Leipominen ja ruoanlaitto

Mitä nyt olen vähän kokannut, olen huomannut, että osaan tehdä paremmin ruokaa kuin leipoa. Miksihän?

Eilen kuitenkin onnistuin pitkästä aikaan leipoessani mustikkamuffineita: ainoat epäonnistumiset olivat, kun mustikat hieman (tai enemmänkin) hajosivat sekoittaessani taikinaa, ja taikina taas tulvi paisuessaan muutamissa muffineissa vuokien yli :roll:
Niistä tuli kuitenkin todella hyvän makuisia ja olen todella ylpeä itsestäni :D

Ruusa Gamgi sanoi:
Usein pikkuleivät ym. jäähtyessään tulevat rapeimmiksi.
Voih, olisinpa tiennyt tuon silloin! No, mennyt on mennyttä.
Ihmetyttää kuitenkin, miten noin moni onnistuu leipoessaan :?
 
Minusta leipominen ei suinkaan ole vaikeaa ja itse siinä epäonnistun hyvin harvoin. En kyllä noudata ohjeita ihan kirjaimellisesti, mutta ihan hyvää niistä tulee kuitenkin.
Vikaa voi olla monessakin. Uunissa, mittaustarkkuuksissa, jos on hiivan kanssa tekemisissä niin nesteen lämpötila jne. Selityksiä löytyy vaikka kuinka paljon :D
Leipominen onnistuu rakkaudella.. tai no niin ainakin sanotaan, mutta kai se pätee siihen samalla tavalla kuin muihinkin tekemisiin yleensä. Jos on motivoitunut ja innostunut asiasta niin onnistumisprosentti on korkeampi.
Jos tekeminen tuntuu väkinäiseltä niin harvemminpa se onnistuu.
Kaikkia ehkä vaan ei ole tarkotettu lieden ääreen.
 
Leipomisesta...

Kyllä se nyt useimmiten onnistuu,vaikka hiukan epäkäytännöllinen olenkin.Äiti on hyvä leipoja ja ruuanlaittaja(hatunnosto :D ).
Kunhan pääsemme yksimielisyyteen siitä,että leivonnassa käytämme voita,eikä kasvimargariinia,niin hyvä tulee.
Perheemme on makeahirmuja,joten mikään ei kyllä ainakaan muutamaa päivää kaemmin kestä,vaikka kotonamme onkin yleensä vain kolme mässäilijää.
Mutta kun en muutenkaan ole mikään nipo,niin ei se niin tarkkaa ole.Pääasiahan on,että maku on kohdallaan! :wink:
 
Istar sanoi:
leipomisessa käytetään ohjeita, ei käsimittoja.
Tuo on pitänyt tähän asti aika hyvin paikkansa... :)

Kuulisit vain, miten mie leivon... "Pistetääs vähän tota ja tota... Oho, maito loppu, pistetään vettä tilalle..." :lol: Oikeasti leipoessani kardemummakakkua, kerran loppui maito. Pistin desin maitoa ja kaksi vettä. Hätäratkaisut. En siinä vaiheessa enää kauppaan ehtinyt.
 
Mä tykkään leipomisesta tosi paljon, vaikka mulla onkin jauhopeukalo keskellä kämmentä, niinsanoakseni :roll: . Tosin mokista oppii ja väittäisin koko ajan tulevani paremmaksi. Ainakin leipomukset tuntuu kelpaavan.

Mulla oli aikasemmin lieviä vaikeuksia kuivahiivan kanssa. Pussin kyljessähän sanotaan, että se pitää herättää 42 asteessa, ja sitten kuulemma hiiva tuhoutuu 50 asteessa (ja silloin taikina ei luonnollisesti nouse). Noh, muutamalla viime kerralla olen siis lämmittänyt maitoa lämpömittarin kanssa. Varsin hankala konsti, mutta ainakin hiiva on toiminut aina. Tiedenaisen kannattaa näköjään unohtaa ne hyppyselliset ja suurinpiirteinset ja käyttää kylmän tieteellistä metodia :p .

Kiitoksia muuten tuosta mokkapalojen kuorutuksentekovinkistä Titiuulle ja Bombycillalle. Mulle ei tietenkään oo tullu pieneen mieleenkään, että sen voisi tehdä noinkin päin. Kokeilen heti, kunhan kotiin pääsen. Rupesi tekemään sen verran kovasti niitä mieli :p .
 
En ole paljoa leivoskellut, mitä nyt koulun köksät ja kotona sitten välillä leipää, marjapiirakkaa ja helppoja kakkuja. Tavallisia pullia en ikuna tee, kosken jostain kummasta syystä onnistu pyöreitä palloja valmistamaan. Korvapuusteja tulee tehtyä senkin puolesta. Sämpylät valmistan kietomalla oudon mallisia venkuloita pitkulaisesta taikinasta.

Polttaa en ole tainnut mitään, paitsi kerran kakun pohjapinnan. Aineet laitan vielä orjallisesti ohjeiden mukaan, kun nyt melkoinen amatööri olen (3œ vuotta sitten ensimmäisen kerran vasta ensimmäisen alkeellisen leipomiseni suoritin) Ruuanlaitossa hoidan hommat summittaisemmin. Räiskäleet, jos niitä nyt leipomiseksi lasketaan, tosin ilman minkään laista ohjetta valmistan.
 
Leipominen sujuu minulta suhteellisen hyvin. Joskus se menee kyllä päin pläsiä :cry:
Kuin se eräskin tapaus, jolloin leivoin kääretorttua (maailman helpoin leivos).
olin unohtanut kokonaan hankkia täytteen. Ja kun minun olisi pitänyt alkaa täyttää sitä, pitikin alkaa rynniä pitkin taloa ja sinä ihanana hetkenä jolloin minun olisi pitänyt alkaa tunkemaan täytettä, jouduinkin juoksemaan ympäri taloa etsimässä edes JOTAIN.
Lopulta tungin kylmiä lakkoja/hilloja tortun päälle, ja aloin kääriä. Plah, se oli jo niin jäähtynyt, että koko komeus katkesi :oops:
Siinä sitten syötiin paloina sitä kääretorttua..

Äiti on melkei aina tehnyt niitä "normaaleja" pullia, joita on niin mukava syödä.
Varsinkin sellaiset pullat ovat hyviä, joissa on sellainen kaurasilmä :p '

Pullanpyörittämisenkin olen häneltä oppinut, ja koulussa köksän tunnilla sitä vähän ihmetellään kun muut eivät osaa tehnä niitä "niin helppoja ja easyjä" pullia... :roll: Nojaa, minähän olen aina se "äidin pikku leipuri" :lol: . :roll:

Huomennakin pitäisi tehdä jotain ihme piirakkaa raparperista. Toivottavasti onnistuu....
mitä kaikkea raparperista voi muuta tehdä kuin soppaa, mehua ja hilloa. niin ja se piirakka... neuvokaahan nyt :)
 
Minä, luovat ratkaisut ja keittiö eivät ole paras mahdollinen yhdistelmä. Jokin aika sitten päätin tehdä marenkia. Aineita oli ja ohjekin löytyi.Nopeaa ja vaivatonta herkkua. Fiksusti laitoin uunin heti lämpenemään (kun siinä kuitenkin aina kestää) ja aloin vatkaamaan kananmunanvalkuaista vaahdoksi. Vatkaamisessa käytettävä rento ranneliike on jäänyt minulle totaaliseksi mysteeriksi, eikä sähkövatkaimestakaan ollut mitään iloa. Uuni oli jo lämmennyt ja olin saanut aikaiseksi vain vaatimattomia kuplia. Nooh, eiköhän sen sokerin voi jo siihen lisätä, ei niistä marengeista nyt niin kuohkeita tarvitsisi tulla. Paha virhe. Levitin litkun "nokareina" leivinpaperille, törkkäisin pellin uuniin ja odottelin. Tuloksena oli tahmaisia munakkaalle haisevia läpysköitä. Namnam. :lol: ...Älkää kokeilko kotona.
 
Hyvä kun tämä topici tuli esille, laajentakaamme sitä myös muuhun ruoanlaittoon. Päätin tänään etten enää koskaan osta puoliksi perattuja kaloja, vaan hommaan valmiita fileitä. Ostin ahvenia eilen Tammelan torilta ja tänään yritin paistaa niitä pannulla. Paistamisessa ei ollut ongelmia, mutta ruotojen, suomujen, pään ja pyrstön poistaminen tuntui ylivoimaiselta. Kalan paino oli tippunut puoleen siinä vaiheessa, kun sain siirrettyä fileet pannulle. Suomuja en saanut irrotettua olleenkaan ennen paistamista ja ruotojakin kalaan jäi.

Onko jollain hyviä kokemuksia kalan käsittelystä?
 
Nyt on ihan PAKKO kirjoittaa tahan topikkiin. Taisin valitella tuolla aikaisemmin kuinka en koskaan osaa leipoa mitaan. Talla viikolla olen kaksi kertaa (!) tehnyt onnistuneesti sampyloita. Tajusin, etta kannattaa siis aloittaa pienesta. :)
 
Vohobitti sanoi:
Hyvä kun tämä topici tuli esille, laajentakaamme sitä myös muuhun ruoanlaittoon. Päätin tänään etten enää koskaan osta puoliksi perattuja kaloja, vaan hommaan valmiita fileitä. Ostin ahvenia eilen Tammelan torilta ja tänään yritin paistaa niitä pannulla. Paistamisessa ei ollut ongelmia, mutta ruotojen, suomujen, pään ja pyrstön poistaminen tuntui ylivoimaiselta. Kalan paino oli tippunut puoleen siinä vaiheessa, kun sain siirrettyä fileet pannulle. Suomuja en saanut irrotettua olleenkaan ennen paistamista ja ruotojakin kalaan jäi.

Onko jollain hyviä kokemuksia kalan käsittelystä?

Kuinka isoja ne ahvenet olivat? Ja olivatko ne varmasti tuoreita? Ei affenista kannata tehdä fileita, jos ne ovat alle puoli kiloisia, vaan kannattaa paistaa kokonaisena (sisäelimet poistettuna). Jos ne ovat vielä tuoreita, kypsän lihan pitäisi irrota nahasta ja ruodoista kuin itsestään. Ja puolikiloisistakin ahvenista fileiden tekeminen on aika tuskaista...

Mutta takaisin leipomiseen. Harvemmin epäonnistun leipomisessa vaikka heittelenkin usein aineksia vähän oman mieleni mukaan. Ohjeiden noudattaminen tiukkapipoille :wink: Esimerkiksi tein tuossa vähän aikaa sitten poikaystäväni nimipäivän kunniaksi vaalean kahvikakun. Jätin yhden kananmunan pois, korvasin yhden desin perunajauhoja vajaalla desilla vehnäjauhoja ja heitin vähän mantelirouhettakin sekaan. Hyvää tuli. Yksi kommähdys meinasi käydä kun unohdin voidella vuuan etukäteen ja olin käyttänyt lopun voin taikinaan. Päällystin sitten vuuan leivinpaperilla, ja se toimi ihan hyvin. Kakusta tosin tuli vähän epämuodostunut, muttei se makua haitannut.

Viimeisin paha moka leipomisessa tuli kun yritin tehdä viime syksynä pullia missä olisi ollut omena hilloa siinä keskellä, ikään kuin "omenahillosilmä". Älykkyydessäni jätin tietysti taikinasta osan sokerista pois, ettei pullista tulisi liian makeita. Sitten kun otin pullat pois uunista huomasin että melkein kaikki hillot olivat valuneet leivinpaperille. Tuloksena oli kuivahtaneita, mauttomia ja tahmaisia pullia. Kyllä ne meni kahvin kanssa mutta ei ne kauhean hyviä olleet. :roll:
 
Vohobitti sanoi:
Onko jollain hyviä kokemuksia kalan käsittelystä?

Sillä kokemuksella mitä minulla on kaloista, olisin jättänyt ahvenen surutta kokonaiseksi. Pannulle vain paljon rasvaa ja perkattu kala siihen paistumaan. Vähän turhan pieni kala fileroitavaksi.

Mutta jos ahvenesta välttämättä haluaa tehdä fileitä, niin kaiken a ja o:han on kunnon veitsi. Tylsillä ja vääränlaisilla veitsillä kalan filerointi on tuskaa. Ohut, kapea ja terävä veitsi käteen, jos kalaa haluaa kokata. :)
 
Uh, teidän keittiömestareiden pitäisi perustaa Vihreän Lohikäärmeen kokkikoulu :D.

Minä neropatti menin valitsemaan yläasteella kotsan valinnaiseksi, kun ajattelin että oppisin paremmin ne asiat kertaamalla. En sitten tullut ajatelleeksi, että valinnainen oli tarkoitettu niille "hyvin osaaville jotka tahtovat kehittyä" -tyypeille. No, onnistuin saamaan päättötodistukseen 8, ja sekin oli vain erittäin hyvän "Japanin ruokakulttuuri" -esitelmäni ansiota :D. Pitihän sitä siihen panostaa kun muuten olen niin urpo keittiössä. Koko ajan kyselin ryhmätovereiltani, että "mitä tää tarkoittaa", "mitä mun pitää tehdä nyt", "onks tää mömmö tässä kattilan pohjassa normaalia"...
 
Mie osaan leipoa ja kokata, koska miun äiti on kokki... ja muutenkin kokkaus on veressä... :roll: miulla harvoin menee mikään leivonta pieleen... :) Mitä nyt muffinssit on joskus jääneet hitusen raaoiksi... :twisted: Rahkapiirakka on muuten kauhian ihanaa tehdä... :D
 
Pystyn jakamaan osan tämän topicin tuskailusta, koska teini-iässä inhosin ruuan laittamista. Kerron tarinani, ehkä se antaa toivoa.

Olisinko ollut kahden- tai kolmentoista vai nuorimpikin, kun äitini alkoi patistaa minua opettelemaan ruuan laittamista. En ollut koskaan aiemmin ollut siitä kiinnostunut, eikä äitini opetustapa "Ei noin!!" varsinkaan oikein tuottanut tuloksia. Ei ihme, etten oikein innostunut.

Seiskaluokan kotitaloustunnit muuttuivat hyvin nopeasti hyvin tuskaisiksi. Koska minulla ei ollut tyttökavereita enkä ollut suosittu poikienkaan keskuudessa, minut sysättiin samaan ryhmään parin muun hylkiöpojan kanssa. Kävi ilmi, että he tiesivät ruuan laittamisesta vielä vähemmän kuin minä, mutta muiden ryhmien tytöt olivat opetelleet ruuanlaiton alkeet jo kotonaan, joten heillä ei ollut mitään vaikeuksia.

Koska meidän keittotilamme vieressä oli se ikkuna, jonka kautta kotitaloustunnilla olijat keskustelivat välitunnin viettäjien kanssa, muu luokka oli koko ajan hyvin perillä, miten kokkauksemme sujuivat. Joten kun ryhmämme vahingossa laittoi kakkutaikinaan sokerin sijasta suolaa (aineet eivät olleet omissa pakkauksissaan vain säilytyspurkeissa, joissa oli teipillä nimi) tai teki mitä tahansa muita mokia, tieto siitä levisi heti ja meille naurettiin. Minua pilkattiin tuosta kakusta vielä yhdeksännelläkin. :oops: :(

Kotona jatkui sama kuin ennenkin. Äiti moitti jos en auttanut ruuanlaitossa, mutta hänelle ei kelvannut mikään muu kuin asioiden tekeminen täsmälleen hänen tavallaan. Yhä useampi yritys päättyi siihen, että minä poistuin paikalta huutaen "Tee sitten itse, jotta saat sellaista kuin haluat!"

Yhdeksännen alussa jouduin asumaan muutaman kuukauden ajan arkisin poissa kotoa. Elin pääasiassa leivällä ja jogurtilla, mutta muistan kokeilleeni jotain ruuan laittamistakin. Rohkaistuneena jatkoin myöhemmin kotona kun vanhemmat eivät olleet paikalla, ja opiskelukämpässä oli sitten lopullinen rauha opetteluun.

Kun sai tehdä omia aikojaan, pelkäämättä että joku vahtii selän takana ja moittii jos laitos menee pieleen, ruuan laittaminen on ihan erilaista. Voi kokeilla vaikka mitä. Mitä siitä, jos kokkaus meneekin pilalle? Sen voi vähin äänin heittää roskikseen ja siinä kaikki, kukaan ei tiedä eikä tule valittamaan. Saa yrittää rauhassa uudelleen niin monta kertaa kuin viitsii. Yleensä tulos kuitenkin on jos nyt ei upeaa niin ainakin syömäkelpoista, joten se kelpaa vatsan täyttämiseen ja seuraavalla kerralla voi yrittää paremmalla onnella.

Kaksi tärkeintä ovat a) että hankkii kunnollisen perusteisiin keskittyvän keittokirjan b) se että aloittaa yksinkertaisista ohjeista.

Eikä kaikki aina onnistu eikä kaikkea tarvitse osata. Vaikka pidänkin itseäni ihan kohtalaisena ruuanlaittajana, jätän suosiolla hiivataikinat (sämpylät, pullat) miehelleni, joka pärjää niiden kanssa paremmin (taikina ei kuulemma kohoa, koska minulla on kylmät kädet). Itse teen piirakoita ja kakkuja, joissa riittää, että vain sekoittaa aineet ja työntää vuoassa uuniin. Mieheni ei pidä kalasta, joten en ole joutunut tappelemaan kalan fileoimisen kanssa. Kokolihaa, jonka leikkaamisella olisi merkitystä, meillä ei yleensä ole varaa ostaa ja kun on, lihatiskin henkilökunta saa auttaa :) Eipä ole montakaan viikkoa siitä, kun päätettyämme tehdä vartaita mietin kaupassa ymmälläni, millaista lihaa vartaisiin laitetaan. Menin lopulta lihatiskille ja selitin ongelmani myyjälle, joka oikopäätä osasi tarjota valmiiksi marinoitua ja paloiteltua porsaan ja naudan palojen sekoitusta, joka oli tehty nimenomaan tuota tarkoitusta varten.

Miten voisin tiivistää koko sepustuksen? Ruuanlaitossa auttaa kun ottaa rauhallisesti eikä lannistu. On tietysti kiva, jos jokun neuvoo perusasiat, mutta tarvittaessa voi opetella kokeilemalla, koska epäonnistumisilla ei yleensä ole vakavia seurauksia. Kun perusteet ovat hallinnassa, suurin osa sujuu, koska melkein kaikki ruuat ja leivonnaiset ovat muutamien perustyyppien muunnelmia. Minusta vakavin vaara opettelulle on muiden lannistava arvostelu, joten uskaltakaa kokeilla ja pitäkää puolenne. Opetelkaa seuraavat lauseet:
"Onko sillä väliä, miten minä sen tein, jos se kerran maistuu ihan samalta?"
"Ei se maailmanloppu ole, että se piti heittää pois. Minä jynssään kyllä sen kattilan."
"Jos ei kelpaa, tee itse paremmin!"
 
Muutin hieman otsikkoa, jotta täällä voidaan keskustella muustakin kuin leipomisesta. Eli jos on ongelmia lasagnen kanssa tai kastikkeet palavat pohjaan, pura tunteesi täällä. :)
 
Farian sanoi:
Kaksi tärkeintä ovat a) että hankkii kunnollisen perusteisiin keskittyvän keittokirjan b) se että aloittaa yksinkertaisista ohjeista.

Aamen! En olis itse voinu paremmin sanoa. Mä sain ylioppilaslahjaks yhdeltä entiseltä köksänopettaja-tädiltä aivan loistavan keittokirjan ("Parasta kotiruokaa", kirjottanu Aura Liimatainen ja kustantanu WSOY). Siin on kaikki ohjeet kirjotettu niin tarkasti ja yksityiskohtasesti, että munkinlainen poropeukalo saa aikaan ihan syömäkelposia tuherruksia. Ja kaikkein parasta siinä on, et siinä aina selitetään miks pitää tehdä näin ja näin, eikä vaan sanota, että tee näin (jolloin ainakin mulle tulee hirveä hinku kokeilla just toisin päin :roll: ).

On muuten ihan pakko jakaa yks kastikkeensuurustamisvinkki. Meinaan jos haluaa tehdä paakutonta kastiketta, niin kannattaa aina lisätä kylmiä jauhoja kylmään veteen ja sekottaa koko ajan. Melkein kaikissa ruskeen kastikkeen teko-ohjeissa kehotetaan lisäämään kuumia jauhoja kuumaan veteen. Mä saan silleen aikaan vaan klimppejä. Tekeekö kukaan muu muuten koskaan läskisoossia? On mun ehdoton herkkuruoka :p .
 
Tlaloc sanoi:
Farian sanoi:
Kaksi tärkeintä ovat a) että hankkii kunnollisen perusteisiin keskittyvän keittokirjan b) se että aloittaa yksinkertaisista ohjeista.

Aamen! En olis itse voinu paremmin sanoa. Mä sain ylioppilaslahjaks yhdeltä entiseltä köksänopettaja-tädiltä aivan loistavan keittokirjan ("Parasta kotiruokaa", kirjottanu Aura Liimatainen ja kustantanu WSOY). Siin on kaikki ohjeet kirjotettu niin tarkasti ja yksityiskohtasesti, että munkinlainen poropeukalo saa aikaan ihan syömäkelposia tuherruksia. Ja kaikkein parasta siinä on, et siinä aina selitetään miks pitää tehdä näin ja näin, eikä vaan sanota, että tee näin (jolloin ainakin mulle tulee hirveä hinku kokeilla just toisin päin :roll: ).

On muuten ihan pakko jakaa yks kastikkeensuurustamisvinkki. Meinaan jos haluaa tehdä paakutonta kastiketta, niin kannattaa aina lisätä kylmiä jauhoja kylmään veteen ja sekottaa koko ajan. Melkein kaikissa ruskeen kastikkeen teko-ohjeissa kehotetaan lisäämään kuumia jauhoja kuumaan veteen. Mä saan silleen aikaan vaan klimppejä. Tekeekö kukaan muu muuten koskaan läskisoossia? On mun ehdoton herkkuruoka :p .
Hienoa,nyt löytyi joku perinteisten ruokien ystävä.Ja tuo samainen Liimataisen kirja löytyy täältäkin,ja hyviä ohjeita kyllä tykkää pelkästään lukeakin. :wink:
Kyseistä kirjaahan käytetään ruuanlaiton opetuksessa.
 
Saltonstall sanoi:
Hienoa,nyt löytyi joku perinteisten ruokien ystävä.Ja tuo samainen Liimataisen kirja löytyy täältäkin,ja hyviä ohjeita kyllä tykkää pelkästään lukeakin. :wink:
Kyseistä kirjaahan käytetään ruuanlaiton opetuksessa.

Yksinkertainen ja kotiruoka eivät välttämättä tarkoita samaa asiaa. Vohobitti ei tiennyt aikaisemmin, että ruokakin voi maistua hyvälle. Syynä oli se, että olin syönyt nimenomaan Suomalaista ”kotiruokaa”, mutta sitten löysin ranskalaisten makujen maailman. Toisin kuin yleensä väitetään, ranskalaisen keittiö on helppoa oppia – ainakin perusteet. Muisteina käytetään mustapippuria ja suolaa, yrtteinä rakuunaa, persiljaa, valkosipulia ja muuten maun antamiseen kastikkeisiin valko- tai punaviiniä ja Dijon-sinappia. Ja tietenkin voita, sokeria ja oliiviöljyä. Itse ruoka-aineet ovat yksinkertaisia. Ei mitään valmismarinadeja, vaan puhtaita kyljyksiä, ulko- ja sisäfileitä, tuoretta punaista tai valkoista kalaa, äyriäisiä (ainoita ainesosia, joita Suomesta ei saa tuoreina), perunoita, sipuleita – ja tietenkin patonkia. Aluksi näyttää, että ruoan laittaminen tulee kalliiksi, mutta kun on saanut perusaineosat kerättyä ruokakomeroihin, ei eroa suomalaiseen ruokaan juurikaan ole. Ranskalaisessa keittiössä maku tulee ruokaan oikeasti ruoka-aineesta. Samoin oikean ruokajuoman valitseminen on tärkeää. Ruoan ja juoman makuun on totuttava ja kun sen taidon hallitsee, siitä todella osaa nauttia.

Mitä Aura Liimataisen kotiruokaoppaaseen tulee, Vohobittikin sai joulupukilta kyseisen teoksen viime jouluna. Mutta kun aloin lukemaan sitä, ymmärsin miksi olin vihannut ruoanlaittoa aikaisemmin ja kaikki ruuat maistuivat pahalta (paitsi silloin kun on todella nälkä). Liimataisen opus on halveksuntaa kulinarismia kohtaan. Kuvaavaa on, että kirjan lopussa olevat juomaohjeet ovat alkoholittomia. Suomessa on nykyisin kymmeniä ja satoja viinitiloja, joiden antimet ovat todella monipuolisia: raikkaita hedelmäviinejä, laadukkaita konjakkeja. Ja sitten tämä erikoisuus, jota tullaan ihmettelemään Japanista asti: sahti. Liimataisen kaltaisten henkilöiden takia Suomalaisen keittiön maine heikkotasoinen ja yksi suu siihen miksi suomalaisten juomakäyttäytyminen on alhaista. Ruokaoppaissa pitäisi suhtautua vakavasti ruuan ja juoman suhteeseen. Suomalaisessa ruoassa ei ole makua. Vohobittia ahdistaa suomalainen kotitalouskulttuuri ja sen konservatiiviset asenteet.

Enemmän voisin suositella netistä sivuja: www.ruokala.tv. Vähän kliseinen juttu, mutta ei siitä pääse ympäri, että kyseiset sivut ovat täynnä loistavia, makoisia, mutta yksinkertaisia reseptejä, joista pystyy helposti soveltamaan vielä helpommin toteutettavia.
 
Eikö olisi rehellisempää sanoa, että Vohobitti ei yksinkertaisesti tykkää suomalaisesta ruuasta eikä alkaa sättiä koko hienoa suomalaisruokien kirjoa? Tuntuu hölmöltä todeta näin yksinkertainen asia, mutta eri maiden ruuat nyt vain maistuvat erilaisilta. Suomessa on omat perinneruokansa ja tapansa maustaa ruokia. Eivät ne häviä laadullisesti minkään maan ruokakulttuurille. Makumieltymykset vain ovat eri ihmisillä erilaiset. Minusta on suorastaan outoa ajatella, että muita mieltymyksiä ei voi olla olemassa kuin oma.

Jos muuten kulinarismi on tarkoittavinaan yksinomaan ranskalaista keittiötä, tryffelöityä hanhenmaksaa, kuudella eri lailla laitettua kivipiiraa ja kateenkorvaa sun muita kotkotuksia, ehkä siitä on hyväkin pysyä erillään. Se kallistuu epämiellyttävällä tavalla elitismin suuntaan ja halveksii täysin syyttä kotoisia, huolella laitettuja hyviä ruokalajeja.

En ihan saanut selvää, mihin päätön väite jonkun Liimataisen syyllisyydestä suomalaisen juomakulttuurin rappioon perustui.
 
Ylös