Leipominen ja ruoanlaitto

Husky

Ilmaanhaukkuja
Apua! Minulla on neljä omenaa, jotka ovat sinänsä ihan okei mutta jo melko ruttuisia, joten sellaisenaan syöminen ei houkuttele. Enkä halua hilloa/Mehua. Mitä siis tehdä näistä? Sääli olisi heittää niitä poiskaan. Ehdotuksia otetaan vastaan. :)
Uuniomenoita! Helppoa ja hyvää ?

Ereine

Kontulainen
Minä yritin leipoa runebergintorttuja mutta ehkä ensimmäistä kertaa ikinä onnistuin lukemaan ohjeen täysin väärin. Tajusin virheen vasta kun ne tulivat uunista oudon tahmeina ja lysähtäneinä, olin epähuomiossa laittanut taikinaan kolminkertaisen määrän sokeria. Olisi pitänyt tajuta että jotain on ehkä pielessä jos sataa grammaa voita kohti laitetaan kolme desiä sokeria...

Husky

Ilmaanhaukkuja
Risotto- ja kalakeitto-ohjeissa yhtenä ainesosana on usein valkoviini. Mutta mitäpä jos ei jaksa parin desin takia lähteä pitkäripaiseen tai ei halua juoda sitä loppua valkkaria? No valkkarin korvaa varsin hyvin kuiva siideri. Mieluiten perusomenasellainen... Kaupan oma halpismerkki kelpaa tähän hienosti.

Tuli nyt vaan mieleen kun just valmistelen suppisrisottoa. Liotan muuten ne kuivatut suppikset siinä samaisessa siiderissä. Irtoaa sienten maut mukavasti riisin keittoliemeen.

douv

Kontulainen
Vastuuhenkilö
Leivoin eilen ensimmäistä kertaa saaristolaisleipää, Hesarin kuukausiliitteessä olleella reseptillä jossa taikinan nesteenä käytettiin appelsiinimehua. Hurjan hyvää! Ilokseni keskeisiä kuiva-aineita (maltaat, ruishiutaleet, ruisjauho) jäi vielä toiseenkin kertaan niin voin kokeilla onko piimään leivottu saaristolaisleipä vielä parempaa.

Automaattinen tekstinsyöttö olisi halunnut korjata ruisjauhon riisijauhoksi, mistä muistui mieleeni että karkeasta riisijauhosta saa keitettyä gluteenitonta vispipuuroa. Tämän opin keliaakikkoanopiltani tänä syksynä.

Dracaena

Raseena
Alettuani seurustella olen leiponut ja kokannut paljon enemmän kuin ehkä vuosikymmeneen. Itselleni olen saattanut vääntä mitä tahansa mössöä, joka on pitänyt nälän poissa, mutta toisen kanssa tulee panostettua. Lisäksi yhdessä on kivempi leipoa. Ja syödä, kun ei ole painetta syödä yksin isoa kakkua parissa päivässä.

Ajattelin aiemmin, että munaton leivonta on taitolaji, johon minusta ei ole ja jossa en halua koetella rajojani, mutta niin vain olen tarttunut näihinkin haasteisiin. Letut ja pannarit ovat vielä pelottavia yrittää, mutta monia muita herkkuja on tehty onnistuneesti. Aika monesti tulee myös mietittyä, miksi kananmunaa ohjeessa oli alun alkaenkaan, kun ilmankin on tullut niin hyviä.

Sen kuitenkin olen huomannut, että kun olen kertonut leipomusonnistumisista esimerkiksi työkavereille, olen todella usein maininnut, että leipomus on tehty vegaanisena. Minulle se on ollut oleellista siksi, että olen kokeillut jotain uutta, joka perinteisesti tehdään juuri vaikkapa kananmunalla tietynlaiseksi, ja onnistumisen kokemus on tullut juuri siitä, että hyvää tuli myös tällä korkeammalla vaikeusasteella. Mutta samalla mietin, että kuulostanko nyt sellaiselta kliseiseltä meemivegaanilta, joka julistaa vegaaniuttaan aina tilaisuuden tullen? (En ole vegaani, kumppani on.) Ärsyttääkö vegaanisuudesta mainitseminen ihmisiä oikeasti? Vai kiinnostaako kuitenkin ihmisiä, että tehtiin muuten naan-leipää vegaanisena ja näin-ja-näin kaukana ollaan autenttisesta tuotteesta?

Huomenna ajattelin tehdä sienipiiraan luultavasti ensimmäistä kertaa koskaan.

Fairy tale

Lapinorava
En ollut syönyt makaronilaatikkoa varmaan kolmeen (?) vuoteen ja tänään tein sitä pitkästä aikaa, kun oli tehnyt mieli jo muutaman viikon ajan. Hyvää perusruokaa. Syy, miksi sitä ei ole tullut tehtyä on se, että puolisolla ja minulla on erilainen makutottumus ja erilaiset reseptit tehdä tätä. Tykkään omastani, jossa on paljon munamaitoa, kun puoliso laittaa suuren maitomäärän sijaan vain lorauksen kermaa jolloin mun mielestä lopputulos on hyvin kuivakkaa.
Voi veljet tulipa hyvää! Harvoin sitä tykkää omasta sapuskasta, mutta tämä onnistui. Ja riittää vielä parille seuraavallekin päivälle. :)
(Puoliso lupasi ottaa sitä huomenna evääksi töihin, vaikka onkin mun reseptillä).