Löytyykö kiinnostusta ns. "perinteisempään" roolip

WnaHeck

Hobitti
Tai ainakin omasta mielestäni perinteisempään, eli siis pelaajat olisivat mahdollisesti jopa samalla puolella ja tavoitteena olisi luoda tarinaa.

Tällä foorumilla kun tuntuvat olevan suosiossa tuollaiset salaliitto/juonittelutyyppiset pelit. - - - mutta olisiko kiinnostuneita henkilöitä tällä foorumilla pelattavaan tarinankerronta/pöytäroolipelihybridiin? Neljästä kuuteen pelaajaa olisi varmaankin alkuun riittävän helposti kontrolloitavissa, mutta tuottaisi kuitenkin jonkinlaista tulosta. Jos Morgoth suo, niin voisin saada viikonloppuna aikaiseksi lyhyehkön fantasiaseikkailun.

Kysyttävää, kiinnostusta, lisättävää, tarkennettavaa?

Teidän todella,
W
 
Kiinnostusta on kyllä edelleen (kuten siihen irccipeliinkin, joka ei ole ilmeisesti kiinnostanut oikein ketään, tai ehdotus on vain mennyt ohi). En ole kylläkään varma kuinka hyvin perinteisempi peli toimii foorumilla, onko sinulla kokemusta asiasta? :p
 
Juuri tällaista minäkin olen vaihtelun vuoksi kaivannut - siis ei hirttäjäisiä, vaan yhteistyöllä eteenpäin. Kiinnostaa!
 
Ehdottomasti, ja tällaista on myös paljon rennompaa ja helpompaa vetää.
 
Hahaa, jo nyt lisää uhr... *yskyskkröh* siis innokkaita pelaajia!

Noniin, vakavoidutaanpas, ensin Miccoh:

Noin kahdeksan vuotta sitten pelailin tarinapelejä parilla englanninkielisellä foorumilla ja ne toimivat melko hyvin huolimatta siitä, että kukaan ei oikeastaan johtanut pelejä ja mukaan sai liittyä ja poistua kuka tahansa koska tahansa. Ei mitään suurta draamaa, mutta viihdyttävää.

Näiden pelien yleinen kaava oli seuraavanlainen:
-joku keksi itselleen hahmon sekä siihen liittyvän tarinan ja julkaisi pienen alustuksen (tästä tuli yleensä ns. kantava juoni)
-mukaan liittyi asiasta kiinnostuneita omilla hahmoillaan ja sivujuonillaan
-jokainen kirjoitteli tarinaa eteenpäin aina kun huvitti, toisten hahmoja ei tosin saanut liikoja kontrolloida
-aloittaja useimmiten otti suurimman vastuun tarinan etenemisestä ja teki isoimmat ratkaisut
-pelit yleensä loppuivat kantavan juonen loppuessa tai pelaajien vain menettäessä mielenkiintonsa

Puutteita silloisissa peleissä:
-ei riittävän hyvin suunniteltua taustatarinaa tai tapahtumamaailmaa
-ei varsinaista pelinjohtajaa
-muut pelaajat eivät tunteneet maailmaa tai tapahtumaympäristöä (Tästä oli seurauksena hyvin huvittavat/kammottavat yhdistelmät, kun jokainen sotki tuntemiaan fantasia-aiheita keskenään.)
-huonosti suunniteltuja hahmoja
-täysin julkisen foorumin ja avoimen topicin aiheuttamat haitat (oMGLol!!1 tihs looks FuNN!! me w4nn4 plei gnadalfs lost son, im lvl 70 fighter/mage/paladain/thief/ranger11!) Tajuatte varmaan.

Silti kuten jo edellä mainitsin, peleistä tuli varsin viihdyttäviä. Tällä kertaa tarkoitukseni olisi korjata kyseisiä puutteita:
-tapahtumamaailmaa olen suunnitellut 4-5 vuotta, en tosin aktiivisesti
-varsinainen pelinjohtaja, eli minä, ainakin ensimmäisellä kerralla
-kerron pelaajille tarpeelliset tiedot tai rajaan huonot ideat pois
-hahmot olisi tarkoitus suunnitella etukäteen ja kierrättää minun kauttani
-luottamukseni Vihreään Lohikäärmeeseen on vielä niin suuri, että viimeisestä tuskin tulee ongelma

Eli uskoisin, että se onnistuu.

------------

Sitten *Elanor*:
Infoa... Hum, sitä on varsin paljon annettavana. No, yritän nyt jotain.

Tapahtumapaikkana olisi itse kehittämäni vielä nimetön mid-mana fantasiamaailma, tarkemmin sanottuna yksi sen suurimmista kaupungeista. Nyt ideoimani seikkailu alkanee vankiluolastosta.

Pelijärjestelmänä käytettäisiin kehittämääni systeemiä, joka pohjautuu Heroes of Might and Magic 4 -peliin. Muutama ominaisuus ja (mielestäni) lyhyehkö lista kyvyistä. Tärkeimpänä hahmossa kuitenkin on taustatarina. Numeroarvoja käytetään lähinnä sen vuoksi, että se selkeyttää minulle hahmojen yleistä taitotasoa ja näin helpottaa päätöksentekoa. Toinen syy on se, että hahmoista tulee tällä tavalla suhteellisen tasavahvoja ja vältymme Batman - Pentti Perusjätkä -yhdistelmiltä. Näitä on vaikea peluuttaa ja mielestäni ikävä pelata.

Mitään nopanheittoa tai hillitöntä pilkunviilausta ei ole tarkoitus tästä tehdä, vaikka ominaisuuksia käytetään. Tarkoituksena on, että pelaajat voivat itse kirjoittaa lisää tarinaa pelinjohtajan antamissa rajoissa. Yritän esittää pelkistetyn ja lyhyen esimerkin:

****

PJ: Olette majatalon toisessa kerroksessa olevassa makuuhuoneessa. Huoneen silmiinpistävin esine on suuri pylvässänky, jonka vuodevaatteet näyttävät revityiltä. Lattialla on hujan hajan heiteltyjä tyynyjä ja matossa on suuri tumma läiskä. Huoneen nurkassa on suurehko kaappi ja seinustalla kirjoituspöytä. Majatalonisäntä hypistelee hermostuneena esiliinaansa.

Pelaaja 1: X tutkii sängyn ja huomaa eräässä tyynyssä vierekkäiset viiltojäljet. "Tämä on ihmissuden työtä, mutta miten se on päässyt sisään? Ikkunassa ei ole jälkiä ja ovi oli lukittu. Verta on liian paljon, jotta uhri olisi enää hengissä, mutta ruumista ei näy missään."

Pelaaja 2: X:n puhuessa Y huomaa tumman hahmon liikkumassa ulkona kadulla. Se tuntuu nuuskivan ilmaa ja kuunvalossa sen hampaat kiiluvat uhkaavasti. "Tuolla ulkona on jokin!" Y nappaa jousensa ja ampuu olentoa, joka murahtaa ja katoaa yöhön.

Pelaaja 3: Kolkkaan majatalonisännän ja vien hänen rahapussinsa. Sitten siirryn läheiseen kapakkaan juomaan itseni humalaan.

****

Ja sitten toiminnan arvostelu:

Pelaaja 1:n teksti tuo hieman uutta PJ:n tarinaan, mutta ei mitään radikaalia (eikä aina ole tarkoituskaan). Tosin jos ihmissutta ei ole aikaisemmin esitelty, niin sitten tässä ei ole paljoa järkeä, mutta voimme olettaa, että pelaajat jahtaavat tällä kertaa susihukkasta.

Pelaaja 2 keksii itse hieman enemmän kuin ykkönen. Tässä kuitenkin voisi olla vaarana se, että PJ ei olisi halunnut hahmojen vielä löytävän olentoa. Joskus tällaiset eivät aiheuta ongelmia, joskus PJ:n pitää hieman muuttaa suunnitelmiaan ja joskus pelaajien omat keksinnöt kaatavat koko pelin. (Viestien muokkaus tosin toimii ja PJ voi aina jättää jotain huomioimatta.)

Pelaaja 3 toimii hieman kummallisesti ja vetää omaa showtaan. Toki voi tässäkin olla perusteltu taustansa ja syynsä, mutta tämä esimerkkinä siitä, mikä ei ole suositeltavaa toimintaa.

Ei nyt ihan lyhyt esimerkki, eikä kovin hyväkään. Toivottavasti edes suuntaa antava.

Ja sitten alustavasti suunnitellun seikkailun alustava alustus: Hahmot ovat olleet vangittuna jonkinlaisessa maanalaisessa luolastossa. Vangitsijoiden kimppuun kuitenkin hyökätään ja pelaajilla on mahdollisuus paeta. Tämä siis todellakin hyvin karkea ja en ole myöskään koskaan pelannut Shadows of Amnia.

Lisäinfoa hamassa tulevaisuudessa.

Yours falsely,
W
 
Kiinnostusta kyllä löytyisi tältäkin suunnalta.
Mutta kertoisitkos vähän enemmän siitä, että minkätyyppistä taustatarinaa ajattelit siihen laittaa?
 
On tulossa jahka ehdin saada sen julkaistavaan muotoon. Vähän nuo opiskelut painavat päälle. Tosin tuon nyt ei pitäisi tulla minulle yllätyksenä, kun kolmas vuosi jo menossa ja sama tahti jatkuu. :)

Yritän tänä iltana saada jonkinlaisen maailmaesittelyn julkaistuksi ja mahdollisesti lisäinfoa tuosta järjestelmästä.
 
Voisin jopa koklailla. :3 Olen harrastanut vähän vielä vapaamuotoisempaa versiota tällaisesta roolipelistä englanniksi, ja siinä kielimuuri haittaa eniten. Suomeksi olisi nastaa kokeilla. :D
 
Tuotanoin, sain tuon pelimaailman esittelyn, järjestelmän kuvauksen ja seikkailun alustuksen suurinpiirtein valmiiksi, joten jos kiinnostuneita vielä on, niin ehdottaisin sen lukaisemista. Lyhyt ja ytimekäs selostushan se on. :p
 
Ihan perusteelliselta tuo esittely vaikuttaa lyhyeksi ja ytimekkääksi esittelyksi. :p
En tarkoita, että minulla olisi mitään erityistä lisättävää, mutta voiko tuohon fantasiamaailmaan ehdotella uusia ideoita kuten esim uusia rotuja, jos sellaisia tulee mieleen?
 
No voihan sitä toki ehdottaa, mutta en varmaankaan ota uusia ihan heti käyttöön. Lääniähän tyhjällä pallolla piisaa, mutta nämä esitellyt alueet ovat jo ainakin jollakin tasolla suunniteltuja, joten niihin on vaikea lisätä mitään. Lisäksi tämä maailma on jo käytössä toisaalla ja jos teen siitä useita hieman erilaisia versioita, niin menen auttamattomasti sekaisin. Listasta myös puuttui ns. "hirviörodut" sekä harvinaiset tapaukset. Mutta eiköhän hyville ideoille jostain tilaa löydy, jos ei muuten niin teen siihen pieniä muutoksia ja väitän omakseni. :)
 
Kuulostaa kiinnostavalta, joskin varmasti sekoitan pääni pisteenlaskun kanssa. :'D Vankilakin kuulostaa loistokkaalta aloituspaikalta, koska on tullut ja tulen kirjoittamaan omassa projektissani paljon varkaita, murhaajia, jne. :B Tämä voisi olla hauskaa.
 
Sen kotisivulleni laittaman excel-taulukon pitäisi (huom. pitäisi) laskea taipumukset automaattisesti, kunhan lyö ominaisuudet paikoilleen. Ja kyvyissä se pitää kirjaa käytetyistä kehityspisteistä. Taulukossa on valmiina jonkin esimerkin arvot, joten niistä pitäisi saada jotain viitteitä siitä, miten se toimii.

Tai sitten kerrot, millaisen hahmon haluat, niin minä laitan kykypisteet kohdilleen ja esittelen lopputuloksen.

Nuo numeroarvot eivät ole mitenkään painopistealue. Helpottavat lähinnä hahmojen tasapainottamista ja pelinjohtamista.
 
Duuude, Exceleitä. *datagnomen sydäntä lämmittää* Täytyy kokeilla sitä, tosin on openoffice alla ja se se välillä failaa. :'<

Mutta joo, yleisesti systeemi kuulostaa toimivalta, jos vaan muutkin aamenen antavat!
 
Olette varmaan arvanneetkin, mutta sanonpahan vielä, etten kiinnostuksestani huolimatta aio tulla mukaan. Ajasta pulaa, enkä uskalla sitoutua peliin joka vaatii kuitenkin paneutumista (ja ehkä myös aiempaa kokemusta moisesta). Vaan mitä parhainta menestystä pelaajille!
 
Olenpa hieman uusi täällä, mutta olen jo kauvalti halunnut tämmöist pelata. Olen kiinostunut suuresti ja haluaisin liittyä.
 
Ylös