Kysy kärmesläiseltä mitä vain!

Nerwende

Kontulainen
Tämä on lainattu idea, katsotaan toimiiko. Tässä topikissa voit kysyä keneltä tahansa Käärmeessä majailevalta kontulaiselta mitä mieleen juolahtaa. Keskustelu saa aaltoilla vapaasti, eli jos kysymyksestä tai vastauksesta tulee jollekin jotain mieleen, saa ketjuun osallistua myös "ulkopuolisena". Kysytty henkilö on vastauksensa jälkeen "haastettu", eli olisi kiva jos hän puolestaan kysyisi jotain muuta joltakulta toiselta. Useita kysymyksiä voi toki olla avoinna yhtäaikaa, eli ei tarvitse odotella että joku muu vastaa ennenkuin uuden kysymyksen voi esittää. Ja leikitään sitten nätisti, eikös? :)

Ja minä tahtoisin ensimmäisenä tietää onko Tikin avatarina esiintyvä jyrsivä eläin joku random rodent, vai onko Tikillä ja sillä jokin keskinäinen suhde, kuten asumisjärjestely tai yhteinen ruokailuhetki?
 
Nerwen sanoi:
Ja minä tahtoisin ensimmäisenä tietää onko Tikin avatarina esiintyvä jyrsivä eläin joku random rodent, vai onko Tikillä ja sillä jokin keskinäinen suhde, kuten asumisjärjestely tai yhteinen ruokailuhetki?

Rodentti on alun perin hieman random; omaksuin sen itselleni joskus aikoja sitten, kun Käärmeessä keskusteltiin mm. Peter Piskuilanin mahdollisesta roolista tulevassa kuutososassa. Löysin silloin jostakin netin syövereistä tuon avatarin (huom. teksti "This is evil?"), josta en mitenkään ajatellut pysyvää, mutta jotenkin siihen kiinnyin niin etten ole voinut luopuakaan. Se on itse asiassa ensimmäinen ja luultavasti myös viimeinen rotta lemmikkinäni. Piskuilania en ole siihen mielessäni yhdistänyt pitkään aikaan, jotenkin vain avatar vaikuttaa sillä tavalla, että kirjoittaessani tänne tunnen ikään kuin hyppääväni rotannahkaan.

Ja tästä tulee tietysti mieleen seuraava kysymys: Nerwen, miksi ankka? (hassua tietysti heittää kysymys takaisin, mutta kun tuli avatareista puhe...)
 
Muistan kun väsäsin avan alkuperäisversiota koulun koneella jossa ei ollut Photaria (iiik! maailmanloppu!!111), mutta en muista ollenkaan mitä ajattelin kuvaa valitessani. Varmaankin jotain siltä linjalta, että nickiin liittyvää materiaalia pitäisi olla, mutta ei kuitenkaan Galadrielin tai Caten kuvaa (tähän lienee vaikuttanut se fakta että Käärmeessä oli silloin vielä varsin aktiivinen Kala, jolla jo oli varsin kaunis Cate-Galadriel avanaan).

Telimektarilta haluaisin kysyä onko hän koskaan käynyt Egyptissä tai haluaisiko sinne matkustaa?
 
[off-topik]
Nerwen sanoi:
(tähän lienee vaikuttanut se fakta että Käärmeessä oli silloin vielä varsin aktiivinen Kala, jolla jo oli varsin kaunis Cate-Galadriel avanaan)
Ja eikös vain ole sama ava yhä käyttäjätiedoissa, vaikka vuodet ovat jo johdattaneet Kalan itsensä viettämään aikaansa muuanne?
[/off-topik]
 
Nerwen sanoi:
Telimektarilta haluaisin kysyä onko hän koskaan käynyt Egyptissä tai haluaisiko sinne matkustaa?

Ei, en ole koskaan käynyt Roomaa etelämpänä. Egypti ei myöskään ole erityisen korkealla toivelistallani. Olisi tosin kiinnostavaa nähdä Niili ja faaraoiden aikuiset muistomerkit, mutta (nykyajan) egyptiläisistä ei olisi niin väliksi :twisted:
Sen sijaan minulla on voimakas halu matkustaa joskus Titicaca-järven ylängölle.

(Muoks. Nyt vasta tajusin, että kysymyksesi tuli ehkä käyttämästäni kuvasta. Se nyt vain oli ensimmäinen sopivan tuntuinen, jonka löysin. En ole mikään tietokonevelho. Jos ottaisin kuvan vakavammin, niin siihen sopiva tolkienilainen nimi olisi kai Namo tai Mandos. Kylläpä vanhalla sytyttää hitaasti.)

Tik, millä tavoin toimit kansanäänestyksessä Suomen EU-jäsenyydestä? Äänestitkö kyllä vai ei, vai etkö osallistunut äänestykseen? Ja voisitko esittää tälle vaikkapa yhden virkkeen mittaisen perustelun? Edelleen, jos äänestit kyllä tai ei, pidätkö nyt jälkikäteen ratkaisua oikeana? Jos et silloin äänestänyt, niin mitä nyt tekisit?
 
Europa non è lontana

Telimektar sanoi:
Tik, millä tavoin toimit kansanäänestyksessä Suomen EU-jäsenyydestä? Äänestitkö kyllä vai ei, vai etkö osallistunut äänestykseen? Ja voisitko esittää tälle vaikkapa yhden virkkeen mittaisen perustelun? Edelleen, jos äänestit kyllä tai ei, pidätkö nyt jälkikäteen ratkaisua oikeana? Jos et silloin äänestänyt, niin mitä nyt tekisit?

Ah, tämä oli yllättävä kysymys, ja minun oli jopa tarkistettava netistä, minä vuonna tuo äänestys pidettiinkään. Se oli siis noin vuonna 12 e.L.v.i.s. (= ennen Lordin voitonhetken ikimuistettavaa suloisuutta). Valitettavasti en voi paljastaa vaalisalaisuutta, mutta pidän yhä jälkikäteenkin ratkaisuani oikeana - huolimatta EU:n mukanaan tuomista rasitteista. Perustelu äänestyskäyttäytymiselleni: Suomen kaltainen pieni reunavaltio olisi unionin ulkopuolellla kurjistunut taloudellisesti ja koteloitunut henkisesti sen sijaan, että se nyt on mukana kasvamassa osaksi yhteistä Eurooppaa, johon sen pitääkin kuulua ja jolle sillä on paljon annettavaa.

Tämän jälkeen esittäisin kysymyksen Elhathille ja Harri Perälälle: mitä annettavaa haltiakielillä on yleisesti nykyisen Ajan ihmisille ja erityisesti teille itsellenne?
 
Tik sanoi:
Nerwen, miksi ankka?
Eh, pakko puuttua tähän. Tuli mieleen Ankka. :grin: Voih, niitä nuoruusvuosia (kun olin just ja just alle 30v) :wink: .

Lueskelin Vihreää lohikäärmettä, ja yhtäkkiä hoppeli vähän reilu 1v tokaisi mun sylissä:
ANKKA!!!
ja osoitti Nerwenin avaa.

Se oli silloin joskus? Niin että sori, Nerwen, siitä asti sä olet ollut mulle Ankka. Mut Ankat on kivoja, varsinkin keltaiset kumiankat?

Juu ja siis tämän fiksumpaa mulla ei ollut... :D
 
voices of the sea

Tik sanoi:
Tämän jälkeen esittäisin kysymyksen Elhathille ja Harri Perälälle: mitä annettavaa haltiakielillä on yleisesti nykyisen Ajan ihmisille ja erityisesti teille itsellenne?

Nykyajasta en tiedä enkä välitä. Minulle Tolkienin kielet ovat viininkaltaisia kokonaisuuksia siinä missä mitkä tahansa muutkin ihailemani kielet -- tai ehkä vielä parempia (käytän sitä sanaa hyvinkin valikoidusti), koska omankaltaisuudessaankin niissä tuntuisi olevan vielä hieman jotain muutakin, mitä ei välttämättä missään muussa meidän maailmamme kielessä ole. "Näkemystä?" ... Epäilemättä niillä on ainakin musiikin kaltaista mediaalista ja inspiroivaa vaikutusta, visuaalistakin jopa -- tai niinpä on ainakin minulle. Tolkien sanoi "tunnistaneensa" muinaisenglannin kielen jo ensi kertaa sen nähdessään -- minä tunnistin adûnaicissa jotain; ellen sitten kaikkea. Sindarissa vallitsee ikään kuin metsän ja metsän aukioiden henki, heteikköjen ja lampien tuoksu ja samaan aikaan siinä ovat kuitenkin myös salaiset, tummimpien aikaa sitten sortuneiden vuorien nimet. Ja liekit. Lumen puuska jostain kaukaa toiselta puolen. On myöhä, enkä ole kunnolla kytköksissä tuohon inspiraatioon juuri nyt, joten sanat ovat parhaimmillaankin vain haparoivuuksia, muutenkin joskus mielestäni liian surkean ajatusten sanoiksipunomiskykyni lisäksi.

Tietysti on vielä lisäksi niiden tarjoama "matemaattinen puzzlekin", rekonstruktion mahdollisuus, kokeilun mahdollisuus, "tuleekohan siitä näiden kanssa mitään"... sekin on näiden luomusten kanssa usein jotain nautittavampaa kuin vain jonkinlainen viivojenveto pisteiden välille. Se <i>tuo</i> "fonesteettisiä" yllätyksiä.

En arvota tätä vastausta omissa silmissäni kovinkaan korkealla enkä aikone kajota tähän vielä myöhemmin. "Haltia-", kuten muutkin kielet kuuluvat yhtäkaikki kuitenkin niihin harvoihin valopisteisiin, jotka yhä tapaavat suoda minulle jonkinlaista puolittaista lohdun irvikuvaa. Minulla on ajatuksia ja tiedostuksia niistä kuten kaikesta muustakin.


<i>Muuten eräänä tarinallisena tehokeinona toimisi varmasti kelvollisesti sekä ei niin kovin epärealistisestikaan sellainen maailma, missä hienojen kimaltavien palatsien lisäksi ihmiset ovat ottaneet käyttöönsä mahdollisimman kauniinkuuloisen (ehkä siis jopa fiktiivisen, ts. tarinantekijän luoman) kielen; mutta lopulta päähahmoille paljastuu tietysti se karu totuus, että nämä kieleltäänkin kaunopuheisimmat ja heidän yhteiskuntansa ovatkin kaikesta huolimatta oikeasti jotain aivan muuta. ... Olen pallotellut tätä nimenomaista irvokasta motiivia mm. erään scifinoloisen purkkapalloni kohdalla.</i>
 
Sen verran hyvä idea on kyseessä, että pakkohan tätä on ylöspäin nostaa.
Jatketaan ava-linjalla, eli Hathaldirilta haluaisin kysyä, oliko suonaaman valinta avaksesi
A) täysin sattumankauppaa
B) pitkällisen harkinnan tulos
C) itsestäänselvyys siitä lähtien, kun kyseisen kuvan ensimmäistä kertaa näit.
Haltiamieleltä puolestaan, ketä esitti se vahassa avassasi ollut hahmo?
Lopuksi haluaisin kysyä Tikiltä, onko hän koskaan käynyt vierailulla Kirkonrotan kolossa tai tunteeko hän kenties muita edukaatteja rodentteja internetin ihmeellisessä maailmassa?
 
Ereinion sanoi:
Haltiamieleltä puolestaan, ketä esitti se vahassa avassasi ollut hahmo?
Totta puhuen en tiedä, tai ainakaan muista jos minulla ammoin siitä jotain ideaa olikin. Kai se oli olevinaan vain jonkinlainen henkilöni löyhästi keskimaalainen kuvallinen heijastuma Internet-maailmassa. Avatareihin tuolloin vielä varsin tottumattomana oli varmaan helpointa ajatella "kuva-airueekseen" jokatapauksessa jonkinlaista ihmishahmoa (tai elävää olentoa yleensä) ennemmin kuin sittemmin yleisiä esineellisempiä tai maisemallisempia kuvia.
 
Ereinion sanoi:
Lopuksi haluaisin kysyä Tikiltä, onko hän koskaan käynyt vierailulla Kirkonrotan kolossa tai tunteeko hän kenties muita edukaatteja rodentteja internetin ihmeellisessä maailmassa?

No nyt kävin, kun annoit linkin. En ole mainittua rottaa enkä oikeastaan muitakaan rottia netissä tullut tavanneeksi - jaa, RisingShadowNetissä taitaa olla jollakulla Rat tms. nickinä, mutta se en tosiaankaan ole minä. Rottamaisuuteni on alkanut kehittyä aivan vahingossa, avatarin ansiosta. Ja minä kun kuulun niihin, joiden mielestä avatarin vaihtaminen on hieman petollista toimintaa. Aivan kuin vaihtaisi naamaa.
 
Ereinoinin kysymykseen vastaukseni on jotakin A)n ja C)n väliltä. Selasin Merrin tekemää valmista avatarlistaa, ja suonaama erottui joukosta selvästi. Ajattelin, että se on persoonallinen eikä sitä voi sekoittaa mihinkään muuhun. Kyllä se teki minuun vaikutuksen saman tien, mutta varsinaisesti osaksi identiteettiäni se sulautui vähän myöhemmin, kun se alkoi kerätä huomiota ja huomautuksia muilta käyttäjiltä. :p On huomattava, että tämä nykyinen suonaama ei ole alkuperäinen, vaan Merrin tekemä päivitetty versio. Sellaisen Merri väsäsi minulle, kun Käärmeen avatarien standardikoko kasvoi nykyiseen kokoonsa.

Kysyisin Haltiamieleltä: Mitä sun päässä oikein liikkui, kun vaihdoit avasi?
Ja Papa Legbalta: Mikä on elämän tarkoitus? Vastausta 42 ei hyväksytä.
 
Ja nyt täytyykin huomauttaa että jos kysytään elämän tarkoitusta, ei 42 ole ikinä oikea vastaus, sillä kuten kaikki tiedämme, 42 oli vastaus kysymykseen elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta. Muistaakseni näin. Joka tapauksessa kysymykseen elämän tarkoituksesta se ei ole vastaus. :)
 
Ei olekaan, mutta Eru ties kuinka moni vastaa niin, ja viisas varautuu siihen jo kysyessään.

Lisäksi haluausin kysyä Tikiltä jotakin. Avatariasi on jo käsiteltykin, mutta toteaisin vielä, että olen aina pitänyt sitä kanina. En ole koskaan tarkastellut sitä riittävän tarkasti huomatakseni, että se on rotta. Myöskin tekstin lopussa olevaa kysymysmerkkiä olen luullut huutomerkiksi, joten käsitykseni mukaan avassasi on ollut kani ja teksti This is evil! Olenkin yhdistänyt sen Monty Pythonin tappajapupuun, Piskuilan ei ole edes käväissyt mielessä.

Mutta asiaan: mistä nimimerkki Tik tulee?
 
Minä puolestani olen yhdistänyt Tikin pupun koe-eläinkuviin. Pupulla saattaa olla vaikka rautatappi päässä ja kuvateksti tuomitsee raakuuden.

Elämän tarkoitus? Olen hiljattain liittynyt Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkkoon ja me mormonit emme koskaan vastaa tuollaisiin kysymyksiin. Ei vaan, kysy Telimektarilta, hän on minua paljon vanhempi ja fiksumpi. Biologisen elämän tarkoitushan on tuottaa mahdollisimman monta lisääntymiskelpoista jälkeläistä. Muuta yleispätevää tarkoitusta en usko elämällä olevan. Jokaisen pitää henkilökohtaisesti määritellä oman elämänsä tarkoituksen. Juice Leskisen mukaan elämän tarkoitus on miettiä, mikä on elämän tarkoitus.
 
Hathaldir sanoi:
Kysyisin <b>Haltiamieleltä</b>: <i>Mitä sun päässä oikein liikkui, kun vaihdoit avasi?</i>
Minussa ei selvästi ole muuta kiinnostavaa kuin avatarini :D Tjaa... niin hauska vitsi kuin ukkeliavani olikin, se oli vaivannut minua jo pitkään. Varsinkin kun foorumi oli vuosien mittaan kasvanut ja, jos niin sopii sanoa, vakavoitunut sekä paljon uusia kirjoittajia ilmestynyt. Aloin olla huolissani julkisuuskuvastani, halusin ennemmin vaikuttaa vakavastiotettavalta ja viisaalta kuin "yhden avan vitsiltä". En katsonut tätä kovin helpoksi kyseisen avan kanssa.
Ongelma oli tietysti, etten tiennyt millaisen uuden avan ottaisin. Halusin omatekoisen, jotta jonkinlainen omalaatuisuus kuitenkin säilyisi, mutta pitkään näytti, ettei omatekoinen voisi olla sen kummoisempi paint-tekele kuin ukkelikaan. Sitten, kun olin päätynyt suunnittelemaan Kuninkaan paluun jonotukseen Dol Amrothin joutsenaihion - ja täytyy tunnustaa, olin aidosti tyytyväinen suoritukseeni! - ja se oli väsäysteknisistä syistä skannattu koneellekin, keksin sen sopivan myös avaksi kerrassaan hyvin -temaattisestikin Dol Amrothin oltua jo pitkään yksi minua kiinnostaneista Keski-Maan yksityiskohdista, ja kuka nyt ei joutsenista pitäisi?
Ja täytyy sanoa, etten ole vaihtoa katunut. Enkä tule katumaan. Vaihdon aiheuttama "kohukin" loppujen lopuksi lähinnä hiveli olematonta itsetuntoani - vaikka kohukin alkaa imo olla jo vähän wanha vitsi ;)
Sitäpaitsi mikään tuskin olisi taannut vanhan avani "kulttimaineen" säilymistä paremmin kuin sen "traaginen" ja yhtäkkinen katoaminen jokapäiväisistä kuvioista :p

Tämä nyt päätyi selittämään ehkä enemmänkin kuin juuri sen hetkiset päänliikkeeni ("Hitto, mitäköhän kaikki sanovat? Hattu ei ainakaan taatusti tykkää. Mutta on se vaan hieno!"?), mutta ehkä se kelpaa.

//Nerwen korjasi yhden i-tagin joka hajotti sivua.
 
Haltiamieli sanoi:
Aloin olla huolissani julkisuuskuvastani, halusin ennemmin vaikuttaa vakavastiotettavalta ja viisaalta kuin "yhden avan vitsiltä".

Minä en jaksa vaivata päätäni moisella, voin ihan hyvin olla yhden avan vitsi. :p Vaikka olenkin irl ihan vakavastiotettava ja viisas... 8) Ja olen oikastaan kiintynyt tuohon kärmekseen, se on oikein sympaattinen. Ei sillä että minulta olisi mitään kysytty, mutta sanoinpahan silti... :)
 
Luulenpa, että henkilön, jonka nimimerkki tulee siitä, että ennen rekisteröitymistään hän kirjoitteli Ahveneen siskonsa selän takaa ja erotti itsensä tästä käyttämällä CAPSIA, ei tarvitse murehtia avatarinsa antamasta julkisuuskuvasta... :grin:
 
Siitäkö se CAPS tuleekin? Mahtavaa, olenkin mietiskellyt tuon nimimerkin tarinaa jo pitkään.

Hathaldir, miksi valitsit noin pelottavan avan? Kammosin sitä joskus aikaisemmin. ^-^
 
Moni muukin on kuulemma kammonnut suonaamaani, joten et ole yksin asian kanssa. Lainaan omaa eilistä viestiäni:

eilen Hathaldir sanoi:
Selasin Merrin tekemää valmista avatarlistaa, ja suonaama erottui joukosta selvästi. Ajattelin, että se on persoonallinen eikä sitä voi sekoittaa mihinkään muuhun. Kyllä se teki minuun vaikutuksen saman tien, mutta varsinaisesti osaksi identiteettiäni se sulautui vähän myöhemmin, kun se alkoi kerätä huomiota ja huomautuksia muilta käyttäjiltä. :p On huomattava, että tämä nykyinen suonaama ei ole alkuperäinen, vaan Merrin tekemä päivitetty versio. Sellaisen Merri väsäsi minulle, kun Käärmeen avatarien standardikoko kasvoi nykyiseen kokoonsa.

Eikös se sitä paitsi näytäkin minulta? ;)
 
Ylös