Last Heiress of Cardolan: piirustuksia

Aldarian

Dúnadan
No niin, ensi alkuun rauhoittelen mahdollisia vierailijoita. En ole suinkaan pyytämässä mitään niin makaaberia, että piirtäisin kuvan omasta haudastani ja haluaisin sitten muidenkin sitä katselevan. :grin: Ei, vaan kyseessä on siis tuon avatarini ja nickini alkuperäishahmon tarinaan ja Keskimaahan liittyvä kuva.

Olen jo aikaisemmin maininnut, että tuossa reilu parikymppisenä kirjoittelin omaa Keskimaahan sijoittuvaa novellia nimeltään "Last Heiress of Cardolan". Tuon tarinan päähenkilö, Aldarian, on vieläkin itselleni tärkeä ja rakas hahmo ja vaikka itse kirjoitelma jäi kesken (ja ei tätä nykyä enää täytä tyyli- ja kirjoitusstandardejani) niin se on yhä yksi mieluisimpia piirrosaiheitani.

Ko. piirros sijoittuu aivan kirjan loppuun, oikeastaan sen epilogiin. Niinpä uskaltaudun lisäämään tähän myös itse epilogitekstin (englanniksi). Tekstistä voi helposti nähdä kuinka eräs "tietty kirja" ;) ja sen eräät sanamuodot ja virkkeet ovat olleet innoittajina. Olen muokannut tekstiä hiukan sujuvammaksi mutta en ole halunnut muuttaa silloista ajatustani tai sisältöä liikaa. Hyvässä ja pahassa se on 90-luvun tuotos.

Kommenttia saa kuvasta laittaa jos siltä tuntuu. Kritiikkiä otetaan myös vastaan. Toivottavasti tämä ei ole aivan väärä huone tällaiselle keskustelulle. Teksti ja kuva seuraa...

"Elrond had passed away and Celeborn had also gone and while sons of Elrond still lingered in Rivendell, the land was silent and grey and none walked among the falling leaves in the gardens of Imladris. Still there were stories about a lone visitor or a pilgrim, who still appeared in Rivendell every year. Who he might have been or why he came, no story is told about, apart that he was of elven kin, a Sinda mayhap. But it is said that he would sit beside a monument, a tomb or a grave perhaps, with a statue of a human maiden sleeping in her stony bed. There he would sit, till next morn would come, and gaze deeply in to the face of the statue, like living some long gone memories of past.
As new morning would come, the visitor would be no more. But a withered rose, which had been placed atop statues chest, would now be replenished with a fresh one."

Haudh-en-Aldarian.jpg
 
Kukaan ei ole (vielä) uskaltautunut kommentoimaan... No, tykkäyksiä on tullut ja siitä kiitos. On aina mukava tietää, että tuotokset viihdyttävät/miellyttävät muidenkin kuin oman itsensä silmää.

Ajattelin kumminkin avautua hiukan enemmän tästä kuvasta ja kertoa sen taustasta ja teosta. Kuten sanottu inspiraatio kuvan esittämään kohtaukseen tulee niinkin kaukaa kuin vuodesta 1997, jolloin kirjoittelin tätä tarinaani. Vaikka tarina jäi silloin kesken oli minulla aivan alusta asti selvää, että tarinan päähenkilö, Aldarian, tulee sen lopussa kuolemaan. Koko tarinan henki oli siinä mielessä varsin "Silmarillion tyylinen" eli synkkä ja surullinen. Näin ollen loppu oli varsin tärkeä kohtaus ja kehittelin sitä aika tavalla, vaikka paljon sitä edeltävää materiaalia jäikin kirjoittamatta. Siitä seurauksena tuo epilogitekstikin. Oman tekstini ja mielikuvani lisäksi kohtaus on saanut inspiraatiota myös parista muusta lähteestä. Jacksonin leffakohtauksesta jossa Arwen seisoo Aragornin haudalla (pidän sitä aika vaikuttavana kohtauksena) ja lisäksi myös muutamasta nukkuvaa naista esittävästä hautapatsaskuvasta, jotka löysin netistä. Mitä tulee taustaan niin, kuten jotkut ovatkin varmaan panneet merkille, olen lainannut elementtejä Jacksonin leffa-Rivendellistä ja sekoitellut niitä joihinkin omiin ideoihin. Enkä häpeä sitä lainkaan.:grin:

Yleensä ottaen koitin ja halusin saada kuvaan mukaan sitä samaa haipumisen, haikeuden ja surun tunnetta mitä Tolkien itse monin paikoin sijoitti teksteihinsä. Ja jos olen siinä onnistunut niin hyvä niin.
 
Yleensä ottaen koitin ja halusin saada kuvaan mukaan sitä samaa haipumisen, haikeuden ja surun tunnetta mitä Tolkien itse monin paikoin sijoitti teksteihinsä. Ja jos olen siinä onnistunut niin hyvä niin.
Kyllä minusta olet onnistunut. Mielikuva tyhjästä Rivendellistä on äärimmäisen surullinen:
"Elrond had passed away and Celeborn had also gone and while sons of Elrond still lingered in Rivendell, the land was silent and grey and none walked among the falling leaves in the gardens of Imladris.
olen lainannut elementtejä Jacksonin leffa-Rivendellistä ja sekoitellut niitä joihinkin omiin ideoihin.
Omissa mielikuvissa Rivendell (kuten koko Keski-Maa) ovat huomattavasti askeettisempia. Vierastan aika paljon leffoissa nähtyä ylenpalttisuutta. Ehkä piirroksesi olisi selkeämpi jos taustalla ei olisi niin paljon kaikkea? Toki nämä ovat makuasioita!

En oikein muuten osaa kuin ihailla piirrostasi!
 
Hieno piirros. Näkee, että sen kanssa on tehty työtä huolella ja kärsivällisesti. Olen itse vain niin klassisilla saduilla kasvatettu, että kontekstia tuntematta olisin oikopäätä tulkinnut aiheeksi prisessa Ruususen :)
 
Kiitoksia Hanna Kullanväärtti. Tyhjyyden tunnetta koetin tuohon kuvaan tavoittaa mm. katkenneella pylväällä, "villiintyneellä" kasvustolla ja putoavilla lehdillä, vaikkakin noitten viimeisten kohdalla olisin voinut onnistua paremminkin. Nyt ne jäivät vähän huomaamattomiksi.

Omissa mielikuvissa Rivendell (kuten koko Keski-Maa) ovat huomattavasti askeettisempia. Vierastan aika paljon leffoissa nähtyä ylenpalttisuutta. Ehkä piirroksesi olisi selkeämpi jos taustalla ei olisi niin paljon kaikkea? Toki nämä ovat makuasioita!
Minä tykkään piirtää kuvia, jotka sisältävät paljon yksityiskohtia mutta tämä koskee yleensä vain henkilöhahmoja. Taustojen piirtäminen on minulle "vaikeaa" ja useimmiten jätänkin sen joko kokonaan pois tai vain hyvin minimaaliseksi. Joskus kuitenkin tulee tehtyä aiheita, jotka aivan "huutavat" taustaa itselleen ja tämä oli yksi niistä. Ja vaikka tämä (minun kategoriassani) sisältääkin yksityiskohtaisen taustan, löytyy minulta ainakin eräs toinen työ (samasta tarinasta piirretty muuten) joka lyö sen reippaasti laudalta siinä asiassa. Mutta totta on se, että minulle on ennenkin sanottu (ja tiedostan sen itsekin), että voisin olla rohkeampi mitä taustan ja etualan kontrastiin tulee. Vielä selkeämpi tummuusero näiden välillä toisi ainakin henkilöt enemmän "esiin". Tällainen hiukan monotonisten harmaasävyjen käyttö on vain jotensakin vakiintunut omaksi tyylikseni.

Kiitoksia myös Isilmírë :lle. Aikaa saan yleensä töihini kulumaan. Piirustelen melkein aina sellaisissa lyhyissä jaksoissa, joten yhden piirroksen valmiiksi saattamiseen tarvitaan monia päiviä tai toisinaan viikkojakin. Mitä Ruusus-teemaan tulee niin kyllähän tässä on niitäkin havaittavissa nyt kun sillä silmällä katsoo. Enpä olisi itse tullut ajatelleeksikaan mutta sehän se onkin yksi näistä muitten kommenttien mukavista puolista, että ne usein avaavat ihan erilaisia näkökantoja kuin mitä itsellä on ollut.
 
Muokkaus: Muutin otsikon käsittämään koko kertomukseni nimen. Näin ollen voin lisäillä siihen liittyviä piirustuksia tähän samaiseen ketjuun. Yksi onkin tulossa saman tien...
 
Uusi piirustus, jonka voisi sanoa olevan epilogin epilogi. Kyseessä on viimeaikainen "lisäys" tai yleensä uusi ajatelma tarinaan. Hyvin paljon inspiraatiota on saatu Tolkienin tarinasta: "Athrabeth Finrod ah Andreth" ja eritoten sen viimeisistä virkkeistä. Kun tuo alkuperäinen tarinani oli hyvin surullinen niin halusin tällä kuvalla antaa rakastavaisilleni toivoa kuoleman aiheuttamaan pitkään eroon, joka kestää maailman loppuun. Mutta sen jälkeen... Uudeksi tehdyn Ardan keväässä he voivat taas olla yhdessä.

Arda_remade2.jpg
 
Pari vanhempaa piirustusta tällä kertaa mutta ajattelin, että ne voisivat kiinnostaa ihmisiä täälläkin.

Aldarianin haarniska, tai siis se varustus jota hän pitää päällään isommissa taisteluissa ja juhlallisissa sotilaallisissa tilaisuuksissa mutta ei muutoin, on aina ollut minulle tärkeä kehittelykohde. Vuosien saatossa se onkin "elänyt" ja muuttunut varsin paljon, aina silloisten näkemysteni ja piirustustaitojeni mukaan. Täälläkin on nähty jo yksi versio, jonka esittelin "Nimimerkkinne tarina?" -ketjussa. Se on tuorein ja realistisin näkemykseni asiasta mutta varustus jota ehkä edelleen pidän "virallisena" versiona on suunniteltu jo vuonna 2011. Toki sitäkin näkemystä on hiottu myöhemmin mutta pääpiirteiltään se on pysynyt kohtuullisen samana ja miellyttää edelleen silmääni. Onko se sitten aivan uskollinen Tolkienin omille haarniskanäkemyksille? No, siitä voi kukin muodostaa oman mielipiteensä.

zeal.jpg

Toinen kuva onkin sitten se, jota täälläkin aikaisemmin "mainostin" kuvana, joka on kaikkein "väkirikkain" koskaan piirtämäni kuva. Kuva sijoittuu tarinani puoliväliin, ensimmäiseen uudelleen nousseen Angmarin ja Pohjolan vapaiden haltioiden ja ihmisten väliseen suureen taisteluun. Tästä taistelusta muodostui Aldarian johtamille joukoille suuri voitto (mutta myöhemmin kävi huonommin). Kuvaan halusin saada mukaan taistelun kaaosta ja sekasortoa (missä omasta mielestäni olen onnistunutkin). Nyttemmin kuvaa katsellessa voi kyllä todeta senkin, että Aldarianin olkasuojukset ovat turhan massiiviset. Piirtäessä usein "sokeutuu" joillekin omille virheille ja ne huomaa vasta jälkikäteen. Mutta se kuva...

Leader_of_men.jpg
 
Kun ei ole uutta tarjota niin laitanpa tänne vähän vanhempaa tuotantoa. Hiukkasen digitaalisesti muokattuna tosin.

Vaikka onkin 6 vuoden takaa, on tämä kuva edelleen yksi suosikeistani. Se kuvaa yhtä niistä harvoiksi jääneistä todella onnellisista hetkistä Aldarianin ja Dorlimin elämässä. Näiden kahden luonteiden erilaisuus ja Aldarianin ympärilleen rakentama "panssari" erotti heitä aina, ja vain harvoin pääsi heidän rakkautensa varauksetta esiin. Tämä kuva esittää yhtä noista hetkistä. Tapahtumapaikkana on Rivendellin puutarha. Lisään aikoinaan kirjoittamani kuvauksen kohtauksesta tähän mukaan (jep, englantia taas).

"Gently but firmly Dorlim led Aldarian under the shadows of the flower bushes and there he wrapped her to a tender embrace, leaning his head towards her and whispering soft words to her ear. Words so quiet and faint, that none could say what those might have been. But the harsh and even grim expression, which nowadays only too often was seen on Aldarian's face, softened and faded away. And suddenly a beautiful smile lighted her face, like a sudden sun ray sometimes enlightens cold soil and makes it to radiate colors and life. Truly she looked like a young maiden again and she leaned herself towards Dorlim. And have there been anyone to see them, he would have sworn that at that moment the beauty of the flowers could not rival with the beauty of the two figures amongst them."

Dorlim_and_Aldarian_Rivendell.jpg
 
Jahas, jotain uutta vaihteeksi. Piirtäminen on jäänyt aika vähällä joksikin aikaa mutta sain sentään nyt valmiiksi tämän vuoden ensimmäisen piirustuksen. Piirroksen aiheena ovat jälleen Aldarian ja Dorlim ja yritän siinä kuvata jälleen yhtä kohtausta heidän rakkautensa taipaleelta. Tämä tosin sijouttuu aivan sen alkuvaiheisiin kun varsinkin Dorlim yrittää selvittää tunteidensa ja järkensä aiheuttamaa konfliktia kun kyseessä on Aldarian.

Aldarianin ulkomuoto on hieman erilainen kuin aikaisemmissa kuvissa mutta yritin tässä tavoitella hieman vähemmän sarjakuvamaista tyyliä. Toki sitäkin vielä löytyy enkä täysin realistista tyyliä tavoitellutkaan, mutta varsinkin hiuksissa koetin saada aikaiseksi muutosta. Kertokaa mitä tykkäätte. Mukana on jälleen myös pieni pätkä itse kertomuksesta kuvaamassa kohtausta:

"Dorlim picked up the cameo from the shelf but his eyes did not look its perfect form or beautifully placed stones. Instead his glance was set to the figure who sat in front of a mirror on the other side of the room. Once again he tried to figure out his feelings towards Aldarian and once again his heart and mind were in direct conflict. For his mind told him, that loving a mortal would bring him only great sorrow at the end, and that her death would set them apart all the way until Arda itself would end. But his heart did not want to hear or believe those reasons but instead beat with joy each time he looked at her.
And was Aldarian aware of his feelings and thoughts? It is not certain did she see his reflection from the mirror or realized his stare but she seemed to look far beyond the mirror surface, focused to her own thoughts."


DeepThoughts2.jpg
 
Kiitoksia vain kaikille tykkäyksistä. :)

(Kontuwikin puolesta on ihan pakko sanoa, että jos vain joskus Sinua huvittaisi tehdä kuvia, joita voisi käyttää artikkeleissa, olisivat erinomaisen tervetulleita.)

Voisihan sitä joskus yrittää kuvia noihin artikkeleihinkin. Tosin olen piirtänyt kaanonista Keski-maata hyvin vähän. Olisivatko kyseessä uudet artikkelit vai jo olemassa olevat vai kenties molemmat?

Tällä hetkellä minulla on kaksi työtä, jotka omasta mielestäni kelpaisivat sellaiseen. Molemmat liittyvät Smaugiin.
Kuvat ovat DeviantArt galleriastani (nimimerkki: DeepWoodian)

Smaug nauraa

Ereborin ryöstö

Noita molempia saa minun puolestani käyttää kontuwikissä jos käyttöä löytyy, vaikka Smaug artikkeleissa taitaa kuvia jo ollakin.
 
Kiitoksia paljon (tai siis giidogsia baljod), nämä menevät heti perille.

Meillä on huomattavan paljon artikkeleita, joissa ei ole minkäänlaista kuvitusta, joten ehkä noin 5000 kuvalle olisi kiireellisesti tarvetta :grin:

Eli koska tilanne on tämä, kuvittajalla on lähes täydellinen vapaus valita aiheensa. Oikean hetken tullen voi siis ottaa esiin minkä tahansa kuvattoman sivun Kontuwikistä ja laatia sille sopivan kuvan. Tämän on tarkoitus olla mahdollisimman hauskaa ja vapaata, siksi en tässä esitä mitään omia toiveitani. Jokainen kuva on yhtä tervetullut!
 
Jahas,

Voisi sanoa, että pitkästä aikaa on vihdoin saatu jotain piirtämiseen liittyvää aikaiseksi. Jostain syystä piirtämisintoni lopahti melkein totaalisesti korona-aikana. Nyt sentään aktivoiduin sen verran, että sain valmiiksi tämän piirustuksen, joka on ollutkin "lähes valmiina" jo lähemmä kolmatta vuotta. Sinä aikana on taitokin päässyt ns. "kesannolle" mutta ei tuntuma täysin ole kadonnut. Tosin alun perin haaveilin lippuun jonkinlaista kuviota mutta se jäi nyt pois, koska en millään saanut edes kohtuullista jälkeä sovitettua tuon lipun aaltoiluihin.

Aihe on tämän keskustelun alueeseen tietty liittyvä eli Aldarianhan siinä taas poseeraa.

" Once again the banner of Cardolan rose above the North Downs."

BannerOfCardolan2.png
 
Ylös