Larppaaminen

Nyt on ensimmäinen larppi takana ja hauskaa oli. ) Itselläni oli mukava hahmo, vaikka omasta mielestäni sillä oli yhdessä välin hieman turhan keskeinen osa juonessa, koska se oli eka kerta itselleni (tulin hulluksi ja melkein räjäytin sen kuuaseman taivaan tuuliin D ).

Olen saanut kilpeni valmiiksi jo aikaa sitten ja komea on, vaikka etupuolelle en ole saanut vielä aikaiseksi mitään kuviota. Kilpi on legioonalaistyylinen ja kaverit valittavat sen kokoa ja kutsuvat sitä ladonoveksi grin . Omasta mielestäni se on erittäin käytännöllinen, varsinkin kun kaverilla on kaksi miekkaa tai on yksin kahta vastaan.

Rengashaarniskakin on jo ihan mukavasti alulla ja eteneen hyvää vauhtia. Kesään mennessä ois tarkoitus saada se valmiiksi.
 
Itselläni on ollut yksi peli takana ja se kuului tuossa viime kesänä järjestettyyn larppi leiriin.
Kiva harrastus.
 
Olen larppaillut nyt aika paljon ja olen ihan vaivihkaa päätynyt pelinjohtajaksi. Nyt tekeillä on jo toinen osa peliin. Vasta nyt osaan kunnolla arvostaa pelinjohtajien näkemää vaivaa ja olen huomannut, että pikkuasioihinkin menee tuhottomasti aikaa. Hauskaa on, täytyy myöntää, mutta aikaa ei tunnu olevan tarpeeksi. Pelinjohtajana oleminen jotenkin syventää larppikokemuksia. Olen huomannut, että painan mieleeni paljon enemmän peliteknisiä asioita kuin ennen. Saa nyt nähdä olenko onnistunut kirjoittamaan hahmoja, joita on oikeasti hauska pelata. Lähes jokainen peli on iso projekti ja enää en ihmettele jos pelinjohdolla on pinna vähän kireällä ennen H-hetkeä. Huomasitteko muuten, että Hesarissa oli juttu Dragonbanesta tässä eräänä päivänä. Toimittaja on menossa sinne larppaamaan ensimmäistä kertaa. Melkoinen aloitus, sanoisin.
 
Vaviskaa, kuolevaiset! Tässä puhuu kaikkien aikojen elitistisin elitistilarppaaja Dolphin...

... joka itse asiassa on ollut tasan kahdessa pelissä, nekin molemmat Ropeconissa. Ja ääripäästä toiseen: Dragonbaneen olisi minunkin tarkoitus tänä kesänä lähteä.

Tahtoisin kylläkin myös "tavallisiin" larppeihin, joissa ei olisi kaksikymmentämetristä tultasyöksevää metsäkonelohikäärmettä mutta toisaalta ei myöskään Dipolin äärimmäisen epäautenttista ympäristöä. Larp-kalenteria seurasin joskus vuosi sitten, mutta eihän niihin peleihin näin nyyppiä päästetä. :) Tai no, ainakaan niihin, joihin olisi ollut teoreettisesti mahdollista päästä. Jos Helsingissä asuisin...
 
Ei itse larppaamisessa mitään ikärajaa ole, mutta monissa peleissä on. Itse olen katkera, kun en pääse Rajakatse XXXVII:hin (vai kuinka mones se nyt sitten olikaan) ikäni vuoksi. :evil:
Mutta nuori ikä haittaa enemmän sen puolesta, ettei vanhemmat välttämättä päästä toiselle puolelle Suomea larppaamaan. Ja jos sattuu asumaan Punkaharjun kaltaisessa paikassa, missä saisi peliporukan korkeintaan mielikuvituskavereista, on kenties hieman hankalaa. Yksi harvoista syistä, miksi Helsinkiin tahtoisin...
 
Dolphin, Rajakatse ottaa nuorempiakin pelaajia joustavasti. Nuorin tuntemani Rajakatseessa pelaava on ollut 13- tai 14-vuotias (täytti kyseisenä vuonna 14). Jos siis lähestyy pelinjohtoa asiallisesti ja ikänsä sekä sen tuomat rajoitukset tiedostaen, on täysin mahdollista päästä pelaamaan kyseisessä kampanjassa.

Larppien ikärajat vaihtelevat paljon ja joissakin peleissä niitä ei ole lainkaan. Nuorille aloittelijoille järjestetään myös ainakin jossakin päin Suomea larppileirejä. Usein peleihin pääsyyn vaikuttaa samat seikat, joista mainitsin ylläkin. Moniin ikärajallisiinkin peleihin on mahdollista päästä joustavasti, mikäli vakuuttaa pelinjohdon ilmoittautumisellaan ja on valmis pelaamaan ikäisiään hahmoja. Eli pelinjohtajiin yhteys vaan :) SuoLin sivut larp.fi on tässäkin pätevä, sen kautta voi nimittäin löytää myös oman alueensa larp-seuroja, joiden kautta on yleensä helpompaa aloittaa pelaaminen.

Tässä olen kesäpelejä syynäillyt ja muutamaan ilmoittautunutkin. Mieleeni tuli monenlaisia sivuja selattuani, että mikä on teillä se seikka mikä saa kiinnostumaan pelissä? Millaisista larpeista nautitte erityisesti, millaisiin yleensä innostutte ilmoittautumaan?
 
Nyt on haarniska valmis ja komeahan siitä tuli, vaikka itse sanonkin. D Painoa sille kertyi noin 8,8 kiloa. Kuulostaa painavalta, mutta kun sen laittaa päälle, se ei tunnu läheskään niin painavalta. Haarniskan helma ulottuu puoleen reiteen eli se on melko pitkä, mutta minä tykkään enemmän sellaisista. Vyö on lähestulkoon pakollinen, jos haluaa että haarniska ei heilu kovin hillittömästi liikkuessa. P

Yksi huono puoli siinä haarniskassa vain on... Kun kävin toisen kerran ostamassa lisää lankaa, kaupassa sanottiin ettei aiemmin käyttämääni lankaa pitäisi olla olemassakaan. knockout Jouduin siis tekemään hihat ja pienen kaistaleen selkäpuolelle harmaammista renkaista, kuin muun haarniskan. Ei se kuitenkaan haittaa haarniskan ulkonäköä ollenkaan... onneksi. )
 
Aion yrittää kymenlaakson Larppaajiin pääsyä, mutten ole vielä saanut yhteyttä... hei. Lukiko kukaan Tämän päivän Helsingin sanomia, missä oli se iso juttu siitä Ruotsin(?) Larpista? Miun mielestä oli mahtava Artikkeli! Mut mitä mieltä olette siitä, että jos pelataan Keskiaikaa, niin saako sinne tuoda ylipäätänsä mitään nykyaikaista? Miun mielestä, jos sitä ei voi välttää, niin sitä ei voi välttää... mutta olisi se aika törkeää tuoda, jos on sovittu ettei tuotaisi... :urg: Noh... jatkan myöhemmin, kun on juhlat juhlittu ja pääsen oman koneen ääreen... Kukaan ei häädä sieltä pois... aikaisin ;)
 
Dragonbane takana ja täytyy sanoa, että oli mahtava kokemus. Teknisesti tosiaan ei onnistunut niin hyvin kuin oli luvattu, mutta tunnelma ja juoni toimivat hyvin. Minäkin luin sen lehtiartikkelin ("Mtäh? Isukekin oli mukana salaliitossa? :wtf: "), mutta paljon jäi selviämättä siitä, mitä pelissä todella tapahtui. Sivujuonia oli kuitenkin melkoisesti eikä pääjuonestakaan aina selkoa saanut (Johtuen osittain siitä, että lapset hätistettiin sisälle taloihin aina kuin jotain tapahtui: "Look! The Dragon is coming! Ey is here! All children in to the longhouses!" (Arvatkaa vain, kuka useimmiten jätti tottelematta... :roll: )). Pelinjälkeistä mielialaa kuvasi hyvin erään ystäväni lausahdus "Siis viikko korvessa kuvittelemassa olevansa joku muu? Vähemmästäkin menee pää sekaisin..."
 
Henane sanoi:
Lukiko kukaan Tämän päivän Helsingin sanomia, missä oli se iso juttu siitä Ruotsin(?) Larpista? Miun mielestä oli mahtava Artikkeli! Mut mitä mieltä olette siitä, että jos pelataan Keskiaikaa, niin saako sinne tuoda ylipäätänsä mitään nykyaikaista? Miun mielestä, jos sitä ei voi välttää, niin sitä ei voi välttää... mutta olisi se aika törkeää tuoda, jos on sovittu ettei tuotaisi... :urg:
Dragonbanessa oltiin poikkeuksellisen tarkkoja siitä että mitään nykyaikaista ei esiinny (mitä nyt dragontamereiden teltat oli pakko vahvistaa muovilla vedenpitävyden vuoksi :roll:). Pienemmissä peleissä ei välttämättä olla ihan yhtä tarkkoja, täysin keskiaikaisen tilankin löytäminen on usein täysi mahdottomuus.

Db oli kyllä hintansa arvoinen elämys ongelmista huolimatta. Omalta osaltani peli jäi sen verran kesken, että olisin ollut valmis jatkamaan vielä pari päivää. Ja menihän siinä pää sekaisin, ruumis on kyllä kotiutunut jo mutta mieli ei ole tainnut päästä vielä edes laivaan.
 
Siis sie olit itse paikalla... Miten meni ja monesta eri maasta teitä oli siellä? Ja mikä oli siun hahmon nimi ja tehtävät, jos saan kysellä? Innostuin nyt taas ^^

Onhan se totta, että on joskus todella mahdottomuus löytää sopivaa larppaamispaikkaa keskiaikaiseen tilanteeseen. Mutta itseasiassa Sekään ei ole välttämättömyys, kunhan on täysillä pelissä. Välillä kun itse olen larpannut, niin olen huomannut, että meinaan jäädä pelin maailmaan, mutta sehän on ihan normaalia. Välillä se on vain aika mahdotonta lopettaa pelaaminen kuin seinään :)
 
Henane sanoi:
Siis sie olit itse paikalla... Miten meni ja monesta eri maasta teitä oli siellä? Ja mikä oli siun hahmon nimi ja tehtävät, jos saan kysellä? Innostuin nyt taas ^^
Loppujen lopuksi meitä oli alun neljättä sataa, aika moni ilmoittautuneista jätti loppujen lopuksi tulematta. Pelin tekninen toteutus ja organisaatio hiukan tökki, mutta ihmiset olivat täysillä mukana, joten pikkuongelmia (ja vähän isompiakaan) ei oikeastaan edes huomannut. Ilmoittautuneita oli ehkä noin 18 maasta, en tiedä päästiinkö jokaisesta perille. Enemmistö oli tietysti suomalaisia ja ruotsalaisia

Hahmon nimi oli Halla. Dragontamerina lähtökohtainen tehtävä oli tietysti loharin saaminen hengiltä. :grin: Siihenhän meidän ei tarvinnut sitten edes ruveta, raukka kun kuoli ihan omia aikojaan omaan murheeseensa (tosin me särjimme sen sydämen, eli mission accomplished). Tehtävää riitti kyllä koko viiden päivän ajaksi, pitkästyä ei ehtinyt.
 
Muuten... miten pelataan Larppia yön yli? :urg: Siis onko siinä yleensäkin jotkin ajat milloin saa nukkua vai.. vai.. miten? Aion nimittäin järjestää nyt Larpin ensi kuussa ja mietin, jos se kestäisi yön yli, niin olisi enemmän pelattavaa. Ja jos joku haluaa antaa pieniä vinkkejä, niin ne ovat tervetulleita ^^ Kyseessä on alottelijaporukka, jossa on ainakin 2 jotka on pelannut aikaisemmin.

Eikös Loharissa ollut joku tekninen vika, ettei se syöksynyt tulta? Vai mikä siinä oli? Kun sain tuttavilta hieman hajanaista tietoa ^^
 
Henane sanoi:
Muuten... miten pelataan Larppia yön yli? :urg: Siis onko siinä yleensäkin jotkin ajat milloin saa nukkua vai.. vai.. miten? Aion nimittäin järjestää nyt Larpin ensi kuussa ja mietin, jos se kestäisi yön yli, niin olisi enemmän pelattavaa.

Peliaikaa lisäämällä välttämättä ei tuo lisää pelattavaa peliin. Liikkeelle täytyy lähteä sisällön kautta.

Yleisesti ottaen pelin järjestäminen yön ylitse vaatii tarkkaa suunnittelua ja järjestelyjä, etenkin jos tarkoituksena on että pelaajat nimenomaan nukkuisivat yöllä (joko hahmoissaan tai offgame) ja jatkaisivat aamun tullen. Moni pelihän kestää nykyisin reilusti yöhön tai jopa aamun pikkutunneille jo ihan luonnostaan, ilman erityistä yöpelaamista tai sen etukäteistä suunnittelua.

Itse en varsinaisissa yöpeleissä ole ollut, joten en osaa kokemuspohjaisesti luetella yöpymisen ongelmia. Äkkiseltään tulee mieleen juuri tuohon nukkumiseen liittyvät ongelmat, joita voi olla paljon muitakin kuin pelkästään in- tai offgameyöpymisestä sopiminen. Toki niistäkin saa päänvaivaa: yö offissa vietettynä tarjoaa todennäköisemmin oikeaa lepoa ja virkeyttä seuraavaan päivään, mutta katkaisee pelin, juonet ja tunnelman. Jos taas päättää ettei yöllä pääsääntöisesti nukuta vaan hahmot pysyvät valveilla, ongelmat ovat lähinnä väsähtämisen ja pelaamisen mielekkyyden puolella.

Olin kerran ilmoittautunut erääseen yön yli kestävään pelin, jonka aikana oli tarkoitus nukkua hahmoissamme. Yöllä hiiviskelyä tai muuta epämääräisyyttä ei odotettu esiintyvän, vaan yö oli tarkoitus nukkua rauhallisesti syysjuhlia edetävä yö. Aamun tullen oli tarkoitus jatkaa heräävänä hahmonaan eli yö oli ingamea.
Aamuun sijoittuu kuitenkin usein sellaista offgamehässäkkää (omalla kohdallani esimerkiksi lääkkeet ja piilolinssien saaminen päähän), etten ainakaan itse olisi voinut kuvitella suoraan lähteväni hönkäämään minnekään.
Minun olisi pitänyt myös nukkua sangen railakas kerros maskia naamassani (sekä sen jälkeen tyynyliinassani, lakanoissani, vuoteessani...), joten aamulla olisi ollut edessä sen välitön korjailu (Pelinjohtaja oli tiukasti sitä mieltä, ettei maskia voinut ottaa yöksi pois siltä varalta, että joku herättäisi minut yöllä. Itse olisin atooppisen naamani kanssa taas tahtonut pakkeleista yöksi eroon, kun kerran kuitenkin nukkumisesta oli kyse). Aamu olisi siis loppujen lopuksi ainakin minun hahmoni osalta kulunut offgamessa, vaikka tarkoitus olikin alunperin toinen.
Peli jäi sitten hankaluutensa vuoksi loppujen pelaamatta minun osaltani.

Kannattaa siis rauhassa pohtia mitä kaikkea yön pelaamiseen tahtoo sisällyttää, tehdäänkö se in- vai offgamessa sekä mitä kaikenlaisia pieniä järjestelykikkailuja mahdollisuudet pitävät mahdollisesti sisällään.
 
Ylös