Kuukautiset

Minun sidemerkkini on Vuokkoset, siivekkeelliset sellaiset. Kotimaisuus kunniaan. En tarvitse varsinaisia yösiteitä, koska niin hassua kuin se onkin, en öisin vuoda paljoakaan. Päivällä sitten senkin edestä.

Alushousuja minulla on kolme paria varta vasten kuukautisia varten. Normaalisti käytän miesten boksereita, ne kun ovat mukavan väljiä ja miellyttäviä päällä, mutta kuukautisside ei niissä valitettavasti oikein pysy paikallaan. Alkkarit ovatkin sitten nimenomaan tarkoitustaan varten valittuja, tummasävyisiä ja napakoita.
 
Libresse ja Vuokkoset ovat ne joita käytän, Alwayseistä lähtee päällinen pois :x .

Libresset eivät kyllä pysy paikoillaan, ne nimittäin jäävät haarojen väliin mutkalle.. Muttamutta, siitä minä pidän. Reunojen yli ei tule kuin yöllä, joskus.

Vuokkoset, ne taas vain ovat mukavia. Kuin Libresset..

Tuppoja en käytä. Eivät ne nyt 12-vuotiaalle mene. :roll:
 
Ah, olin juuri täyttänyt 11, kun kuukautiseni alkoivat. Meillä oli silloin vielä ihastuttava vessa-remontti ja suihkussa täytyi käydä pikkusiskon kanssa Taloyhtiömme saunatuvan tiloissa. Kivakiva. Nyt menkoista on tullut kärsittyä...jotain puolitoista vuotta. Ja kyllä minulla on kuukautiskipuja. Melko kovia vatsanvääntelyitä, mutta jotenkin tahdon kestää ne. mulla on tosi alhainen kivunsieto kynnys, mutta olen vain niin tottunut sietämään erilaisia kipuja, että ei yhdet vatsanvääntelyt paljoa haittaa.
 
Tästä sidevertailusta:
Itse olen käyttänyt vuokkosia, alwaysia ja sitten jotain aika outoja joiden nimiä en muista. Itse en ole kokenut ainakaan alwaysia hiostavaksi. Ne pysyy paikallaa tosi hyvin. Uskallan jopa luottaa niihin. Malli on jotain ultra normal plus (monilla näkyy olevan) tai jotain sinnepäin.
vuokkoset imevät huonosti ja niiden liimat eivät aina ole niin hyviä. Muuten ihan OK.
Joissain oudoissa oli sitten ihan hyvä liima ja ne pysyivät paikallaan ihan hyvin. Muistaisi vielä, mistä ne oli ostettu...

Ajattelin ostaa noita Libressejä kokeeksi, mutta kun sanoitte, että ne ei pidä mitään ne liimat, niin taidan jättää väliin...

Olen edelleen sitä mieltä, että parasta menkoissa on, kun miehet eivät tajua niistä mitään. :) (olen jossain sanonut jo tämän, en välttämättä täällä) Älkää miehet loukkaantuko, jos koette tietävänne paljon menkoista. Ne miehet (miespuoliset), joita minä olen tavannut, ovat olleet todella tietämättömiä asiasta joten heidän kanssaan on hauskaa keskustella asiasta... :)
 
Kuukautiseni alkoivat ehkä 10-vuotiaana, kivut 11-vuotiaana. 12 vuotta siis olen syönyt lähes joka kuukausi paketillisen särkylääkkeitä, välissä tosin oli noin vuoden tauko, jolloin söin pillereitä (kivut ja epäsäännöllisyys kyllä katosivat, ikävä kyllä lisäsi vain ahdistustani). Olen harkinnut pillereiden aloittamista uudestaan, mutta tuntuu turhan rankalta keinolta kun ei ole ehkäisytarvettakaan. En erityisesti pidä särkylääkkeistä mutta muutkaan kokeilemani keinot (esim. kuuma geelityyny ja öljykapselit, joiden piti vaikuttaa hormonitoimintaan) eivät tehonneet. Syksyllä pitäisi varata aika lääkärille ja miettiä asiaan ratkaisua. Toisaalta olen alistunut särkylääkkeiden syöntiin, vaihtoehto on aivan liian kamala. Tunnen kyllä kuukautisten lähestymisen, mutta kun oireet saattavat alkaa viikkoa ennen niin on aika vaikeaa alkaa valmistautua (mutta ainakaan enää en ylläty). Kahdet viime kuukautiset ovat olleet suhteellisen kivuttomat, jopa reseptivapailla lääkkeillä. Olen vain aloittanut niiden syömisen noin kahta päivää ennen kuin kuukautiset varsinaisesti alkavat. Ei ehkä terveellistä mutta en jaksa enää välittää siitä (mitäpä väliä särkylääkeaddiktiolla on :)). Kuumalla vedellä (niin kuumalla kuin iho vain kestää) suihkuttaminen auttaa vähän, samoin stressittömyys (kuukautisten ajatteleminen ahdistaa, mikä tietenkin pahentaa asiaa).
Seksistä kuukautisten aikana en osaa sanoa mitään mutta orgasmi, itseaihettunakin auttaa. Rentoutuminenhan on aika tärkeää.
 
Aarh, menkat :|
Minulla alkoi 11 vuotiaana ja on ollut ne vähän päälle puoltoista vuotta. Minulla ei ole hirveitä mahakipuja, mutta selässä tuntuu sitäkin enemmän. Ja oksettaa. Varmaan kaikista inhottavinta menkoissa on se likaisuuden tunne. Ja tuntuu, kuin kaikki tietäisi, että mulla on nyt ne...
Liikkatunilla tai urheiluharkoissa on kamalaa olla. Side tuntuu niin epämukavalta.
Ja ärsyttää kun ne ovat vielä epäsäännölliset. Saa aina pelätä että eikai ne nyt tuu sinne leirille ja apua, tuleepas kiva leirikoulu...

Menkat oli mulle tosi tabu ala-asteella, mutta nyt on helpompi puhua.
 
Sidevertailua...
No Alwaysit on miusta ehdottomasti mukavimmat, mutta niissä on kyllä ehkä turhankin vahvat liimat, kun se liima jää joskus kiinni pikkuhousuihin :o
Libressestä en ole tykännyt. Jotenkaan se ei ime sitä vuotoa sinne siteen sisään niinkuin always...
Vuokkosia olen ostanut. Ne on ehkä alwaysin ja libressen väliltä... ja jonkin verran halvempia kuin always :) Niitä tulee välillä sitten ostettua.
Joskus erehdyin kokeilemaan Prismassa myytäviä Hyvä ostos siteitä, kun kaveri suositteli... voi itku :cry: Ne oli ihan kauheita!! Ihan puistattaa vieläkin.
 
heppatyttö: tunnen sympatiaa kohtaasi huonon sideostoksen johdosta. Itsekin olen joskus ostanut jotain sellaisia, jotka hajoiavat alkutekijöihinsä parissa tunnissa. Ei kivaa. ei todellakaan...
Myös pirkat on tosi huonoja. Liima ei kestä mitään.

Pidättekö jonkun tietyn värisiä vaatteita kuukautistenne aikana? Vai pukeudutteko aivan samalla tavalla kuin muulloinkin. Itse käytän aina tummia housuja, vaikka hyvin tiedän, että ei siitä mitään hyötyö ole. Yhtä hyvin se veritahra näkyy sellaisten farkunväristen kuin vaaleidenkin housujen takapuolesta... :)
 
Hyvä ostos on merkki suoraan Helvetistä. Ne siteet on kamalia.

Enivei, Narwíen täällä tais sanoa, että Alwaysit hiostaa. So true. Jotenka suosin Libresseä... Silloin kun siteitä käytän. Yleensä suosin tampooneja, Tampaxia, OB:t ei sovi mulle ollenkaan.

Mulla on jälleen ongelmia kuukautisten kanssa. Viimeisen vuoden ajan mulla on tiettyjen henkisten syiden ja ongelmien takia menkat jääny tulematta säännöllisesti, ne tuli about 3-4 kuukauden välein. Vihdoin, tässä kesän aikana tuntui siltä, että ovat palanneet suht koht normaaleiksi, parhaimmillaan väliä oli vain kuusi viikkoa ja meikä juhli.
Nyt on jälleen sama juttu. Pienikin henkinen paine, niin mulla jää heti menkat tulematta. Todella, todella ärsyttävää.
 
Jäisipä minullakin tulematta. Mutta ei, ne tulevat aina yhtä luotettavasti (muuten vaan viikko sitten tuskastelin tyäällä niiden puuttumista).
Pitäisi tehdä tässä joskus kunnon sidevertailu. Ostaa monia merkkejä ja oikeasti verrata niitä. Pitää niitä yhtä kauan päällä ja muuta sellaista. Jos joku on tuolla tavalla testannut, niin voiko ilmoittaa tänne tuloksistaan.
Onko joku kokeillut jotain Lidl-siteitä. Äiti osti niitä ja pitäisi kokeilla miten ne toimivat. Menkat vaan loppui juuri tänään (tiedän, että ne loppuivat tänään, ne on sen verran säännölliset ja tiedän muutaman vuoden kokemuksella, miten menkkani käyttäytyvät) :)
 
Voi, minä niin toivon että mun menkkani olisivat säännölliset. Mutta ei. Sitä saa aina ihan sydän syrjällään olla joka paikassa, että millonkohan ne alkaa, alkaakohan ne just tänään.

Sitten mulla alkaa tulla sellasia pieniä vainoharhaisuuksia, että mitä jos jotain on oikeasti vialla. Vaikka tiedän tasan tarkkaan, että ne ovat täysin sidoksissa mun mentaaliseen tilaani... Joka heittelee rajusti koko ajan. :roll:

Ärsyttää vaan. Sitten siinä on se, että en seurustele, ja kun harrastan seksiä, niin on pakko tehdä raskaustesti, vaikka ehkäisy ei ikinä puutukaan. Mä olen todella vainoharhainen ihminen.

Nyt viime päivinä on taas mieliala heittänyt niin paljon, että joko a)olen raskaana b)menkat tulossa c)olen muuten vain hullu.
 
Okay... Ihana taas kirjoittaa, kun vuotta nuorempi velikultani tuossa kuikkii olkapään ylitse kaikkea mitä ruudulle ilmestyy... :twisted: :evil:
Omat menkkani alkoivat paria viikkoa vaille 12. Ei onneksi tarvinnut ala-asteella sählätä niiden kanssa; kun täytin 12, olin jo yläasteelle menossa syksyllä... :mrgreen:
Aluksi olivat hirveän runsaat, ei käytännössä voinut yötä nukkua ilman että olis lakanat olleet taas veressä aamulla, vaikka mitä teki. Yhdessä välissä otin tavakseni herätä keskellä yötä tai vaikka nousta ylös aamuviideltä. Silloinkin yleensä sottaantui. Ja nämä runsaat, hetkeäkään laantumattomat "ihanaiset" jatkuivat aina viikon. Vähintään. Epäsäännöllisinä. Sidettä piti vaihtaa tunnin parin välein, ja useammin kuin kerran oli tuoli punaisena, niin kotona kuin koulussakin. Ehkä hiukan nolotti. Enemmän kuitenkin nolotti kulkea niissä punahousuissa eteenpäin...
Kannatin - ja kannatan edelleen - menkkojen aikana hametta, mielellään löysää. Eli jos olen monta päivää peräkkäin hameessa, 99% varmuudella on taas "se aika kuukaudesta"...
Kipuja ei sen sijaan ollut. Ei lainkaan.

Kun ne olivat pari vuotta kärsitty, ne olivat edelleen epäsäännölliset. Mutta jo yli vuoden olen nautiskellut ihanan niukoista (joskus unohdan, että minulla yleensäkään on ne, ja kuljen koko päivän samassa siteessä - eikä vuoda milliäkään :lol: ) paitsi sinä toisena päivänä... Joka kumman usein sattuu tiistaille. Hmmm. Ja kestävät korkeintaan neljä päivää. Silloinkin se eka on että illalla huomaan nukkumaan mennessä että jaha, nyt ovat taas alkaneet. Tunti sitten ei olleet. Kiva.
Tahroja ei tule, mutta sen verran traumoja on jäänyt että yleensä aina vilkaisen tuolia kun nousen ylös puolukkapäivilläni. Joskus muulloinkin; se on oikeastaan jo refleksi. :D Vaikka mitäpä se katsominen auttaisi, jos vahinko olisikin päässyt tapahtumaan...
Vastineeksi vähäisestä, lyhyestä, jopa siedettävästä vuodostani olen saanut nämä ihanat kivut. Tosin vain vähän, vain silloin tällöin, eikä koskaan enempää kuin mistä särkylääkkeellä selviää.
No, ei kipuja, lyhyet, helpot... Kuulostaa unelmalta, vai? Okei. Niin menkat ovatkin. Siis menkat. Mutta se PMS, se PMS... Tein joskus testin netissä, jonka mukaan PMS on minun poloisen kohdalla erityisen paha, melkein avun tarpeessa kuulemma olen.
No, pää on kipeä. Maha on joskus kipeä. Unettomuutta, ruokahalun muutoksia, kaikkea muuta mukavaa. Ja mielialoja. Mielialoja!
Purskahdan itkuun pienimmästäkin syystä (tosin olen aika herkkä muutenkin, mutta en yleensä kyllä vollota jos satun riitelemään äidin kanssa). Suklaanhimooni ei vaikuta, enemmänkin haluan sitä menkkojen jälkeen. Sen sijaan raivostun pienestäkin ja olen ylipäänsä hankala ja änkkärä.
Itse asiassa koko elämäni menee tämän ihanan epäsäännöllisen kierron mukaan. Kun menkat sitten alkavat, ja sen jälkeen aina keskivaiheille saakka, olen aivan hyperaktiivinen. Siis nyt on tämä vaihe päällä. Koulussakin jos vain on penkkejä tyhjänä käytävän vierustalle, hyppään yleensä niille ja kävelen niitä pitkin. Tai ohitan hyppäämällä penkille. Tai vain hypin ylös alas, tai vispaan käsiäni tai vähintään naputan kynää. Hyvin rasittavaa ystäväparoilleni ja perheelleni. Itse olen elämäni kunnossa, mutta en ikävä kyllä kykene ohjastamaan tätä ylimääräistä energiaa mihinkään hyödylliseen, kuten lenkkeilyyn tai läksyjenlukuun. Olen vain äärimmäisen ärsyttävä, jopa enemmän kuin tavallisesti.

On minulla sentään yksi lähes 100% varma konsti selvittää, milloin "ne" oikein ovat tulossa: Jos lainaan kauhukirjoja ja vielä luenkin ne, varma juttu. Inhoan niitä muulloin, mutta päivä-pari ennen voin lukea niitä aamuviiteen... Ja seuraavana päivänä ne alkavat.
Elimistöni yrittää aiheuttaa jonkin muun shokin, että pystyn suhtautumaan järkevästi ja rauhallisesti kun ne taas tulevat pilaamaan elämääni? :lol:

Ai niin. Suosin Libresseä. Tai äiti suosii. Ja koskapa olen äitsykkäni varassa tässä asiassa, se kelpaa minullekin. Itse asiassa hyvä.
Pirkasta on jäänyt noilta runsasvuotoajoiltani varmaan elinikäiset traumat. Ei ikinä.
 
Itselläni kuukautiset alkoivat muistaakseni 13-vuotiaana. Ne eivät ole säännölliset. Vaan tulevat silloin kuin tulevat. Useimmiten jättävät tulematta, josta kertoo ehkä se, että olen kärsinyt niistä tänäkin vuonna vain neljästi. Tai kärsinyt ja kärsinyt. Ei minulla mitään kipuja ole koskaan ollut, ne kestävät kerrallaan korkeintaan 5 päivää, 80% tapauksista ei edes sitäkään. Ja verta ei ikinä edes tule paljon. No tästäkin on poikkeuksia. No poikkeus oli kesäkuussa.. ne kestivät kymmenen päivää, mutta en tiedä onko tämä syy tai mikään mutta kun edellisen kerran ne olivat olleet helmikuun alussa. Eli siinä oli kolme kuukautta väliä. No, eipä sillä, en minä niitä kaipaakaan.

Minulla on täysi valta valita itselleni sidemerkit, meillä kun ei muita kuukautisista kärsiviä ihmisiä perheessä ole. Kannatan libresseä.
 
Mulla on menkat ollu nyt jonku kaks vuotta. Mun menkat ei oo mitenkään säännöllisiä, tai siis on ne silleen, mut siinä on aina melkeen viikon heitto, ni tosi kiva käydä koulus joka välis vessas kattoos onks ne alkanu, ku tietää et niitten pitäis alkaa kohta. Mulla tulee aina selkä paljon kipeemmäks (siis tosi kipeeks, ku se on jo tavallisestikki kipee...), 2-3 ekaa päivää otan heti aamulla panadol 500:sen ja parin tunnin päästä toisen. Sillon koulussa kaverit kutsuu mua suunnilleen narkkariks, mut minkäs teet... :( Ekoina päivinä pitää käydä suunnilleen kahen tunnin välein vessassa, mä en titäis mitä mä tekisin ilman siivekkäitä siteitä... :| Ja pari ekaa yötä, ni mulla on tamppooni ja semmonen joku 6mm paksu yöside... Yleensä helpottaa kolmen neljän päivän jälkeen, ja sitä kulkee suunnilleen sama side päällä koko päivän... :)

Meijä äiti käyttää Vuokkosia, mut mun mielestä Alwayssit (mulla on nightia ja ultra long plussaa) on parhaita ja sit mä käytän viel Tampaxeja. Mää en vaan tykkää OB:stä... Esim. partsan kesäleiri sattuu oleen just sillon ku mulla on ne, joten tampoonit on suuri apu ku pitäis mennä vaikka uimaan... :)
 
Mä inhoan kuukautisia koko sydämestäni. Koko ajan on niljakas tunne ja pitää varmistella ettei vain ole tullut läpi tai ettei kukaan vain ole huomannut sidettäni.
Kuukautiseni alkoivat noin kolmisen vuotta sitten ja ovat aina olleet melko säännölliset. Luojan kiitos! Tiedän myös niiden olevan alkamassa kun alaselkää rupeaa särkemään ihan pirusti.
Vuotoni ovat yleensä runsaita kolme ekaa päivää ja sitten alkavat vähitellen vähetä. Ei ole vielä kertaakaan tullu läpi, onneksi. Siteinä käytän alwayssia, tamponeihin en ole vielä tutustunut.
Ja mitä kipuihin tulee, ne ovat shokki joka kerralla. Ei haluaisi tehdä muuta kuin maata kippuralla sängyn pohjalla, mutta kun on koulua eikä särkylääkkeitäkään jaksaisi koko ajan popsia. Se on kertakaikkisen kamalaa.
Miksi vaihdevuodet ovat niin monille naisille kauhean herkkä paikka? Silloinhan pääsee kuukautisista eroon.
 
Elena sanoi:
Miksi vaihdevuodet ovat niin monille naisille kauhean herkkä paikka? Silloinhan pääsee kuukautisista eroon.

Kun ei voi saada enää lapsia, vaikka niitä ei olisi ollut enää tarkoitus hankkiakkaan se tuntuu varmasti pahalta.
 
Vielä tuohon vaihdevuosijuttuun: Ihmisillehän tulee vanhetessaan vaihdevuodet, jotenhe eivät voi kokea olevansa enää aivan tajuttoman nuoria. (Näin minä olen käsittänyt)
 
Vaihdevuodet on hei ihan luku sinäsä. Paitsi että kuukautiset loppuvat eikä voi saada lapsia, käy keho hormoonitoiminnan muutosten takia läpi muitakin myllerryksiä. Oireina on sitten kaikenmaailman lämpöaaltoja, limakalvojen kuivumisia, unihäiriöitä jne. Ja näitähän sitten taas hoidetaan ulkoisilla hormooneilla ja tutkimukset ovat ristiriidassa keskenään siitä onko se riskialtista vai ei.

Kuukautisten pitkistä tauoista: tilanteeseen kannattaa kyllä suhtautua vakavasti, erityisesti jos taustalla on runsas urheilu (=vähäinen rasvaprosentti). Hormoonit nimittäin tarvitsevat rasvakudosta toimiakseen kunnolla, joten aktiivisesti urheilevilla naisilla on varsin tavallista, että kuukautiset ovat niukat tai jäävät jopa kokonaan pois. (Sama ilmiö esiintyy myös aliravitsemusta tai anoreksiaa potevilla naisilla.) Tämä voi tietysti sinällään tuntua monista varsin mukavalta verrattuna niagaravuotoon, mutta kolikolla on kääntöpuolensa: luiden haurastuminen. Estrogeenipitoisuuksien laskeminen on tutkitusti suorassa yhtydessä osteoporoosiin - joka ei ole mukava juttu sen paremmin urheiljalle kuin tavalliselle taapertajallekaan. Puhumattakaan sitten siitä, että raskaaksi tuleminen on hankalampaa...

Pakko kerätä vanhasta legendaarisesta kuukautiset-keskustelusta(http://1678.rapidforum.com/topic=101788283083 ja sinun täytyy olla kirjautunut) vähän linkkejä:
http://www.student.oulu.fi/~vaki/kuukautiset.html
http://www.delipap.fi/naistenhygienia/kuukautissuojat.htm
http://www.unikankare.net/kirjoitukset/ey_naisten_juhla_030702.html


Ylipäätään kirjoittajille vinkkeinä: toivoisin että tästä ei muodostuisi samanlaista "kuvaillaan omia oireita"-keskustelua kuin vanha topikki oli loppuaikoina, vaan että viitsisitte elää vuorovaikutuksessa: kysellä ja kommentoida. Aihepiiri on laaja, ja monta asiaa on tässä uudemmassa topikissa vielä käsittelemättä kokonaan tai osittain: pestävät "luonnonsiteet", puhekielen termit (hainsyöttöpäivät, mensut, moonikset, rätit, tupot. jne), ympäristön (esim. äiti) suhtautuminen, mainonta, feromonien aiheuttama kiertojen samanaikaistuminen, kuukautiset armeijassa...[/b]
 
Meikäläinen suorastaan vihaa menkkoja..aargh! Aina kun ne alkaa..mä vaivun johonkin epätoivoon, ja rupeen tyyliin kiljuun kaikille, olo on niin älyttömän epämukava ja nihkeä..kumpa mulla ois menkat alkanut vasta 16 vuotiaana, eikä 12..:( Onneksi mulla ei ole sentään kipuja..*huoh*
*muoks* Lisään tähän osoitteen libressen sivuille: http://www.libresse.fi
 
Kaikki, jotka sanoo, että miesten täytyis tietää kuukautisista
enemmän on täysin oikeassa!!! Monet miehet eivät laisinkaan tiedä, mitä naiset joutuvat kärsimään kuukautistensa aikana.
Miehet valittavat joka paikassa, että menkat haittaa vaan sänkyhommia. Eihän kukaan nainen VOI SILLE MITÄÄN!!!
se on luonnollista, eikä kovinkaan moni viitsi, eikä voi rueta läträämään kaiken maailman hormoonimyrkkyjen kanssa menkkojen poistamiseksi. kuukautiskivut muuttuvat joskus niin sietämättömiksi, että
on pakko ottaa muutama Panadol, että kivut antaisivat periksi edes hetkeksi. :( Olen kuullut, että jokunen nainen on jopa pyörtynyt keskelle katua, koska kivut ovat olleet niin kamalat.
Että huomautanpa ystävällisellä äänensävyllä kaikille miehille, että teidän äitinnekin ovat kärsineet kuukautisten kaikki vaivat,
ilman niitä ette olisi tässä tietokoneen ääressä nyt. Koittakaa suhtautua vähän ymmärtäväisemmin, vaikka ette itse menkkavaivoja ikinä tulekkaan kokemaan.

Hyvää Syksyä kaikille!!! :wink:
 
Ylös