Lasten suusta

Enfirith

Hobitti
Luin tuossa yhtenä iltana kaksosveljeni Kirja minusta -kirjaa, ja huomasin siellä yhden aika hauskan jutun, minkä veljeni oli joskus päästänyt suustaan. Ajattelin tulla sen tänne siis laittamaan, mutta eihän täällä tätä aihetta vielä ollutkaan, VanhassaVanhassa se kyllä oli. Joten, onhan se mukava täälläkin olla, lapsilta kun pääsee suusta mitä hassuimpia asioita ja niitähän on aina hauska lukea :wink: .

Niin. Paikallisradion mainoksessa sanottiin: "...oli mukava tehdä talokauppoja, kun oli asiat osaavissa käsissä". 4-vuotias veljeni oli samaan aikaan vessassa ja kuunteli radiota aikansa kuluksi. Nostellessaan housuja ylös hän tuumasi ääneen: "Oli mukava käydä kakkalla, kun oli asiat osaavissa käsissä". Heh, nauroin tuolle kyllä tovin :)

Kaksi serkkuani, n. 5-vuotiaat kaksospojat, katsoivat veljeäni kauan ylioppilaspäivänämme miettien, katsoivat toisiinsa ja sanoivat sitten lopuksi päättäväisesti: "Kyllä. Kapteeni."

Antakaa tulla. :wink:
 
Olen nämä samat jutut jo kirjoitellut sinne vanhaan vanhaankäärmeeseen mutta pitkästytän teitä nyt laittamalla ne tännekin.Ei ole muuta tekemistä.

Eli siis olimme vanhimman isoveljeni koulun joulujuhlassa,kun hän oli n.10-vuotias. Neljä hänen luokkakaveriaan oli sitten laitettu esittämään tiernapoikia.Nuorin isoveljeni (silloin n.2v), sitten katseli eturivissä mummoni sylissä esitystä jonkin aikaa, kunnes kiljahti täysillä:"mää ammun noi kaikki, ainakin ton mustan!" ja lisäsi vielä: "mää otan pappan haulikin,,," siinä vaiheessa mummo sai tarpeeksi ja velipoikaa vietiin,,

Tämä tapahtui kun olin 2-vuotias, nuorin isoveljeni 3-vuotias
ja keskimmäinen 4-vuotias. Uusi hoitotätimme tuli tapaamaan meitä ensimmäistä kertaa. Me kolme sitten seisoimme siinä rivissä julman näköisinä ja tämä 4v veljeni totesi: "Me tapetaan sut" Minä ja nuorempi veli nyökyteltiin vieressä.(näin lopuksi kerrottakoon että hoitotäti on edelleen hengissä)

Olin kerran 5-vuotiaana haravoimassa pappani kanssa pihaa.(Tämä kyseinen pappa on eronnut, siis eli tuolloin ja elelee edelleen yksin) Minä sitten olin nerokkaana ihmisenä keksinyt selityksen tälle tilanteelle ja kysäisin: "Pappa arvaa miks sulla ei oo naista?" Pappa siinä vaan naureskeli ja minä selitin: "Se johtuu hormooneista" Älkää kysykö mistä olin saanut tuon päähäni,,,

En nuo nyt mitään totuuksia olleet mutta ihan huvittavia tapauksia.
 
Tämä ei ole tapahtunut minulle mutta kerronpa kuitenkin. Kuulin yksi päivä radiosta, että äiti oli ollut poikansa kanssa kaupassa ja oli alkanut kinuamaan karkkia. Äiti sanoi että myöhemmin ja poika vaan tokaisi "Jos et osta minulle karkkia kerron kaikille täällä oleville salaisuuden." Äiti ei uskonut että salaisuus olisi iso ja sanoi ettei hän osta. No poika alkoi huutaa niin kovaa kuin pystyi että äiti oli eilen illalla syönyt isän "perintökalleudet" (tiedätte varmasti mitä tarkoitan). Äiti jätti kaikki siihen, otti poikansa ja lähti naama punaisena kaupasta. :oops:
 
:lol: Loistavia juttuja, hihittelen täällä noille...

No tähänhän mun pitää tietysti kirjoittaa... :D

Itse asiassa tässä on parina päivänä hoppelilla ollut hauskat jutut. Olen raskaana ja maha kasvamassa. Hoppeli oli mukana neuvolakäynnillä ja kuuli vauvan sydänäänet, joita kovasti ihmetteli. Vauva kuulemma sanoi tsuh-tsuh-tsuh.

Neuvola oli toissapäivänä, eilen hoppeli heräsi aamulla ja tuli mun viereen, kuten aina aamuisin. Kipuaa meidän sänkyyn ja alkaa tökkiä mua, että äiti mie tulin heräämästä. No, siinä hän sitten katsoi mahaakin ja muisti, että siellä se vauva on. Hän pohti, että itkettääkö vauvaa mahassa. Sanoin, että ei se itke, se nukkuu, syö peukaloa ja vähän liikkuu. Ja kerroin, että vauvalla on jo korvat ja se kuulee mitä me jutellaan. Siitä hoppeli innostui, vilkutti kovasti mahalle ja sanoi: hei vauva! Ja nauroi sitten kovasti, kikatti oikein, ja sanoi: nyt vauva kuulee kun mie nauran.

Sitten myöhemmin aamupäivästä hoppeli vilkutti mahalle, mä yritin selittää, että kyllä se vauva kuulee meidät, muttei näe. Joten hoppeli taas nauraa kikatti, että vauva kuulee kuinka iloisia me ollaan. :D

Tänään hoppeli taas herätti mut perinteiseen tyyliin, katsoi sitten mahaani ja kysyi: saanko mie laulaa vauvalle? Sanoin, että laula vaan, ja hoppeli laittoi pään ihan mahan lähelle ja mumisi ja hymisi jotain. Vähän myöhemmin kun tuossa keittiössä halattiin ja sanoin, että rakastan häntä, niin hän sanoi mahalle: mie rakastan vauvaa.

On tuo vaan suloinen tuo hoppeli, ollut monta päivää oikea auringonpaiste. :) Nautin nyt tästä sisarusten sopusoinnusta, sitten kun hoppeli jr. syntyy, ja kasvaa vähän, voi meininki olla enemmän kuin sotatanner. Sitä sisarusten välistä yhteisymmärtämättömyyttä. :wink:
 
Noh, ei tämä nyt mitään hirveän erikoista ole, mutta noloa joskus kun käyn veljeni (juuri täytti 5 vuotta eikä kyllä siltä vaikuta.) kaupassa. Kun menemme kassalle jään maksamaan ja hän kiipeää niille minnelie "kassitasoille" (junou, ne jotka kassan päässä ovat) ja huutaa kassatädille (tai sedälle..) "Saako rahaa?". Tekee niin joka ikinen kerta. Aiheuttaa aina välillä hämmennystä. :lol:
 
Kummipoikani suuri intohimo on autot, hän osasi nimetä kaikki yleisimmät merkit ennen kuin lausua sisarustensa (lauma on tosin aika suuri) nimet. Yksi oli kuitenkin vähän arveluttava: meidän perheellä oli "voortti *ruma sana* auto". Pienestä pitäen kaunopuheinen. :D
Sen lisäksi pahalta haisevat ihmiset haisevat hänen mukaansa Anttilalta. :?
 
*nauraa kikattaa* mahtavia noi...

No tässä tulee oma juttuni... kuulin äiteltä ja isältä että olin joskus tehny näin *nauraa*

En tiä minkä ikänen olin mutta pieni kumminkin... oltiin kaupassa ja istusin kärryissä... aloin siinä sitten laulamaan jumalan kämmenellä ei pelkää lintunen... takana olevat mummot olivat vielä tässä vaiheessa mielissään... mutta kun pääsin lintunen kohtaan niin laulu vaihtui aivan toiseksi *nauraa* eli tässä tulee laulu kokonaisuudessaan (kopiointi ehdottomasti kielletty) Jumalan kämmenellä ei pelkää lintunen, juodaan viinaa tullaan viisaammiksi vain... *nauraa* olin kuullu kun iskä laulo aina joskus tota (se oli sillon "suuri hitti") mummot ei oikein tykänny *nauraa* ja kun äiti ja iskä käski olla hiljaa niin kuulemma aloin laulaa vielä kovempaa... *nauraa* että tämmöstä... mukava kauppareissu vai mitä :D
 
No tämän jutun olen joko minä tai veljeni tehnyt, en nyt muista kumpi, joten taidanpa kirjoittaa tämän minä muodossa..
Olin noin 4vuotta ja istuin äidin kanssa linja-autossa. Minulla oli tapana kysellä tai puhella muista ihmisistä kovaan ääneen joka sai äitini enemmän tai vähemmän noloksi.. Olimme siis sopineet että puhutaan sitten nuo asiat vasta kotona.. No olimme siis linja-autossa ja eteemme tuli istumaan nainen, jonka tukka oli HYVIN erikoinen. Aijoin jo sanoa jotain mutta äitini pudisti päätään, ja muistin sopimuksen. Osoitin siis vain naisen tukkaa ja sanoin kirkkaalla ja kovalla äänellä: "Tosta puhutaan sitten kotona!" :roll:
 
Katsoin tässä vähän aikaa sitten kotivideota, jossa olin 0-3 vuotias. Siinä jossain kohdin rupesin oikeen kovaa nauramaan ja räkättämään ja sitten kun olin lopettanut nauramisen vetäisin pääni piiloon. Silloin äiti kysyi: "Ootko sä Mirka fiksu?" Ja minä vastasin tyynesti että "En oo". Ja siinä samalla laulelin laulua, jonka sanat menivät suunnilleen näin: "Viipuri-juoru, Viipuri-juoru, Viipuri-juoru, Viipuri, juoru, juoru-Viipuri, riiaa riiaa, Viipuri-juoru..."
Joskus pienempänä minulla oli tapana sanoa näin kun vetäsin wc-pöntön: "Heihei kakka, heihei pissa!" En minä mitään erikoista ole sanonut, mutta jotakin luvatonta ja järjetöntä on tullut tehtyä...
Joskus, kun olin kuusi-vuotias ja pikkusiskoni neljä ja nuorin serkkuni kolme, iskällä oli tupaantuliaiset ja siskoni Marika ja serkkuni Jesse olivat sitten lähteneet pihaan. Eihän ne siinä pihassa viihtyneet, joten ne lähtivät sitten kaupungille käppäilemään ja niitä vastaan tuli poliisiauto. Auto pysähtyi Marikan ja Jessen luokse ja poliisit kysyivät, että mihinkäs he olivat matkalla. No, toinen oli vastannut, että junaan ja toinen, että kauppaan. Pollarit olivat sitten poimineet Marsun ja Jessen kyytinsä ja ajoivat ne iskälle.
Tuli vielä vaan mieleen, että pikkuveljeni oli kuunnellut luvatta äidin cd:tä ja siinä laulettiin "Oon kuun poika Luka" (tai jotain semmoista) Niin velipoika lauleskeli että "Hei tuu poika mukaan!" Ja kerran samainen henkilö (veljeni siis) oli repinyt wc-paperit ihan rikki pieneksi silpuksi vessan lattialle ja kun äiti ihmetteli, että kuka näin oli tehnyt, veljeni tokaisi: "En mä tiiä, ehkä se oli joku mato."
 
Pieni poikaserkkuni kiljaisi kirkkaalla lapsen äänellään aina bussiin mennessä, että "mun kummisedän auto onki Volvo!" Ja sitten yleensä syksyisin aamuruuhka bussiin mennessä toivotti hyvät huomenet iloisesti ja käveli paikalleen :D

Minä taas pienenä sanoin kaikista pyöreistä ihmisistä, että kato äiti, toi on nielassu kengurupallon :oops: Toinen vakioni oli, että kun bussiin tuli vanhoja ihmisiä, hyppäsin ylösj a sanoin, että rouva on hyvä ja istuu. Ei siinä muuta, mutta kun sanoin niin myös miehille..
 
Sain ystävältäni päivänpiristykseksi kerran tällaisen sähköpostin. Hymy tuli väkisin huulille näitä lukiessa. :D

Nämä lasten mietteet ovat peräisin gradusta,
jossa tutkittiin lasten tietämystä käsitteistä. Lasten määritelmät ovat peräisin
analyysiaineistosta.

AAMU: silloin heräillään ja ollaan vihaisia äidille.

ANOPPI: hieno rouva.

DEMENTIA: onko se ruokaa?

ELÄKE: mun molemmat mummit on eläkkeellä, paitsi toinen on nyt
Espanjassa.

HELLYYS: ettei purista kättä vaan pitää löysästi.

HYGIENIA: sitä tarvitaan esimerkiksi kun mennään naimisiin.

ISÄ: se hoitaa lapsia, jos äiti on kaupungilla.

ISÄNMAA: se on kai semmoinen maa, jonka yllä on Jumala.

JUMALA: a) Jeesuksen määrääjä, joka loi ehkä maata.
b) Miten jumalan isä ja äiti tuli maailmaan?
c) Minä olen miettinyt, että mikä oikeastaan on jalka.
Mihin sitä tarvitaan? Ja nyt pitäisi vastata, että
mikä on jumala vaikka en tiedä mikä jalka on.

KESKI-IKÄ: kun on ensin ollut lukiossa.

KEVYTKENKÄINEN: ei ole sukkia lainkaan ja tulee paljon rakkuloita.

KIIKARIT: jos on korkealla niillä voi suurentaa ihmisiä.

KUOLEMA: sydän ei enää hengitä eikä liiku.

LUOSTARI: siellä papit palvovat toisiaan.

MASOKISMI: tulee mieleen madot jotka rokkaa ja kissa joka tanssii.

MIELISAIRAUS: silloin saa miettiä pitkään ennen kuin tietää mitään.

MUSLIMI: ne on siellä missä soditaan.

NEUVOSTOLIITTO: a) se on se maa, joka purkaantui.
b) se on muistaakseni Tsekkoslovakiassa.

PAPPI: se ei ole humalainen.

PLANEETTA: Ranska, Espanja ja Saksa ovat eri planeetoilla, mutta
meidän planeetalla on myös Ruotsi.

RASISTI: pöhkö määräilijä, esimerkiksi Iiro Viinanen tai Martti
Ahtisaari.

RISTIRETKI: toinen luokka menee retkelle vasempaan ja toinen oikeaan.
Sitten ne kohtaavat ja toinen odottaa kalliolla.

ROTUSYRJINTÄ: jotakin koirarotua syrjitään.

SEKSI: se on tosi hienoa työtä, mutta isä ja äiti eivät ole kertoneet
siitä tarkemmin, koska mä en ole kauhean kiinnostunut semmoisesta.

SOPIMUS: vuorotellaan lasten viemisestä.

TIETOKONE: sitä painellaan ja sitten näkee millaista siellä on.

TURISTI: paha, valkoinen ihminen joka matkustaa.

USKOTTOMUUS: Tao Tao meni rapakkoon, vaikka sitä kiellettiin. Se oli
uskoton.

VAIHTOEHTO: syötkö vai menetkö huoneeseesi.

YDINVOIMALA: sinne ehkä mennään kun on niska kipeä ja sitten
voimistellaan.

YLIOPPILAS: saadaan yksi ruusu ja mennään kihloihin ja sitten
naimisiin.
 
Mä olin ehkä 5, kun tää tapahtu. Olin kaupassa äidin kanssa ja edellisenä päivänä olin saanut tietää, ettei iskä kuulu kirkkoon vaan väestörekisteriin. Kaupassa sitten en varmaankaan muistanut sanaa väestörekisteri ja kysyin äidiltä kovaan ääneen:" Eikö niin, että iskä kuuluu rikosrekisteriin?" :wink:

Kerran, kun pikkuveljeni oli 4, ja olimme tulossa kaupasta ja purimme ostoksia, veljeni huomasi, että kotimme edessä seisoi joukko minun kavereitani, joille olin sanonut, etten nyt ehdi olla heidän kanssaan, mutta jostain syystä tytöt vielä seisoivat kotimme edessä, miettivät kai mitä tekisivät. Minä ja äiti olimme jo sisällä, kun kuulimme, että veljeni sanoi tytöille:" Hei jengiläiset, menkääs pois!" Kyllä minua ja äitiä nauratti, kun tytöt katsoivat veljenäni pitkään ja poistuivat.

Sitten tulee mieleeni vielä yksi hauska juttu.
Olimme mökillämme, kun minä(2) ja isoveljeni(4) olimme heräännet jo aikaisin aamulla ja menimme herättämään äitiämme. Äiti olisi tahtonut vielä nukkua ja antoi meille kaikenlaisia tehtäviä, jotta pysyisimme poissa. Lopulta äiti ei enää keksinyt mitään sopivia tehtäviä, mutta sanoi kuitenkin, että käykääs katsomassa paljonko kello on, vaikka tiesi, ettei kumpikaan meistä kelloa osannut ja taisi vielä tietää paljonko kello oli. Menimme kuitenkin katsomaan ja vähän ajan päästä veljeni sanoi äidille:"Viisarit on päällekäin ja osottaa nurkkaan." Kello oli siis 07.40. Aika nerokkaasti keksitty.
 
Serkullani (hän on jo kolmikymppinen, iso suku) on n. 5-6 vuotias tyttölapsi, joka ällistyttää aina hyvin älykkäillä kommenteilla.

Esimerkiksi, kun serkkuni oli lapsensa kanssa jossain museossa ja tämä oli levoton, hän komensi tätä olemaan rauhallinen. Tähän tyttö vastasi silmät kirkkaina "Ei ole helppoa olla rauhallinen kun on näin pieni, vaikka yrittääkin". En käytä yleensä tälläisiä sanoja, mutta sanoisin että tuo oli perin sympaattista.

Itsestäni en voi sanoa paljoakaan. Tosin kun minulla oli joku leikkipuhelin, jonka ohjeissa sanottiin, että on epäkohteliasta sanoa puhelimeen haloo, vaan täytyy sanoa etu- tai sukunimensä, niin taisin ottaa moisen ohjeen hieman liian tosissaan. Myöhemmin meille soitti, työasioissa, isälle pankinjohtaja, ja vastasin puhelimeen. Hän sanoi "Haloo", kun ei käsittääkseni kuullut minua. Vastasin näpäkästi "Onko etunimenne vai sukunimenne Haloo, vai oletteko vain epäkohtelias?" tms. Pankinjohtaja oli yllättävän hiljaa, ennen kuin vanhempani ottivat puhelimen minulta...
 
Tuosta Leian kirjoituksesta tuli mieleen tämä maanmainio kirja, joka on täynnä lasten selityksiä asioista.. Kuollaksenikaan en kyllä nimeä tai kirjoittajia muista :? Muistaakseni ruotsalaisten kirjoittama kirja.. muistaako/ tietääkö joku kyseist kirjaa?
 
Minulla oli pienenä tapana keksiä omia sanoja, kuten pömpä (pallo), lokka (kello) ja kottis (kiitos). Aina kun halusin, että minut nostetaan tuoliin, sanoin 'Es es akka', jota vanhempani ensin hiukan ihmettelivät. Kuulemma myös kertoilin kassajonossa ollessani edessäni ja takanani oleville ihmisille päivät tapahtumia, joka aiheutti hiukan hämminkiä kun olimme lomalla USA:ssa.
Pikkuveljeni ikimuistoinen lausahdus 'Se, joka pierasee, saa uudet lapaset. Hienoa!' on ihmetyttänyt myös, kukaan kun ei tiedä mistä veljeni on sen keksinyt.

<i>Muoks:</i>
Niin, ja olen joskus sanonut 'Isä sammui' kun isäni lopetti parranajon.
 
Merenwenin muistelema kirja lienee Mark Levengoodin ja Unni Lindellin kirjoittama/kokoama Vanhat tädit eivät muni. Ilmestynyt kaiketi viime vuonna tai tämän vuoden alussa, en muista tarkkaan. Olen selaillut sitä jonkun kotona, mutta ei jäänyt yhtään oikein hyvää heittoa mieleen. Muutenkaan en mielelläni lue sellaisia kauhean pitkään kerrallaan, ne menettävät tehoaan isommissa pätkissä.
 
Okei, okei... Nyt tulee aika paha...En nyt muista kuinka vanha olin kun tämä tapahtui, mutta äitiäni se aina vain jaksaa naurattaa...

Äitini oli joskus "valittanut", kuinka iskä aina pyörii yöllä sängyssään ja lakanat ei tahdo pysyä paikoillaan, vaan menevät aina ryttyyn. Luultavasti äitini käytti tällöin termiä "pyörii kuin leijona sängyssä" ja minähän pienenä ja hyvin suulaana lapsena sitten kommentoin seuraavana päivänä naapurintädeille kuinka "Meijän iskä on kuin leijona sangyssä!" Oli siinä varmaan naapureilla pokassa pitelemistä ja äidilläni varsinkin... :D
 
Kun mä olin aika pieni varmaan noin 3-4v
äitini opetti mua tunnistamaan eri kasveja, noh eräänä päivänä mulle näytettiin kissankello ja hiirenvirna...
Kun äitini myöhemmin kysyi minulta näitten kasvien nimiä vastasin ensin reippaasti että tämä on hiilenvilna ja tämä on (mietin hetken ja sanoin) en mie tiiä...onkos se kissan päivät....
:p
Mie olin pienenä aikamoinen lörpöttelijä, joten kirjottelen lisää juttuja jos jotain muistuu mieleen!
 
Duuh. Kerronpa minäkin teille yhden jutun. Tämä tapahtui kun olin kolmevuotias [tai miltei neljä] ja pikkuveljeni oli juuri syntynyt.

Noh, olin hississä äitini kanssa. Myös pikkuveli oli mukana ja nukkui lastenvaunuissa. Noh, hississä oli myöskin vieras mies [tai vieras setä, miten vain]. Hän kysyi minulta, onko vauva kiva, vai vaihtaisinko sen kolmipyöräiseen. Katsoin häntä hetken ja vastasin: "Älkää siinä turhia turisko".

[Hih, olin minä topakka tyttö jo ihan pienenä :D]
 
Ylös