Legolasin uusi tuleminen

Banazîr Gamgi

Kontulainen
Tolkien-seuran lehti Legolas on ollut jo pidemmän aikaa vailla tekijöitä, eikä se näin ollen ole ilmestynyt useampaan vuoteen. Olen aiemmin tällä palstalla todennut olevani halukas kirjoittamaan jotain lehteä varten, jos joku ottaa hoitaakseen muut käytännön asiat.

Satuin kuitenkin löytämään Scribus-nimisen ilmaisen taitto-ohjelman, jonka ominaisuudet riittävät vaativaankin käyttöön ja jonka opettelu ei ole kummoinenkaan homma.

Tilanne on siis tämä: meillä on
-Yksi kappale innostunutta toimittajaa
-Yksi kappale kokematonta mutta niinikään innostunutta taittajaa (huomaa että taittaja jakaa saman tomumajan toimittajan kanssa, ts. he ovat omituisen sattuman johdosta yksi ja sama henkilö)

Olisin periaatteessa valmis kasaamaan seuralle uuden numeron Legolasia vaikka yksin, mutta asiaa auttaisi paljon jos joku muukin innostuisi. Tähän lankaan siis avuntarjouksia ja/tai vinkkejä, ideoita ja kaikkea aiheeseen liittyvää.

Tässä muutama idea joita olen tässä pyöritellyt. Ei mitään ihmeellisiä mutta parempi kuin ei mitään.
-Taru sormusten herrasta vs. Harry Potter. Perusteellista analysointia kirjasarjoista ja niiden vertailua. Lopuksi todetaan TSH:n voittavan Potterit 100-0.:D n. 3 sivua
-Artikkeli boffauksesta n. 2 sivua
-10 fantasiakirjaa jotka jokaisen tulisi lukea. n. 2 sivua
-Näin piirrät fantasiakartan. Humoristinen artikkeli siitä, kuinka piirretään stereotyyppinen kartta fantasiakirjalle. Lopuksi kuvasarja siitä, miten kartan voi muuttaa omaperäisemmäksi ja tyyylikkäämmäksi. n. 4 sivua
-Tolkien-seuran jäsenen haastattelu n. 1 sivu
-Kirja-arvosteluja 2-3 sivua
-Sarjakuva. 1-2 sivuinen humoristinen (tai ainakin siihen pyrkivä) fantasia-aiheinen viritelmä 1-2 sivua
-Suomalaisen fantasiakirjailijan haastattelu. Jos kukaan ei suostu haastateltavaksi, tilalle tulee tietoisku jostain ulkomaalaisesta kirjailijasta. n. 2 sivua

Näistä koottu lehti tulisi siis olemaan luokkaa 18 sivua pitkä. Selvää on siis, että avustajat tulisivat tarpeeseen. Jos kellään on intoa kirjoittaa tai piirtää jotain, ilmiantakaa itsenne tähän ketjuun! Tai jos ette halua itse kirjoittaa niin heittäkää edes ideoita. Jooko?:)
 
Varoitus: Scribus on erittäin ärsyttävä käyttää. Etenkin, jos on koskaan kokeillut mitään muuta taitto-ohjelmaa. Ken sillä lehteä taittaa, rautaisia hermoja tarvitsee.

Legolasiin en tällä hetkellä voi osallistua. Minulla on sen verran omia kirjoitusprojekteja ja myös toinen harrastelehti puuhailtavana (vaihteeksi toivottavasti ei päätoimittajan roolissa). Ja kun samankaltaista hommaa (eli sisällöntuotantoa) tekee päivätyökseenkin, niin kaipaa vapaa-ajalla välillä jotain ihan muuta.

Jotta viestini ei vaikuta ihan kamalan lakoniselta ja tylyltä, niin olisihan hienoa ja juhlavaa, jos Seura saisi taas julkaistua tätä lehteään! Sukupolvet vaihtuvat, mutta intohimo säilyy.
 
Tottahan tuo on, ei Scribusta kyllä mitenkään ilokseen käytä, mutta ajaa sentään asiansa. Mutta kuten sanoin, apu on tarpeen, niin myös taittamisen saralla. Voin tehdä taiton itsekin, mutta jos joku tarjoutuu tehtävään, luovutan sen ilomielin eteenpäin.
 
Minullakaan ei ole mahdollisuutta sitoutua mihinkään, mutta yksittäisiä juttuja voin joskus aina puuhata. Piirtää jonkun yksinkertaisen kuvituskuvan tms.

Minulle tulee nyt sisältölistauksesta vähän sellainen olo että onko siellä vähän turhaa täytettä. Tuo TSH vs Potter on ehkä jopa hiukan ärsyttävä. Miksi pitää asettaa kaksi toisistaan todella reilusti poikkeavaa teosta vastakkain ja vielä vähän lavastaa/pedata toinen jo alusta pitäen voittajaksi. Anteeksi, mutta näin minä koen tuon.

10 fantasiakirjaa jotka kannattaisi lukea on aihe josta olen jopa itse pystyttänyt leikkimielisen topikinkin, mutta en ole varma olisiko se ihan vaan listauksena hyvää sisältöä lehteen sitten kuitenkaan. Se voisi toimi minusta paremmin niin että siitä ottaa useamman lehden mittaisen projektin jossa oikeasti on vaikka kaksi esittelyä/lehti ja varataan näille kahdelle kirjalle koko aukeama ja se sarjana jatkuisi kunnes se kymmenen on täynnä. Näin mukaan mahtuisi oikeasti kunnon esittely kirjasta ja perustelut sille miksi juuri se kirja ansaitsisi paikkansa listalla. Toki tällaisen pidemmän sarjan loppuun saattaminen voi näin alkuun tuntua liian isolta sitoumukselta, mutta jos on tarpeeksi intoa ja halua sitoutua tekemään niin varmasti löytyy ihmisiä jotka ovat valmiita kirjoittamaan yksittäisestä kirjasta lyhyen esittelyn.

Karttajuttu ja haastattelut kuulostavat hyviltä ja nostan peukkuja ja varpaita ja hattuja innolle :) Pidä siitä kiinni ja jos halua on niin lähde ihmeessää kokeilemaan. Mutta älä polta itseäsi piippuun. Älä tavoittele liian suuria julkaisumääriä, mutta ole kuitenkin sen verran itsepäinen ettet jätä juttua ihan yhteen tai kahteen lehteen vaan päätä vaikka että rutistat sen neljä ja sitten jos ei väki innostu (koska yksin ei pidemmän päälle vaan oikeasti jaksa eikä saa uuvuttaa itseään) niin katsot siinä vaiheessa tilannetta uudestaan.
 
Last edited:
Hyvää palautetta, kiitos siitä.
Tuo TSH vs Potter on ehkä jopa hiukan ärsyttävä. Miksi pitää asettaa kaksi toisistaan todella reilusti poikkeavaa teosta vastakkain ja vielä vähän lavastaa/pedata toinen jo alusta pitäen voittajaksi. Anteeksi, mutta näin minä koen tuon.
Mietin itsekin tuota, että jokin siinä mättää. Olisikohan parempi kirjoittaa pohdiskeleva ja paatoksellinen kokemusperäinen teksti Tolkienin maailmasta, Keski-maasta noin ylipäänsä. Sen sijaan että vertailisin eri kirjoja keskenään, käsittelisin pelkkää TSH:ta ja sitä, miksi se on minulle tärkeä, miksi se on niin hyvä. Vaikea selittää mitä ajan takaa, mutta kokeilenpa kirjoittaa jotain tuontapaista ja purkaa sitten sanoiksi ideaani.

Ja tuo toisen voittajaksi julistaminen oli minulta vitsi, tosin huono sellainen. *ruoskii itseään*

10 fantasiakirjaa jotka kannattaisi lukea on aihe josta olen jopa itse pystyttänyt leikkimielisen topikinkin, mutta en ole varma olisiko se ihan vaan listauksena hyvää sisältöä lehteen sitten kuitenkaan. Se voisi toimi minusta paremmin niin että siitä ottaa useamman lehden mittaisen projektin jossa oikeasti on vaikka kaksi esittely/lehti ja varataan näille kahdelle kirjalle koko aukeama ja se sarjana jatkuisi kunnes se kymmenen on täynnä. Näin mukaan mahtuisi oikeasti kunnon esittely kirjasta ja perustelut sille miksi juuri se kirja ansaitsisi paikkansa listalla.
En ajatellutkaan pelkkää listausta vaan lyhyitä esittelyitä joka kirjasta, toki niin että kaikki käsiteltäisiin yhdessä ja samassa lehdessä. Mutta hyvää palautetta taas kerran, se olisi tosiaan ehkä vähän sieltä menemistä missä aita on matalin. Pidempiä esittelyjä tilattu, pistetään työn alle!

Kiitos vielä kerran rakentavasta palautteesta ja tsempistä.

Ps. kuvitukset olisivat iso apu, tee ihmeessä jotain jos jaksat.
 
Niin ja minä en tosiaan piirrä varastoon vaan jos tarvitaan jotain ja pyydetään niin voin jotain rustailla. Sama myös jos on jotain pieniä juttuja. En kirjoittele varastoon etukäteen ja vasta sen jälkeen tarjoa, mutta jos jotain tarvitaan niin saa laittaa viestiä ja teen parhaani. Kuvittajana en ole mikään Isilmírën tai Alan Leen tasoinen vaan pikemminkin harrastelija joka voi tehdä jotain yksinkertaista. Reseptilegolakseen piirsin aikanaan jotain kuvia.
 
Kiitos tarkennuksesta :) . Äläkä niistä taidoista murehdi, minähän todennäköisesti teen itsekin ison osan kuvituksesta, enkä tosiaankaan ole mikään mestari. Tekemällä oppii ja niin edespäin, täällä on muutenkin niin hyvä ilmapiiri että eipä kukaan täällä olevista mitenkään pahana sitä pidä jos lehti ei ole täynnä mestariteoksia.

Kaikille tiedoksi seuraavat asiat:
-Laitan tänne viestiä aina jos tulee tarvetta jollekin kuvalle tai tekstille, niitä voi lähteä sitten toteuttamaan oman mielenkiinnon ja innostuksen mukaisesti.
-Projekti lähtee vähän hitaanlaisesti käyntiin koska aloin kirjoittamaan pitähköä tekstiä erääseen kilpailuun. Tammikuussa alan keskittymään Legolasiin kuin itse Sauronin piiskat viuhuisivat kannoillani. (Klassikkoviittaus, bongattu jostain vanhasta lohikäärmeen keskustelusta)
 
Olen testannut Scribusta vain kerran joskus vuosia sitten ja todennut sen silloin aika hankalaksi mutta jos sinulla on jotain yleisiä kysymyksiä taittamiseen tai painatukseen liittyen niin voin yrittää vastata niihin.
 
MInusta on hyvä muistaa että käsittääkseni Hobittilan sanomat on se konnun ome tiedotuslehti ja Legolas taas on yleisfantasiajulkaisu.
 
^ Niin, Hobittilan sanomiin sitten tuo ehdotukseni?

Legolasiin "Kansa fanficcasi - Kirjailijat kertovat"?
 
Hienoa, että lehden tekeminen kiinnostaa! Mä kanssa lukisin mielelläni jonkun miittireportaasin tai matkakertomuksen jostain kv. Tolkien-tapahtumasta tai miksei jostain muustakin fantasiatapahtumasta. Itse voin kirjoittaa Tolkien 2019:sta, jos kukaan muu ei halua ja jos se vielä kiinnostaa.
Sitten toinen juttu on, että meidän hallituksen täytyy varmaan tehdä asiasta joku virallinen päätös ja selvittää, miten meillä on budjettia lehden kustannuksiin. Seuraava hallituksen kokous on vuosijuhlamiitissä tammikuussa.
 
Last edited:
Juhla-Legolas

Tulevan juhlavuoden kunniaksi yritämme herätellä Legolasta henkiin ainakin juhlanumeron verran. Juhlanumeroon kaivataankin sisältöä ja tekijöitä. Ensinnäkin kaikenlaiset fantasia-aiheiset kirjoitukset, kuten novellit, runot ja arvostelut ovat tervetulleita. Niin ikään tarpeellisia on myös kuvitus. Tässä vaiheessa erityisesti haemme kuitenkin päätoimittajaa, joka kokoaisi yhteen sisältöä ja johtaisi lehden tekemistä. Tärkeintä on kiinnostus aiheesta ja sitoutuminen lehden tekemiseen. Tekemisessä voi olla kunnianhimoinen, mutta tärkeämpää on saada lehti aikaan. Ja vaikka päätoimittajalla on asiaan kuuluva vastuu lehden tekemisessä, tukevat ja auttavat muut Seuran toimijat eikä päätoimittaja tee lehteä yksin.

Kiinnostuit sitten päätoimittamisesta tai muuten osallistumaan lehden tekoon, pistä viestiä puheenjohtajalle (puheenjohtaja@suomentolkienseura.fi) tai Käärmeessä (@Olórin).
 
Verkkolehtiä saa tietty tehdä ilmaatteeksi kuka vaan jolla on taidot ja riittävä kärsivällisyys ja intoa asiaan, mutta ehkä sellaisen nimi pitäisi olla muu kuin Legolas.
 
Seuran lehden nimi on ollut alusta asti Legolas. Käsittääkseni tekijänoikeuslsinsäädäntö ei sitä ole ainakaan tähän asti millään tavalla estänyt.
 
Ylös