Kuukautiset

Freyja

Kontulainen
Tuolla vanhassa Vanhassa olikin jo "hieman" juttua näistä kaikkien tyttöjen/naisten rakastamista kuukautisista. Ajattelin nyt aloittaa aiheen uudestaan, kun se kerran tuli omalle kohdalle jälleen kerran ajankohtaiseksi :D .
Inhottavaa, kun vastaa kipristää aina välillä ja muutenkin on olo epämukava. Kokoajan on sellainen olo, että "Ei kai kukaan huomaa? Ei kai takapuolessa ole mitään Japanin lippua?" Silloin kun ei ole kuukautisia tuollaiset ajatukset ovat/voivat olla huvittavia, mutta odotas vain kun tulee se aika kuukaudesta. Minulla nyt nuo kuukautiset on olleet jo pari vuotta ja edelleen ne ovat ihanan epäsäännölliset. Inhottavaa. *huokaus* Mutta toisaalta on ihana tietää, että sitten joskus kun tulee sen aika tietää, että voi saada lapsia.

Millaisia kokemuksia muilla on kuukautisista?
 
Inhottavaa, kun paikat ovat koko ajan kipeänä eikä pysty olemaan "normaalisti".
Olisi paljon helpompaa olla mies. :) Olen hoksannut myös sen että aina kuukautisten aikana, olen paljon herkempi ja saatan pillahtaa itkuun minä hetkenä hyvänsä. Sitäpaitsi naama kukkii silloin paljon herkemmin. Eli kun kaikista eniten haluttaisi suklaata, niin pitää antaa sen olla, ettei tule finnejä. Rasittavaa...
 
Mä olin nuorempana aina kauheen kipee puolukkapäivien ekana päivänä. Oksetti ja vatsaan koski ihan hirveesti. Lopulta mun mutsi sai mut puhuttuu ympäri ja mä kävin gynekologilla. Se anto mulle kouraan e-pillerireseptin, enkä sen jälkeen oo kärsiny minkäänlaisista kivuista.

Ehkä just episten takia punamultamaalarit ei haittaa mua oikeestaan enää yhtään. Mä tiedän tasan minä päivänä ne alkaa, eikä kipuja oo. Mäkin oon kyllä huomannu sekä henkistä että fyysistä herkistymistä niiden aikana. Mä suutun paljon helpommin ja oon toisaalta hellyydenkipee. Taidan olla aika kauhee. Lisäks muhun iskee yleensä hirvee siivousvimma. Onpahan siistiä ees kerran kuussa :D .
 
Minulla nyt ei täysin henkilökohtaisia kokemuksia kuukautisista ole (miksiköhän?), mutta kun tyttöystävällä ne ovat, seksi on suttuisempaa.

Köh. Elämäni turhin viesti Kontuun koskaan.
 
Riku, nää tytöt on vielä liian nuoria sellasiin ajatuksiin, ainakin joku mainitsi vasta pari vuotta naistenvaivoja eläneensä!

Vanhempana täti-ihmisenä (kohta 22 eli ikäloppu!) voinen antaa pari neuvoa:

Jos kuukautiset aiheuttavat kipuja, opettele tunnistamaan kivut - ne voivat varoittaa jo ennen vuodon alkua että kohta likaantuu pöksyt. Mulla ainakin tulee reidet ja lantiolihakset kipeäksi jo 6-12 tuntia ennen ensimmäistä vuotoa. Ensimmäinen vuoto tulee liki päivälleen 28 päivän välein, luonnottoman säännöllisesti. jos muistan monesko päivä edellisessä kuussa alkoi, osaan varautua.

Kannattaa aina pitää muutama tamponi tai ohut side mukana meikkipussissa. Itselläni on kipujen takia myös lääkärin määräämää reseptillistä särkylääkettä, jota käytin jo ennen kuukautisia (alkoi 12 v) perinnölliseen migreeniin. Nykyään käytän sitä myös lukemis/kirjoituspäänsärkyyn, ja ...öö tota, alkoholin laukaisemaan migreeniin... :roll: harvoin tarttee. Yks purkki riittää kauemmin kuin sen viimeinen myyntipäivä.

E-pillereistä en tykkää kun ne vaikuttaa hormoneihin, voi pahentaa migreeniä, ja kuulemma lihottaa joitain ihmisiä. Minä en lihotusta kaipaa. Jos ois päinvastainen sivuvaikutus jollain pillerillä niin söisin, vaikka se ois mahatautipilleri... ehkä en ihan. :shock:

Siivelliset siteet on hyvä valinta jos vaatteet meinaa sotkeutua siteestä huolimatta. jos sekään ei auta kannattaa kokeilla tehokkaampaa sidettä tai tamponia.

tamponeita ei käyttöohjeen mukaan saa pitää peräperää vuorokauden ympäri. Välillä, esimerkiksi yön ajaksi, kannattaa siis vaihtaa side, tai olla ilman suojaa jos vuoto on vähenemään päin. Jos nukkuu alasti niin siteen käyttö ei onnistu...

...jätetään ne asiat Rikulle kun se on ekspertti. Nyt se varmasti punastuu ja häipyy tästä keskustelusta vähän äkkiä, mikä on mun tarkoituskin! :twisted:
 
Imladviel sanoi:
...jätetään ne asiat Rikulle kun se on ekspertti. Nyt se varmasti punastuu ja häipyy tästä keskustelusta vähän äkkiä, mikä on mun tarkoituskin! :twisted:
Siis mitkä asiat? 'Ne' asiat? Minä en punastele, vaan pidän tosipohjaisen esitelmän aiheesta! *Laittaa esiintyjäntakkinsa päälle ja kiittää siitä, että tämä topic on Majatalossa, eikä PP:ssä*

Hyvät naispuoliset olennot. Täten velvoitan teitä varoittamaan poika/tyttöystäväänne tai seksikumppanianne kuukautisistanne, harjoititte seksiä tai ette. Muuten menee moni asia ohi, kun emootionne heittelehtivät seinästä seinään, ja välillä raivoatte ja välillä rakastatte. Teidän tarvitsee sanoa vain ne kolme tärkeää sanaa, niin me tiedämme, mikä on homman nimi. (Ne kolme tärkeää sanaa eivät ole "minä rakastan sinua", vaan kaikkien odotusten vastaisesti "mulla on kuukautiset".)

Toisekseen, mikäli harrastatte seksiä kuukautisten aikana (varsinkin jos vuotoa on runsaasti), pitäkää lähettyvillä vessapaperirulla, ja varokaa sotkemasta lakanoita. Muuten minun-- eikun siis seksikumppaninne täytyy keksiä nenäverenvuoto-tekosyy vanhemmilleen (tai vähintäänkin pestä lakanat).

Kolmanneksi, käykää seksin jälkeen molemmat suihkussa. Muuten on paikat tahmaiset.

//Edit; huomatkaa myös vitaali terveysinfo alapuolella olevassa viestissä. Ehkä sekin voi olla tärkeää-

*Kiittää ja kumartaa*
 
Omat kokemukseni eivät järin kummallisia ole: kuukautiseni eivät ole kivuliaat eivätkä säännölliset, runsaan puoleiset kyllä, mutta harvemmin siinä määrin, että vaatteita joutuisi vaihtamaan kesken päivän. Vaikka myönnettäköön, että muinaisena lakkiaspäivänäni olo oli aika ahdistunut, kun pelkäsin kokoajan, että noustessani paikaltani ja astellessani lavalle todistustani hakemaan valkoisen hameeni takapuolessa olisi iloisen punainen läikkä. Onneksi side piti kutinsa.

Pikkuenkeli, pelkkä kuukautisten olemassaolo ei vielä ole mikään tae siitä, että pystyy saamaan lapsia. Siitä saa varmuuden vasta, kun raskaus on niin pitkällä, että lapsi selviää kohdun ulkopuolellakin. (On naisia, jotka kyllä tulevat helpostikin raskaaksi, mutta raskaudet päättyvät poikkeuksetta keskenmenoon.)

Riku, et ehkä tiennyt, mutta seksi kuukautisten aikana ei ole kauhean suositeltavaa. Kohdunsuuta suojaava limatulppa on silloin poissa, ja kaiken maailman bakteerin sun muut epämiellyttävyydet pääsevät varsin vapaasti vaeltamaan sisäpuolelle tulehduksia ja muita ikävyyksiä aiheuttamaan. Molempien osapuolten huolellinen alapesu ennen seksiä (joka on muinakin kuukauden aikoina ihan suositeltavaa, esinahan alla kun pesii kaikenlaista) auttaa tietysti asiaa, mutta ei tee touhusta silti kovin terveellistä.
 
Riku sanoi:
Imladviel sanoi:
...jätetään ne asiat Rikulle kun se on ekspertti. Nyt se varmasti punastuu ja häipyy tästä keskustelusta vähän äkkiä, mikä on mun tarkoituskin! :twisted:
Siis mitkä asiat? 'Ne' asiat? Minä en punastele, vaan pidän tosipohjaisen esitelmän aiheesta! *Laittaa esiintyjäntakkinsa päälle ja kiittää siitä, että tämä topic on Majatalossa, eikä PP:ssä*

Haloo, äijä! haluutko sä että mä huudän täällä SEKSI SEKSI SEKSI? Saan vaan kaikki oudot tyypit sanomaan outoja asioita. Tää on ihan selvästi naisten topicci, ei menkkoja voi tuntea se jolla ei niitä ole. Ja lue Isilmirëltä miten tosipohjainen sun esitelmäs on!

Hyvät naispuoliset olennot. Täten velvoitan teitä varoittamaan poika/tyttöystäväänne tai seksikumppanianne kuukautisistanne, harjoititte seksiä tai ette. Muuten menee moni asia ohi, kun emootionne heittelehtivät seinästä seinään, ja välillä raivoatte ja välillä rakastatte. Teidän tarvitsee sanoa vain ne kolme tärkeää sanaa, niin me tiedämme, mikä on homman nimi. (Ne kolme tärkeää sanaa eivät ole "minä rakastan sinua", vaan kaikkien odotusten vastaisesti "mulla on kuukautiset".)

Kiitos kun kerroit itsestäänselvyyden meille tietämättömille.

Toisekseen, mikäli harrastatte seksiä kuukautisten aikana (varsinkin jos vuotoa on runsaasti), pitäkää lähettyvillä vessapaperirulla, ja varokaa sotkemasta lakanoita. Muuten minun-- eikun siis seksikumppaninne täytyy keksiä nenäverenvuoto-tekosyy vanhemmilleen (tai vähintäänkin pestä lakanat).

Kuinka nuori sun gimmakaveris tarkalleen ottaen on? Alle 16? Vai sinäkö olet teistä se teini? Jutut kuulostaa siltä että niissä ei ole aikuisilla ollut paljon sanomista...

Kolmanneksi, käykää seksin jälkeen molemmat suihkussa. Muuten on paikat tahmaiset.

No usein kai sitä tahtoo muutenkin, kun on hikeä ja välillä muutakin. Vai onko mulla ihan epänormaali käsitys mitä kaikkea sängyssä voikaan tehdä... tai tartteeko ees maata sängyssä, varsinkaan jos lakanoita täytyy varoa? ulkona luonnossa romanttista, ei onnistu kaupunkilaisilta tosin paitsi mökillä. Etukäteen se alapesu on paljon tärkeämpi eikä tule aina mieleen. Saunasta sänkyyn olisi täydellinen järjestely. Kyllä mä tiedän, mikä on terveellistä, mun äiti on entinen kouluterkkari.

//Edit; huomatkaa myös vitaali terveysinfo alapuolella olevassa viestissä. Ehkä sekin voi olla tärkeää-

*Kiittää ja kumartaa*

Niiaa nätisti eikä punastu yhtään. Mähän sanoin olevani täti-ihminen! :twisted:[/quote]
 
Menkat ovat kyllä naisten juttu, mutta tähän keskusteluun voivat osallistua myös miehet. Koskettaahan se tavalla tai toisella heitäkin, varsinkin jos seurustelevat naisen kanssa.

Joten rauhoitetaas tätä keskustelua ennen kuin menee mekkalaksi. Niin ja vaikka seksistä on ehkä parempi puhua Pyöreän Pöydän topikissa, ei se nyt maailmaa kaada, jos seksi mainitaan kuukautistenkin yhteydessä. Kyllähän ne toisiinsa liittyvät, aina välillä.
 
Kyllä, miehiä keskusteluun. Ainakin lukemaan, mieluusti myös kirjoittamaan. Omiin kuukautisiin on aidosti helpompi suhtautua, jos mieskin on niiden kanssa sinut eikä äimistele, kauhistele tai ignoroi. Mies ei voi koskaan tietää liikaa kuukautisista IMHO.

Ja jos kipuja tai tuntemuksia pidettäisiin kriteerinä, minäkään en voisi osallistua tähän keskusteluun. Saatan tuntea ovulaation, mutta siihen ruumiilliset tuntemukset yleensä jäävätkin. Mieliala-ailahtelujakaan ei ole, joten en minäkään voi tietää miltä sellaisesta naisesta tuntuu, joka todellakin kärsii kuukuatistensa aikana.

Meillä myös harrastetaan seksiä kuukautisten aikana... pitääpä ottaa vähän lisää selvää terveysvaikutuksista.
 
Ok, thali. pointti vastaanotettu. Anteeksi. Mua häiritsi se, että vaikka Riku oli korkeintaan puoliksi vakavissaan, hän kuvitteli oikeasti tietävänsä enemmän kuin minä tästä aiheesta. En ole Rikun kanssa ennestäänkään ihan väleissä, mainitsen aina äijän kiusaksi millaisen valosapelin se mulle kehtasi myydä! Siitä ei ole kuin keihästemmeiksi. Surkein näkemäni boffo, nyt kun olen alaan tutustunut paremmin.

Toisaalta lupasin kääntää mem'nanin juttuja ruotsista englanniksi ja piirtää kartan. Sille foorumille en ole vielä ehtinyt, mutta luulin että Riku arvostaisi mun kokemusta fantasiasta tai ainakin elävästä elämästä!
 
Kärsin tuosta viheliäisestä vaivasta ensimmäisen kerran 11-vuotiaana. Sitä sitten kesti lähes siihen asti kun täytin 18. Hankin sitten e-pillerit, jotka vaihdettiin miniin. Niiden johdosta olen päässyt niistä eroon. Toisaalta siis saan maistaa hieman "miehen elämää". Ei kyllä ole kauheasti valittamista kun on kiva vapaus mennä minne tahtoo ja koska tahtoo, kärsimättä vaivoista. Tietenkin huolestuttaa, että onko ihan turvallista olla näin, ettei kuukautisia tule koskaan. Toivottavasti, ei ne lääkärit kai muuten näitä määräisi.. :roll:
 
Olen samaa mieltä Uinenielin kanssa siitä, että miesten olisi hyvä hankkia kaikki mahdollinen tieto kuukautisista osatakseen suhtautua niihin luontevasti, kauhistelematta ja inhoamatta. Parisuhteen arkea on aika vaikea elää törmäämättä kuukautisiin ennemmin tai myöhemmin. Minusta ainakin olisi rasittavaa yrittää piilotella kuukautisia mieheltä, kun kyse kuitenkin on aivan arkipäiväisestä asiasta.

Mieluusti myös kuulisin miesten ja poikien ajatuksia kuukautisista ja muista naisten jutusta. Toinen näkökulma voisi olla vaihteeksi piristävä, ja mahdolliset väärät luulot tulevat samalla oikaistuksi.

Se asenne, että _kaikki_ naisten "omituisuudet" johtuvat kuukautisista, on loukkaavaa yleistämistä, mutta joskus on paikallaan myöntää, että "tämä ei nyt johdu sinusta vaan minulla on kuukautiset/PMS". Ainakin oma mieheni mielellään auttaa, jos tarvitsen apua esim. kipujen kanssa, tuo särkylääkettä, peittoa ja pitää sylissään, jotta olisi helpompi rentoutua ja niin edelleen.

Mitä tulee seksiin kuukautisten aikana, tämä oli ensimmäinen kerta kun kuulin, että siitä olisi jotain haittaa. Ehkä sitten vain en ole yhtä altis tulehduksille kuin joku muu. Toisaalta, tuohan tamponikin emättimeen bakteereita, joten onko se vähemän haitallinen kuin seksin harrastaminen?

Ymmärrän kyllä sen, että monien mielestä sotkuisuus on inhottavaa, mutta jollei se haittaa, lakanoiden tahriintumisen voi välttää (muulloinkin kuin kuukautisten aikana) laittamalla alle jotain sellaista, minkä likaantuminen ei haittaa tai joka on helppo pestä, esim. pyyhe. Meillä on tätä tarkoitusta varten hieman vanhempia pyyhkeitä, jotka ovat hieman liian kuluneita alkuperäiseen tarkoitukseensa käytettäviksi, joten ei haittaa vaikka niihin jäisi tahroja.
 
Voisin allekirjoittaa Farianin viestin täysin, sen verran asiaa oli jälleen. Ja mitä noihin kipuihin tulee, suosittelen käyttämään pahimpien kramppien aikaan erilaisten kipujen hoitoon tarkoitettua kauratyynyä. Kultani osti sellaisen jokin aika sitten, eli se on kangaspussi täytettynä kauranjyvillä. Mikrossa kun lämmittää ja laittaa masun päälle, niin jopas helpottavat krampit ja nyrjähdykset.

Tosin sellaiset ovat joko kalliita tai vaikeita löytää, joten itse olen huomannut melkein yhtä päteväksi keinoksi vaikka vedenkeittimessä lämmitetyllä vedellä täytetyn limupullon, joka on tukittu villasukan sisään. Toimii, vaikkakin sellaisella kauratyynyllä saa koko vatsan seudun peitettyä ja hoidettua.
 
Minulla alkoivat kuukautiset 10-vuotiaana, eli niitä on kestetty jo yli neljätoista vuotta.
Alusta lähtien ne ovat olleet kivuliaat ja helpotusta olen saanut e-pilleireistä sekä särkylääkkeistä. Pillereitten syönnissä oli muutama välivuosi ja aloitin niiden käytön uudestaan kun kivut kovenivat 100%:sesti. Enää en ole niin kipeä ja kärttyinen kuin aikaisemmin, mieheni helpotukseksi. Käytän välillä myös lämmitettävää jyväpussia ja se on erinomainen laukaisemaan kramppia alavatsalla sekä muutenkin rentouttamaan lihakset.
Kierto on säännöllinen, kiitos pillereitten.

Seksiä harrastimme aikoinaan kuukautisten aikana mutta se rupesi tuntumaan omalla kohdalla hyvin epämiellyttävältä kaikin puolin, joten se jäi unohduksiin. Olen itsekin lukenut jostain, että akti kuukautisten aikana voi altistaa molemmat osapuolet pöpöille, kuten joku sen mainitsikin, paitsi tietysti jos käyttää kondomia.

VelocityGirl kirjoitti:
Tietenkin huolestuttaa, että onko ihan turvallista olla näin, ettei kuukautisia tule koskaan. Toivottavasti, ei ne lääkärit kai muuten näitä määräisi..

Itse olen sitä mieltä, että kaikki hormonia sisältävät pillerit ovat aikamoisia myrkkyjä, nehän hallitsevat ja säätelevät koko elimistön hormoni-tasapainoa. Itse olen saanut semmoista tietoa, että niiden syömisessä olisi hyvä pitää välivuosia jotta hormonit toimisivat välillä omalla painollaan.
 
No eipä minullakaan henkilökohtaisia tai edes toisen käden tosijuttuja ole kerrottavana kuukautisten aikana harjoitetun seksin aiheuttamista tulehduksista. Laukomani info perustuu täysin siihen, mitä olen kätilöksi opiskelevalta aviomieheltäni oppinut. Kuulostaa kuitenkin ihan loogiselta, limatulpan tehtävähän on estää haitallisten ainesten kuten bakteerien pääsy kohtuun, ja kuukautisten aikana limatulppaa ei ole. Mitä tamponirinnastukseen tulee, niin umpiopakatussa vanupalassa lienee melko lailla vähemmän bakteereja kuin miehen esinahan alla, varsinkin jos kyseinen mieshenkilö ei ole turhan tarkka henkilökohtaisesta hygieniastaan. Tamponi on ongelmallinen lähinnä silloin, kun se jätetään paikoilleen liian pitkäksi aikaa ja tarjotaan näin oiva "sillanpääasema" bakteereille, joiden olisi muuten vaikeampi saada jalansijaa jatkuvasti ulospäin valuvassa veren ja limakalvon jäänteiden muodostamassa massassa.
 
Hasufel sanoi:
VelocityGirl kirjoitti:
Tietenkin huolestuttaa, että onko ihan turvallista olla näin, ettei kuukautisia tule koskaan. Toivottavasti, ei ne lääkärit kai muuten näitä määräisi..

Itse olen sitä mieltä, että kaikki hormonia sisältävät pillerit ovat aikamoisia myrkkyjä, nehän hallitsevat ja säätelevät koko elimistön hormoni-tasapainoa. Itse olen saanut semmoista tietoa, että niiden syömisessä olisi hyvä pitää välivuosia jotta hormonit toimisivat välillä omalla painollaan.

Juu, kyllä ne taitavat melkoisia myrkkyjä olla, koska ne voivat kuitenkin muuttaa kehon omaa luontaisia käyttäytymistä. En sitten tiedä eroavatko e-pillerit ja minipillerit toisistaan niin, että toinen olisi "myrkyllisempää". E-pillereitä en kuitenkaan voi käyttää korkean verenpaineen vuoksi. Toisaalta hyvältä taas kuulostaa se, että kehoni on kuin valeraskaana, mutta ei se tosiaankaan varmasti pidemmän päälle ole hyvä asia.
 
Sanotaan näin, että jos molemmat pitävät huolta hygieniastaan niin en näe mitään ongelmaa siinä, että harrastaa seksiä kuukautisten aikanakin(ei ehkä mitään 12h maratonsessioita kannata silloin pitää, mutta...you know). Itse muutenkin käyn melkein aina "pesulla" ennen sänkypuuhia(ja on huomattavasti mukavampaa kun partnerikin käy) kun väkisinkin sieltä hikoaa vaikka olisi aamulla käynytkin suihkussa. Suuseksi tosin ei olisi kovinkaan kivaa rättipäivinä.
Ja muutenkin tuo sotkuisuuspulma on tähän mennessä ratkaistu käyttämällä pyyhettä. Sama juttu silloinkin jos tyttö syö pillereitä ja (vakkarisuhteessa) ei käytetä kumia; pyyhe pelastaa. Post-sex-hygienian kanssa sitten; joka tapauksessa pitää käydä pesulla jälkeenpäin ellei halua mukavaa mönjäkerrosta kuivumaan iholleen, eli en näe mitään eroa käytännössä oli sitten kuukautiset tai ei.

Mitä sitten muuten kuukautisten aikana yhdessäoloon tulee niin yleensä vain varoituksen saatuani olen hieman myöntyväisempi ja varon astumasta kyseisen henkilön varpaille. Oh well, we'll live. 8)
 
Kuukautiset ovat... ei niin kiva juttu. Jos niistä olisi mahdollisuus päästä näin nuorena lopullisesti eroon, niin minä en miettisi asiaa kahta kertaa. Olen kuitenkin vasta kuusi vuotta kärsinyt kuukautisista, ja olen nyt saanut jo tarpeeksi. Tässä on yksi naisen elämän huonoja puolia. Varsinkin kun en koskaan halua lapsia, joten kärsin kuukautisista ihan turhaan.

Kun minulle on tulossa kuukautiset, niin silloin kannattaa varoa ärsyttämästä minua. Olen jo muutenkin luonteeltani äkäinen, ja kuukautisten aikana se vielä pahenee. Ja muutenkin tunteet ovat silloin pinnalla mm. itken mitä pienimmistä asioista (mikä ei todellakaan ole kiva asia). Silloin on myös kamala himo syödä suklaata. Tosin ovulaation aikaan kuluu vielä enemmän suklaata ym.

Ja mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin miesten kommentit "sillä on taas NE päivät". Ihan kuin kuukautiset olisivat ainoa syy naisten "kiukutteluun". Kyllä me ollaan muutenkin välillä äkäisiä :wink: Tietysti se on välillä ihan mukavaa olla äkäinen, ja pistää kaikki sitten kuukautisten syyksi. Haluaisin kyllä nähdä miten iloisia ja pirteitä miehet olisivat, jos kärsisivät kuukautisista.

Sellainen "kauratyyny" on tosiaankin mainio apu kuukautiskipuihin. Itse tein sellaisen joskus ala-asteella käsityötunnilla ja kovassa käytössä se on ollut.
 
Menkat.
ei maailman ihanin asia. Ei todellakaan.
Itselläni alkoi 10-vuotiaana (!) ja niitä on kestänyt muutama vuosi tässä. vitosella olin ihan paniikissa ja itkin, kun olin niin surullinen kun ne tulivat pilaamaan päiväni. Onneksi menkat eivät olleet leirikoulun aikana, koska se leiri oli elämäni paras. Mitä sekin olisi ollut, jos menkat olisivat olleet päällä? Tosi mukavaa viettää viikko koko luokan kanssa kärttyisenä ja koko ajan mieluiten istuvana (sattuu vähemmän kun istuu).

Itselläni ei ole menkkakipuja, mutta miulla on joskus tosi huono olo. Ja ne ovat aivan eri asia.
Ja ovulaatiokivut. Miten näin nuorella voi sattua niin paljon? Vanhassa keskusteltiin, että tuntuu aivan kuin kylmää lusikkaa väännettäisi sisuksissa. Se tuntuu juuri siltä. en halua käyttää siihen särkylääkkeitä, joten älkää suositelko sitä.

Koulussa on ärsyttävää, kun pojat alkavat hihitellä ja punastuvat kun keskustellaan kuukautisista. todella ärsyttävää. yksi luokkalaiseni kylläkin kerran kun olimme porukalla leffassa kysyi vaan *Onko teidän kuukautiset alkaneet?* minä ja muut tytöt aloimme hekottamaan aika kovana ääneen. (tämä poika oli ainoa poika mukana). Kyllähän me sitten sanoimme, että onhan ne.

Itselleni menkat olivat vielä ala-asteella hirveä tabu, mutta nyt kyllä keskustelen mielelläni niistä kaikkien kanssa. Ja sama tuppojen ja tulppien kanssa ja mitä niitä nyt on.

muoks. ja ne tupot ja tulpat ja mitä niitä nyt on maksaa liikaa. Mie köyhdyn silmissä. (hekoheko) :)
 
Ylös