Laiva on lastattu Tolkienilla 2020

Lasketaanko kirjainten E, M ja P lastausmäärä 20:stä 15:een?

  • Joo!

    Votes: 9 100,0%
  • Ei

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    9
  • Poll closed .
Minä luulen että useamman tunnin tauko ärsyttäisi monia. Tosin hurjan ärsyttävää oli myös kun töistä tullessa huomasi että edellinen kirjain oli loppunut joskus yöllä ja siinä välillä oli jo ehditty pelata ainakin kaksi sivullista :D Nyt on kuitenkin ollut poikkeusaika ja se että lastauksia on tullut keskellä päivää noin paljon kertoo että moni aktiivi on ollut kotona eikä parin lastaajan itku siitä että muut ehtivät lastata kaikki hyvät sanat paljon paina. Koska ihan normaalissakin arjessa on ihmisiä jotka ovat ilataisin (silloin kun tavallista päivätyötä tekevät ehtivät lastata) töissä.
 
Minulla itse asiassa oli tällä kertaa nimenomaan töissä aikaa tuijottaa tyhjyyteen ja kaivella muistista nimiä ja muita tärkeitä sanoja. Kun siellä pitää edelleen olla se kahdeksan tuntia päivässä mutta varsinaiset työtehtävät ovat vähentyneet, olen muutenkin joutunut tämän tästä keksimään itse jotain mielekästä tekemistä. Laivan lastaus oli mitä parhainta ajankulua tässä tilanteessa ;)
 
Yksi mikä kiinnostaisi tilastollisesti olisi montako lastausta päivässä tuli enimmillään nyt verrattuna menneisiin vuosiin sekä pelin kokonaiskeston vertailua. Tuntui että nyt peli eteni ihan hurjaa vauhtia ja yksinkertaisesti kun oli päivät töissä niin ei vaan ehtinyt joihinkin mukaan niin että olisi enää ollut jäljellä tällaiselle vähemmän monimutkaisia nimiä muistavalle kohtalaisen helposti muistettaviua lasteja :D
Tämähän on helppoa, kun katsotaan vain visojen alkamis- ja päättymispäivät.

19.11.2009–17.1.2010 (60 pv)
28.4.2011–6.6.2011 (40 pv)
28.2.2013–8.4.2013 (39 pv)
3.12.2015–26.1.2016 (55 pv)
19.3.2020–25.4.2020 (37 pv)

Pikaisesti päässälaskien tällä kertaa tosiaan mentiin muita (varsinkin I ja IV) nopeammin. Vielä kun tietokone pyöräyttää jakolaskun edellisessä viestissäni mainituista lastausmääristä, nähdään vauhdin olleen huima erityisesti ensimmäiseen kertaan nähden.

Sanoja per päivä:
I: 20
II: 29
III: 47
IV: 32
V: 56

Jos/kun teemme tämän joskus uudestaan, olisikohan hyvä idea yrittää hidastaa tahtia? Helpoin keino olisi varmaankin kasvattaa sitä "uusi sana vain kerran tunnissa" -rajaa kahteen tai kolmeen tuntiin. Silloin useampi ehtisi varmaankin mukaan, mutta tulisiko pelistä silloin liian tasainen tai ärsyttäisikö se pelaajia, että pitäisi odottaa monta tuntia jos keksii kerralla kaksi tai kolme hyvää sanaa?
Minusta nykyiset säännöt rajoittavat lastaustahtia sopivasti. Jos ei rajoiteta sanoja muutamaan päivässä, ne jotka ehtivät lastaamaan tiheämmin, pärjäävät. Vaikka tahti olisi vain sana kolmessa tunnissa, pärjätäkseen pitäisi kyetä lastaamaan vuorokauden ympäri, sillä pelkästään iltaisin lastaamalla ehtisi lastata vain kaksi tai kolme sanaa päivässä. Eikä tällaisen kisan viruttaminen ole minusta itsetarkoitus vaan tunnin aikaraja vain estää lastaamasta kirjain alusta loppuun yhdessä illassa. Siihen nähden, että aikarajoja kaipailtiin ensimmäisen lastauksen jälkeen (näköjään mm. minä olen kirjoittanut) niin tahti on ollut silloin keskimäärin varsin rauhallinen.

Tämä on vähän sellainen hupi, että se menee aina välillä. Voisihan tällaista keksiä lisää, esim. jatkuvien tietokilpailutopiikkien tyyliin eri aiheista, mutta aika nopeasti tähän varmaan menisi maku.
 
Kiitos Olórin! En siis ollut ajatuksissani ihan hakoteillä kun tuitui vauhdikkaalta :)
Todellakin, minustakin pitää pitää tahti pelaajien tasoisena. Ja eihän tämä niin vakavaa ole. Minua ei ainakaan yhtään harmittanut se että en ehtinyt lastata huimaa määrää erilaisia sanoja ja päässyt valitsemaan seuraavaa kirjainta. Minusta myös pelaamisen tahti on ollut sopiva. Useampi vuosi väliä on ollut hyvä että ei vallan kyllästy. Toki jonkun toisen saman tyyppisen pelin voisi hyvin kehittää jos riittäisi mielikuvitus. Että voisi ottaa vähän vuorotellen näitä.
Tämän pelin histoariahan on sellainen että aikanaan Tallinnan konturisteilyllä paluumatkalla kulutettiin laivassa aikaa ja keksittiin ruveta pelaamaan laivan lastausta Tolkienilla. Meillä ei muistaakseni ollut erikseen kirjaimia vaan lastattiin vaan Tolkienia (korjatkaa joku jos muistan väärin, @Haltiamieli @eowynofmay @Lehtokuusama ?). Lopussa meillä oli Haltiamielen ja Hathaldirin kaksinkamppailu muiden pudottua pelistä.
 
Tämän pelin histoariahan on sellainen että aikanaan Tallinnan konturisteilyllä paluumatkalla kulutettiin laivassa aikaa ja keksittiin ruveta pelaamaan laivan lastausta Tolkienilla. Meillä ei muistaakseni ollut erikseen kirjaimia vaan lastattiin vaan Tolkienia

Minusta oli kirjaimet, koska mieleen on jäänyt Samoojan S - Shadowfax. En ollut tuolloin vielä lukenut Tarua englanniksi (vai olenko vieläkään?), mutta Hallavaharja teki minuun näemmä lähtemättömän vaikutuksen.
 
Ylös