Kuvia Kontuwikiin?

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Latailin juuri Kontuwikiin Tom Lobackin mainioita kuvia ja tulin ajatelleeksi, etteikö omista riveistämmekin löytyisi kynä- ja sivellintaitoisia henkilöitä, jotka kenties saattaisivat innostua valmistamaan kuvitusta Kontuwikin artikkeleita varten. Olisihan vallan mainiota, jos saisimme artikkeleihin elävöitystä kotimaisin voimin. Eikö vain?

Jos joku tästä saa taiteellisen kipinän fëaansa, toimikoon näin: Mikä tahansa kuvaton (tai vaikka kuvalla varustettukin) artikkeli Kontuwikistä toimikoon innoittajana kuvituksen tekoon. Kuvasta tallentamiskelpoinen sähköversio Kontuwikiin. Ja niin kuivan asialliset tekstit heräävät eloon. Työsarkaa riittää tuhatmäärin ja valinnanvaraa riittää kerrassaan runsaasti.
 
Yllä esitetty kysymys on tietysti yhä voimassa, mutta esitänpä sen seuraksi toisenkin:

Tolkien-aiheisia kuvia löytyy netistä pilvin pimein, mutta meitä ajatellen kiinnostavimpia ja Kontuwikiin parhaiten sopivia ovat varmasti suomalaisten tekijöiden kuvat, siis sellaiset jotka voisi liittää koristamaan Kontuwikin artikkeleita. Olisihan peräti hienoa, jos voisimme yhä enenevässä määrin ylpeillä kotimaisella kuvituksella ja distinguisheerata sillä tavoin wikiämme. Eikö niin?

Koska itse olen käsittämättömän ujo, pyytäisin nyt apua muilta kontulaisilta. Haluaisi(vat)ko, jaksaisi(vat)ko ja uskaltaisi(vat)ko jo(t)ku(t) meistä etsiä käsiinsä näitä Tolkien-taiteilijoita, ottaa heihin yhteyttä ja pyytää lupaa käyttää heidän kuviaan (esim. Deviantissa julkaistuja) Kontuwikin artikkeleissa. Juuri sellaisella lisenssillä kuin kuvantekijälle sopii, emme tarvitse sen laajempaa oikeutta kuin käyttää kuvaa siihen liittyvässä artikkelissa (ja mahdollisesti viikottain vaihtuvissa perjantaikuvissa & sunnuntain satunnaisissa, mutta sekään ei ole välttämätöntä).

Kun lupaa kysyy, voi ehkä suoraan sanoa, että haluamme ainoastaan oikeuden käyttää kuvaa Kontuwikissä. Kuvatiedoston yhteyteen tulee silloin lisenssi-ilmoitukseksi teksti "Tämän kuvan käyttö perustuu tekijänoikeuksien haltijan ilmoittamiin käyttöehtoihin. Ehdot on kuvattu yllä." Ja ehdot puolestaan kirjoitetaan tekijän haluamassa muodossa, esim. "Kuvaa saa käyttää ainoastaaan Kontuwikissä kuvan aiheen mukaisessa yhteydessä." Jos joku osaa muotoilla vielä hyvän lisäyksen tähän siitä, miten kuvaa ei tosiaankaan saa kopioida ja jakaa pidemmälle, hyvä olisi niin.

Voisin myös ehdottaa harjoitustehtäväksi jollekulle rohkealle yhteydenottoa Ulla Thynelliin, jonka Deviantartissa julkaisemia (hienoja) kuvia on runsaasti Tolkien Gatewayssa (josta tämä idea päähäni pullahti). Hänen DeviantArt-sivunsa on Ullakko. Tolkien Gatewayssa julkaistut hänen kuvansa ovat tässä luokassa.

Tolkien Gatewayn tapa dokumentoida kopiraitti on tällainen. Onko muuten meillä jotakin vastaavaa?

(P.S. Kysymyksen olisi toki voinut esittää Kontuwikin Teehuoneessakin, mutta tuumin, että täällä se saa vielä enemmän näkyvyyttä.)
 
Itse en osaa piirtää/maalata ainakaan hyvin. Mutta tässä kohtaa voisi antaa luvan siirtää Eurooppa-Keskimaa -kartta Kontuwikiin. Googlen mukaan suosituin versio on osassa IV, ja käsittääkseni kopyraittien mukaan kyseessä on ns 'derivative work' jolloin sen julkaisuun riittää tekijän lupa ja luettelo lähdekuvista, mikä on osassa 5. Yksikään lähdekuvista ei ollut tiukasti kopyraitattu, vaan jollain share alike lisenssillä. Se että kontuwikissä ei ole Eurooppa-artikkelia, mihin tuo parhaiten sopisi, on tietty eri asia. En luultavasti yritä laajentaa tuota koko mantereen/mantereiden kokoiseksi, ja joka tapauksessa hommasta tulisi varsin epävarmaa. Rhun - Keski/etelä-Aasia, Utumnon jäänteet - Siperia. Khand -Lähi-Itä, Harad - Afrikka ja arvaukset muutamista muista nimistä ei ihan riitä täyttämään koko maailman karttaa kunnolla. Afrikkakin on sen verran iso että sijoitettavia Tolkienilaisia nimiä pitäs olla aivan tolkuttomasti lisää.
 
Tulipa mieleen kysymys: Sattuuko kenelläkään olemaan valokuvaa Faith Tolkienin appiukostaan (prof. Tolkien) tekemästä rintakuvasta, joka lienee mukavasti näytillä esim. Oxonmootin aikana? Siis sellaista valokuvaa, jonka voisi lähettää tänne ja julkaista Kontuwikissä?

Ei mulla muuta tällä kerralla vaikka olis toki mutta en nyt kysele enempää. Tällä kerralla.
 
Onkohan kyseinen Uskolla onnistunut suurvalostyö niiden ei-pidätysnassujen joukossa, jotka löytyvät syöttämällä Google- tai Ankka-ankka-kuvahaulle loitsun "faith tolkien" bust oxonmoot ?
 
Last edited:
Kiitos vinkistä. Tämä uusi hakukone vei meidät niinkin tuttuun paikkaan kuin Tolkien Gateway'hin, josta tallennussallittu kuva löytyi. Johan oli helppoa.
 
Seis! Hetkinen! Erhetyin!

Tolkien Gatewaysta löytämäni kuva ei ole SE rintakuva vaan toinen, vuodelta 1977 ja sijaitsee Exeterissä. Sekin on Faith Tolkienin tekoa, mikä hämäsi minua huolimatonta ja kiireistä.

En edelleenkään ole löytänyt julkaisuvapaata kuvaa Oxonmootin aikana palvotusta rintakuvasta englannin laitoksessa. Tänne uskaltanen (ellei tämäkin ole Copyright-rikkomus???) kuitenkin laittaa siitä verkosta löytämäni kuvan:

v0_master.jpg


Jos siis joku Oxfordissa-kävijä on napannut tästä kelvollisen valokuvan, hän olisi mitä ystävällisin olento, jos antaisi ladata/lataisi sen Kontuwikissä käytettäväksi (toki tekijänoikeudesta luopumatta, lausekkeella "vain Kontuwikissä"). Tai jos sattuisi löytymään kuva, jota saa käyttää. Mitä hieman epäilen.

Jos kuitenkin olen seonnut pysteissä täysin, korjatkaa minua. Tämän seuraavan kuvan siis sain Tolkien Gatewaysta, ja sen sanotaan olevan Exeter Collegessa ja vuodelta 1977 ja niin ollen se on ihan toinen juttu.

250px-J.R.R._Tolkien%27s_bust_at_Exeter.jpg


P.S. Olen luonnollisesti googlannut monillakin hakusanoilla ja nyt @Constantinen neuvosta myös DuckDuckilla, joka antoi aika nihkeästi tuloksia, yhden kuvan oikeasta pystistä mutta se ei ole vapaata riistaa.
 
Vaan entäpä jos sitä yhtä oikeaa kuvaa muokkisi ja kuokkiskelisi ja nipsutukkastelisi, tikekseliäällä tavalla tai kolmellakin, kunnes se onkin aivan erilainen mosaiikki (kirjaimellisesti tai kuvaannollisesti), eikä olleskaan enää alkuperäinen copyrightattu snäby?
 
Olisiko noin?

https://www.quora.com/If-I-take-a-c...ical-will-this-new-image-still-be-copyrighted

Tietysti onnistuminen voi olla kiinni useammastakin apukeinosta, joista jotkin ovat aktiivisesti kenen tahansa hankittavissa ja jotkin ehkä eivät. Sekä myös siitä, pätevätkö yo. kaltaisten vastauspalstojen sisällöt vielä aivan kaikkein uusimpiin "älä uhmaa tulikiveä ja rakeita" -säädöksiin.

Minun olisi mahdollisesti kannattanut seurata isäni jalanjäljissä lakikoulu-uralle..
 
Last edited:
Ylös