Kysymyksiä tietokoneen komponenteista

Miten kuvailisit tietämystäsi tietokoneen komponenteista?

  • Pihalla kuin lumiukko

    Votes: 4 28,6%
  • Osaan pari sanaa jargonia

    Votes: 2 14,3%
  • Huijaan sujuvasti vielä tietämättömämpiä

    Votes: 5 35,7%
  • Uskon itseeni kuin vuoreen

    Votes: 2 14,3%
  • Gurujen guru

    Votes: 1 7,1%

  • Total voters
    14

Kointähti

Koala on steroids
Koska konenurkkaus vaikuttaa kohtuullisen tyhjältä, ja ketjussa "Tietoteknisiä kysymyksiä vailla oman aiheen tarvetta" on jo 60 sivua, ajattelin tehdä uuden ketjun, joka olisi pyhitetty tietokoneen komponenteille.

Keskusmuistin lisääminen lienee koneen parantamiseen käytettävistä toimista yksinkertaisimpia ja halvimpia. Vai onko näin? Onhan myös mahdollista, että yksinkertaisuus on vain tietämättömyyden seurausta. Olen kerran onnistunut ostamaan ja asentamaan koneeseeni lisämuistia ihan itse suhteellisen onnistuneesti (minusta kaikki vaikutti onnistuvan ihan hyvin), mutta tästä on jo vuosia ja asiat ovat saattaneet mutkistua. Tai sitten olin tuolla kertaa vain onnekas. :D

Otetaan esimerkki keskusmuistin lisäämisestä. Koneessa on 4GB keskusmuistia (1333 MHz DDR3 CL9) kahtena identtisenä 2GB:n komponenttina. Kaksi muistipaikkaa on yhä vapaana. Jos keskusmuistin haluaisi korottaa 8GB:n suuruiseksi, olisiko järkevintä lisätä kaksi samanlaista lisäkomponenttia, jolloin kaikki neljä muistipaikkaa tulisivat varustetuksi samanlaisella muistilla?

Millaista on yleensäkin muistien yhteensopivuus? Tietäisikö ongelmia, jos koneeseen lykkäisi vaikkapa seuraavan kokoonpanon: 1GB 1333 MHz, 2GB 1333 MHz, 4GB 1600 MHz ja HyperX 4GB 1600 MHz?

Sitten lisää matematiikkaa. Onko keskusmuistin tapauksessa neljä 1GB:n komponenttia sama asia kuin yksi 4GB:n komponentti? Olettaen siis, että muut ominaisuudet eivät eroa mitenkään. Onko jotain syytä, miksi kannattaisi suosia yhtä massiivista muistikomponenttia tai useampaa pienempää?

Ja kauniiksi lopuksi kysyisin vielä, mitä mahdollisia hyötyjä olisi keskusmuistin tuplaamisella neljästä kahdeksaan gigaan? Suuresta investoinnistahan tässä ei olisi kysymys, parilla kympillä pitäisi selvitä.

p.s Jos joku erehtyy tähän vastaamaan, niin täältä löytyy vielä arsenaali lisäkysymyksiä ;)

p.p.s Vastaa myös kyselyyn!
 
Mahdolliset hyödyt riippuvat lähinnä siitä mitä koneella tekee. Jos muistia jää neljästä gigastakin yllin kyllin vapaaksi, niin ei tyhjän muistin määrän lisääminen paljoa vaikuta. Ns normaalissa työpöytäkäytössä neljän gigan pitäisi riittää hyvin. Mutta jos tekee jotain vähänkin raskaampaa ja muisti alkaa loppua, niin lisääminen nopeuttaa konetta suorastaan dramaattisesti. Ohjelmistokehitys, kuvien tai videoiden käsitteleminen ja jotkin raskaammat pelit voivat ainakin syödä runsaasti muistia. Muistinkäyttöä on siis syytä tarkkailla. Ja tässä yhteydessä on hyvä aina muistuttaa myös, että yli neljän gigan muistin hyödyntäminen vaatii tietenkin myös 64-bittisen version käyttöjärjestelmästä.

Minä en tiedä mitään syytä miksi yksi suuri muistikampa olisi jotenkin parempi kuin useampi pienempi, mutta en mikään guru olekaan.
 
Ylös