Leipominen ja ruoanlaitto

Thali sanoi:
Tiesinpäs, että ohjeesta jäi jotain puuttumaan. Ananaspalat. Eli jos joku muu kiinnostui reseptistä, tässä se kokonaisuudessaan...

...On nopea, helppo ja ruokaisa salaatti.

Nam, en ole syönyt pitkään aikaan noin hyvää salaattia. Kannatti testata ja tulen tekemään sitä uudelleenkin :p. Reseptin salaisuus on varmaankin sitruunan ja ananaksen yhdistelmämaku. Tilliä en laittanut siihen. Se katsos voi peittää muita makunyansseja alleen.

Eli voimme kutsua Thalia jonkin sortin kulinaristiksi kun ymmärtää noin pikanttien reseptien päälle. Mutta monelle hengelle tuo on mitoitettu? Ja eikö meidän rakkaalla turkulaisella ollut jotain huolta omasta painostaan… :D
 
Kiva että maistui. Itsekin jätän tillin useimmiten väliin, kun salaatti tosiaan on ihan hyvää ilmankin.

Olettaisin, että salaatti on mitoitettu neljälle hengelle. Varmaa tietoa tästä ei kyllä ole, koska alkuperäinen resepti on jo vuosien takaa ja tuollaiset yksityiskohdat ovat tippuneet kyydistä aikoja sitten. Yleensä olen neuvonut ihmisille, että tuosta määrästä tulee yksi reilu kulhollinen.

Mitä painoon tulee, en minä tuota salaattia joka päivä syö, vaikka se hyvää onkin. Ja toisekseen, ei painosta pidä tehdä elämää suurempaa huolta. Majoneesisalaatit ovat siis yhä sallittujen listalla. :D
 
Sama kai se on, vetääkö koko annoksen kerralla vai ei. Riippunee nälän määrästä?

Toisekseen, olen ollut aina sitä mieltä, että erilaisissa resepteissä mainitut annosmäärät ovat taatusti alimitoitettuja. Yleensä "annos neljälle" tarkoittaa annosta kahdelle normaalisyöjälle tai yhdelle tosinälkäiselle. :)
 
Noista tonnikalasalaateista on paljon erilaisia muunnelmia. Itse jos jaksaisin moista joskus väkertää, niin Thalin ohjetta soveltaen sen voisi tehdä makaronin sijaan riisiin, hienontaa tavallisen raa'an sipulin lisäksi mukaan vielä hillosipulia (ihan oikeasti kokeilemisen arvoinen juttu, vaikka kokonaisia hillosipuleita inhoaisikin) ja makeahkoa maustekurkkua (ei siis mitään liian etikkaista suolakurkkua), ehkä jopa jotain kirpeää omenaa. Tuovat raikkautta mukaan huomattavasti. Herne-maissi-paprikan sijaan voisi tietty pilkkoa joukkoon pelkkää tuoretta paprikaa (vaikka sitten kaikissa väreissä, jos oikein panostaa). Toimii, vaikka tällöin vaivaa saakin nähdä enemmän. Ananas on tietty pop missä vain, mutta itse en ole tuota sitruunamajoneesia tuossa yhteydessä kokeillutkaan. Täytyy korjata asia.

Niin joo, mitään tilliä ei sit tueta. :p
 
Tuo annoskoko juttu on muuten aivan tosi, yleensä se menee juuri noin. Minulle tavallinen annos esim. riisiä on yli 4 hengen annos. Ja muutenkin mistä ne oikein repivät nuo annokset, samaa voi miettiä kun lukee esim. sipsipussin tuoteselostetta. Tämähän liittyi ruuanlaittoon
 
Tässäpä muuten yksi mahtava moka. ^^

Onnistuin pilaamaan yhden lasagnen tässä muutama päivä sitten aivan täydellisesti. Aluksi käräytin osan jauhelihoista ihan mustaksi.. No nehän sitten meni roskiin, joten ajattelin laittaa tomaattimurskaa vähän enemmän, jotta saisin sen korvattua. Nooh, sitten tein sitä valkokastiketta sinne. Sekoittelin sitä varmaankin 15 minuuttia, eikä siitä tulluyt sitten millään sakeaa. Ajattelin, että jotkin mittasuhteen on mennyt pieleen, mutta kun maitoa ei ollut enempää, ajattelin että se ei haittaa.

No sitten aloin kokoamaan sitä, ja laitoin uuniin. Menin sitten tähän tietokoneelle siksi aikaa, kun se on uunissa. Aika sitten kului, enkä huomannut ollenkaan. Onneksi äiti rakas tuli, ja älysi ottaa sen uunista pois. No eihän se sielä ollut kuin 10 minuuttia liikaa, mutta se oli silti ihan järkytys. Valkokastikkeet olihaihtunut sieltä pois, ja päällimmäiset levyt oli ihan mustia ja käprisryineitä ja loppu maistui ihan pelkälle tomaatille.

Mitään niin järkyttävää en ole ikinä saanut aikaiseksi. Ei taida äiti pistää minuu enää tekemään lasagnea.. ^^
 
Mä oon aina pitänyt ruuanlaitosta ja kaikets akeitttiössä hääräämisestä, ehkä mä olen joku mutaatio... :D :wink: :lol: :yay:

Tässä on tämmönen resepti, joka sopii vaikka välipalaksi... Eli,

1/2 dl sokeria
1/2 dl kaurahiutaleita
n. 1 dl maustamatonta jugurttia
1 omena

Ensin kuumennat sokeria ja kaurahiutaleita paistinpannulla niin kauan, että sokeri sulaa. Varo, ettei seos pala pohjaan (Ei maistu hyvältä, nm. kokemusta on :D ). Kuori ja pilko omena kippoon ja lisää jugurtti niiden päälle. Lisää lopuksi sokeri-kaurahiutaleseos.

En nyt rupea suosittelemaan suuremmin, mutta musta se on ihan törkeen hyvää...

Ja kaikki erilaiset salaatit on hyviä... Esim. salaatinlehtiä, kurkkua, pari mandariinia, paprikaa, omenaa.... Ja voihan niitä aineksia vaihdella ja laittaa vaikka persikkaa ja ananasta... Ja vähän sitruunanmehua päälle...
 
Kokkasinpa taas mitä maittavinta linssikeittoa! Linssit on niin hyviä, että vähän itteekin jännittää.

Resepti on suurin piirtein tällainen (aina vähän erilainen):

1-2 sipulia
2-4 valkosipulinkynttä
Mielellään 1 pieni tuore chili, chilijauhekin käy
(Mietoa) currytahnaa n. 2 rkl
4 kpl tuoretta tomaattia ja 1 prk tomattipuréeta (TAI 1 tlk tomaattimurskaa)
3 dl huuhdottuja punaisia linssejä
1 ltr kasvislientä
Limettimehua
Soijakastiketta

1. Pilko chili, sibbet ja valkosibbet, ja freesaa vähän aikaa öljyssä paksupohjasessa kattilassa currytahnan kanssa. Voit heittää jo nyt mukaan myös tomaatit ja puréen. Sipulit voisivat vähän kuullottua tässä vaiheessa.
2. Kippaa kattilaan kasvisliemi ja linssit, ja jos käytät tomaattimurskaa niin se kanssa. Keitä 20-30 minuuttia.
3. Ruikkaa limettimehua parin ruokalusikallisen verran, ja suurin piirtein saman verran soijakastiketta. Syö leivän kanssa!

Oma reseptini vihannesten varalle on seuraava. Samaa ajatusta voi soveltaa niin pastan kanssa nautittavaksi, fajitaksiin kuin suurin piirtein mihin vain.

2 punasipulia
3 v-sipulinkynttä
Kesäkurpitsa
Punainen paprika tai kaksi
Balsamico -viinietikkaa
Calamata-oliiveja (kivettömiä)
Tuoreita tomaatteja 3-4
(Paloiteltua fetaa tai mozzarellaa)
Runsaasti (n. 2 dl? paljon kuitenkin...) tuoreita silputtuja yrttejä (salviaa, basilikaa, oreganoa jne.)
Vastarouhittua mustapippuria
Suolaa
(Ripaus chilijauhetta)

1. Vihannekset pilkotaan. Sipuli ja v-sipuli hienonnetaan (itte en tykkää puristetusta valkosipulista, vaan rusautan ne veitsen lavalla ja hakkaan paloiksi), paprika 2x2 lohkoiksi, kesis viipaleiksi ja tomaatit lohkoiksi. Kesäkurpitsaviipaleiden päälle ripotellaan suolaa ja pippuria, jolloin niistä alkaa poistua nestettä. Kesisten annetaan "itkeä" ainakin kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen vedet kuivatan pois talouspaperilla.
2. Sipulit ja valkosipulit kuullotetaan oliiviöljyssä isolla paistinpannulla. Kuullotuksen loppuvaiheessa mukaan heitetään oliivit, paprikat ja kesäkurpitsat, ja päälle lorautetaan pari ruokalusikallista balsamicoa. Pippuria voi rouhaista maun mukaan. Chiliäkin voi ripauttaa pikkaisen. Kesäkurpitsojen annetaan tulla sopivan kypsiksi, jonka jälkeen mukaan heitetään tomaatit, joiden annetaan pehmetä.
3. Jos käytät fetaa tai mozzarellaa, ne lisätään lopuksi, jotta ne ehtivät vähän lämmetä ja pehmetä. Lopuksi mukaan sekoitetaan yrtit, annetaan lämmetä ja tarjoillaan esim. pastan tai couscousin kanssa.

Mikäli tuon haluaa käyvän fajitaksiin tms. texmexiin, mukaan voi heittää hasselpähkinöitä ja jalapenoja, ja maustaa tuhdimmin esim. cajunilla tms.

Muoks: currytahnan määrä unohtui.
 
*drool* tuota Gargantuan linssikeittoa on ehdottomasti kokeiltava! Kiitos reseptistä =)

Leivonnassa en ole hirveän haka, mutta muut ruuanlaittotaitoni korvaavat puutteeni - poikaystäväni sanoo, että teen parempaa ruokaa kuin hänen isoäitinsä. Miehen sanomana tuo on aikamoinen kunnianosoitus. :p

Suosin valitettavasti melkoisen raskaita ruokia. Olen sittenkin tullut isääni - vanhempani ovat mestarikokkeja, äiti on se, joka kokeilee kaikkea eksoottista ja isä se, joka tuputtaa kermaisia ruokia. Ihme, etten ole vielä pallon muotoinen. :hups:

Kanasuikaleet ja sinappi sopivat suurenmoisen hyvin yhteen, ja masentaakin hukattuani sen taivaallisen reseptin, jonka ongin joskus kauan sitten jostain kaupasta. *niisk* siinä oli ainakin tomaatteja myös.

Olen hieman samanlainen tapaus kuin Farian - vielä muutama vuosi sitten olin mitä toivottomin kokki, eikä äidiltä totisesti herunut apua (hän kun on kärsimättömyydestään tunnettu), joten kun muutin kotoa, elin lähinnä valmisruuilla. Kiitos keittiössä avuttoman poikaystäväni, aloin sitten tehdä kokeiluja, ja katso! minusta kuoriutui sittenkin kohtalainen kokki =) toivoa on aina.
 
Minusta kokkaaminen ja leipominen on ihanaa. Mikään ei yleensä mene pilalle, paitsi perunarieskat ovat joka kerta menneet pilalle kun olen yrittänyt niitä tehdä.. :x
 
Minusta leipominen ja ruuanlaitto ovat mukavaa touhua. Oikein rentouttavaa... Mutta asiassa on yksi onkelma. Nimittäin se että olen surkea kokki / leipuri! Kaikki ruuat ym. menevät joka kerta jollain tavalla pieleen. Pystyn polttamaan puuronkin joka kerta pohjaan... :yuck:
Ainoa ruoka jonka kanssa minulla onnistaa on pottumuusi. Se ei ole mennyt koskaan pilalle. Jos minua pyydetään laittamaan ruokaa, sano vain että "jos tarvitsee tehdä muussia" :D
Ei taida tulla tästä tytöstä keittiömestaria, ei...
 
Aivan pakko pistää tämä resepti eteenpäin. Sain viime jouluna lahjaksi kirjan, jossa on kaikenlaisia historiallisia reseptejä ja josta löysin tämän aivan mahtavan juustokakun ohjeen. *nam*
Tämä kuuluu osuuteen antiikin Kreikka.

Hunajainen juustokakku (6 hengelle)

450 g maustamatonta tuorejuustoa
3 rkl hunajaa
2 sitruunan mehu
4 kananmunaa
1 rkl appelsiininkukkavettä (tämän jätin kokonaan pois)
1 tl kanelia TAI 12 hienoksi hakattua tuoretta mintun lehteä

Sekoita juusto, hunaja, sitruunamehu, munat ja appelsiininkukkavesi huolellisesit yleiskoneessa. Lisää halutessasi kaneli tai minttu ja sekoita hyvin taikinaan. Kaada seos piirakka- tai kohokasvuokaan tai valmiin piirakkapohjan täytteeksi. Paista miedossa lämmössä (160 astetta) 30 astetta tai kunnes kakku on hieman kohonnut ja saanut väriä. Tarjoa lämpimänä (taivaallista kylmänäkin).
 
annattehan anteeksi että olen kovin huvittunut kommelluksistanne. valmistuin juuri itse kokiksi ja minun on vain niin vaikea kuvitella että joku mielestäni yksinkertainen juttu mene plörinäksi. Toki olen varmasti tehnyt monia asioita enemmän kuin te, mutta silti. Antakaa anteeksi :)

Pari hyvää yleispätevää ohjetta:

Kun tekee pikkuleipiä niin ne ovat uunista otettaessa ensin pehmeitä mutta hetken päästä ne kovettuvat pikkuleiviksi, älkää siis turhaan tunekko lisäajalle :D

Ohjeiden noudattaminen on fiksu idea, mutta yleensä mausteet ohjeissa on laskettu hieman alakanttiin elikkä ruoka kannattaa maustaa oman maun mukaan.

Tärkeää ruoanlaitossa ja kokkaamisessa on maistaminen... Lusikka käteen ja rohkeasti maistamaan keskeneräisiä ruokia. :wink:


Ja sitten vielä hyvä kanasalaatin ohje josta pidän suunnattomasti:

Kanan paistisuikaleita
Kierre makaronia
ananas paloja
tummia viinirypäleitä
paprikaa
suolakurkkua
majoneesia
mustapippuria
ripaus suolaa

Eli kanat ja makaronit kypsiks ja sit kaikki aineet sekasin vaan. Majoneesia vain sen verran että voi sanoa sitä olevan siellä, mutta ei sillain että raaka-aineet lilluisivat siinä. Pippuria vain maun mukaan, eikä sitä ole pakko laittaa, samoin suolaa. Raaka-aineita syöjämäärän mukaan mutta yleisohjeena vois sanoa että kanaa pitää olla enemmän kuin kypsää makaronia, muuten se ei ole kunnon kanasalaatti :grin:
Tämä salaatti ei tarvitse salaatin kastiketta koska majoneesi korvaa sen.
 
Kertokaahan miten soijan ja tofun kanssa toimitaan? Olen nyt pari kuukautta elellyt enemmän kasvisruoalla kuin lihalla, ja tahtoisin saada vähän vaihtelua noihin kasvissapuskoihin tuolla soijalla ja tofulla.

Ja jestas että on vaikea olla syömättä kanaa. Punainen liha on helppo jättää syömättä, samoin kuin kala, mutta kana on niin hyvää.. Olen suunnitellut että kesän lopussa olen jättänyt kanan ja punaisen lihan pois, mutta käyttäisin kalaa, maitotuotteita ja kananmunia etc. Uusia reseptejä yritän kaivaa mahd. paljon, että saisi vähän vaihtelua noihin ruokiin.

Ongelmana koko kasvishäsmäkässä on se, että joudun tekemään kaiken ruokani itse, isäni ei edes suostu syömään kasvisruokaa, jos olen sitä työllä ja tuskalla vääntänyt.

Ruoanlaitto on kivaa, samoin leipominen!
 
Soijarouhe on minulle lähinnä tuttu. Muutenkin soijatuotteita voi käyttää kuten vastaavia lihatuotteita. Rouhe vastaa lähinnä jauhelihaa. Pakettejen ohjeet ovat aivan hyvät valmistuksessa, mutta jos käyttää mausteita tai vaikka keittää kasvisliemessä, niin siihen saa enemmän makua. Lisää ohjeita löytyy kasvissyönti-topicista pyöreästä pöydästä. Nyt jää linkki laittamatta, mutta jos etsii vähän kauempaa kuin sivulta numero 1, niin kyllä löytyy.
 
Sieniä, sieniä, sieniä...

Tänään erästä kanaruokaa laittaessa tuli eteen pieni ongelma, joka koski herkkusieniä. Siis niitä kaupasta saatavia valkoisia sieniä, joilla on mustat heltat. Äitini, isäni ja tätini mielestä ne rumat mustat heltat pitää poistaa sienistä ja minun mielestäni taas ei. Koska keittiö oli äidin, heltat lähtivät. Eli siis onko niitä pakko poistaa? Onko niillä mitään merkitystä?

Jatkokysymyksenä vielä että miten toimitaan muiden sienien helttojen/pillien sun muiden kanssa?
 
Re: Sieniä, sieniä, sieniä...

Vindriel sanoi:
Tänään erästä kanaruokaa laittaessa tuli eteen pieni ongelma, joka koski herkkusieniä. Siis niitä kaupasta saatavia valkoisia sieniä, joilla on mustat heltat. Äitini, isäni ja tätini mielestä ne rumat mustat heltat pitää poistaa sienistä ja minun mielestäni taas ei. Koska keittiö oli äidin, heltat lähtivät. Eli siis onko niitä pakko poistaa? Onko niillä mitään merkitystä?

Jatkokysymyksenä vielä että miten toimitaan muiden sienien helttojen/pillien sun muiden kanssa?

Jaa-ah, muista sienistä en tiedä, mutta herkkusienistä ainakaan niitä ei tarvitse poistaa, eikä mieleeni tule yhtään muutakaan sienilajiketta jossa tarvitsisi poistaa oikeastaan yhtään mitään. Joitain sieniä pitää tosin käsitellä ennen käyttöä jotenkin (ryöpätä tms), mutta herkkusienet menevät vaikka ihan raakana ja kokonaisina kurkusta alas ilman mitään vatsanväänteitä. Mutta voihan olla ettei joku pidä helttojen koostumuksesta tai mausta (vaikka lähes mauttomia mielestäni ovat). :yuck:

Sienet ovat herkullisia. :)
 
Minulla ei ole hirveän hyviä kokemuksia kokkaamisesta. Ainoa minkä osaan hyvin on lettujen paisto josta ei voi tulla huonoa tulosta. Kyllähän multa ne perus asiat myös menee. Muuten olen melkoinen sähläri keittiössä.

Esimerkiksi teimme kerran kotitaloudessa lasagnea. No minä siinä paistelin jauhelihaa ja lisäilin joukkoon mausteita. No sitten siinä häslingin keskellä ajatuksissani lisäsin jauhelihan joukkoon 2 desiä mustapipuria. Huomasin virheeni heti kun olin kaatanut pippurit lihojen joukkoon, mutta ennen kuin ehdin estää oli nerokas apuopettaja ohimennen sekoittanut pannussa olleita lihoja, joten en hirveästi saanut pippuria kaalittua pois niiden seasta. Loput sentään meni hyvin ja päältäpäin lasgnesta ei nähnyt mitä karmeaa sen sisällä piili. Olihan se pakko sitten tietenkin syödä. Silmät vuotaen kavereitten kanssa se suomalaisella sisulla vedettiinkin. Sen jälkeen on kylläkin jäänyt tietty kammo lasagnea kohtaan. :grin:

Ei siinä ruuanlaitossa mitän kauheaa ole. Se vain ei kuitenkaan hirveästi luonnistu minulta joten jätän mieluiten monimutkaisemmat ruuat niille viisaammille.
 
Ylös