutta nyt ostin synnytyksenjälkivuotoa ajatellen pari ihan kestoyösidettä ja voisin laittaa nille isoja sydämiä mukavuudesta ja imukyvystä kun käytän vuorotellen kestoja ja kertakäyttöisiä (näin lyhyt aika elämässä niin en viitsinyt ostaa isoa kasaa). Maijat on sellainen merkki mihin olen erityisen tykästynyt. Muitakin ihan ok merkkejä on, mutta nuo ovat taipuisampia ja pehmeämpiä ja samalla imukykyisempiä kun muut mitä olen kokeillu.

Arwen Undomiel Iltatähti ja Isilmírë tykkäävät tästä.
  17. Fairy tale

Fairy tale Lapinorava

Ehkäisyrenkaan kanssa kuppi ei itselleni sopinut. Aiheutti ikävää kirpaisua alavatsassa, kun on tunkenut liikaa tavaraa sisuksiinsa yhdellä kertaa. Alussa uutta rengasta ei tarvinnut vielä samaan aikaan laittaakaan, mutta jatkossa kun piti, oli pakko turvautua kertakäyttösuojiin.

Tässä on asia, jota en ole koskaan käsittänyt tai ymmärtänyt. Miten voi saada kuppia tyhjennettyä maastossa tai edes puuvessassa? En ole itse edes julkisissa vessakopeissa kuppia tyhjentänyt, ellei kopissa ole ollut omaa pesuallasta. Oikeasti, se kuppi on niin törkyisessä limakunnossa että sitä on pakko huuhdella ja mieluummin lämpimällä vedellä. Muistan yhden kerran yrittäneeni tyhjennystä jossain epämääräisessä vessassa, mutta siihen jäi. Onneksi tuota ei tarvinnut tyhjentää kuin pari kertaa vuorokaudessa. Minä en näkisi kuppia kätevänä, jos sitä pitää tyhjennellä parin tunnin välein. Jos se kerta olisikin juuri se, kun olen rähmäkoura ja pudotan kupin likaiselle julkisen vessan lattialle. Siinäpä olisi sotkua kerrakseen.

Isilmírë tykkää tästä.
  18. Jaamar

Kuukupille on olemassa ihan omia liinoja joilla sen voi pyyhkiä puhtaaksi. Tosin itse tuolla kertaa huuhtelin kupin ihan järvessä ja sen jälkeen pyyhin. Toki tuosta puhdistuspyyhkeestä tulee sitten roska, mutta jos vertaan siihen että käyttäisin aina sidettä niin se yksittäinen pyyhe sillointällöin on aika vähän.

Mikään menetelmä ei ole kätevä kun sattuu runsasvuotoisen kierron pahimmat päivät ja tyhjennysväli on tuo pari tuntia. Silloin siteen vaihtoväli ilman kuppia on helposti vaan puolesta tunnista tuntiin. Niinä päivinä olisi parasta vaan pysyä kotona, mutta eihän se aina ole mahdollista.

19. eowynofmay

eowynofmay Kontulainen

Olen lukemattomat kerrat tehnyt niin. Mukaan vain vessapaperia pyyhkimistä varten (kuten olisi muutenkin). Minulla mikään muu systeemi ei edes toimisi maasto-olosuhteissa runsaan vuodon takia (jos en halua tulla takaisin muovipussi täynnä käytettyjä juttuja). Jos olen ollut tunturissa tms. paikassa, missä ei ole rantaa tai jokea lähistöllä, niin olen käsien pyyhkimiseen saattanut varata kosteuspyyhkeitä. Yleensä joku lätäkkö on ollut lähistöllä.

Ainut haittapuoli runsaan vuodon aikana on se, että voi olla vaikeampi saada kuppia oikealle paikalle, jolloin jää painamaan/nipistämään ikävästi kävellessä.

20. Dracaena

Dracaena Raseena

Minäkin hehkutan kestositeitä, vaikka luultavasti juuri monien kuukuppeilijoiden mielestä on erittäin inhottavaa ja epämiellyttävää kulkea verinen märkä kangasrätti jalkovälissä ja sitten säilöä niitä kuvottavia lötköjä seuraavaan pesuun... Minustakin nimittäin kestositeet tuntuvat paljon miellyttävämmiltä kuin kertakäyttöiset (paitsi pyöräillessä, jolloin ainakin omissani nepparit saattavat painaa aika ikävästi)! Omani tuskin ovat imukykyisempiä kuin esimerkiksi Vuokkoset, joita yleensä käytän, mutta ne kuitenkin tuntuvat vain todella pehmeiltä ja huomaamattomilta. Minulla on sitä paitsi niin niukka vuoto, ettei siitä märkyydestä paljon joudu kärsimään.

(Minä en myöskään koe, että sitein hoidetut kuukautiset mitenkään estäisivät minua harrastamasta käsillä kävelyä, ainakaan enempää kuin esimerkiksi harjoituksen ja uskalluksen puute. Mutta tosiaan minä vuodan aina vähän ja harrastan loppujen lopuksi aika vähän liikuntaa, joten ehkä minä vain tässä pääsen tosi helpolla.)

Minä yleensä huuhtelen ne käytön jälkeen kylmässä vedessä ja laitan kannelliseen ämpäriin, jossa on vettä ja tilkka etikkaa. Veden vaihdan aina, kun laitan sinne uusia. Lisäksi olen rytmittänyt aika pitkälti kaiken 60-asteessa pestävien tekstiilien pesun kuukautisiin, niin saan sitten pestyä niitä melko tuoreeltaan pesemättä vajaita koneellisia.
    Kyllä minä sen ällötyksen kestän ympäristön ja rahansäästön vuoksi. Mutta pelkästään noilla en pärjäisi, koska minä en tykkää säilyttää niitä käytettyjä esimerkiksi kokonaista päivää laukussa, ja toisaalta minä en välttämättä yöllä luottaisi niihin. Enkä edes omista sellaisia yömallisia.

Syytän kuukuppien suosiota siitä, ettei Ekolosta enää saa kestositeitä. Kestovaippoja myyvistä vauvatarvikekaupista ilmeisesti löytyisi, mutta enhän minä nyt sellaiseen kehtaa mennä. Ja jostain syystä olen nykyään aika laiska verkkokauppashoppailija. Muutaman lisää tarvitsisin silti, joten jotain kompromisseja tässä on tehtävä. :grin:

Jaamar ja Arwen Undomiel Iltatähti tykkäävät tästä.

Jaa somessa