Laiva on lastattu Tolkienilla III

Kiitos kaikille kanssalastaajille sekä erityisesti Tikille (tilastot ovat kivoja), oli hauskaa! Lähes joka kierroksella sai yllättyä siitä, mitä kaikkea unohdetuksi luultua muistin lokeroista oikein onnistui houkuttelemaan esille. Säännöt toimivat nyt mielestäni hyvin eikä peli niiden ansiosta edennyt liian nopeasti.
 
Laivanlastaus oli tosi jälleen tosi kivaa ja parin vuoden väli olisi aika minusta aika sopiva. Kiitokset kaikille lastaajille ja erityiskiitos Tikille sujuvasta tilastoinnista.
 
Kiitos minunkin puolesta kaikille lastaajille, ja kiitos Tikille tilastojen laatimisesta. Parin vuoden välein tahti sopii minullekin.
 
Laivan lastaus on näin parin vuoden välein mukava, joskin melko suurtöinen homma. Järjestelyt sujuivat Tikiltä hyvin, ja tilastot ovat toki aina kiinostavia. Noin näppituntumalta sanoisin aktiivisia osallistujia olleen viime kertaista enemmän, vaikka ahkerimmat lastaajat taisivat samoja ollakkin.

Tunti on muuten yllättävän lyhyt aika, tuli jälleen kerran huomattua. Monesti huomasi kuluneen jo hyvän matkaa kolmatta tuntia edellisestä lastauksesta, kun tuli lastaamaan uutta, vaikka tiukassa tilanteessa ajatteli lastata heti tunnin päästä. Mutta muuten lastaustahti oli varsin onnistunut, ja sanoja kertyi uskomaton määrä.
 
Kiitos Tik, tämä oli hauskaa. Tosin ehdin itse osallistua lähinnä työpäivien aikana, mutta kyllä siinä yhdeksässä tunnissakin ehtii useamman lastauksen tunnin aikarjoilla tehdä.
 
Hauska peli, joskin kerkesin osallistua harmillisen vähän, osin siksi että oma muistini/mielikuvitukseni ei oikein kantanut. Luin kyllä ketjua lähes päivittäin ja sen lukeminen oli kyllä melko riemukasta; lastaajien kekseliäisyydellä ei välillä tuntunut olevan mitään rajoja. Loistavaa viihdettä, mistä kiitos kaikille asianosaisille.
 
Mukavaa oli taas. Oli tämä vieläkin ajoittain melko hektistä lastaamista ja minusta joskus olisi ihan oikeasti voitu noudattaa sitä "kun vuorokauteen ei ole tullut uusia lastauksia" -sääntöä. Voittoon ja kirjaimen vaihtumiseen vaadittavat lastaukset on parempi asettaa liian korkealle kuin liian matalalle (minullakin jäi pari kertaa joitain hyviä ja nokkelia lastauksia laivasta, koska kirjain ehti juuri vaihtua nenäni edestä :p). Joka tapauksessa oli kivaa niin kaivella muistiani kuin herätellä kilpailuviettiäni.
 
Tosiaan mukavaa oli, kiitokset kilpakumppaneille.
Olen näköjään eniten lastauksia kokonaisuudessaan -listan kärjessä. Siitäkin huolimatta, että olin tovin ilman omaa tietokonetta ja vasta opettelin kännykkäni nettiominaisuuksia. huh, missähän lastausluvuissa olisin, jos noita hidasteita ei olisi ollut.

Muutama kirjain meni tosiaan kovin nopeasti ohi (etenkin V-W) ja lastaamatta jäi kohteita. Tavallaan tuo "kun vuorokauteen ei ole tullut uusia lastauksia" tai jotain vastaavaa, vaikka alkuperäinen lastausmäärä olisikin ohitettu, olisi mahdollistanut lisää lasteja ja muistin kaivelua. Sitten joissain tapauksissa tarvittavaa lastimäärää ei meinattu millään saada, kun muistista oli puristeltu kaikki mahdollinen.

Voitaisiin myös harkita lastausvälin pidentämistä, jolloin useammalla olisi mahdollisuuksia osallistua.

Höm, mitäs seuraavaksi tehtäisiin?
 
Oli kyllä hupaisaa minunkin mielestäni. Tikin lastaukset olivat kyllä miltei poikkeuksetta varsin mahtavia, ja oli ilahduttavaa huomata, miten muutkin lisäsivät aina jonkinlaista maustetta lastauksiinsa. Se on mielestäni iso osa hauskuutta, kun onnistuu keksimään, jonkin pienen koukun lastin kylkiäisiksi, tai vastaavasti joku muu on keksinyt jonkin juonen pelkän lastauksen lisäksi.
 
Lehtokuusama sanoi:
Höm, mitäs seuraavaksi tehtäisiin?

Ehdotan arvaa kuka-pelin Tolkienilaista versiota, eli esimerkiksi minä keksin jonkun Tolkienin hahmon, ja arvuuttelen niin kauan, että hahmon nimi osuu oikeaan. Jos alkaa mennä hankalaksi, voi antaa vihjeen tyyliin "hänen nimensä alkaa G-kirjaimella, ja heti kun joku arvaa, että kyse on Gandalfista, vuoro siirtyy hänelle, ja hän saa keksiä uuden hahmon. Miltäpä tällainen kuulostaisi?
 
Kiitokset Tikille. Mukava katsella hommaa välillä puhtaasti osallistujan puolelta ja Tik hoiti homman huomattavasti perusteellisemmin ja ehkä fiksummin kuin itse aikoinaan.

Kerrottakoon muuten asiasta tietämättömille että lastaukset saivat alkunsa viimeiseltä konturisteilyltä. Kehittelimme ajanvietettä laivamatkalla Tallinnasta Helsinkiin ja päädyimme pelaamaan laiva on lastattu-peliä Tolkiensanoilla. Muistaakseni Hathaldir ja Haltiamieli kamppailivat viimeisinä voitosta. Kuka lopulta voitti sitä en muista.

Ps. Arvaa kuka voisi olla aika hauska. Hommaa vain hankaloittaa se että jos kysyy esimerkiksi "Onko hänellä parta?" ja minun hahmoni olisi sellainen jonka parrakkuudesta ei kerrota kirjoissa niin en voisi vastata. Pitäisi siis kysyä vaikka "onko hänellä kuvattu parta?" Ja sitten pitäisi osata erotella leffatulkinnat ja kirjoitettu sana. Ei voi esimerkiksi antaa vihjettä hiustenvärillä jonka on nähnyt leffassa jos hiuksien vristä ei sanota kirjassa mitään. Tai sitten pitäisi sopia että pelataan vaikka vaan leffahahmoilla taikka vain kirjan kuvausten perusteella ristiriitojen välttämiseksi. Mitäs jos kysyy vaikka sen "onko hänellä parta" ja ei itse ole paikalla seuraamassa kun vastaus tulee ja joku muu nappaa vastauksen neän edestä. Ehkä olen vaan vähän kärtty ja liian kilpailuhenkinen kun minua nyrppisi jos joku veisi ovelan kysymykseni vastauksen:grin: Mutta on tässä ideaa. Pitäisi vaan kehitellä aika selkeät ja tarkat säännöt.
 
Amroth sanoi:
Ehdotan arvaa kuka-pelin Tolkienilaista versiota, eli esimerkiksi minä keksin jonkun Tolkienin hahmon, ja arvuuttelen niin kauan, että hahmon nimi osuu oikeaan. Jos alkaa mennä hankalaksi, voi antaa vihjeen tyyliin "hänen nimensä alkaa G-kirjaimella, ja heti kun joku arvaa, että kyse on Gandalfista, vuoro siirtyy hänelle, ja hän saa keksiä uuden hahmon. Miltäpä tällainen kuulostaisi?

Voisiko Amroth selittää tätä vähän tarkemmin? Itse en ainakaan ymmärtänyt kunnolla. Siskon kanssa olemme kyllä olleet jonkinlaista arvuuttelua, eli esimerkiksi toinen kysyy: "Onko hahmo mies?" ja sitten arvuuttaja vastaa kyllä tai ei. Ja kaikki muut kysymykset samalla tavalla, siis että voi vastata kyllä tai ei. Vai olisiko tässä kyse siitä, että arvuuttaja vain antaa vihjeitä?
 
Eli ideanihan on se, että joku valitsee jonkun hahmon, ja kertoo, että on valinnut hahmon, ja kertoo ihan lyhyesti hahmosta, nimeä paljastamatta, esimerkiksi "Valitsen ihmisen, joka on asunut haltioiden luona lapsena. Ja sitten saisi kysellä kunnes selviäisi, että kyse on Aragornista, tai kyse on Gandalfista, ja henkilö, joka arvaisi Aragornin tai Gandalfin nimen, saisi jatkaa peliä omalla hahmollaan. En tiedä osasinko selittää pelin ideaa kunnolla, mutta yritin ainakin.
Kyysymykset voisi mutoilla samantien "onko hahmolla kuvattu parta" tms, niin ei tarvitsisi ihmetellä sellaistenkaan hahmojen kanssa joiden parrallisuudesta tahi parrattomuudesta ei ole kerrottu kirjassa.:)
Mutta, kuten Jaamar sanoi, tässä on ideaa. Sääntöihiun voisi varmaan palata sitten jos idea pääsee oikeasti vauhtiin pelinä.
 
Ylös