Leipominen ja ruoanlaitto

Päärynä sanoi:
Jostain syystä tykkään vihreistä linsseistä enemmän kuin punaisista, ja erityisesti silloin kun niitä keittää noin puolet enemmän kuin ohjeessa sanotaan, eli noin tunnin (tai kuinka kauan kestää odottaa).

Miulla on kaapissa pussillinen vihreitä linssejä, enkä ole ikinä valmistanut niistä mitään. Enpä ole tosin muutenkaan mikään nero keittiössä. ;) Siispä; pitäisikö keitto vihreistä linsseistä tehdä muuten Vegaaniliiton ohjeen mukaisesti, mutta koko keitosta vain muhennetaan kauemmin liedellä? Vai pitäisikö linssejä esikeittää erikseen ennen keiton "kokoamista"? Vastausta arvostetaan, olen kipeänä kotona enkä tosiaan jaksaisi raahautua kaukaiseen kauppaan ostamaan punaisia linssejä (epäilen ettei niitä saa tuosta lähikaupasta).

Olen tämän topikin ja Vegaaniliiton reseptisivujen (kiitos Isilmírë) avulla innostunut kokeilemaan kasvisruokia kotona. Vähän aikaa sitten tein tofua mausteisessa kastikkeessa, oli tosi hyvää. Tänä viikonloppuna aion linssikeiton lisäksi koittaa chili sin carnea. Varsinkin silloin kun olen kipeä, miusta tuntuu että tulee parempi olo samantien kun syö terveellisesti. :) Vaikka olotilan kannalta muuten ehkä olisi parasta vain laittaa ranskalaiset uuniin ja säästyä vaivalta. Toisaalta nuo molemmat tulevat kokeiluni eivät hirmuista vahtimista vaadi kun vaan saa ainekset kattilaan.
 
Fica sanoi:
Vähän aikaa sitten tein tofua mausteisessa kastikkeessa, oli tosi hyvää.

Kerro pliis ohje, jos muistat. En ole oikein saanut kehitettyä noista Vegaaniliiton ohjeista hyvää versiota itselleni. Ei viitsisi joka kerta, kun kokeilee uutta ruokaa, ostaa pussillista jotain pirun kallista maustetta, joka sitten vanhenee hyllyllä.

Juuri nyt kuiva-ainekaapissa on esim. paketillinen seesaminsiemeniä, jonka ostin jotain tarkoitusta x varten ja käytin kerran. Mitähän niillä voisi tehdä? Voiko laittaa sämpylätaikinaan?
 
Mortal Illusion sanoi:
Juuri nyt kuiva-ainekaapissa on esim. paketillinen seesaminsiemeniä, jonka ostin jotain tarkoitusta x varten ja käytin kerran. Mitähän niillä voisi tehdä? Voiko laittaa sämpylätaikinaan?

Voi toki, tai sämpylöiden päälle. Ne sopivat myös hyvin itämaisiin ruokiin, esim.wokiin (ja maustetun tofun kanssa). Myös paistetun lohen päälle niitä voi ripotella. Paistettu lohi + soijaloraus + tilkka sitruunamehua + seesaminsiemenet toimii hyvin.
 
Fica sanoi:
Miulla on kaapissa pussillinen vihreitä linssejä, enkä ole ikinä valmistanut niistä mitään. Enpä ole tosin muutenkaan mikään nero keittiössä. ;) Siispä; pitäisikö keitto vihreistä linsseistä tehdä muuten Vegaaniliiton ohjeen mukaisesti, mutta koko keitosta vain muhennetaan kauemmin liedellä? Vai pitäisikö linssejä esikeittää erikseen ennen keiton "kokoamista"?

Vihreät linssit pitää huuhtoa hyvin ennen keittämistä. Esikeittää niitä ei tietääkseni tarvi. Vegaaniliiton ohje näyttää minusta siltä että se varmaan toimii vihreidenkin linssien kanssa. Vihreitä linssejä pitää muistaakseni keittää vähintään puoli tuntia (paketissakin lienee joku ohje), eli vähän kauemmin kuin punaisia. Itse olen siis kuullottanut sipulit öljyssä, mätkäissyt sitten sekaan linssit ja mahdollisen tomaatin ja mausteet, ja sitten antanut koko keitoksen hautua noin kolme varttia, kun tykkään erityisesti superhaudutetusta linssipadasta. Mutta kyllä sekin riittää, jos hauduttaa puoli tuntia - makuasia kummasta tykkää enemmän.

Vihreitä linssejä voi myös liottaa yön yli, jolloin keittoaika lyhenee. Itse en ole koskaan sitä kokeillut, kun en muista ikinä laittaa linssejä yöksi mihinkään lillumaan :)
 
Mortal Illusion sanoi:
Juuri nyt kuiva-ainekaapissa on esim. paketillinen seesaminsiemeniä, jonka ostin jotain tarkoitusta x varten ja käytin kerran. Mitähän niillä voisi tehdä?

Itsellenikin seesaminsiemenet ovat uusi tuttavuus. Niitä jäi kikhernerisoton laiton jälkeen aika lailla jäljelle, ja ellen lykkää niitä siskolle, aion juurikin sämpylöihin niitä käyttää.

Mutta oli se kikhernerisottokin uusinnan arvoista. Maku.fi:stä sisko löysi ohjeen ( http://www.maku.fi/reseptit/resepti/Kikhernerisotto/994.html ). Tosin siihen tulee aika paljon juurikin melko harvoin käyttämiäni aineksia, kuten jeeraa ja korianteria. Ainakaan tuoretta korianteria ei tuosta ohjeesta kannata jättää pois!
 
Minä rakastan kikherneistä tehtyä salaattia :) Tuo risotto kuulostaisi melkolailla kokeilemisen arvoiselta, kesäkurpitsaakin näes toin tullessani kotiin. Kesäkurpitsalle en ole muutenkaan löytänyt hirveän montaa käyttökohdetta, kurpitsakakkuja olen tehnyt ja sitten vain paistanut sitä esimerkiksi wokkiin, jotkut käyttävät sitä kurkun asemasta, mutta itse en ole ainakaan vielä siihen ajatukseen ihastunut.
 
Mortal Illusion sanoi:
Fica sanoi:
Vähän aikaa sitten tein tofua mausteisessa kastikkeessa, oli tosi hyvää.

Kerro pliis ohje, jos muistat.

3 rkl öljyä
455 g (1 pkt) kiinteää tofua kuutioituna
1 punasipuli
2 paprikaa (punainen ja vihreä)
3 valkosipulinkynttä murskattuna

80 ml kuumaa vettä tai kasvis/kanalientä
3 rkl valkoviinietikkaa
3 rkl soijakastiketta
3 tl ruokosokeria
1 tl (vajaa) maissijauhoa
maun mukaan tulista chilikastiketta

lisukkeeksi riisiä (thai/jasmine)

Kuumenna öljy wok-pannussa. Paista tofu. Kun tofu on ruskistunut joka kantilta, lisää sipuli, paprikat ja valkosipuli. Paista n. viisi minuuttia.

Sekoita kuuma vesi/liemi, etikka, soijakastike, ruokosokeri, maissijauho sekä chilikastike. Kaada tofun ja kasvisten päälle ja hauduta 3-5 minuuttia tai kunnes kastike sakenee hieman.


Miusta tämä oli tosi hyvää. Valkosipulia taisin tosin laittaa enemmän kuin ohjeessa... Seuraavalla kerralla ajattelin höystää keitosta vielä tuoreella chilillä ja cashew-pähkinöillä. (Kyllä, hyvään ruokaan on pakko tunkea kaikkea mahdollista!) Aineksista nimenomaan tätä reseptiä varten jouduin ostamaan vain valkoviinietikkaa ja lainaamaan kämppikseltä maissijauhoa. Muuten mausteet löytyivät omasta takaa, ja tuolle etikallekin odotan käyttöä löytyvän kun kokeilen lisää vastaavia ohjeita.

Tämä nimenomainen ohje on joltakin englanninkieliseltä reseptisivulta (en muista enää osoitetta), vapaasti suomennettu ja aika paljon muunneltu. Ensimmäinen kerta kun kokkasin tofua ja tulos oli odotettua parempi.
 
Fica sanoi:
ja tuolle etikallekin odotan käyttöä löytyvän kun kokeilen lisää vastaavia ohjeita.
Salaatinkastikkeen pohjaksi ainakin käy erittäin hyvin (jota olenkin tuolla aiemmin mainostanut). Lihalle olen keittänyt siitä päärynäkastiketta, samoin pastalle tomaattikastiketta. Variaatioita ja mahdollisuuksia siis löytyy :)
 
Fica sanoi:
tuolle etikallekin odotan käyttöä löytyvän kun kokeilen lisää vastaavia ohjeita.

Etikka on ruuanlaiton lisäksi käytännöllinen aine myös banaanikärpäsiä hävitettäessä: lasiin vettä, reilu loraus etikkaa ja tippa astianpesuainetta ja vot, ötökät hukuttautuvat joukoittain. Tämänkin ohjeen taisin aikoinaan Niksi-Käärmeestä poimia, ja se on toiminut loistavasti =)
 
Anewielh sanoi:
Kesäkurpitsalle en ole muutenkaan löytänyt hirveän montaa käyttökohdetta, kurpitsakakkuja olen tehnyt ja sitten vain paistanut sitä esimerkiksi wokkiin.
Itse juuri superherkullisen illallisen oheen kikkailin superherkullisen lisukkeen kesäkurpitsoista - leivitettyä kesäkurpitsaa eli kurpitsa"pihvejä" kuten joidenkin olen niitä kuullut nimittävän. Kesäkurpitsa n. sentin paksuisiksi viipaleiksi, päälle ripotellaan suolaa jotta liika neste saadaan ulos. Hetken kuluttua pyyhitään talouspaperilla pintaan noussut vesi (ja suola) pois, leivitetään viipaleet molemmin puolin korppujauhoissa ja heitetään pannuun paistumaan. Olen myös nähnyt ohjeita, joissa leivitykseen käytetään vehnäjauhoa.
Ei ehkä se kevein tapa nauttia kesäkurpitsaa, mutta maukas senkin edestä :grin: Sama operaatio sopii myös munakoisolle.
 
Hmm, oma äitini teki kesäkurpitsoista jonkinlaista hilloketta :? Eli jos oikein muistan, äiti pilkkoi ne pieniksi kuutikoiksi, keitti(?) ja atamonia vielä että säilyi ja laittoi purkkiin. Äiti väittää sitä todella hyvän makuiseksi, mutta itse en pitänyt, mutta tuossa olisi yksi ehdotus kesäkurpitsan käytölle...

(Ja anteeksi kun en voi nyt antaa tarkempaa ohjetta)
 
Minä olen tänään kuivannut basilikaa. Ikkunalaudallani kasvanut basilika äityi kasvamaan ihan kunnolla ja päätin käyttää hyväkseni sen antimia. Seuraava projektini on kuivata tomaattia, pistää nämä molemmat samaan purkkiin ja hyvää oliiviöljyä päälle. :)
 
Ruby, miten kuivasit ja onnistuiko kuivaus hyvin? Nimimerkillä minullakin on basilikaruukku, mutta en ole koskaan kuivannut yrttejä.
 
Kuivatus onnistus yli odotusten. :)
Leikkasin basilikan vähän pienemmäksi, että kuivuu nopeammin ja laitoin sen uunipellille leivinpaperin päälle. Uuni oli alle +50 astetta ja luukun välissä grillilasta että kosteus pääsee pois. Siihen meni kauemmin kuin ajattelin, ehkä 3-4 tuntia. Ensimmäinen kerto oli minulle että yrttejä kuivasin, tomaatteja olen tehnyt ennenkin. Niiden vuoro on seuraavaksi..

Edit/Unohdin sanoa että minä kuivasin aika paljon basilikaa (8-9 isoa oksaa), mutten tiedä kannattaako pieniä määriä kuivata. Se vie kuitenkin aika kauan aikaa. Se oli myös yllätys, että basilikassa säilyi väri.
 
Kiitos vinkeistä, pitää minunkin kokeilla. Säilöminen ja varastointi on mukavaa puuhaa ja siitä tulee asiallinen olo. Saa jotain kivaa odotettavaksi synkkiin talvipäiviin, kuten vaikka hilloa.

Eilen teinkin itse asiassa hilloa ensimmäistä kertaa ja sekin oli tosi hauskaa, pitänee laajentaa kuivattamiseen nyt kun on näin hyvät ohjeetkin. :)
 
Kesäkurpitsasta puheen ollen, uudessa Yhteishyvän Ruokamaailmassa (08/09) oli aika hyvä kesäkurpitsapikkelsin ohje.

Tilliä en kyllä laita mukaan, kun en siitä pidä, ilmankin tulee aika hyvää.
 
Onko kenelläkään kokemusta jäätelökoneesta?
Sellaisen härpäkkeen menin ostamaan kun halvalla sain. :D Ehkä siihen vaikutti myös muutama vuosi sitten netistä ostettu Ben & Jerry's home made ice cream-kirja, jossa on ihania ja hyvin mielenkiintoisia ohjeita. En ole vielä päässyt konetta kokeilemaan, mutta lähipäivinä olisi tarkoitus. Karkkihylly täytynee tutkia tarkkaan ainakin. Myös kirjassa ollut kurpitsajäätelö kiinnosta kovasti. Se olisi aika sopiva halloween-juhliin.
Odotan että pääsen siihen pisteeseen että alan tehdä omia sekoituksiani. Siitä tulee varmaan ainakin mielenkiintoista..


Tai ehkä kapistus jää jossain vaiheessa kaapin perälle. Toivottavasti ei.
 
Jäätelöistä ei valitettavasti ole kokemusta, mutta on pakko tulla hehkuttamaan kerrassaan onnistunutta pihlajanmarja-herukkahyytelökokeiluani! :D Muistan, että isoäitini keitteli aina syksyisin jotain pihlajanmarjoista. Googlettelin reseptejä pihlajanmarjoista ja kun pihalta sattui löytymään myös punaherukoita, päädyin kokeilemaan tuota hyytelöä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan ja ottamaan hyödyn runsaasta pihlajanmarjasadosta!

(Niin ja siis valmistin sen näin: 2l pihlajanmarjoja, 1l herukoita ja n.6 dl vettä kattilaan. Keittelin, kunnes marjat haalistuneet eli mehut niistä irronneet. Valutin siivilän/harson läpi ja mittasin koko homman. Sitten puhtaaseen kattilaan kera hillosokerin suhteessa 100g 1 desiin mehua. Keittelyä 10-20 min ja purkkeihin.)
 
En ole jäätelökonetta käyttänyt, mutta äitini käytti joskus paljonkin. Sillä sai hyvää sorbettia, mutta kaupanjäätelöihin tottunut lapsi ei ollut ihan niin innoissaan kotitekoisista jäätelöistä.
Äiti teki usein sitruunajäätelöä. Sitruunasta pitävälle hyvä ja raikas jätski vaihtoehto. Itse en pidä niin kovin paljon sitruunasta.
 
Kotijäätelöä saa toki tehtyä ilman konettakin. Toki jäätelökone on ilmeisesti yksinkertaisempi kuitenkin :)
Itsellänikään ei moista ole, mutta siinä tehtyä sorbettia kehun minäkin, kuten Jaamar. Erittäin hyvää!

Lentävä lumi, hyvältä näyttää tuo ohje, ja voisin itsekin kokeilla sitä. Itseasiassa en niin kovin montaa päivää sitten pohdin asiaa, että sääli jättää hyvät marjat puuhun.

Eilen tein yhden perheenjäsenen töihinpaluuta piristämään lohivoileipäkakkua. Olen vallan hurmaantunut voileipäkakkuihin, ja tuo lohikakku ainakin on perin helppo ja nopeakin valmistaa.
 
Ylös