Kuukautiset

No pitää kai se tunkee nenänsä tähänkin aiheeseen, aiheeseen jota vihaan. Kuukautiset ovat tosi ikävä keksintö. Ne pilaavat elämääni joka neljäs viikko. :roll: Okei, en tiedä miksi näin paljon vihaan vaikka nykyisin pääsen hyinkin helpolla menkkojeni suhteen kun vertaan moniin tuntemiini ihmisiin. Ei minulla mitään kipuja enää nykyisin ole ja kun tässä eräs kesä keksin tampaxit on elämä helpottunut huomattavalla tavalla. Silti jaksan vihata niitä.

Mitä tulee Tampaxien käyttöön. Suosittelen. Ne ovat helppokäyttöisiä kun on tarpeeksi kauan äheltänyt vessassa niiden kanssa ja muutenkin niiden kanssa on paljon mukavampi olo.

Nääh.. ei kai tässä muuta sanottavaa nyt tuu mieleen...

Hei, niin seksiä en kyllä oikeen halua harrastaa kun on puolukka-päivät, itseni sekä poikaystäväni takia. Ei jotenkin ole niin mielekäs olo.. :p Ellei sit suihkussa...
 
Mun menkat tais alkaa tossa kolmisen vuotta sitten ollessani juuri täyttänyt 12v.
Olin aivan innoissani, että nyt olen jotenkín vanhempi kuin muut kaverini. Tiedän, outoa! :roll: En siis järkyttynyt, että mitä tämä nyt on, koska olen aina voinut puhua äitini kanssa about kaikesta(tai no en nyt enää ihan kaikesta hänelle kerro! :wink: ) ja tietysti hän nyt oli menkoistakin mua valmentanut!
Nyt olen jo täysin tottunut ajatukseen, että kaikillahan itseni ikäisillä on jo menkat(tai no ei ihan kaikilla!). Enkä häpeile puhua niistä sen kummemmin, kun normaaliin kehitykseenhän ne kuuluvat.
Kuukautiseni eivät tosiaankaan ole säännölliset vaan heittelevät viikonkin verran. Mikä ei nyt ole oikein mukavaa jos ulkomaillekin olen menossa. Onneksi vuotoni eivät ole runsaita, joten harvemmin menkat pääsevät yllättämään siten, että housujen läpi olisi tullut jotain. Ja totutellut olen ihan alusta asti tamppooneihin! Ne helpottaa tosi paljon lomalle lähtöäkin ja ne ovat oikeastaan mukavampia pitää kuin siteet. Ei tartte kokoajan huolehtia, että onhan se side nyt suorassa yms..!
Myöskään kuukautiskipuja ei minulla ole koskaan ollut. Mistä olen erittäin onnellinen! :)
 
Kuukautisista puhutaan myös tänään telkkarissa Ben Furmanin ohjelmassa iltaseitsemältä.
 
Kuukautiset ovat mielestäni suoraan...sieltä! Vihaan vihaan vihaan niitä! :x
Minulle ovat kuitenkin kohtalaisen uusi asia, kohta vasta vuosi takana, eli kuudet menkat kärsitty. Todellakin _kärsitty_! Vuoto on aivan tajuttoman runsasta, yöside 24/7 ja kestävät aina 10 päivää. Kipujakin mulla on alkupäivinä, muttei onneksi hirveän pahoja.

En ymmärrä miten ihmiset osaavat olla normaalisti kuukautistensa aikaan! Minä en haluaisi liikkua mihinkään, kun heti tuntuu et housuihin olisi lorahtanut n. pari litraa :wtf: Vältän kaikkea liikuntaa menkkojen ajan. Haluaisin vain istua paikallani ja syödä jotain hyvää. Lihon varmaan kilon jokaisten kuukautisteni aikana :roll:

Lisäksi kuukautiseni ovat tietysti epäsäännölliset. Olen kuitenkin oppinut ennakoimaan niiden tulon, sillä yleensä tulee tavallista runsaammin valkovuotoa ennen menkkoja, mutta koska valkkiksen määrä vaihtelee mulla aika paljon, ei tuo keino ole varma. Ja vielä plussaksi tähän se, että harrastan uintia...pelottaa aina että ne alkaa altaassa koko seuran nähden! Olisi ihan hullun noloa nousta sieltä altaasta ylös joku verivana jalkaa pitkin valuen :oops: ! Ja kun vedessä ei välttämättä edes huomaa että menkat alkaa...
Päätinkin nyt tässä näitä lueskellessani, että kun seuraavat menkat tulevat, kokeilen tamponia! Jotenkin tuntuu siltä että helpottaisi elämää aika lailla kuukautisten aikana... Tuohon vuodon runsauteen ja kuukautisten kestoon voisi tietysti kokeilla e-pillereitä, mtuta äiti ei oikein lämmennyt idealle :(

Vielä tuohon kuukautisten nimittely-hommaan...Kaverini kanssa puhumme maalareista/työmiehistä/punaurakoitsijoista :D
 
Gilgaeril, tilanne saattaa hyvinkin helpottua ajan mittaan. Itselläni oli vähän samanlainen tilanne aikoinaan 11-vuotiaana, kun kuukautiseni alkoivat. Koskaan ei tiennyt, milloin vuoto taas alkaisi, ja sitten kun se alkoi, se alkoi tulvimalla. Ja sitä riitti. Pisimmät kuukautiseni kestivät kaksi viikkoa, ja siinä vaiheessa pelkäsin jo tosissani, etteivät ne aiokaan loppua. Lisäksi ah-niin-herttainen äitini tivasi, enkö osaa käyttää siteitä oikein, kun aina on verta alushousuissa asti. Käytä siinä sitten sidettä "oikein", kun verta tulvii siihen tahtiin, ettei side ehdi imeä kaikkea. Siihen aikaan ei edes ollut mitään siivekkeitä eikä mukavia ohutsiteitä, vaan oli pakko kulkea ällöttävä puuvillavanuvaippa jalkoväliin myttääntyneenä.

Iän myötä kuukautiseni kuitenkin helpottuivat, muuttuivat vähän säännöllisemmiksi ja ennen kaikkea lyhemmiksi ja niukemmiksi. Vaikka edelleen vuodan - äitiäni lainaten - kuin teuras sika kuukautisten toisena päivänä, ei se ole enää sellaista tulvahtelua kuin pentuna, eikä vuoto kestä koskaan viikkoa pidempään. Veikkaisin, että tällainen "kehitys" on ihan yleistä, kun hormonikierto vähän tasaantuu murkkuiän ylilyöntien jälkeen.
 
Minulla on ollut kummallisesti muutamat melko kivuttomat kuukautiset. Olen löytänyt itselleni sopiva ratkaisun, aloitan särkylääkkeiden syönnin noin kaksi päivää ennen kuukautisten varsinaista alkua. Jostain vain olen osannut arvioida sen ajankohdan oikein. Harkitsen kuitenkin e-pillereiden syömistä, viikon verran kestävät kuukautiset ovat aika tylsät.

Gilgaeril, ibuprofeiini saattaa auttaa runsaaseen vuotoon, siis Burana ja sen kaltaiset lääkkeet. Ei varmaan ole haittaakaan siitä jos menee terveydenhoitajalle puhumaan asiasta, ehkä siihen on joku keino. Tuossahan tulee pian aneemiseksi.
 
Itselläni menkat olivat kanssa aika runsaat kun ne alkoivat melkein 3 vuotta sitten. Ekat 2œ (2) vuotta ne olivat aika runsaat, mutta joulun aikoihin ja keväällä ne alkoivat vähän niukentua. Itselläni tuli ennen kyllä joo säännöllisesti menkat, mutta kahden viikon välein, joka ei ollut todellakaan kivaa.

Nyt ne sitten eivät ole niin hirveän runsaita, ei ole pelkoa läpivuotamisesta (ohivuodot ovat eri asia) ja ne kestävät enää 4-5 päivää. Ennen piti varata vähintään viikko.

Nyt menkat tulee yleensä 2-3-4 viikon välein. Se vähän vaihtelee.

Kyllä ne menkat tasoittuu siitä aikaa myöten. (Toivottavasti)
 
Menkat eivät ole mukavia, mutta niiden kanssa elää. Itselläni ne alkoivat joskus 14 v, ja kierto on niin epäsäännöllistä ettei mitään rajaa. Vaihtelee 24pv-98pv, se riippuu niin paljon. Itse käytän tamponeja, paljon varmempi olo. Ja suklaanhimo on tuttu tunne..
Sitten, on se toinen vuoto, valkovuoto joka ainakin minulla on aikasen runsasta välillä. Eikä sitä oikein jaksaisi aina kävellä jotkut rätit housuissa. Ne oikeastaan ärsyttävät melkein enemmän kuin menkat..
 
Tätä topiccia lukiessani huomaan valittavani kuukautisistani turhaan. Minun menkkani ovat erittäin niukat ja lyhytkestoiset (keskimäärin neljä päivää), eikä kuukautiskipujakaan pahemmin esiinny. Kiitos tästä aktiiviselle urheilulle.
Mutta silti VIHAAN menkkoja. Olen vain iloinen, kun ne ovat kolme kuukautta myöhässä. Kun ne sitten tulevat, toivon aina että ne loppuisivat kokonaan.
 
Mulla alkaa aina noin päivää ennen kuukautisten alkamista alavatsaa vihlomaan. :( Vihlonta oli ennen sietämätöntä, ja kesti tasan yhtä kauan ku kuukautisetkin, mut nyt mulla on onneks kipu rajottunu lähinnä muutamaan ensimmäisee päivää, poikkeuspäiviäkin tosin on..
Välillä tulee aina semmonen olo, et me pilaa naisen elämän :( Ei nyt välttämättä sitten, jos niistä ei johdu mitää kipuja tms., mut muuten..
Oon huomannu, et mulla on pinna paljon tiukemmalla tohon aikaa kuukaudesta, ku tavallisesti, ja oon myös herkempi..
 
Niin, ajattelin tiedustella teiltä muilta pillerinpopsijoilta, jotta oletteko pitäneet välivuoden/-vuosia pillereiden syömisessä? Mietin tässä, että sellainen olisi varmaan hyvä juttu. Itse syön pillereitä kolmatta vuotta ja pelkään, että pillerit vaikuttaisivat jotenkin esimerkiksi lapsen saamiseen tms negatiivisesti. Mitä mieltä olette? Pillereiden kanssa eläminen on kyllä toisaalta huoletonta, mutta silti.. :?
 
Minä napsin pillereitä neljä vuotta putkeen, sitten lopetin koska halusin lapsen, eikä mennyt kuin viisi kuukautta kun olin jo raskaana. Ja jos aika kuulostaa pitkältä, niin virallisen ohjeen mukaan syytä huoleen on vasta, jos lasta ei ala vuoden yrittämisen jälkeen kuulua.
 
Tieto toki perustuu pillerien valmistajien omista tuotteistaan kertoviin teksteihin, mutta ainakaan niiden mukaan e-pillerien käyttäminen ei mitenkään vaaranna hedelmällisyyttä. Joissakin tapauksissa se voi jopa helpottaa raskaaksi tulemista, koska kierto saattaa pysyä aiempaa säännöllisempänä vielä pillerien käytön lopettamisen jälkeenkin. E-pillerithän korvaavat elimistön oman hormonituotannon keinotekoisilla hormoneilla, mutta oma tuotanto lähtee elpymään heti kun pillerien käytön lopettaa. Joissain harvoissa tapauksissa siihen saattaa mennä tavallista enemmän aikaa (monia kuukausia).
 
Minä taidan olla täältä onnekkaammasta päästä, minulla menkat kestävät yleensä korkeintaan 3 päivää ja kipuja ei ole minkään laisia, ehkä joskus hiukan alaselkä hellänä, mutta ei muuta.

Minulle menkat ovat kova riesa, vaikka minun pitäisi olla onnellinen kivuttomista ja niukoista menkoistani. Aina koulussa pitää nopeasti ottaa reppu selkään, ettei kukaan huomaa, että minulla on menkat jos on vaikka tullut läpi niin peittää nopeasti takamuksen. Koskaan ei ole tullut läpi, mutta siskolle kerran kävi niin ja minä sain tietysti kamalan pelon siitä.

Ennen kuin menkkani alkoivat (n. vuosi sitten) minä oikein odotin milloin ne alkaisivat. Odotin jo seuraavaa aikuistumis vaihetta niin olin ihan innoissani odottamassa. Mutta sitten voi sitä kamaluuden päivää kun menkat sitten alkoivat, siinä sitä sitten viskeltiin tavaroita ja huudettiin siskolle. :roll:
Kamalia muistoja...
 
Skadi sanoi:
Niin, ajattelin tiedustella teiltä muilta pillerinpopsijoilta, jotta oletteko pitäneet välivuoden/-vuosia pillereiden syömisessä?

Minä lopetin pillereiden syömisen noin kuukausi sitten, koska haluan pitää taukoa niissä. Syy siihen on se, että olen yhtäjaksoisesti syönyt pillereitä 3 1/2 vuotta. Ajattelin että pitemmän päälle ei varmaan ole hyväksi saada mitään ylimääräisiä hormoneja elimistöönsä jatkuvasti. Tuskin tämä tauko kestää enempää kuin muutaman kuukauden, mutta olen silti tyytyväinen päätökseeni. Kuukautisetkin alkoivat silti samana päivänä kuin pillereitä syödessä, johtuneeko sitten tuosta Lachesisin mainitsemasta syystä. Minulle se tuli vain iloisena yllätyksenä. :)
 
Minua vain epäilyttää aina se, että syön minipillereitä ja tästä johtuen minulla ei ole minkäänlaisia kuukautisia koskaan. Olen ikään kuin "valeraskaana". :)
 
Narwíen sanoi:
Onko kukaan tutustunut ehkäisyrenkaaseen, jossa hormonimäärä on paljon pienempi, mutta vaikutukset ilmeisesti suht samat?http://www.yths.fi/suomi/terveystietoa/Ehkaisyrengas.htm

Minulla on tällainen rengas käytössä. Ja olen tullut siihen tulokseen, että tuo on kätevä. Olen varma, että unohtelisin ottaa pillereitä silloin kun pitäisi. Vasta pari kuukautta kai olen elänyt renkaan kanssa. Hurja, miten tajuan vasta nyt, miten olen epäsäännöllisistä menkoista kärsinyt. Tai, ei se silloin kärsimiseltä juurikaan tuntunut, mutta nyt kun ne on säännöllistyneet renkaan ansiosta, on elämä hurjan paljon helpompaa. Ei pidä miettiä sitä, milloin ne nyt taas alkavat. Enää en edes vihaa kuukautisia sillä tavoin.

Narwíen sanoi:
hormonimäärä on paljon pienempi, mutta vaikutukset ilmeisesti suht samat?

Tietääkseni hormoonimäärä ei ole paljon pillereitä erilaisempi, mutta renkaan kanssa hormooneja tulee tasaisesti.
Ja vielä tästä renkaasta, vaikka ei oikein aihetta olekaan, mutta lähinnä niille, jotka ovat tätä harkinneet. Renkaan kanssa ei pitäisi tulla niin paljon mm. mielialavaihteluita, painonnousua tai paljon muitakaan pillereiden haittoja. Itselläni kuitenkin silloin tällöin olen mielialavaihtelua huomannut, mutta se voi myös johtua joko siitä, että vasta vähän aikaa olen hormoonivalmistetta käyttänyt tai siitä, että mieleni ei ole tasapainossa ihan normaalistikaan. Ja myös ruokahaluni on hieman lisääntynyt. Mutten tiedä, voinko syyttää rengasta siitä.

Ohi aiheen reippaasti, mutta teki mieleni kirjoittaa jotain.
 
Pillereistä ja raskaaksi tulemisesta... Kuten Lachesis kirjoitti, pillereillä ei pitäisi olla vaikutusta hedelmällisyyteen. Itse olen tämän huomannut käytännössä - hoppeli sai alkunsa vain yksien kuukautisten jälkeen pillereiden lopettamisesta. Ja mä sentäs olin syönyt pillereitä enemmän tai vähemmän tauotta 10 vuotta.
 
Rupesin tässä miettimään, että pitäisiköhän sitä huolestua kun loperin pillereiden syömisen jo jokunen kuukausi sitten, ja kuukautisia ei ole tullut vieläkään.
Noita pillereitä olin syönyt jonkun 3-4 vuotta, ja kokoajan pahenevan masennuksen takia sitten vihdoin lopetin, ja olo koheni kyllä tosi paljon, minkä takia en niin hirveästi haluaisikaan noita pillereitä uudelleen aloittaa.
Vaan kyllähän tässä jonkun ehkäisykeinon tarvitsisi kuitenkin, ja toisaalta pillereissä oli niin kätevää se kun tiesi aina tarkalleen milloin kuukautiset alkaa ja miten pitkään ne kestää, eikä kipujakaan paljoa ollut.
 
mulla alko menkat joskus viidennellä luokalla ja ne oli epäsäännölliset jotain kolme vuotta.. no sitten löysin poikakaverin ja seksi tuli ajankohtaiseksi.. silloin päätin alottaa e-pillerien syömisen.. kuukautiset tulivat säännöllisiksi mutta kuukautiskivut pahenivat.. ennen ei ollut mitään pahoja kipuja mutta nykyään vatsaa kipristää niin ettei välillä pysty edes kunnolla kävelemään.. voisi vaikka yrittää jotain muita.. ehdotuksia? tällä hetkellä syön Meliane merkkisiä pillereitä..
 
Ylös