Last.fm ja Käärme: tietoa ja tukea

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Nyt on siis mahdollista laittaa Käärme vakoilemaan omaa musiikkimakuaan käyttäen hyväksi Last.fm:n tarjoamaa palvelua. Last.fm toimii sillä tavalla, että sinun täytyy asentaa käyttämääsi musiikkisoittimeen erillinen lisäosa (plug-in) sekä rekisteröityä käyttäjäksi Last.fm:ään. Tämän jälkeen asennetun lisäpalikan asetuksiin kirjoitetaan käyttämäsi Last.fm:n käyttäjänimi ja salasana, jonka jälkeen Last.fm pysyy kärryillä kuuntelemastasi musiikista.

Käärmeen puolella homma on simppeli: tarvitsee vain lisätä omaan profiinsa Last.fm:n käyttäjätunnus ja sen jälkeen Käärme tietää paljon siitä mitä tietää myös Last.fm. Käyttäjänimen täytyy olla täsmälleen sama kuin jolla rekisteröidyit, minä esimerkiksi rekisteröidyin nimellä "Merri", joten myös profiilissani lukee "Merri" eikä esimerkiksi "merri". Last.fm:n käyttäjätunnus voi olla eri kuin Käärmeessä.


Tähän topikkiin sitten voi heittää kysymyksiä liittyen tähän järjestelmään, jotta voit saada itsellesi tämän toimimaan :) Minulta ainakin löytyy kokemusta siitä, miten asentaa plugini Quintessential Media Playeriin ja Quintessential Playeriin.
 
Ja vielä lisäyksenä: Konnulla on myös oma ryhmänsä Last.fm:ssä, http://www.last.fm/group/Kontu - sieltä löytyy lisää tilastoja, mutta myös mahdollisuus kirjoittaa journalia (lienee blogintapainen) sekä vielä oma fooruminsakin. Nämä eivät tähän mennessä ole olleet oikeastaan minkäänlaisessa käytössä.
 
Siis Last.fm: ään täytyy rekisteröityä omalla kontulaisella käyttäjätunnuksella? Yritin, mutta last.fm:ässä käyttäjätunnus saa ilmeisesti olla enintään 15 merkkiä. Iria_Aerdilaisessa on enemmän. Mikä siis neuvoksi? Ja ymmärsinkö oikein?
 
Voit rekisteröityä millä nimellä haluat, kunhan kirjoitat sen nimen profiiliin täsmälleen samalla tavalla (esim. jos rekisteröidyt nimellä Iria, älä kirjoita profiiliisi iria), tai niin minä sen ymmärsin.
 
anteeksi, kun en tajua, mutta tuosta Musahuoneessa näkyvästä sarakesysteemistä... Miten uudet kappaleet eroavat juuri kuunnelluista?
 
Ero tulee paremmin esille siinä vaiheessa, kun viimeisimpiä kappaleita lähtee uusintakierrokselle, jolloin ne eivät aina ole automaattisesti uusia kappaleita. Joten yksinkertaisesti siinä on lista uusimmista lisätyistä kappaleista, kuitenkin poislaskien jo näytetyt viimesimmät kuunnellut kappaleet (ettei tule kahta täysin samanlaista listausta näin alkuvaiheessa).

Eli varmaan tuossa parin/muutaman viikon kuluttua tietokannassa alkaa olla jo sen verran kappaleita valmiiksi tiedossa, että tuo listaus uusista on paljon selkeämmin erottuva.
 
Sitten heti uutisia: biisien vastaanottopalvelin on tällä hetkellä poissa toiminnasta, vian on ilmoitettu tulevan korjatuksi tämän päivän aikana. Palvelimen ollessa pois toiminnasta ei Last.fm:n biisitilastot päivity ollenkaan.
 
Joskus käytin Audioscrobbleria, mutta se kariutui siihen että levyltä stereoilla soitettu musiikki oli läppärin bulkkikaiuttimia parempi vaihtoehto. Tuoreena iPodin omistajana kuitenkin täytyy kysyä, että mihin kaikkeen Last.fm pystyy? Kun iTunes ja iPod synkronoivat keskenään varsin vaivatta ja iTunesiin tuntuu päivittyvän myös iPodilla soitetut kappaleet, niin osaako Last.fm tonkia soittohistorian vai kykeneekö se käsittelemään vain juuri sillä hetkellä soitettavat kappaleet? Tällä hetkellä tuntuu melkein, että vain jälkimmäinen vaihtoehto toimii, tai sitten en vain osaa. Toisin sanoen jos kuuntelen iPodia koko viikon ja viikonloppuna synkronoin sen iTunesin kanssa latauksen yhteydessä, päivittyvätkö koko viikon aikana kuuntelemani kappaleet myös Last.fm:n kautta nettisivuille?

/edit: Ei tunnu toimivan, tai ainakaan minä en saa toimimaan. Pitäkää tunkkinne.
 
Mietin ihan samaa, tuoreen MacBookin omistajana... Latasin tuon pluginin koneelle vissiin torstaina, perjantaina lähdin reissuun enkä siis ole ehtinyt juurikaan musiikkia kuunnella. iTunes näköjään toimii nätisti Last.fm:n kanssa muttakun lykkäsin (niin ikään uunituoreen) iPodin kiinni koneeseen, sivuille päivittyi sillä hetkellä soimaan jäänyt biisi ja siitäkin Last.fm herjasi, että kappale on liian lyhyt... Tosin mulla on sellainen tunne, etten vaan osaa kun en ole kauheasti näitä Applen tuotteita aikaisemmin käyttänyt. Ei sillä, sekä iPod että MacBook tuntuvat ihan tarpeeksi simppeleiltä käyttää ja tykkään kyllä. Joidenkin asioiden kanssa on vaan alussa vähän hukassa (tosin jo päivän käytön jälkeen yritin sulkea vanhalla koneellani Windows-ohjelmia ihan väärästä paikasta ja yritin painaa ihan vääriä nappeja ja unohdin että hiiressä on kaksi nappia) :)
 
Kertokaas nyt joku minua paremmin asiaan vihkiytynyt päivitetty tilanne tuosta ohjelmasta. On ihan melkorin rasittavaa pyörittää erillistä last.fm softaa joka täytyy vielä huolehtia olemaan avoinna ennen kuin iTunesin avaa, jotta se osaa hoitaa työnsä. Asensin myös sen ummh... iScrobblerin vai mikä se nyt oli, mutta en saanut sitä toimimaan ihan täysillä kunnolla (sen piti käsittääkseni osata tarkistaa myös mitä iPodillani on kuunneltu aina kun kytken sen koneeseen). iTunesiin on ilmeisesti ollut joku plugini olemassa (jonka KRO tuossa mainitsi), mutta sitä ei ole kehitetty toimimaan uudempien versioiden kanssa tai jotain?
 
Kyllä mulla ainakin toimi tuo Last.fm ohjelma Macillä aivan normaalisti. Se avautui aina koneen käynnistyksen yhteydessä ja meni tuonne oikeaan yläkulmaan ja sitten jos alkoi soittamaan jotain niin se lähetteli niitä eteenpäin.

Minulla ei ollut Macin ja sen kanssa mitään säätöä.
 
Joo, mulla on sama kuin Juspella tuon last.fm-ohjelman kanssa eli ei mitään ongelmia ja se avaa sen automaattisesti (iScrobbler 1.2 näyttäisi tuo versio olevan), mutta iPodin biisejä se ei pysty jostain syystä hakemaan. Ei mikään maailmanloppu tosin kohdallani, harmi vaan ettei toimi vaikka ilmeisesti pitäisi :)
 
Niin siinä vaan kävi, että päivittäminen uusimpaan versioon ratkaisi ongelmat. Enää ei tarvitse pyörittää turhaa ja hankalaa "oikeaa" ohjelmaa, vaan iScrobbleri hoitaa kaiken ilman että minun tarvitsee huolehtia mistään - myös halutessani iPodin tietojen synkkauksen. (Ja siinä on hauskoja lisätilastoja, kuten "your fan ranking"). :)
 
Huomasin (tosin iScrobblerin oman ryhmän keskustelujen avustamana), että ainakin nykyisellä versiolla on tosiaan iPod-ongelma, eli iPodin ollessa kytkettynä koneeseen tietojen päivittyminen systeemiin menee automaattisesti pauselle - tiedot lähtevät kyllä matkaan heti kun podin poistaa joko iTunesin kautta tai sitten vain poistamalla levyn kuvakkeen työpöydältä (piuhan voi siis päivityksen jälkeen jättää kiinni että saa akun ladattua kuitenkin;).) Jostain syystä parhaillaan soiva biisi näkyy sivustolla listan ylimpänä vaikka podi olisikin kiinni, mutta muuten lista ei päivity ennen kuin podinsa nakkaa pois.

Toivottavasti tästä sekavasta selostuksesta oli jotain hyötyä. Pitäisi kai mennä nukkumaankin jossain vaiheessa?
 
Hmmh, nykyään Käärmeessä ei näy olevan missään näitä päivittyviä kappaletietoja. Onko aikomustakaan sellaisia takaisin läimiä?
 
Ensimmäinen iso parannus jonka oletan johtuvan uudistuneesta last.fm:stä (vierailkaa jos ette ole vielä sitä tehneet, näky on jotain aivan muuta): iPodin biisien päivittäminen helpottui juuri älyttömän paljon!

Yhdistelmä iPod mini (ikivanhin vihreä 4BG malli) + iTunes 7.7 + iScrobbler 2.0 hoitavat synkkaamisen ihan itse! Huomasin tämän täysin vahingossa poistaessani iPodin Tunesin listasta. Kirosin heti perään kun tajusin, että se olisi taas pitänyt muistaa synkata erikseen ennen irroittamista. Ilmoituksesta huomasin kuitenkin, että biisit siirtyivät sittenkin! :) Nyt siis riittää, että kytkee iPodin koneeseen, antaa iTunesin hoitaa normaalin automaattipäivityksen ja poistaa iPodin - scrobbleri osaa tämän jälkeen päivittää itse tilanteen <i>ja lähettää tiedot sivuille saman tien</i>! Enää ei siis tarvitse myöskään soittaa koneella biisejä perään ennen kuin tiedot siirtyvät.

Käsittääkseni last.fm:n pohjakoodia on sörkitty aika lailla parempaan suutaan. Mahtaakohan nyt onnistua myös sellaisten iPodilla kuunneltujen biisien tilastointi, jonka jälkeen koneella on kuunneltu muuta muistamatta käyttä Podia välillä siinä kiinni?
 
Ylös