Leipominen ja ruoanlaitto

Minä teen aina tarkasti ohjeiden mukaan niin en kovin usein pääse mokaamaan, mutta sattuuhan sitä joskus kaikille. Eniten ehkä leivon nykyään sämpylöitä. Suurin ongelmani on, etten saa niistä kauniin näköisiä. Niistä tulee sellaisia irvistelevän näköisiä. Haluaisin niille ihanan tasaisen pinnan. Kenelläkään hyviä vinkkejä? Olen yrittänyt pyöritellä niitä laittamalla ruokaöljyä käsiin ja ilman, mutten ole onnistunut. Möh.
 
Skadi sanoi:
Eniten ehkä leivon nykyään sämpylöitä. Suurin ongelmani on, etten saa niistä kauniin näköisiä. Niistä tulee sellaisia irvistelevän näköisiä. Haluaisin niille ihanan tasaisen pinnan. Kenelläkään hyviä vinkkejä? Olen yrittänyt pyöritellä niitä laittamalla ruokaöljyä käsiin ja ilman, mutten ole onnistunut. Möh.

Koitappa pyöritellä sämpylöitä paljosa jauhossa niin ei tartu käsiin kiinni ja tulee niin sileitä kuin kotona on mahdollista. Ainakin minulla.
 
Hongatar sanoi:
Koitappa pyöritellä sämpylöitä paljosa jauhossa niin ei tartu käsiin kiinni ja tulee niin sileitä kuin kotona on mahdollista. Ainakin minulla.

ei tartu ei, mutta jos on liikaa jauhoja, niin ei sämpylöistä saa mitenkään sileitä, vaan ne jää epätasaisiksi, irvisteleviksi, kuiluja ja kanjoneita. ja minun silmissäni se ei ole kaunista, sämpylät näyttävät pikkulapsen tekemiltä. mieluummin liian vähän jauhoja kuin liian paljon, ihan jo maunkin kannalta.
minulta ilmeisesti on aina onnistunut sämpylöiden pyörittely, sillä parempia neuvoja en osaa antaa. tai.. nyt kun tarkemmin ajattelen asiaa, voisiko täydellinen käsien jauhotus auttaa? eli upotetaan kädet jauhopussiin, ja pyöritellään sämpyläistä molemmin käsin. enpä ole itse kokeillut, mutta ei tuo niin pahaltakaan kuulosta. ehe..
 
Itse kokkailen usein erikoisiakin ruokia ja kiitettävän usein tuntuvat onnistuvan. Lämmittää mieltä saada viesti joltakulta, että kokki on ylittänyt itsensä. :)
En oikeastaan koskaan lue paketeissa olevia ohjeita, vaan sävellän vaiston mukaan. Kaikki pitää maustaa tulisesti, joskus tosin kuulemma hieman liiankin. :p
 
Olen koittanut pyöritellä niitä sämpylöitä vähän enemmän ja vähemmän jauhoisin käsin, mutta ei auta. Ainakin jos on liikaa jauhoja niin niihin ei saa minkäänlaista otetta. :) Ensimmäisellä kerralla niistä tuli täydellisiä, mutten ymmärrä, mitä tein toisin. Kai se oli sitten sitä aloittelijan tuuria. No kyllä ne ovat hyviä syötäviksi, vaikka vähän ulkonäkö on mitä on.
 
Minä olen laiska sämpylöiden leipoja. Eli en koskaan jaksa pyöritellä niitä, vaan laitan kohonneen takinan kokonaisena pellille. Kun se on kohonnut uudelleen, niin paloittelelen sen taikinapyörällä neliöiksi. Lopuksi ripottelen pullasudilla vettä koko hoidon päälle, sitten uuniin, (lämpöä vähän vähemmän kuin "tavalliseille" sämpylöille) ja hyviä tulee ;)
 
Miä rakastan leipomista ja ruuanlaittoa. :) Aika usein onnistuukin, vaikka välillä tekeekin jotain ihan ulkomuistista. No juu, muutaman kerran on varmaan pullat kärähtänyt, mutta sekin johtuu vain siitä, että en muista katsoa kelloa tarpeeksi ajoissa..

Osaksi pullien kärähtäminen voi johtua siitäkin että meidän uuni on outo. Se kärventää kaiken takaosassa, mutta etuosan se jättää raa-aksi. Siispä jos haluaisi kaikille tasaisen värin, pitäisi pelli kääntää aina puolessavälissä. Menee jo liian vaikeksi.. :wtf:

Mitä teitte muuten viimeksi? Itse tein eilen pitaleipiä kana-juustotäytteellä, ja siihen yhden kastikkeen. Ja ihan hyviä tuli.
 
Divine sanoi:
Osaksi pullien kärähtäminen voi johtua siitäkin että meidän uuni on outo. Se kärventää kaiken takaosassa, mutta etuosan se jättää raa-aksi. Siispä jos haluaisi kaikille tasaisen värin, pitäisi pelli kääntää aina puolessavälissä. Menee jo liian vaikeksi.. :wtf:

ai täällä on muillakin omalaatuisia uuneja. meillä vaan on käräytyspiste aivan päinvastoin, uunin etuosassa. niinpä, auta armias kun ei ole muistanut kääntää leipomusta toisinpäin, toiset pullat raakoja ja toiset palaneita :p (melkein, liioitellusti, mielikuviteuksellisesti hauska. jeh.)
koulun kotsaluokan uunit oli ihan samaa luokkaa, niillä uuneilla ei paljoa pikkuleipiä paisteltu. ja nyt kun hommasivat koululle uudet uunit, niin palamiset johtuu siitä kun uunia ei saa auki (hankala lukkosysteema missä aina onnistuu rikkomaan/polttamaan sormensa) ajoissa. kheeh-heh.

minä sain taas ruuanlaittohomman viikonlopulle. ihanata. eli taidan kökkäillä hienon sekoituksen pannulle, missä on wokkia (niitä vihannesrehuja junou), broileri-suikaleita, tomaattimurskaa, sulatejuustoa, ja maustaminen menee miten milloinkin. tulisesti. sen kanssa vielä ah, ihanaa nuudelia, vain kevyesti maustettuina. kumma kyllä, juuri tuo ruoka on saanut meidän perheessä hyvät arvostelut.
 
Tietäisikö kukaan hyviä kastikeohjeita? Kana- tai lihasuikalejuttuja? Mistään ei tahdo löytyä hyvää ohjetta.. :wtf:
 
Helpoin, nopein, maistuvin kastike syntyy seuraavasti;

pari rkl sinappia (mieluiten vahvaa ja makeaa)
reilusti carrya, lisäksi voi laittaa valko-, mauste- tai mustapippuria tms.
2 dl kermaa (ja/tai maitoa+jauhoja)

Lisukkeksi käy: lihapullat, paistetu broilerin suikaleet, sekavihannekset tms.


Laita sinappi mikron kestävään kulhoon, lisää mausteet ja kerma, sekoita hyvin, mieluiten vispilällä. Lämmitä mikrossa kypsennys teholla pari-kolme minuuttia. Jos tarvitset enemmän kastiketta, lisää sekaan vähän maitoa johon on seikoitettu vähän vehnä(tai maissi) jauhoa. Samoin jos käytät pelkää maitoa, lisää siihen hiukan jauhoja. Lämmitä vähän lisää.

Lisää sekaan kypsät lihapullat/broilerit/vihannekset ja lämmitä tarvittaessa vähän lisää. (Tarjoa riisin kera.)
 
Leipomista on perheessä aika paljon harrastettu, isä yleensä enemmän kuin äiti. Noin 5-vuotiaana söin hiivaa, join vettä päälle ja odotin vatsani räjähtävän. Ei toiminut.

Lettuja opettelin paistamaan neljäsluokkalaisena kesälomalla mökillä. Huomasin sähköhellan ylivertaisuuden lämmön tasaisuudessa verrattuna puuhellaan, poltettuani puuhellalla muutaman taikinan pohjaan. Siitä lähtien olen kaikenlaista kokeillut, enemmän makeaa kuin suolaista, koska sitten taikinan syöminen on mukavampaa.

Yläasteen kotitaloustunneista en liiemmin pitänyt. Tai en inhonnutkaan, mutta mieluummin kotona laitoin ruokaa. Koulussa ne muut tuntuivat olevan tiellä, eikä opettajan hoputuskaan nautintoa lisännyt.

Ihan hyvin minulla yleensä on leivonta sujunut. Ainakin silloin, kun olen noudattanut ohjeita n. 70% tarkkuudella. Muutaman kerran ääriolosuhteissa leipoessa (lue:partiossa kahdeksan lapsen kanssa) muffinsseista on tullut littania ja pitsat eivät ole olleet aivan kypsiä uunista otettaessa. Mutta hyvin maittoi silti. Vastaanottavainen yleisö on aika iso innostava tekijä leivontaa opetellessa.

Pitäisi ehkä opetella joskus muutakin ruuanlaittoa kuin leivontaa. Tai sitten elän tulevaisuuden opiskelijakämpässäni sämpylöillä ja suklaapipareilla.
 
Minakin voisin kysya ruokaohjeita, nykyisessa olinpaikassani ruuanlaitto on hieman hankalaa (kaasuhella ja kymmenen kamppista ja outoja astioita). Tarvitsisin ohjeita tayttavalle ja helpolle ja nopealle mielellaan yhdessa astiassa valmistettavalle ruoalle. Vai onko tuollaisia edes.
En ole koskaan erityisesti rakastanut ruuanlaittoa mutta taalla olen onnistunut kehittamaan siita ongelman.
 
Jos syöt kalaa (tässä tapauksessa tonnikalaa) ja maitotuotteita, niin eräs ruokaisa salaatti valmistuu periaatteessa yhdessä astiassa.

Keitä makaronit. Huuhtele ne kylmällä vedellä ja kaada vesi pois. Lisää joukkoon tonnikala, pussillinen herneitä (vaikka ihan mikrossa sulatettu herne-maissi-paprikasekoitus käy), majoneesia, hieman ranskankermaa (ei edes pakollinen), tillisilppua ja sekoita tasaiseksi. Viimeistele sitruunanmehulla ja halutessasi vaikka mustapippurilla.

Muistaakseni resepti oli tuossa. Tarkistan vielä, unohdinko jotain olennaista, kunhan pääsen kotiin.
 
Tuo kuulostaa hyvalta, tosin viela hieman liian monimutkaiselta minulle :) Maitotuotteet ovat tosiaan kiellettyjen listalla, vahalaktoosisuus on taalla tuntematon kasite. Majoneesia kylla loytyy, paikalliset syovat sita ranskalaisten kanssa. Uunikin on aika hankala, ruoan pitaisi olla hellalla valmistettavaa.
 
tonnikalasalaattiversio

Itse olen tehnyt nopeana arkiruokana hyvin Thalin tonnikalasalaatin kaltaista tuotetta. Tosin makaronien sijaan käytän yleensä riisiä ja jätän maitotuotteet kokonaan pois. Lisäksi silppuan sipulirenkaita (raikastavat kokonaisuutta, jos sietää raakaa sipulia). Mausteeksi riittävät suola, pippuri ja omenaviinietikka, joka imho sopii yllättävän hyvin.

Pitääpä kokeilla sitruunan kera vielä. Ruoka on siinä mielessä ylettömän näppärä, että riisin/makaronin keittyessä ehtii sekoittaa kaikki muut aineet. Eikä hernemaissipaprikaa edes tarvitse välttämättä sulattaa, sillä lämpötila sopivoituu itsestään, kun lisää kuuman riisin muiden aineiden joukkoon.
 
Tiesinpäs, että ohjeesta jäi jotain puuttumaan. Ananaspalat. Eli jos joku muu kiinnostui reseptistä, tässä se kokonaisuudessaan.

200 g makaronia (keitetty ja jäähdytetty)
2 prk tonnikalaa (voipi varmaan käyttää "parempaakin" kalaa, jos tykkää)
1 prk ananaspaloja (mehut pois)
1 pss herne-maissi-paprikaa

kastikkeeseen
majoneesia (tavallinen käy, sitruunanmakuinen oikein hyvää)
hieman ranskankermaa

päälle tillisilppua ja sitruunanlohkoja

Sekoita ainekset. Lisää majoneesia ja ranskankermaa sen verran, että se "sitoo" salaatin.

On nopea, helppo ja ruokaisa salaatti.
 
Ereine sanoi:
Minakin voisin kysya ruokaohjeita, nykyisessa olinpaikassani ruuanlaitto on hieman hankalaa (kaasuhella ja kymmenen kamppista ja outoja astioita). Tarvitsisin ohjeita tayttavalle ja helpolle ja nopealle mielellaan yhdessa astiassa valmistettavalle ruoalle. Vai onko tuollaisia edes.
En ole koskaan erityisesti rakastanut ruuanlaittoa mutta taalla olen onnistunut kehittamaan siita ongelman.

Kalakeitto onnistuu puolivalmisteista yhdessä astiassa seuraavasti:

Tarvitaan:
vettä (+kalaliemikuutio/suolaa)
paketti pakaste kalaa (seitä, puna-ahventa tms)
pussillinen perunasipuli,/-purjo sekoitusta
muita vihanneksia maun mukaan
tilliä

Ensi pistetään vesi kiehumaan. Kuumaan veteen lisätään liemikuutio+ paloiteltu pakastekala. Kun vesi jälleen kiehuu lisätään vihannekset kypsymis järjestyksessä, ts. pisimmän kypsymisajan vaativat ensin jne.

Kun kaikki ainekset ovat kypsiä voi koko komeuden kruunata tillillä ja kermalla. Kerman toki voi jättää poiskin.
 
Pakko näköjään kirjoitella tännekin, kun kerran ensimmäisen kerran onnistuin jonkin leipomuksen pilaamaan. Veikkaisin tosin että vika oli ohjeissa.. (minä nimittäin olen täydellinen, enkä tee koskaan virheitä. :wink:)

Elikäs kahvikakkua yritin tuossa iltapalakseni vääntää, mutta kun kakku oli uunissa ollut sen 30min, aloin haistelemaan vähän enemmän kypsentynyttä tuoksua. Oli ilmeisesti liian paljon leivinjauhetta ohjeissa sillä aika iloisesti sitä taikinaa uunin pohjalle kärventymään oli valunut. No ei siinä vielä kaikki, sitten 50 minuutin kuluttua kun kakun uunista otin, niin eikös se ollut vielä ihan raaka löysä velli, eli ei tota kovin paljoa viitsinyt syödä, vaikka onhan se taikinakin ihan hyvää. :yuck:

Seuraavalla kerralla voisi kokeilla vähän virallisempaa reseptisivua, kun vain jonkun tuntemattoman kotisivut. :) Aikasempia epäonnistumisia leivonnassa en muista.
 
Kannattaa kokeilla kanakastikkeen ohjetta Koskenlaskija (paprika) paketin takaa. Itselleni maistui ja maha oli tyytyväinen :grin:

Minulla itselläni taitaa olla ruoanlaiton ja leipomisen kanssa se onkelma, etten kestä kritiikkiä ulkopuolelta ja ärsyynnyn suunnattomasti jos joku tulee keittiöön samaan aikaan hämmentämään. "Minä itse" asenteesta olisi varmaan hyvä päästä irti ja antaa kokeneempien neuvoa.
Yleisestihän vika on ohjeessa, uunissa, jauhoissa ja niin edelleen. Siis kaikessa muussa paitsi itsessä. Kumma juttu kun aina jokin tuntuu olevan jotenkin pielessä...

Niinkin helppo asia kuin perunoiden keittäminen voi olla hyvin vaikeaa. Muusiksi on muutaman kerran mennyt :D Nimimerkillä kokemusta löytyy.
 
Yksi helposti muunneltava tonnikalasalaatti. Voi laittaa oman maun mukaan aineita, ja siltä maistuu ihanalta. ^^ Ja valmistuukin yhdessä astiassa. (tai kahdessa kun riisitkin pitää keittää)

Keitettyä riisiä tai makaroonia
Pakasteherneitä jäisinä
Tonnikalaa
Raakaa sipulia
Tilliä
(unohtuikohan jotain)

Kaikki vain sekaisin, ja salaatinkastiketta päälle. Täyttävä, helppo ja nopea. Vielä terveellinenkin.
 
Ylös