Kuvankäsittelyohjelmat

Jatkan sitten tätä ohjelmaesittelyiden sarjaa. Tällä kertaa esittelen Paint Shop Pron, se kun on mielestäni hyvinkin riittävä ohjelma kuvankäsittelyyn. Ja jopa sen verran edullinen että sen voisi ostaa.

Itselläni Paint Shop Pro historia lähtee todella aikaisesta liikkeelle. Ensimmäinen jota kokeilin oli Windows 3.x:n aikainen Paint Shop Pro 3, joka tuli jonkun MikroBitin CD:n mukana. Sillä pystyi väkertelemään kaikkea pientä. En tosin muista sen kummemmin sen ominaisuuksia, on tosiaan vuosia siitä kun käytin.

Sen sijaan Paint Shop Pro 4 (josta kannattaa etsiä 4.12 versiota netistä Googlella) on loistotapaus, jota käytän yhä edelleen. Vaikka siinä onkin suuria puutteita (ei layereitä, ei erikoisia filtereitä), voi sillä tehdä loistavaa pikselitarkkaa työtä, valintatyökalu on hyvä (ei epätarkka kuten uusien PSP:iden vastaava) ja kaikenmoinen perushommailu onnistuu hyvin. Tukeepa se vieläkin kohtalaisesti erilaisia kuvamuotoja. Ei tietenkään mitään moderneja, ohjelma kun on vuodelta 1996. MegaTokion käännöstä olen työstänyt pelkästään PSP4:llä.

Sitten on nämä uudemmat PSP:t, 7 ja 8. Näistä edellisen olen todennut jo toimivaksi kaluksi vuosien varrella. Siinä on jopa jotain tehty paremmin kuin kasissa: fonttien käsittely on paljon mukavempaa. Lisäksi löytyy layerituki ja tukku muita ominaisuuksia, joten opettelemalla saa kaikenlaista kivaa aikaiseksi. PSP7 ja PSP4 ovat itselläni ikäänkuin tutkapari: PSP4:llä voin tehdä pikselintarkkoja piirtoja ja tallentamisia (PSP7:ssä on todella ikävästi toteutettu tallennus, sen huomaa kun pitäisi tallentaa monta tiedostoa muuhun kuin PSP:n omaan muotoon) kun taas PSP7:llä saa kaikki erikoistehosteet ja kehittyneemmät muokkaukset tehdyksi.

PSP8 on aika uusi tapaus. Siinä on kuitenkin jo pari asiaa joiden takia pidän siitä: työkalu jolla "taustaa" saa poistettua sekä erinomainen useamman tiedoston muokkaus (batch). Sitä saan kiittää että Käärmeen 1500 avataria on nyt kaikki muutettu 48 x 60 kokoon ;)


Muita ohjelmia? Noh, Photoshop on tunnettu, mutta itse en pitänyt siitä kun kokeilin sitä. Se on erilainen... voihan se olla sen etukin, mutta en ole innostunut.

Toki on muunlaisiakin kuvaohjelmia, kuten kuvakkeiden muokkaamiseen tarkoitettu Microangelo. Itselläni on ohjelmasta vanha 98-versio (tehty kuitenkin joskus 2000), joka toimii vaikka ei rekisteröikään. Jokatapauksessa Microangelolla saa niitä kuvakkeita tehtyä.

Rekisteröimättömyydestä tulikin mieleeni, että PSP 4.12 on sellainen joka toimii ilman rekisteröintiäkin loputtomiin. PSP7:ssä on taas bugi, jolla sen saa käyntiin evaluationajan päätyttyä avaamalla tiedoston siinä. PSP8:sta en tiedä vielä, ei ole aika kulunut umpeen kertaakaan. Tosin nyt kun rahatilanne on vähän kohentunut, olen ajatellut viimein sen ohjelman hankkia ja näin maksaa Jascille siitä että ovat kehittäneet jo vuositolkulla hyvää ohjelmaa.
 
Buah.. :shock: Hieman ihmetyttää aina kun joku pitää Paint Shop Pro:ta parempana kuin Photoshoppeja. Varsinkin Photarin uusimmilla versioilla pystyy tekemään jo niin monia eri juttuja, että kaikki Paintshopit tuntuvat ihan leluilta sen jälkeen. Photoshop on suunnattu kuitenkin enemmän ammattilaisille kuin tämä toinen.

Minulta löytyy kokemuksia myös Paintereista, Corelin Photo-Paintista ja siitä saman firman taitto-ohjelmasta, mutta olen havainnut kuitenkin jo sen, että paras näistä on takuuvarmasti Adobe Photoshop. (kaikki versiot 5.5 numerosta ylöspäin) Myös Paint Shop Pro löytyy koneelta, mutta käytän siitä softasta lähinnä vain Animation shoppia, koska se on paljon yksinkertaisempi kuin monet muut gif.animaation teko ohjelmat.
Tai no teenhän minä ne yksittäiset kuvat kuitenkin yhä photarilla, mutta tarvitaan vielä tuo animaatio-ohjelma, jotta niistä saa tehtyä toimivan animaation. (Photoshopin oma animaatio-ohjelma on jotenkin ärsyttävä)

Ilmaisohjelmista voisi mainita ainakin Gimpin, mutta en sano siitä mitään, kun en ole testannut vielä yhtään.
 
Itsekin käytän Photoshoppia, mutta enpä ole kyllä PSP:tä edes kokeillut. Olen jo sen verran kokenut käyttäjä, että enää en PSP:hen vaihtaisi, mutta jos sitä nyt pähkäilisi millä ohjelmalla kotioloissaan kannattaisi graafikon ura aloittaa, niin en lainkaan sulkisi PSP:tä pois. Sillä on näet yksi aika hyvä kilpailuvaltti puolellaan - hinta. Jos meinaan aikoo tuoreimman Photoshopin ihan kaupasta ostaa (kai immeiset vielä tätäkin tekevät?), niin ei taida ihan tuhatkaan uutta rahaa riittää. Ja PSP:hän on kai alkujaan lähtenyt ihan sharewarepohjalta liikkeelle, eikä sen hinta taida tänäkään päivänä päätä huimata, taitaa saada alta sadanviidenkympin.

Corelin Photo-Painttia käytin lähinnä ennen kuin sain käsiini Photarin. Tosin Corelilla samassa paketissa samaan rahaan tulee myös äärimmäisen hyvä vektorigrafiikka- ja taitto-ohjelma, Corel Draw. Väittäisin paremmaksi kuin Macromedian Freehand. Ja Corelin paketin hinta ei ole kuin puolet Photoshopista.

Mutta toisaalta, lähes kaikki graafisen alan yritykset käyttävät Photoshoppia (ja vektoriohjelmista Freehandia), eikä sen (niiden) state-of-the-art -asemaa kovin perustellusti voi edes kyseenalaistaa (paitsi Freehandin, etenkin PC-puolella). Ja miksi sitä väen vängällä pitäisi harjoitella käyttämään ohjelmaa, jota mahdollisessa työssä ei kuitenkaan käytetä...
 
Itse olen kohtalaisen vannoutunut Photoshopin käyttäjä. Ensimmäinen Paintia kehittyneempi kuvankäsittelyohjelma jota käytin oli kylläkin PSP (oliskohan ollut 5 tai 6), mutta en koskaan päässyt siihen kunnolla 'sisälle'. Koulussa olen yrittänyt joskus seiskaa käyttää, mutta se ei juurikaan onnistu sillä Photarin pikanäppäimet ja muut kivat (mm P7:n ihana brushivalikko :3) ovat niin kovasti juurtuneet sormiini että alan vaistomaisesti suorittaa niitä PSP:ssäkin --mistä ei tietenkään tule kuin sotkua. Lisäksi Phot on, ainakin imo, paljon monipuolisempi ja näppärämpi käyttää. Totta tai tarua, sitä en tiedä.

Yksi mukava ohjelma on Open Canvas-maalausprogramme. Ilmaisen ensiversion voi ladata vaikkapa tästä, tabletinomistajille OC on siunaus.
 
Kyllä minäkin Photoshopin puolelle käännyn. PSP:n kanssa on hitusen tullut leikittyä, mutta minultakin se jäi aivan pintaraapaisuksi. Photoshopilla tosiaankin pystyy tekemään kaiken ja vähän ylikin (eikä tarvitse olla edes 7.0 versio) ja ainakin omasta mielestäni todella helposti.
Ilmaisohjelmien puolelle kun mennään niin oma suosikkini on tuo FreakyMikenkin mainitsema GIMP, joka kumma kyllä tuntui istuvan kuin hanska käteen kun sitä testasin (varsinkin kun vertaa PSP:n), joten ilmaista ja hyvää piirustusohjelmaa tarvitseville suosittelisin GIMP:ä.

Ja tämä voi mennä vähän jo offtopikiksi, mutta kun siirrytään kuvankäsittelyohjelmista kuvanteko-ohjelmiin niin minun on aivan pakko nostaa esille kaksi aivan mahtavaa ilmaisohjelmaa. Ensinnäkin täytyy mainostaa 3D mallinnus-animaatio-ohjelmaa nimeltään Blender, joka ei kalpene ollenkaan vastaavien kaupallisten ohjelmistojen rinnalla (3D Max, Cinema 4D jne). Hieman vaativahko ohjelma oppia mutta kunhan sisälle pääsee niin homma rupeaa toimimaan.
Toisena luonnollisesti mainostan maisemarenderi Terrageniä, jonka käyttö on helppo oppia mutta jossa riittää haastetta pitkäksi aikaa.
 
Photoshopin yhtenä hyvänä puolena voisi mainita myös sen, että uusimpiin versioihin saa tehtyä vaikka kuinka paljon ihan omanlaisia brusheja ja tekstuureja, joista on usein aika paljon hyötyä monissa kuvankäsittelyhommissa. Myös filttereistä on hyötyä joissakin tapauksissa ja onhan siihen tehty aika paljon myös kaikenlaisia plug-inejakin. (Osa niistä lisäohjelmista, kuten EyeCandy toimii toki myös Paint shop pro:ssa)
 
Kukaan ei ole tainnut käyttää sekä PSP:tä että PS:ää pidemmän aikaa, että osaisi sanoa kunnon vertailuja... tosin täytyy kai ottaa huomioon että miula on käyttö aika erilaista kuin monilla: weppigrafiikkaa, ohjelmiin logoja, hyvin vähän piirtämistä tai taiteilua. Tosin uskoisin että tuolla saa tietyllä työtavalla ihan näppärääkin kuvaa aikaan. Ja PSP8:ia en ole vielä paljoa käyttänyt. Kuulemma tekivät siitä vähän enemmän Photoshoppimaisen, mutta miusta siinä on vielä vanhoja tuttuja juttuja. Pitäisi käyttää enemmän. Photoshoppiakin.

Ja sanon edelleen että pikselitasonysväämisellä PSP4 on rautaa verrattuna uusiin ohjelmiin: simppeliys on siinä valttia.
 
Paint Shop Pro, kuten myös Photoshop Elements sopivat mainiosti peruskäyttäjän tarpeisiin. Photoshop taas on sitten ammattilaisten työkalu, mikä tarjoaa paljon ominaisuuksia, mitä päivittäisessä käytössä peruskäyttäjä harvoin tarvitsee.
 
Nostalgiahengessä on ihan pakko mainita edesmennyt Amiga viissataseni (nyyh!) ja siihen Deluxe Paint III. Aijai - extrahalfbriten 64 väriä, animaatioiden tekeminen jne. Kerrassaan lyömätön pikselinviilausohjelma siihen aikaan, kun tietokonegrafiikka oli vielä Tietokonegrafiikkaa.

Ja olisihan sitten vielä se kuusnepan Koala Painter II... :wink:
 
Jos joku tahtoo kokeilla vanhaa Paint Shop Pro 4:ää...
http://koti.mbnet.fi/keskimaa/psp412.zip

Purkaa vaan omaan kansioonsa Program Filesiin / Ohjelmatiedostoihin ja se toimii. Mukava ohjelma kun ei kaipaa edes asennusta. Luulen että kullakin menee aikansa tajuta tuon käyttö, ei se aluksi tunnu kummoiseltakaan... mutta itse kyllä huomannut näppäräksi tapaukseksi kaikesta huolimatta :)
 
Itse käytän Photoshop 7.0:llaa. Sain isän töistä ilmaiseksi
biggrin.gif
.

Mutta Paint Shop Prosta. Itse en ole käyttänyt kuin yhtä versiota koulussa, ja minusta photari on paljon yksinkertaisempi ja muutenkin kätevämpi kuin PSP. Enimmäkseen teen grafiikkaa nettisivuilleni.
 
Minulla ja Photoshopilla on se ongelma, että en ole oikein jaksanut perehtyä siihen ja tuntuu siltä että osaan käyttää vain murto-osaa kaikesta siitä mitä ojelma pystyisi tarjoamaan. Siksi kai olen pitäytynyt pääosin PSP:ssä, josta koen saavani enemmän irti. Laiska mikä laiska. :oops:
 
Ehkäpä Paint Shop Pron ja Photoshopin ongelma on, että ne todellakin ovat aivan liian erilaiset. Yritin nostaa värimäärää Photoshopilla 16 värin GIFistä täysväriseksi, turha toivo. Ei mitään tuttua logiikkaa, sen sijaan tuntuu olevan kauhea määrä RGB:tä, CMYKiä ja ties mitä sekoittamassa. Yksinkertaisesti: liikaa sellaista mitä ei tarvitse! Kävin kaikki valikot läpi enkä löytänyt mitään sopivaa. Tulos oli että turhauduin ja jätin homman siihen.

Paint Shop Pro:ssa värimäärän saa helposti nostettua, valikosta löytyy.
 
Paint Shop Prota en ole koskaan edes nähnyt, en ainakaan muista. Onko siitä edes Mac-versiota?
Kun olen oikeastaan ammattilainen täytyy käyttää ammattilaisten välineitä, Photoshoppia olen käyttänyt aika monta vuotta. En käytä sitä varsinaisesti kuvien tekoon, vaikka siihenkin. Kuvankäsittely ja muokkaus taittoa varten ovat aika suuri osa työtä. Photoshoppia on aika vaikea/mahdotonta täysin oppia mutta perusteet on koulussa opetettu aika hyvin. ImageReadyyn pitäisi perehtyä enemmän, nettisivujen teko on aika helppoa sillä.

Piirustusohjelmista pidän Illustratorista enemmän kuin Freehandista, Freehandia olen aina inhonnut, se ei toimi logiikkani mukaan. Illustrator tuntui heti omalta.
 
Itse väkertelen kaiken näköisiä kuvia Paint shop pro 7 myöskin.
Se on ihan riittävä miulle kun en mikään ammattilainen ole vielä. Koulussakin opetellaan vain paint shop proiden käyttöä joten siinä tulee sitten lisäoppia. Muita ohjelmia en ole pahemmalti käytellyt, sillä psp on vastannut tarpeitani ihan riittävästi.
 
Itselleni on tullut tutuksi tässä ajan kuluessa Paint Shop Pro 7 & 8, Photoshop 6 & 7, Photoshop Elements 2 ja Corel Photo-Paint 9 & 11.

Paint Shop on aina jäänyt jotenkin mysteeriksi. En osaa tehdä sillä mitään! Kaikki on niin epäselvästi selitetty siinä. Mutta heti kun sain Photoshopin käsiini, olin "kotona". Kaikki oli niinkuin pitääkin ja niin helppo tajuta. Corel Photo-Paintistakin tajuan enemmän kuin PSP:stä, vaikka en olekaan ehtinyt tutustua siihen kuin ~tunnin verran (koulussa versioon yhdeksän ja kotona toisella koneella versioon 11).

Photoshop elements 2.0:n trial-versio on juuri nyt koneella. 13 päivää kokeiluaikaa vielä. Harkitsen ostamista, sillä siinä on kaikki tarvitsemani (paitsi layer maskit, suureksi harmikseni. Ehkä opin vielä elämään ilman niitä.) eikä hintakaan ole niin järkyttävä verrattuna varsinaisen Photarin ~850 euroon. (Ei kellään ole varaa sellaiseen!)

Ja PSP 8:aa en ole vielä paljoa käyttänyt. Kuulemma tekivät siitä vähän enemmän Photoshoppimaisen, mutta miusta siinä on vielä vanhoja tuttuja juttuja.
Öh, epäselvemmäksi ne sen vain tekivät. Seiskalla sentään osasin tehdä jotain mutta tuo kahdeksikko oli sitäkin kamalampi. Photoshoppimainen? Ja pah. Olisikin vaan, se kun ei ole niin kallis.
 
Mistä netistä sais hyviä kuvankäsittely ohjelmia? Tietenkin ilmasia huom. huom.. Koneelta kyllä löytyy Photoshopin kokeiluversio, mutta siinä ei voi tallentaa niin ei jaksa väsätä mitään kuviakaan.
 
Ylös